Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 657 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Gisselle schreef:
18-03-2026 12:52
Ik heb dat met vrouwen die zo'n slordige knot op hun hoofd hebben, of mensen die 's ochtends naar hun werk gaan met nat haar, op de fiets of in het openbaar vervoer.
Ik heb het met mensen hier op het forum: lekker in een huispak/joggingbroek met een bril op en m’n haar in een slordige knot.
WAAROM moet dat altijd een knot zijn?! Grrr
ladadieladieda schreef:
18-03-2026 13:30
Mensen die de aanwijzende voornaamwoorden lukraak gebruiken.
Aaaaaaahhhh... en als Nederlands niet je moedertaal is kan ik het nog begrijpen, maar jemig, doe je best een beetje.
Mensen die het woord uw niet kennen.
Mensen die zij wilt zeggen.
Mensen die rontonde zeggen.
indentiteit…
Zucht.

Oh! De manier waarop o.a. Klaas Dijkhof het woord nieuwe uitspreekt! Hij zegt nuwe ipv níeuwe
Nu kan ik die podcast niet meer luisteren
Mensen die een brug op fietsen en dan met hun hele lijf op en neer gaan
Gewoon.
Harry Mens.
Moet je eens naar de overtreders of de handhavers kijken.
Werkelijk al die boa's zeggen indentiteitskaart..

Om te huilen
Mensen die de hele dag lopen te klagen over Hoe Duur Alles is, maar wel om de haverklap op vakantie gaan.
Graftak!
"Een bloemkool kost 2 euro, weet je wel wat dat is in echt geld?" Toch nog gehoord laatst.

Oh, met deze ga ik wellicht te ver: hardpratende westerlingen in de supermarkt.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
18-03-2026 14:14
"Een bloemkool kost 2 euro, weet je wel wat dat is in echt geld?" Toch nog gehoord laatst.

Oh, met deze ga ik wellicht te ver: hardpratende westerlingen in de supermarkt.
Hahaha wat zijn westerlingen? Mensen die ABN praten? Of iets anders? :devil:
smorre schreef:
18-03-2026 14:16
Hahaha wat zijn westerlingen? Mensen die ABN praten? Of iets anders? :devil:
Ja, het is echt heel onbehoorlijk, maar het gaat dan om een heel specifiek type. Want het is niet eens een probleem als mensen hard praten en ook niet eens als mensen een west-Nederlands accent hebben. Het is de combinatie van een aantal factoren: het accent, de opmerkingen, de aanwezigheid in de openbare ruimte.
Ik vind het ook stom van mezelf. Het is misschien ook vooral omdat er iets te vaak mensen op vakantie zijn die vervolgens in de supermarkt doen alsof ze op safari zijn. "Oh, kijk, ze verkopen hier sestig soorte wohstej, wat éééénig!" Het is vooral mijn eigen minderwaardigheidscomplex. Groningers zijn wat stiller in de omgang.
Kak! Stempas vergeten!
Ars longa, vita brevis
Eens. We hebben zulke buren. WE KEAUMEN HIER VOOR ONSE RUSJT WEAUNEN. Nou hou je bek dan.
smorre schreef:
18-03-2026 13:59
indentiteit…
Zucht.

Oh! De manier waarop o.a. Klaas Dijkhof het woord nieuwe uitspreekt! Hij zegt nuwe ipv níeuwe
Nu kan ik die podcast niet meer luisteren
Oh ja, indentiteit is ook met ergernis omgeven. Ik hou me in want ik wil geen taalnazi zijn en ik zeg zelf ook meer dan genoeg stomme dingen. Maar :mad:

Uuro ipv euro

Heel veel mensen spreken het woord eigenlijk uit als eihluk. let er maar op. Je kunt echt niks meer luisteren zonder eihluk.
smorre schreef:
18-03-2026 10:20
Zweverige types die, als je ze vraagt hoe het met ze is, eerst zuchten en ‘hmmm’ zeggen
Deze kan ik overtreffen: een collega zegt soms dat ze voor een klus of opdracht 'de mentale ruimte' niet heeft.
Wat eten we vanavond?
smorre schreef:
18-03-2026 14:00
Mensen die een brug op fietsen en dan met hun hele lijf op en neer gaan
Jochies die op de trappers gaan staan als ze fietsen. Waarom doen ze dat? Is het zadel dan eihluk te hoog? Hebben ze last tussen hun benen als ze gewoon op het zadel zitten?
Enlighten me. :clown:

Ergens denk ik dat dit een zinnige ergernis is trouwens, want ze zwalken altijd enorm heen en weer als ze zo staand fietsen.
Je hebt ook steeds meer mensen die 'waarneer' zeggen in plaats van 'wanneer', heb ik het idee.

Maar eigenlijk vind ik dat ook weer een terechte ergernis en geen onzinnige.
Mensen in films of series die een champagneglas verkeerd vasthouden. Die ergernis verviervoudigd zich wanneer ze er ook nog een speech bij houden. Bij wijn dezelfde ergernis, maar in mindere mate
Over films en series gesproken, ik erger me elke keer weer aan de volle ontbijttafel. Wafels, pannenkoeken, jus etc etc en er wordt niet gegeten want de schoolbus komt er aan. Ze rennen de deur uit met een stuk toast of een appel. En elke keer weer erger ik me daaraan.

En man elke keer " het is niet echt" (6)
eve_jobs schreef:
18-03-2026 16:50
Mensen in films of series die een champagneglas verkeerd vasthouden. Die ergernis verviervoudigd zich wanneer ze er ook nog een speech bij houden. Bij wijn dezelfde ergernis, maar in mindere mate
Verviervoudigt met een t en zonder zich.

Daaraan erger ik me dan weer, totaal onnodig ook, taalnazi die ik ben :yes:

Wat een héérlijk topic!
Rabarbara schreef:
18-03-2026 14:21
Ja, het is echt heel onbehoorlijk, maar het gaat dan om een heel specifiek type. Want het is niet eens een probleem als mensen hard praten en ook niet eens als mensen een west-Nederlands accent hebben. Het is de combinatie van een aantal factoren: het accent, de opmerkingen, de aanwezigheid in de openbare ruimte.
Ik vind het ook stom van mezelf. Het is misschien ook vooral omdat er iets te vaak mensen op vakantie zijn die vervolgens in de supermarkt doen alsof ze op safari zijn. "Oh, kijk, ze verkopen hier sestig soorte wohstej, wat éééénig!" Het is vooral mijn eigen minderwaardigheidscomplex. Groningers zijn wat stiller in de omgang.
Als westerling vind ik het dan weer heerlijk gemoedelijk en rustig in Groningen. Misschien is dat een vooroordeel. Maar kom er zeer graag door een andere atmosfeer of zoiets.

Zal er de volgende keer op letten de sfeer niet om zeep te helpen met onnodig harde klanken en domme opmerkingen.
dolfje schreef:
18-03-2026 17:05
Over films en series gesproken, ik erger me elke keer weer aan de volle ontbijttafel. Wafels, pannenkoeken, jus etc etc en er wordt niet gegeten want de schoolbus komt er aan. Ze rennen de deur uit met een stuk toast of een appel. En elke keer weer erger ik me daaraan.

En man elke keer " het is niet echt" (6)

Ik zat ooit met mijn vader Pirates of the Caribbean te kijken. Zit een scene in dat ze een sloep op z'n kop houden onder water, en dat ze dan kunnen ademen door de lucht in de sloep.

"Haha! Dat kan helemaal niet!"

Roept m'n vader in een film over zombiepiraten.
Tjezus, wat vals
Paradise schreef:
18-03-2026 17:08
Als westerling vind ik het dan weer heerlijk gemoedelijk en rustig in Groningen. Misschien is dat een vooroordeel. Maar kom er zeer graag door een andere atmosfeer of zoiets.

Zal er de volgende keer op letten de sfeer niet om zeep te helpen met onnodig harde klanken en domme opmerkingen.
Proef ik hier toch enige ergernis over de ergernis van Rabarbera?

Mijn toeristische ergernis: als ik ergens op vakantie ben en in de dichtsbijzijnde super hebben ze de zo lang door mij verbeide streekprodukten niet. Dan ben ik echt in staat om spoorslags terug te keren naar Zutphen.
Graftak!
Paradise schreef:
18-03-2026 17:08

Fijn! Bonuspunten als je zachtjes een liedje van Ede Staal neuriet.
Lady*Voldemort schreef:
18-03-2026 17:17
Proef ik hier toch enige ergernis over de ergernis van Rabarbera?

Mijn toeristische ergernis: als ik ergens op vakantie ben en in de dichtsbijzijnde super hebben ze de zo lang door mij verbeide streekprodukten niet. Dan ben ik echt in staat om spoorslags terug te keren naar Zutphen.
Nee, zeker niet!
Rabarbara schreef:
18-03-2026 17:18
Fijn! Bonuspunten als je zachtjes een liedje van Ede Staal neuriet.
Ik ken allen dat ‘ene liedje’ van hem maar da’s zó wonderschoon…
Ik erger mij kapot dat onder condoleance berichten snel neer geplempt wordt
Gecontroleerd i.p.v. Gecondoleerd.het lijkt of ze het nog even snel moeten doen.
Verder erger ik mij niet zo aan taalfouten maar deze vind ik erg.
Denk dat ik zelf ook wel fouten maak.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven