Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 529 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Ik denk dat ik maar weg blijf uit Groningen, want ik kom niet verder dan het peerd van ome Loeks.
Graftak!
chrisjoh schreef:
18-03-2026 17:34
Ik erger mij kapot dat onder condoleance berichten snel neer geplempt wordt
Gecontroleerd i.p.v. Gecondoleerd.het lijkt of ze het nog even snel moeten doen.
Verder erger ik mij niet zo aan taalfouten maar deze vind ik erg.
Denk dat ik zelf ook wel fouten maak.
Maar dat is geen onzinnige ergernis. Als je je dan toch de moeite niet wilt getroosten om je éénwoordige reactie even na te kijken voor je op de verzendknop ramt, schrijf dan maar niks.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
18-03-2026 17:17
Dan ben ik echt in staat om spoorslags terug te keren naar Zutphen.
Ik ben nooit in Zutphen geweest, maar dat ziet er ook paradijselijk uit, als ik op foto's kijk.
Dat is mijn verantwoording niet.
Ars longa, vita brevis
Paradise schreef:
18-03-2026 17:42
Ik ben nooit in Zutphen geweest, maar dat ziet er ook paradijselijk uit, als ik op foto's kijk.
Ja, dat vinden ongeveer alle westerlingen. En dan komen ze hier wonen, voor hun rust. En dan komen ze er achter dat het hier niet altijd rustig is, dat er ook wel eens kermis wordt gehouden of zomerfeesten of bokbierdag. En dan gaan ze zeuren, en bezwaar aantekenen tegen de vergunningen, en medestanders ronselen op facebook. Intussen laten de inboorlingen zich ook niet onbetuigd: die stellen zich op datzelfde facebook aan alsof Zutphen sinds de komst van al die vreemdelingen (waarbij we die paar asielzoekers vooral niet moeten uitvlakken natuurlijk) is veranderd in een Sodom en Gomorra waarbij de Amsterdamse onderwereld verbleekt tot een rumoerige kleuterklas. Kortom, genoeg te ergeren hier in het paradijselijke Zutphen, zinnig of niet zinnig.
Graftak!
chrisjoh schreef:
Gecontroleerd i.p.v. Gecondoleerd.het lijkt of ze het nog even snel moeten doen.
Misschien dat ze even hebben nagekeken of de dode wel echt dood was?
Everything you see I owe to spaghetti!
MissUnderstood schreef:
18-03-2026 12:20
Vrouwen die zo'n halve staart hebben. Dus dat de ene helft van het haar loshangt en de andere helft in een staart of knot zit. Neem gewoon een beslissing, denk ik dan.
Ja dat vind ik ook vreselijke kapsels. Of vrouwen met lang haar waar ze steeds met hun handen in zitten om het haar naar achteren te strijken zodat het niet in hun gezicht valt, ze hebben er volgens mij een dagtaak aan ;-) .Maak het dan vast of laat het anders knippen. Ook een ergernis: meiden met kunstwimpers, nepwenkbrauwen en nepnagels, het ziet er echt niet uit.
Lady*Voldemort schreef:
Ik denk dat ik maar weg blijf uit Groningen, want ik kom niet verder dan het peerd van ome Loeks.
Je mist er ook niks aan. Rotprovincie. Aardbevings, droge worst, krentjebrij en chagrijnige rabarbara's.
Si abra la puerta hay lobos.
Onzinnige ergernis: comic sans serif.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
18-03-2026 18:14
Je mist er ook niks aan. Rotprovincie. Aardbevings, droge worst, krentjebrij en chagrijnige rabarbara's.
Daar staat tegenover dat mijn oma er geboren is en mijn oma was een icoon. Ze is toen ze twee was verhuisd naar de binnenlanden van Amsterdam, maar het Gronings verleerde ze nooit dus dat kan ik nog steeds prima verstaan, en krentjebrij vind ik juist lekker. Droge worst ook, maar ja die vegetarische hobby he.
Graftak!
Ik erger mij kapot aan posters of aanplakdingen van evenementen die (soms al weken) voorbij zijn. Haal dat gewoon weg! Of kerstkransen die eind januari nog aan buitendeuren hangen. Ook om woedend van te worden.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
18-03-2026 18:56
Ik erger mij kapot aan posters of aanplakdingen van evenementen die (soms al weken) voorbij zijn. Haal dat gewoon weg! Of kerstkransen die eind januari nog aan buitendeuren hangen. Ook om woedend van te worden.
Ik ergerde me er niet aan, maar ik zag pas bij ons in de wijk een bord buiten aan een raam (zo'n soort "te koop" bord, maar dan voor een geboorte): "Phileine, 22 juni". Waarschijnlijk wachten de mensen tot het vanzelf van het raam afvalt.
chrisjoh schreef:
Nog erger: een overlijdensbericht op sociale media waar iemand snel even, om maar de eerste te zijn, "RIP" onder plempt.
Dat er van elk topic een tegenpool gemaakt moet worden.
Lady*Voldemort schreef:
18-03-2026 17:55
Ja, dat vinden ongeveer alle westerlingen. En dan komen ze hier wonen, voor hun rust. En dan komen ze er achter dat het hier niet altijd rustig is, dat er ook wel eens kermis wordt gehouden of zomerfeesten of bokbierdag. En dan gaan ze zeuren, en bezwaar aantekenen tegen de vergunningen, en medestanders ronselen op facebook. Intussen laten de inboorlingen zich ook niet onbetuigd: die stellen zich op datzelfde facebook aan alsof Zutphen sinds de komst van al die vreemdelingen (waarbij we die paar asielzoekers vooral niet moeten uitvlakken natuurlijk) is veranderd in een Sodom en Gomorra waarbij de Amsterdamse onderwereld verbleekt tot een rumoerige kleuterklas. Kortom, genoeg te ergeren hier in het paradijselijke Zutphen, zinnig of niet zinnig.
In datzelfde kader: mijn buren kwamen in de idyllische polder wonen maar ze hadden niet door dat hún buren met grote trekkers over dat schattige weggetje rijden en bij voorkeur ‘s avonds gaan gieren. Het zijn gewoon bedrijven he, waar mensen werken om de kist te verdienen.
En dan vervolgens bij mij komen klagen. Echt, hou op met me!
Mijn lijstje:

- mensen die in de supermarkt uitgebreid op hun telefoon aan het vergaderen zijn of hele, luide, gesprekken voeren. Why…….? En vooral super ergerlijk.

- het gebruik van AI in ‘gewone’ series (dus niet iets sf of fantasy achtigs) wat overduidelijk is. Haak meteen af.

- Het gebruik van management jargon in onderlinge gesprekken met collega’s. Brrrrr.
Rabarbara schreef:
18-03-2026 17:18
Fijn! Bonuspunten als je zachtjes een liedje van Ede Staal neuriet.
Ede was de leraar van mijn schoonzus en elke keer als Ede 'voorbij' komt moet ik dat weer aanhoren.
Alles gaat voorbij
smorre schreef:
18-03-2026 13:59
indentiteit…
Zucht.

Oh! De manier waarop o.a. Klaas Dijkhof het woord nieuwe uitspreekt! Hij zegt nuwe ipv níeuwe
Nu kan ik die podcast niet meer luisteren
Ook gruwelijk: mensen die "opzoek" zijn in plaats van "op zoek".
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Rabarbara schreef:
Maar ook poffert en Pé en Rinus.
Alles gaat voorbij
Lente19251003- schreef:
18-03-2026 13:20
Ik wist dit inderdaad ook niet. Zat ooit handsfree in de auto te bellen op de oprit van mijn eigen huis met mijn moeder. Schoonmoeder was aan het oppassen in mijn huis. Toen kwam ze dus naar buiten gelopen en ging naar me staan staren terwijl ik dus nog aan het bellen was. Waarop ik tegen mijn moeder zei ‘jeetje nou staat ze hier buiten naar me te staren’ waarop schoonmoeder beteuterd omdraait en maar weer naar binnen ging. Oepsie…
Haha oeps, dan kwamen wij er goed vanaf :rolling:
Edda schreef:
18-03-2026 19:02
Ik ergerde me er niet aan, maar ik zag pas bij ons in de wijk een bord buiten aan een raam (zo'n soort "te koop" bord, maar dan voor een geboorte): "Phileine, 22 juni". Waarschijnlijk wachten de mensen tot het vanzelf van het raam afvalt.
Ohja, dat soort dingen ook. Hou me tegen.
Star⁴ schreef:
18-03-2026 19:11
Dat er van elk topic een tegenpool gemaakt moet worden.
:proud: ik hoopte eigenlijk op een topic 'zinnige ergernissen'. Dat onderscheid is voor sommige mensen hier best moeilijk.
Rabarbara schreef:
Kom er graag.👍
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Bieb63 schreef:
18-03-2026 19:17
Mijn lijstje:

- mensen die in de supermarkt uitgebreid op hun telefoon aan het vergaderen zijn of hele, luide, gesprekken voeren. Why…….? En vooral super ergerlijk.

- het gebruik van AI in ‘gewone’ series (dus niet iets sf of fantasy achtigs) wat overduidelijk is. Haak meteen af.

- Het gebruik van management jargon in onderlinge gesprekken met collega’s. Brrrrr.
ja,dat geschreeuw soms door de telefoon heen en dan zo duidelijk dat je ieder detail kunt horen ook al interesseert het je niet.
Je pense donc je suis
Ik erger me rot aan mensen die Turkse neptanden hebben. Toen ik met een vriendin had afgesproken die ik al een flinke tijd niet meer had gezin schrok ik me echt kapot.

Ze had altijd prima tanden, een gezond gebit, haar tanden stonden gewoon recht en hadden een natuurlijke kleur, helemaal niet geel.

Toen ik haar toen weer zag, had je opeens kaarsrechte tanden, alle tanden waren even groot en ze waren witter dan wit, ze waren zelfs zo wit dat het wel plastic lijkt.

Omdat ze zo supergevoelig is voor kritiek heb ik er niks van gezegd, maar wat een armoe.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven