Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
woensdag 18 maart 2026 om 21:07
Nou, als ze wakker worden vooral, zodra het maar een beetje licht begint te worden en ik net weer een beetje in halfslaap ben gevallen uit mijn slapeloosheid. De dood aan alle vogels, niet alleen de duiven en rotganzen maar ook de zangvogeltjes op dat moment. Sorry.
Maar deze ergenis past hier eigenlijk niet want terecht. Excuus.
Maar deze ergenis past hier eigenlijk niet want terecht. Excuus.
majadeb wijzigde dit bericht op 18-03-2026 21:12
24.02% gewijzigd
woensdag 18 maart 2026 om 21:12
Totaal onzinnige ergernis die ik hartstochtelijk met je deel. Überhaupt. Waarom oude witte Amerikanen die over Trivago praten? Het is eerder anti-reclame.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
woensdag 18 maart 2026 om 21:56
donderdag 19 maart 2026 om 07:54
donderdag 19 maart 2026 om 08:31
Ik heb een schoolvriendin op Facebook die dat ook doet. Niet Belgisch trouwens. Maar ook na ipv naar typen.Lemon_Pledge schreef: ↑18-03-2026 21:56(Belgisch?) taalgebruik op Facebook.
Afkortingen zoals "ma" "da" en "wa"
Alsof die 2 extra letters zoveel moeite kosten / iedereen heeft toch de optie om automatisch woorden te laten voorspellen, dan hoef je alleen nog maar op het volledige woord te klikken.
![]()
En hoe vaak ik op Facebook etc niet jouw zie als het jou moet zijn en andersom. Ik snap niet dat mensen dat fout doet dat leer je als je op de basisschool zit.
donderdag 19 maart 2026 om 09:45
Daarmee nog een ergernis: Mensen die t, d en dt verkeerd doen. Óók gewoon basisschoolkennis.dolfje schreef: ↑19-03-2026 08:31Ik heb een schoolvriendin op Facebook die dat ook doet. Niet Belgisch trouwens. Maar ook na ipv naar typen.
En hoe vaak ik op Facebook etc niet jouw zie als het jou moet zijn en andersom. Ik snap niet dat mensen dat fout doet dat leer je als je op de basisschool zit.
donderdag 19 maart 2026 om 09:46
Jürgen Klopp is een Duitser, geen Amerikaan. Een heel leuke man ook, behalve dat rare gebit dan.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 19 maart 2026 om 09:51
donderdag 19 maart 2026 om 09:58
Lemon_Pledge schreef: ↑18-03-2026 21:56(Belgisch?) taalgebruik op Facebook.
Alsof die 2 extra letters zoveel moeite kosten / iedereen heeft toch de optie om automatisch woorden te laten voorspellen, dan hoef je alleen nog maar op het volledige woord te klikken.
![]()
Een van mijn kinderen appte gisteren naar me: "Wa is da ??"
Ik antwoorde: "geen idee wat je schrijft!"
Kom op hoor! Heeft ze daar 2 jaar lang bijlessen voor gevolgd?!
Schrijf normaal alsjeblieft.
donderdag 19 maart 2026 om 10:02
Alsnog terug laten betalen uit haar eigen spaarpot
Frankly my dear, I don"t give a damn
donderdag 19 maart 2026 om 10:11
donderdag 19 maart 2026 om 10:29
De extreem lelijke sandalen die hier op het forum altijd worden aangeraden als iemand om tips vraagt. De een nog afzichtelijker dan de ander. En schijnbaar lopen mensen er ook echt op… “heel hip en lekker voetbed”.
Ik heb er natuurlijk helemaal geen kokosnoot last van als iemand met van die gedrochten aan d’r voeten zich wil vertonen. En ik kan natuurlijk er voor kiezen om de topics niet lezen. Maar toch blijf ik uit een soort zelfkastijding die topics openen en me doodergeren.
Ik heb er natuurlijk helemaal geen kokosnoot last van als iemand met van die gedrochten aan d’r voeten zich wil vertonen. En ik kan natuurlijk er voor kiezen om de topics niet lezen. Maar toch blijf ik uit een soort zelfkastijding die topics openen en me doodergeren.
donderdag 19 maart 2026 om 11:35
Ja of goe zo verschrikkelijk ergerlijkLemon_Pledge schreef: ↑18-03-2026 21:56(Belgisch?) taalgebruik op Facebook.
![]()
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 19 maart 2026 om 12:21
Klopt je hebt gelijk. Het gaat denk ik om de toevoeging van het woord "goede" voor wijn, chocola, olijfolie.
Probleem is dat je het als vrager eigenlijk zowel niet kunt weglaten (dan is mijn ervaring dat je gewoon wat van de supermarkt krijgt, alsof het nog even een ontbrekende boodschap was) maar als je het woord "goede" ervoor zet vaak zonder specifiek wordt gevraagd, welke merk, welke winkel, wat voor soort. Terwijl ik eigenlijk bedoel, iets in een mooie glazen fles, net iets specialer dan "gewoon" Bertolli of AH huismerk. Hoe lief bedoeld ook en hoe het ook gewoon overeenkomt met "je maakt me blij met chocola".
Als gever is het misschien overbodig inderdaad om "goede" toe te voegen als je naar een speciaalzaak gaat omdat ik ook wel kan zien dat het niet een supermarkt merk is.
Is het dat waar de ergernis in zit of toch net wat anders?
donderdag 19 maart 2026 om 12:33
donderdag 19 maart 2026 om 12:53
Weerzinwekkend, inderdaad. Het gevoel dat dit bij mij oproept werd in coronatijd heel treffend omschreven door Thomas van Luyn: "Het heeft iets obsceens: Alsof iemand zijn piemel over de rand van zijn broek heeft hangen."
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in