Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
vrijdag 20 maart 2026 om 13:02
Alleen appels met het certificaat "biologisch" zijn vrij van bestrijdingsmiddelen.NellieVermicelli schreef: ↑20-03-2026 12:40Nee dus. Appeltelers telen appels op zgn. spillen. En maken gebruik van bestrijdingsmiddelen etc.
Verkopers gebruiken graag termen als "boeren appels" en "boeren eieren" om de consument te laten geloven dat het product gezonder is of vrij van bestrijdingsmiddelen.
vrijdag 20 maart 2026 om 13:11
Een appelteler is ook een boer.NellieVermicelli schreef: ↑20-03-2026 12:40Nee dus. Appeltelers telen appels op zgn. spillen. En maken gebruik van bestrijdingsmiddelen etc.
vrijdag 20 maart 2026 om 14:12
Vandaag stond de Perzenkoning weer in de krant. Eigenlijk offtopic van mij, want ik vind die handgeschreven reclames schattig, vreemd en grappig tegelijk.Lemon_Pledge schreef: ↑20-03-2026 09:15De BoekenVoordeel winkels, die al jarenlang "opheffingsuitverkoop" hebben, en "wij gaan weg, op = op" in de winkel hebben hangen, maar nooit echt weg gaan.
vrijdag 20 maart 2026 om 15:06
Precies dat. Als een appel biologisch is, dat staat dat daar bij. Boeren appels zijn alleen maar een marketing iets om de klant een gevoel te geven.
vrijdag 20 maart 2026 om 17:15
Ik vind mannenvoetbal nog véél erger. En (mannen)sport in het algemeen. En vooral dat alles daar daarvoor moet wijken. Ben je op vakantie met een groepje/familie, moet voetbal op. Of schaatsen. Of Formule 1. Of op een verjaardag. En zeker als je zelf niet daarop was voorbereid. Echt agressieve neigingen voel ik dan.
En vooral het geluid van het voetbalpubliek, voetballiederen etc.
En ook dat stomme secondenwerk bij hardlopen, zwemmen, schaatsen. Dat je dan 5 seconden minder snel bent dan de nummer 1 en dan helemaal teleurgesteld. Man denk ik dan, je doet het nog steeds honderd keer sneller dan de meeste mensen ooit zullen kúnnen.
vrijdag 20 maart 2026 om 17:58
Ik mis de puntzakken snoep van Kruidvat.
Wie heeft die dingen verdekkie afgeschaft?
Ik wil mijn neefje van 6 een ouderwetse puntzak snoep cadeau geven, maar intussen kan tante Wis weer eens stad en land afdweilen op zoek naar zo'n zak.
En nee, een papieren mini-zak staat niet leuk als cadeau.
Ik wil mijn neefje van 6 een ouderwetse puntzak snoep cadeau geven, maar intussen kan tante Wis weer eens stad en land afdweilen op zoek naar zo'n zak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 20 maart 2026 om 17:58
vrijdag 20 maart 2026 om 18:01
Ook in België worden ze milieuvriendelijk en bewust.Wissewis schreef: ↑20-03-2026 17:58Ik mis de puntzakken snoep van Kruidvat.
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 20 maart 2026 om 18:03
Ze verkopen nog altijd in elke supermarkt snoep in plastic
Maar dan wel in rechthoekige of vierkante afgesloten zakken.
En zelden echt "mengelingen" / schepsnoep.
Is dit nu later?
vrijdag 20 maart 2026 om 18:05
Wist ik nog niet, wij haalden vaak zo'n zak voor onderweg op vakantie met de auto. Met voor ieder wat wils. Die ga ik ook missen.Wissewis schreef: ↑20-03-2026 17:58Ik mis de puntzakken snoep van Kruidvat.
vrijdag 20 maart 2026 om 18:09
vrijdag 20 maart 2026 om 18:10
De papieren zak die ze in 't Kruidvat hadden was gewoon lelijk, te klein en niet cadeau-waardig.Lady*Voldemort schreef: ↑20-03-2026 18:07Maar waarom is een papieren zak dan niet feestelijk? Het gaat toch om de inhoud? Of wordt het feestelijker naarmate je het milieu voortvarender naar de gallemiezen helpt?
Dat maakt het kind waarschijnlijk niet eens uit, tante Wis geeft geen lelijke cadeaus.
(Nichtje krijgt overigens wel een mooi en netjes ingepakt cadeau. Dus met een lelijke papieren snoepzak komen voor neefje is het toch écht niet.)
Is dit nu later?
vrijdag 20 maart 2026 om 18:17
ik erger mij aan mensen die altijd "gezond" eten en dat ook regelmatig benoemen. Van die quinoakauwers. Ze doen er geen vlieg kwaad mee, maar het irriteert me.
Verder heb ik ook een hekel aan "de gezonde kantine" op mijn werk.
De frikandellen zijn verdwenen, we kunnen er nu droge broodjes zonder boter, een flinterdun plakje magere kaas en een enorme bult sla kopen voor een bizar bedrag. Ook de soep is niet te verteren, net zoals de bakjes met staafjes komkommer en wortel.
De laatste gruwel is trouwens niet onzinnig besef ik; veel collega's wandelen naar de Jumbo in de pauze.
De frikandellen zijn verdwenen, we kunnen er nu droge broodjes zonder boter, een flinterdun plakje magere kaas en een enorme bult sla kopen voor een bizar bedrag. Ook de soep is niet te verteren, net zoals de bakjes met staafjes komkommer en wortel.
De laatste gruwel is trouwens niet onzinnig besef ik; veel collega's wandelen naar de Jumbo in de pauze.
vrijdag 20 maart 2026 om 18:21
Uiteindelijk wen je er wel aan, maar ik had een puntzak (ook papieren, zoals je wel eens ziet bij ouderwetse snoepwinkeltjes) dan denk ik leuker, gezelliger gevonden.Wissewis schreef: ↑20-03-2026 18:10De papieren zak die ze in 't Kruidvat hadden was gewoon lelijk, te klein en niet cadeau-waardig.
Dat maakt het kind waarschijnlijk niet eens uit, tante Wis geeft geen lelijke cadeaus.
(Nichtje krijgt overigens wel een mooi en netjes ingepakt cadeau. Dus met een lelijke papieren snoepzak komen voor neefje is het toch écht niet.)
vrijdag 20 maart 2026 om 18:23
vrijdag 20 maart 2026 om 18:37
Daar erger ik mij ook aan. Fijn hoor dat ze zo mega gezond eten, maar ik hoef het niet te horen. En die gezonde kantine, wat een betutteling. Dit doen ze ook in restaurants van ziekenhuizen, alles is te "gezond" geworden. En het werkt averechts, mensen gaan gewoon ergens anders naar toe om het daar te halen. Ik snap wel dat er gezonder geleefd moet worden maar dat het wordt afgedwongen, dat staat me heel erg tegen. Trouwens, er zijn genoeg gezonde alternatieven die wel heel lekker zijn maar dat zal wel weer teveel werk zijn om die te maken.Lieneke schreef: ↑20-03-2026 18:17ik erger mij aan mensen die altijd "gezond" eten en dat ook regelmatig benoemen. Van die quinoakauwers. Ze doen er geen vlieg kwaad mee, maar het irriteert me.
vrijdag 20 maart 2026 om 18:50
Dat heb ik met mensen die hun tijd bij een marathon belangrijk vinden. Een marathon lopen op zich is toch al een enorme prestatie?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in