Examens 2026

18-03-2026 11:40 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
Hi ik zat al te twijfelen dit topic zelf te openen.
Hier ook 1 voor Havo.
Ct week is hier ook, alleen volgende week nog en dan ook debat in het Engels. Mondeling Ned al gehad gelukkig.

Hier is de druk wel enorm hoog. Heel lang leren, stress, echt heel zielig. Faalangst is ons dus duidelijk geworden en heb het zo met hem te doen. Vooral dat ce gemiddelde lijkt lastig. Vavo zou back up zijn mocht ie zakken, maar dan moet je, wat ik las, dus wel die 5,5 halen. PWS is hier al klaar en afgesloten gelukkig. Denk ook niet dat er nog veel lessen volgen nu?
Whippet16 schreef:
19-03-2026 14:32
Hi ik zat al te twijfelen dit topic zelf te openen.
Hier ook 1 voor Havo.
Ct week is hier ook, alleen volgende week nog en dan ook debat in het Engels. Mondeling Ned al gehad gelukkig.

Hier is de druk wel enorm hoog. Heel lang leren, stress, echt heel zielig. Faalangst is ons dus duidelijk geworden en heb het zo met hem te doen. Vooral dat ce gemiddelde lijkt lastig. Vavo zou back up zijn mocht ie zakken, maar dan moet je, wat ik las, dus wel die 5,5 halen. PWS is hier al klaar en afgesloten gelukkig. Denk ook niet dat er nog veel lessen volgen nu?
Hier is zoon gezakt op een 5 teveel bij zijn eindcijfers. Maar die 5.5 gemiddelde voor CE's makkelijk gehaald.
Maar je hoeft die 5.5 gemiddeld niet hebben om vavo te gaan doen, of begrijp ik je verkeerd? uiteindelijk worden de cijfers uit je examenjaar (SE's + CE's) samengevoegd met de cijfers die je haalt op het vavo (ook weer (SE's en CE's). De CE's die zijn blijven staan + de CE's die je via het vavo haalt, worden dus samengevoegd. En dat gemiddelde moet een 5.5 zijn. En je eindcijfers worden ook samengevoegd en daar worden ook weer de regels op losgelaten.
De 5,5 regel geldt ook op de vavo. Ook daar moet je weer aan voldoen. Voor de vakken die je kiest, doe je zowel je voorexamen- als examenjaar over. Je moet dus goed bedenken wat je gaat herkansen. Zodra je start met een vak op de vavo, vervallen alle punten die je al hebt gehaald voor dat vak. Je krijgt voor je overige vakken certificaten en na het jaar aan de vavo worden deze weer samengevoegd tot een geheel. Op basis daarvan krijg je je diploma. Mits je het natuurlijk gehaald hebt.
jules* schreef:
19-03-2026 15:03
De 5,5 regel geldt ook op de vavo. Ook daar moet je weer aan voldoen. Voor de vakken die je kiest, doe je zowel je voorexamen- als examenjaar over. Je moet dus goed bedenken wat je gaat herkansen. Zodra je start met een vak op de vavo, vervallen alle punten die je al hebt gehaald voor dat vak. Je krijgt voor je overige vakken certificaten en na het jaar aan de vavo worden deze weer samengevoegd tot een geheel. Op basis daarvan krijg je je diploma. Mits je het natuurlijk gehaald hebt.
Je doet niet je voor-examenjaar over. Of bedoel je daar de SE's mee? Voor de vakken van zoon geldt: SE1 is stof jaar 4, SE2 is stof jaar 5 en SE 3 stof jaar 6. Maar volgens mij verschilt het per vak. Sommigen vakken op zijn vavo hebben meer dan 3 SE's. De SE's die hij heeft gehaald op zijn middelbare school vervallen (voor de vakken die hij opnieuw doet).

Maar ik lees bij Whippet dit: Vavo zou back up zijn mocht ie zakken, maar dan moet je, wat ik las, dus wel die 5,5 halen.
Het lijkt alsof er staat, om vavo te doen moet je die 5.5 halen. Maar misschien wordt er bedoeld dat de 5,5 regel blijft staan. Dat laatste klopt, het eerste niet.
Hier thuis de laatste in rij. Examen mavo. Ze staat er redelijk voor, alleen economie is een 5,3. Deze week was pittig met 5 schoolexamens. Morgen nog luistertoets Engels dus ze ligt nu in haar bed te relaxen. Ze vindt het allemaal wel spannend. En ze heeft migraine die getriggerd wordt door stress dus dat helpt ook niet mee. Ik heb er vertrouwen in dat het wel goed zal komen. En gelukkig heeft ze nuchtere en lieve zussen die het allemaal al meegemaakt hebben en die haar moed inpraten.
Pelle schreef:
19-03-2026 16:12
Je doet niet je voor-examenjaar over. Of bedoel je daar de SE's mee? Voor de vakken van zoon geldt: SE1 is stof jaar 4, SE2 is stof jaar 5 en SE 3 stof jaar 6. Maar volgens mij verschilt het per vak. Sommigen vakken op zijn vavo hebben meer dan 3 SE's. De SE's die hij heeft gehaald op zijn middelbare school vervallen (voor de vakken die hij opnieuw doet).

Maar ik lees bij Whippet dit: Vavo zou back up zijn mocht ie zakken, maar dan moet je, wat ik las, dus wel die 5,5 halen.
Het lijkt alsof er staat, om vavo te doen moet je die 5.5 halen. Maar misschien wordt er bedoeld dat de 5,5 regel blijft staan. Dat laatste klopt, het eerste niet.
Als je de vavo gaat doen dan doe je voor het betreffende vak in één jaar al je pta's van 3-4 mavo, 4-5 havo of 5-6 vwo over. Dus niet alleen het examenjaar. Dat bedoelde ik met het voorexamenjaar. Bij mijn kinderen noemden ze 4 havo zo.

Wat je schrijft klopt. Je hoeft niet aan de 5.5 regel te voldoen om naar de vavo te kunnen. Er zijn overigens wel voorwaarden. Niet iedereen die zakt kan naar de vavo.
jules* schreef:
19-03-2026 19:38
Als je de vavo gaat doen dan doe je voor het betreffende vak in één jaar al je pta's van 3-4 mavo, 4-5 havo of 5-6 vwo over. Dus niet alleen het examenjaar. Dat bedoelde ik met het voorexamenjaar. Bij mijn kinderen noemden ze 4 havo zo.

Wat je schrijft klopt. Je hoeft niet aan de 5.5 regel te voldoen om naar de vavo te kunnen. Er zijn overigens wel voorwaarden. Niet iedereen die zakt kan naar de vavo.
Maar die PTA’s zijn op het Vavo anders dan op de middelbare school.
Voor bedrijfseconomie had hij in vwo 4 een PO (SE1) en een toets (SE2).
In vwo 5 niks. En in vwo 6 een PO en 3 toetsen (SE3 t/m SE6).
Nu op het vavo alleen 3 toetsen, geen praktische opdrachten.

En bijvoorbeeld voor Duits, zijn er op de middelbare school alleen SE’s in vwo 6.
Ook middelbare scholen verschillen onderling wanneer ze de pta's (se's) afnemen. De vavo is er vooral op gericht om iemand klaar te stomen voor het eindexamen. Je doet daar alleen verplichte zaken voor je vakken. Soms met een presentatie en opdrachten, soms alleen pta's. Zij hebben 3 pta weken, een middelbare school heeft er over het algemeen 4. Verdeeld over meerdere jaren.
liane77 schreef:
18-03-2026 20:30
Die 12 boeken moet zoon woensdag hebben gelezen. Het is totaal geen lezer. Hij heeft nu een luisterboek aan en is ondertussen Minecraft aan het doen. Nog een aantal te gaan... Een goed cijfer is belangrijk hiervoor omdat hij vooralsnog voor Engels onvoldoende staat.

Combinatiecijfer ook een 7. Had gehoopt op compensatie voor Wiskunde D, waarvoor geen centraal eindexamen is, maar volgens zoon 'verpest'. Voor Muziek in ieder geval één punt, maar hoopt hij zelfs 2 voor te halen. Het wordt nog spannend!
Ik hoorde pas (gelukkig) achteraf, dat hij maar 7 van de 12 had gelezen 🫣
Tweede zoon heeft net bij profiel kiezen ook wiskunde D en ook B gekozen. Hoe beviel jouw zoon D?
Pelle schreef:
19-03-2026 16:12
Oh ja dan heb ik dat inderdaad anders gelezen.

Ik denk dat het best mee valt hier. Het is net net, maar wel te doen, maar ik wil de vavo als back up noemen om als het ware de druk eraf te halen. Zakken is niet het einde, er zijn meer wegen uiteindelijk. 5 havo opnieuw doen is zeker ook een optie maar kan me ergens voorstellen dat je dat niet wilt. Faalangst doet gekken dingen met je in ieder geval. Stressfactor is hoog in ieder geval.

Net debat in Engels geoefend en ging goed. Ligt natuurlijk ook aan de andere, maar dat is dan weer een makkie vindt ie. Ned mondeling stelde ook niks voor begreep ik. Havo was 7 boeken en hoorde hier ook kinderen die er maar 3 of 4 gelezen hadden. Daar moet toch ook puntaftrek van zijn?
remedialteacher schreef:
19-03-2026 21:52
Ik hoorde pas (gelukkig) achteraf, dat hij maar 7 van de 12 had gelezen 🫣
Tweede zoon heeft net bij profiel kiezen ook wiskunde D en ook B gekozen. Hoe beviel jouw zoon D?
Haha, mooi een bekentenis achteraf. Snap het ook helemaal! Zoon is bezig met boek 3 van de 7 die hij nog moest...

Goede keus volgens zoon! Wiskunde D beviel goed, maar moet je wel liggen. Hier bestaat het eindcijfer uit 4 onderdelen die even vaak meetellen: 3 toetsen en 1 wiskundewedstrijd. Dit schijnt landelijk te zijn en heeft hij 3 pogingen voor (werkelijkheid: 1e prima cijfer, poging 2 en 3 afgezegd). Grootste voordeel is geen Centraal Eindexamen!
Waarom twee rekenmachines meenemen? Ik nam altijd extra batterijen mee.

Ik was altijd doodsbang dat mijn rekenmachine het niet meer zou doen tijdens een SE of CE. Dus altijd extra batterijen mee (en extra pennen, ik begrijp het ook nooit als mensen maar één pen meenemen naar hun toets).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
22-03-2026 15:15
Waarom twee rekenmachines meenemen? Ik nam altijd extra batterijen mee.

Ik was altijd doodsbang dat mijn rekenmachine het niet meer zou doen tijdens een SE of CE. Dus altijd extra batterijen mee (en extra pennen, ik begrijp het ook nooit als mensen maar één pen meenemen naar hun toets).
Die van mijn zoon moet met USB worden opgeladen.
liane77 schreef:
22-03-2026 19:36
Die van mijn zoon moet met USB worden opgeladen.
Die van mijn zoon ook. Daarom dus twee opgeladen rekenmachines.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Van de grafische heb ik er maar een. Van de gewone kan ze een stuk of wat krijgen.

Dochter worstelt zich op dit moment nog door een Duitse roman. Toch gek, om eens van de andere kant te zien hoe dat gaat. En ook lastig om moeder te zijn en niet steeds lerares. Ik heb wel eens collega's gehad met hun eigen kinderen in de examenklas, ben echt enorm blij dat ik dat niet heb.

Dochter heeft deze week toch echt wat stress ontwikkeld. Ook over haar vervolgopleiding, waar de meeste mensen toch wat verbaasd/weinig enthousiast op reageren (technische studies zijn niet sexy, denk ik) en over de kamerzoektocht die eraan zit te komen. Zegt dan soms dat ze ook gewoon geen examen kan doen en de beslissing dan nog een jaar uitstelt. Ik vind het herkenbaar, die angst om volwassen te worden.
Si abra la puerta hay lobos.
Hier ook oplaadbare rekenmachine a 80 euro, dus die koop ik geen 2e voor geval dat.

Rabarbara logisch ook toch. Zeker op kamers is eng. Ik vind ze ook nog echt jong. Ik zeg hier ook een tussenjaar kan en het ergste wat er kan gebeuren is niet slagen. Dat is geen ramp. Zeker nu dat vavo verhaal een beetje opgehelderd is. Morgen wat inhalen en eind vd week herkansing inschrijven. Dus nog 2 weken en dan is er even rust. Hoop dat de cijfers snel binnenkomen, dat geeft ook spanning.
Rabarbara schreef:
22-03-2026 22:18
Van de grafische heb ik er maar een. Van de gewone kan ze een stuk of wat krijgen.

Dochter worstelt zich op dit moment nog door een Duitse roman. Toch gek, om eens van de andere kant te zien hoe dat gaat. En ook lastig om moeder te zijn en niet steeds lerares. Ik heb wel eens collega's gehad met hun eigen kinderen in de examenklas, ben echt enorm blij dat ik dat niet heb.

Dochter heeft deze week toch echt wat stress ontwikkeld. Ook over haar vervolgopleiding, waar de meeste mensen toch wat verbaasd/weinig enthousiast op reageren (technische studies zijn niet sexy, denk ik) en over de kamerzoektocht die eraan zit te komen. Zegt dan soms dat ze ook gewoon geen examen kan doen en de beslissing dan nog een jaar uitstelt. Ik vind het herkenbaar, die angst om volwassen te worden.
Herkenbaar. Vooral als zoon dan om 23.00 aan komt zetten met ‘Oh ik heb morgen bij het mondeling ook die analyse of zoiets. Van een gedicht of zo… Weet jij daar iets van?’ Dan moet ik echt op mijn handen gaan zitten en vergt het het laatste restje van mijn geduld om dan met zalvende stem te zeggen: ‘Daar heb je vast een blaadje of schema over gekregen van je docent. Kijk eens op Magister in de bijlage’ i.p.v. gelijk een pen te grijpen en met vier ‘vegen’ die paar regeltjes te duiden en een mini spoedcursus eindrijm te geven :-)

Zoon vindt het ook ergens erg eng om over een paar weken ‘klaar’ te zijn met deze school. Bij de meeloopdagen op MBO was hij bij die niche opleidingen steeds de jongste. Hij is ook pas 15 dus ik vind het ergens ook wel fijn dat hij gewoon naar de ‘buren’ gaat en havo gaat doen. Kan hij nog een beetje rijpen als het ware.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik heb een dochter in 5 havo. Ze werkt hard voor school. Alles PTA’s zijn nu afgerond. Ze staat voor 1 vak een 5.6 , de rest tussen de 6,2 en 6,7. We gaan het zien. Ze staat wel al ingeschreven voor een hbo opleiding en lijkt daar echt zin in het hebben. Studie is een stad verderop. 45 min met openbaar vervoer

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven