Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
vrijdag 20 maart 2026 om 18:55
vrijdag 20 maart 2026 om 19:03
Eens met E-biker, het is de betutteling die mij ook ontzettend tegenstaat.
Ik leef best wel bewust (vind ikzelf) maar het hoeft mij verder niet door de strot geramd te worden.
Toen de basisschool van mijn kinderen zich omdoopte tot 'groene school' was dat in no time echt bloed irritant. Voor de 10 uurtjes, lunch en traktaties kregen de ouders hele lijsten toegestuurd. Zelfs kaas op brood mocht niet meer.
Magere ham mocht wél. Leuk als dat even voor je bepaalt wordt. Wij eten namelijk geen varken (om maar even een voorbeeld te geven).
Traktaties waren voortaan bruin weggetrokken banaan of peer. En ja, a la luizenmoeder heb ik die peer versiert als muis vaak voorbij zien komen. Snotterig en onsmakelijk en het neusje mocht uiteraard géén dropje zijn. Dat is niet gezond! En anders een appel of een wortel. De feestelijkheid spatte er in ieder geval vanaf.
Zelfs beschuit met muisjes (een leerling had een zusje gekregen) paste niet binnen het 'groene' beleid.
Mocht dus niet!
Te zot voor woorden.
Eigenlijk ook géén onzinnige ergernis dit!
Ik leef best wel bewust (vind ikzelf) maar het hoeft mij verder niet door de strot geramd te worden.
Toen de basisschool van mijn kinderen zich omdoopte tot 'groene school' was dat in no time echt bloed irritant. Voor de 10 uurtjes, lunch en traktaties kregen de ouders hele lijsten toegestuurd. Zelfs kaas op brood mocht niet meer.
Magere ham mocht wél. Leuk als dat even voor je bepaalt wordt. Wij eten namelijk geen varken (om maar even een voorbeeld te geven).
Traktaties waren voortaan bruin weggetrokken banaan of peer. En ja, a la luizenmoeder heb ik die peer versiert als muis vaak voorbij zien komen. Snotterig en onsmakelijk en het neusje mocht uiteraard géén dropje zijn. Dat is niet gezond! En anders een appel of een wortel. De feestelijkheid spatte er in ieder geval vanaf.
Zelfs beschuit met muisjes (een leerling had een zusje gekregen) paste niet binnen het 'groene' beleid.
Mocht dus niet!
Te zot voor woorden.
Eigenlijk ook géén onzinnige ergernis dit!
vrijdag 20 maart 2026 om 19:13
Hallodaar schreef: ↑20-03-2026 19:03Eens met E-biker, het is de betutteling die mij ook ontzettend tegenstaat.
Mocht dus niet!
Te zot voor woorden.
Eigenlijk ook géén onzinnige ergernis dit!![]()
Verschrikkelijk!!! Mijn kinderen hebben gelukkig nog net gewoon snoep mogen trakteren, maar het dreigde toen wel al de kant op te gaan die jij beschrijft.
vrijdag 20 maart 2026 om 19:23
Ik raak mateloos agressief van mensen die fluiten. Ok als je het echt geweldig kan, red ik het misschien net. Maar alle andere mensen die fluiten wil ik villen.
Ook mensen die in de stilte coupé praten kan ik wel wat doen. Dus ga ik in de niet stilte zitten, waar ik me dan weer niet irriteer aan de pratende medemens
Ook mensen die in de stilte coupé praten kan ik wel wat doen. Dus ga ik in de niet stilte zitten, waar ik me dan weer niet irriteer aan de pratende medemens
vrijdag 20 maart 2026 om 19:25
Vandaag een ergernis aan mij domme zelf: Met de naaimachine iets omgezoomd. Door het omgezoomde moest een kabel met daaraan een haak. Ik dacht er niet bij na dat de haak niet van de kabel af kan en het met haak niet door de zoom past..... grrrr. moest naad weer loshalen. Lengte: 4 meter.... extra werk, extra tijd....
Soms voelt het niet goed om een ander teleur te stellen, maar is het wel de beste keuze voor jezelf....
vrijdag 20 maart 2026 om 19:34
vrijdag 20 maart 2026 om 19:37
Deze vind ik niet onzinnig. Ik vind het juist wel fijn dat je de keuze hebt om in rust te lezen of gewoon naar buiten te kijken of dat je bijv. met een reisgenoot wil kletsen of een telefoongesprek moet voeren. Ik zit ook het liefst in de stiltecoupé als ik alleen reis.Fibonaci schreef: ↑20-03-2026 19:23Ik raak mateloos agressief van mensen die fluiten. Ok als je het echt geweldig kan, red ik het misschien net. Maar alle andere mensen die fluiten wil ik villen.
Ook mensen die in de stilte coupé praten kan ik wel wat doen. Dus ga ik in de niet stilte zitten, waar ik me dan weer niet irriteer aan de pratende medemens![]()
vrijdag 20 maart 2026 om 19:47
Annapicobella schreef: ↑18-03-2026 18:03Misschien dat ze even hebben nagekeken of de dode wel echt dood was?
Veritas vos liberabit
vrijdag 20 maart 2026 om 20:03
Nou, nu is het moment aangebroken dat ik mij OPRECHT erger aan de onzinnige ergenissen zoals gezonde kantine's (alsof de ongezonde vreterij ons niet continu door de strot geduwd wordt) en papieren puntzakken. Stop de wereld en het jarige kind lekker vol met (micro)plastic want oh zo feestelijk. Hoe sneller de mensheid eraan gaat hoe beter, concludeer ik dan maar. Niets meer aan doen.
vrijdag 20 maart 2026 om 20:09
Renske schreef: ↑20-03-2026 20:03Nou, nu is het moment aangebroken dat ik mij OPRECHT erger aan de onzinnige ergenissen zoals gezonde kantine's (alsof de ongezonde vreterij ons niet continu door de strot geduwd wordt) en papieren puntzakken. Stop de wereld en het jarige kind lekker vol met (micro)plastic want oh zo feestelijk. Hoe sneller de mensheid eraan gaat hoe beter, concludeer ik dan maar. Niets meer aan doen.
Nou, nou.. gaat het?
vrijdag 20 maart 2026 om 21:35
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, maar ik erger me dan wel weer aan het gebruik van ‘oprecht’ in de betekenis van ‘heel erg’. Dat gebeurt nogal veel de laatste tijd maar het is niet wat oprecht betekent.Renske schreef: ↑20-03-2026 20:03Nou, nu is het moment aangebroken dat ik mij OPRECHT erger aan de onzinnige ergenissen zoals gezonde kantine's (alsof de ongezonde vreterij ons niet continu door de strot geduwd wordt) en papieren puntzakken. Stop de wereld en het jarige kind lekker vol met (micro)plastic want oh zo feestelijk. Hoe sneller de mensheid eraan gaat hoe beter, concludeer ik dan maar. Niets meer aan doen.
vrijdag 20 maart 2026 om 21:51
Klopt, oprecht is ook al een ergernis, vandaar het overdreven gebruik (maar ik snap dat dat niet duidelijk was).
vrijdag 20 maart 2026 om 21:53
Ik erger me echt rot aan mensen die onder een fb reclame van de vegetarische slager zetten: “je bent gewoon een groentenboer” en “waarom geen vlees eten maar wel iets wat erop lijkt en zo smaakt”, “ik vind het niet erg hoor dat het bestaat maar waarom wordt mij dit zo door de strot geduwd” of de briljante: “ik wilde dit een kans geven en heb me er eens aan gewaagd maar het was echt karton nooit meer” of “ik haal mijn vlees altijd alleen bij de lokale boerderij die de dieren echt gekend hebben en van hebben gehouden”
GRRRR mensen dit is gewoon een reclame en ja als jij steeds reageert denkt fb dat je het interessant vindt en zie je het steeds weer.
Ow en mensen die zeggen over de dood en eventuele dingen daarvoor regelen “ik ben nog niet van plan om dood te gaan” nee dat snap ik maar de dood komt ook zonder agenda afspraak plotseling op je stoep staan. alsof je alleen door ruim vantevoren gelande suïcide dood kan gaan en je het altijd zelf in de hand hebt. GRRRR
GRRRR mensen dit is gewoon een reclame en ja als jij steeds reageert denkt fb dat je het interessant vindt en zie je het steeds weer.
Ow en mensen die zeggen over de dood en eventuele dingen daarvoor regelen “ik ben nog niet van plan om dood te gaan” nee dat snap ik maar de dood komt ook zonder agenda afspraak plotseling op je stoep staan. alsof je alleen door ruim vantevoren gelande suïcide dood kan gaan en je het altijd zelf in de hand hebt. GRRRR
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 20 maart 2026 om 22:06
Ik erger me aan Facebookreacties omdat ze vaak zo vol haat zitten en lees ze toch elke keer. Ik zou Facebook willen verwijderen maar sommige groepen vind ik fijn en ik erger me dan weer aan mezelf dat ik zo’n slappeling ben, want wat mis je nou echt zonder Facebook? Helemaal geen reet. En waarom skip ik die achterlijke reacties niet gewoon?
Ik erger me aan fietslampen die me verblinden (maar dat vind ik geen onzinnige ergenis eigenlijk), ik erger me aan de troep die mijn katten in huis achterlaten (en toch zijn ze de liefste monsters
), ik erger me aan kinderen die geluid maken, ik erger me aan de werkzaamheden bij mij voor de deur en ook in de rest van de stad en dat om de haverklap ergens een straat is afgesloten, ik erger me aan de hoeveelheid spullen die ik heb (maar zodra de Hema een nieuwe Siepie & Takkie collectie uitbrengt sta ik vooraan in de rij), ik erger me aan de regen die altijd valt als ik net op de fiets weg moet, ik erger me aan kou.
Ik erger me aan fietslampen die me verblinden (maar dat vind ik geen onzinnige ergenis eigenlijk), ik erger me aan de troep die mijn katten in huis achterlaten (en toch zijn ze de liefste monsters
vrijdag 20 maart 2026 om 22:15
Even naar Duitsland vóór de eerste schooldag om een Shultüte te halen?Wissewis schreef: ↑20-03-2026 17:58Ik mis de puntzakken snoep van Kruidvat.
Wie heeft die dingen verdekkie afgeschaft?
Ik wil mijn neefje van 6 een ouderwetse puntzak snoep cadeau geven, maar intussen kan tante Wis weer eens stad en land afdweilen op zoek naar zo'n zak.
En nee, een papieren mini-zak staat niet leuk als cadeau.
vrijdag 20 maart 2026 om 22:26
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in