Ervaringen antidepressiva

22-03-2026 12:48 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik worstel al een tijd met mentale problemen. Ik denk zelf dat ik overspannen ben. Hierdoor heb ik slaapproblemen gekregen en heb het idee dat ik in een depressie beland. Ik heb goede dagen maar ook dagen dat ik me vreselijk opgejaagd voel en heel somber ben. En deze dagen beginnen heel erg te overheersen. Ik sta op de wachtlijst van de ggz maar daar wordt je niet vrolijk van alleen al de wachttijden.
Ik heb mijn huisarts waar ik al vaker ben geweest voor mn klachten om antidepressiva gevraagd. Dit krijg ik niet omdat het goed gemonitord moet worden wat ik uiteraard begrijp.
Toch was het een klap voor me omdat ik me soms afvraag hoe lang ik dit ga volhouden.

Wat zijn jullie ervaringen met antidepressiva en dan ook gericht op slapen? Ik weet dat slecht slapen een bijwerking is aan het begin maar gaat dat wel over? Ik word namelijk echt moedeloos van vrijwel elke nacht amper slapen.

Ik hoor graag van jullie.
Lucy schreef:
22-03-2026 17:25
Kun je er anders naar kijken? Als je nu tegen beter weten doorgaat en doorgaat, is de kans groot dat je straks niet overspannen bent maar in een burnout zit. Of dat je van een depressie naar suicidaliteit gaat. Dan is echt iedereen verder van huis.

Begin eens 2 uur per dag ziek te mrlden zodst je smorgens wat meer rust hebt, bijvoorbeeld. Stop met doorgaan en doorgaan. Je lijf laat je zo duidelijk merken dat je rust moet pakken.

En als je van jezelf weet dat je moeilijk voor jezelf kan kiezen, probeer daar dan nu al langzaam aan te werken. Kleine dingetjes. Hoeft niet meteen van de een op de andere dag goed te gaan, maar probeer zo af en toe iets te doen dat goed voelt voor jou.

Ad is geen wondermiddel. Het ondersteunt, maar laat je niet ineens weer slapen. En doorgaan met rennen helpt ook niet.
Ja je hebt echt gelijk. Ik moet nu al zelf stappen nemen. Even mezelf op 1 zetten.
Vraag via de zorgverzekeraar wat de mogelijkheden zijn en zoek welke organisaties in je omgeving zorg aanbieden en of dat kan met je zorgverzekering. Online kun je soms veel eerder aan de beurt zijn dan face to face, zoals Thubble inderdaad.

Sterkte!
AngieG schreef:
22-03-2026 17:01
Bij antidepressiva bedoel je? Ik weet dat een psycholoog dat niet mag voorschrijven maar ik dacht dat ik mss een verwijzing kan krijgen naar een psychiater?
Deels ziekmelden heb ik overwogen maar vind ik toch nog heel lastig. Super stom natuurlijk. Maar typeert mij een beetje als persoon en waarschijnlijk ook de reden dat ik overspannen ben geraakt. Weinig aan mezelf denken.
De huisarts kan je doorverwijzen. Alleen als de bedrijfspsycholoog ook een psychiater in dienst heeft kan deze intern doorverwijzen.

Heb je al een gesprek met de bedrijfsarts gehad?
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
22-03-2026 17:54
De huisarts kan je doorverwijzen. Alleen als de bedrijfspsycholoog ook een psychiater in dienst heeft kan deze intern doorverwijzen.

Heb je al een gesprek met de bedrijfsarts gehad?
Ik werk in een ziekenhuis dus ik hoop dat de reguliere psychiaters ook voor medewerkers zijn.

Ja maar dat was preventief. Toen heb ik aangegeven niet meer naar kantoor te kunnen.
It-is-joysjuhhh schreef:
22-03-2026 17:49
Vraag via de zorgverzekeraar wat de mogelijkheden zijn en zoek welke organisaties in je omgeving zorg aanbieden en of dat kan met je zorgverzekering. Online kun je soms veel eerder aan de beurt zijn dan face to face, zoals Thubble inderdaad.

Sterkte!
Ik sta ingeschreven bij een online psycholoog maar alsnog is de wachtlijst maanden. En de poh heeft geen zicht op organisaties met kortere wachttijden.
Wil je vooral veel sterkte wensen Angie!

Die wisselingen in goede dagen, somberheid, spanning en dan ook nog slaapproblemen klinkt enorm zwaar.

Antidepressiva is helaas geen wondermiddel. Het kan een hele zoektocht zijn wat voor jou werkt. Goede begeleiding is daarbij wel heel belangrijk. De huisarts kan hier normaal gesproken wel bij helpen maar helaas heeft niet elke huisarts hier verstand van. Dan is een psychiater een betere keuze. Heb je al aan je huisarts doorgegeven dat je niet weet hoe je de maanden wachttijd moet overbruggen? Ze kunnen wel meedenken over de tussenliggende periode. Een psycholoog kan hier ook bij helpen mogelijk.

Ik herken de worsteling. Blijven werken kan afleiding en structuur geven maar kan ook te vermoeiend zijn. En als moeder wil je goed voor je kinderen zorgen. Maar dat kan allemaal alleen als je ook goed voor jezelf zorgt. Kijk goed naar wat je nu nog een beetje energie geeft en wat juist teveel energie kost. Dit kan per dag verschillen. Houdt een zachte basis aan die voor jou nu fijn en haalbaar is.

Weet niet hoe oud de kinderen zijn maar pretparken hoeven nu helemaal niet. Dat komt wel weer. Naar een speeltuin en zelf op een bankje in de zon is dan bijvoorbeeld meer haalbaar. Of samen een bordspel spelen en daarna weer tijd voor jezelf.

Sterkte!
Oh en ik herken het trouwens helemaal: de ene dag gaat het redelijk ok en denk je dat het prima is. De volgende dag kan somberheid, spanning of alles je weer overvallen.... Vreselijk.

Accepteren & stabiliseren: ik zeg steeds tegen me zelf dat het tijdelijk is en probeer te accepteren hoe het gaat en hoe ik me voel. Dat het vanzelf weer beter wordt als je lichaam en hoofd weer in balans komen.

Maar bij mij is het wel een andere situatie want ik loop op dit moment ook bij een psychiater om uit te zoeken welke medicatie helpt voor mij.
Starshine42 schreef:
22-03-2026 18:10
Oh en ik herken het trouwens helemaal: de ene dag gaat het redelijk ok en denk je dat het prima is. De volgende dag kan somberheid, spanning of alles je weer overvallen.... Vreselijk.

Accepteren & stabiliseren: ik zeg steeds tegen me zelf dat het tijdelijk is en probeer te accepteren hoe het gaat en hoe ik me voel. Dat het vanzelf weer beter wordt als je lichaam en hoofd weer in balans komen.

Maar bij mij is het wel een andere situatie want ik loop op dit moment ook bij een psychiater om uit te zoeken welke medicatie helpt voor mij.
Ach ik heb gelezen hoe ook jij struggelt in een ander topic. Ik hoop dat jij snel op de juiste medicatie zit.
Het is idd heel raar. Ene dag denk ik er is niks aan de hand en de volgende dag wil ik het liefst dood zijn. Het is echt bizar. Bij mij komen die schommelingen ook vooral door het slapen. Bij een slechte nacht is de dag erop gegarandeerd vreselijk. Daarom hoopte ik zo ad mijn slaap kan verbeteren. Omdat mijn probleem met slapen nu eigenlijk psychisch is geworden. Angst al voor slecht slapen. Ik heb tot voor deze periode altijd super goed geslapen.
Starshine42 schreef:
22-03-2026 18:04
Wil je vooral veel sterkte wensen Angie!

Die wisselingen in goede dagen, somberheid, spanning en dan ook nog slaapproblemen klinkt enorm zwaar.

Antidepressiva is helaas geen wondermiddel. Het kan een hele zoektocht zijn wat voor jou werkt. Goede begeleiding is daarbij wel heel belangrijk. De huisarts kan hier normaal gesproken wel bij helpen maar helaas heeft niet elke huisarts hier verstand van. Dan is een psychiater een betere keuze. Heb je al aan je huisarts doorgegeven dat je niet weet hoe je de maanden wachttijd moet overbruggen? Ze kunnen wel meedenken over de tussenliggende periode. Een psycholoog kan hier ook bij helpen mogelijk.

Ik herken de worsteling. Blijven werken kan afleiding en structuur geven maar kan ook te vermoeiend zijn. En als moeder wil je goed voor je kinderen zorgen. Maar dat kan allemaal alleen als je ook goed voor jezelf zorgt. Kijk goed naar wat je nu nog een beetje energie geeft en wat juist teveel energie kost. Dit kan per dag verschillen. Houdt een zachte basis aan die voor jou nu fijn en haalbaar is.

Weet niet hoe oud de kinderen zijn maar pretparken hoeven nu helemaal niet. Dat komt wel weer. Naar een speeltuin en zelf op een bankje in de zon is dan bijvoorbeeld meer haalbaar. Of samen een bordspel spelen en daarna weer tijd voor jezelf.

Sterkte!
De huisarts zegt dat ik ondertussen maar met de poh moet praten maar daar haal ik niks uit. Maar is soort laatste strohalm voor mij.

Ja het is echt aftasten waar doe ik goed aan qua werk en gezin in combi met mijn gesteldheid.

De kinderen zijn gelukkig al wat ouder, 9 en 13. Maar heftige daarvan vind ik dat ze ook merken dat ik niet ok ben want ik was altijd de leuke fitte mama. En nu ben ik moe. Ik leg het wel enigszins uit maar belast ze er niet mee. Dus beetje masker op wat soms ook vermoeiend is.
AngieG schreef:
22-03-2026 18:00
Ik werk in een ziekenhuis dus ik hoop dat de reguliere psychiaters ook voor medewerkers zijn.

Ja maar dat was preventief. Toen heb ik aangegeven niet meer naar kantoor te kunnen.
Ik ben bang dat je ook dan gewoon met een wachtlijst te maken krijgt.

Misschien is het fijn om toch nog eens een gesprek te hebben met de bedrijfsarts en toch wat minder uren te gaan werken.
Nog meer de ellende in gaat je ook niet helpen.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
22-03-2026 19:05
Ik ben bang dat je ook dan gewoon met een wachtlijst te maken krijgt.

Misschien is het fijn om toch nog eens een gesprek te hebben met de bedrijfsarts en toch wat minder uren te gaan werken.
Nog meer de ellende in gaat je ook niet helpen.
Ja tegen ieder ander zou ik zeggen ga 50% werken. Ik ga het denk ik toch doen, deels ziekmelden. Nu is het werken en kind uit school. Koken, voetbal training, avondritueel en dus weinig voor mezelf aangezien kids geen beste slapers zijn.
Angie, zeker sls online een optie voor je is zou ik wachttijdbemiddeling bragen bij je ziektekostenverzekering. Voor online zit je niet vast aan je regio. Ik denk dat het qua wachtlijsten enorm kan schelen. Mij konden ze opties bieden waar ik binnen 4 weken terecht kon. Uiteindelijk ben ik bij een kleine sggz instelling terechtgekomen op een half uurtje rijden waar 3 weken na aanmelding een intake had. Ik weet dat ik geluk had, maar via de zorgverzekering had ik dus ook nog een paar opties.

En complex (en het dus niet aandurven) vind ik dan weer apart met alleen poh. De huisarts kan je ook monitoren, de poh ook. En niets doen als de situatie complex is, is ook best... een gok.

Heeft hij, als hij zich kennelijk zorgen maakt om de complexiteit, wel iitgrlegd waar je terecht kan als je gekke gedachten krijgt?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Lucy schreef:
22-03-2026 19:42
Angie, zeker sls online een optie voor je is zou ik wachttijdbemiddeling bragen bij je ziektekostenverzekering. Voor online zit je niet vast aan je regio. Ik denk dat het qua wachtlijsten enorm kan schelen. Mij konden ze opties bieden waar ik binnen 4 weken terecht kon. Uiteindelijk ben ik bij een kleine sggz instelling terechtgekomen op een half uurtje rijden waar 3 weken na aanmelding een intake had. Ik weet dat ik geluk had, maar via de zorgverzekering had ik dus ook nog een paar opties.

En complex (en het dus niet aandurven) vind ik dan weer apart met alleen poh. De huisarts kan je ook monitoren, de poh ook. En niets doen als de situatie complex is, is ook best... een gok.

Heeft hij, als hij zich kennelijk zorgen maakt om de complexiteit, wel iitgrlegd waar je terecht kan als je gekke gedachten krijgt?
Ik kan nog geen wachtlijstbemiddeling aanvragen helaas omdat ik nog geen officiële diagnose heb.

Ja dat vind ik ook maar de huisarts durft het echt niet aan. Ik krijg wel kalmeringsmiddelen en daar moet ik het maar mee doen. Mss zijn ze te druk hiervoor. En als ik gekke gedachten krijg geen idee! Dan moet ik maar verdragen en wachten tot ik de poh weer zie. Die ik ook een maand geleden voor het laatst zag omdat ze eerder geen tijd heeft dan deze week.
Kattentuintje schreef:
22-03-2026 13:55
Je wordt van antidepressiva niet per definitie rustiger. Ik slik zelf al een jaar of drie en ik heb nog steeds slaapproblemen: ik heb elke nacht hele levendige dromen en word vaak wakker. Daarna kan ik dan vaak niet meer in slaap komen. Dat is misschien deels ook mijn leeftijd (overgang), maar zeker de dromen zijn echt begonnen met het slikken van de medicatie. Ook bij andere varianten heb ik hier last van.
Dit is echt even een eyeopener voor mij. Ik slik nu ruim 3,5 jaar antidepressiva en ervaar precies hetzelfde als jij Kattentuintje, veel en levendige en soms nare dromen, waarvan ik soms trillend wakker word. Zo intens beleef ik die. En ik word ook heel vaak wakker 's nachts. Ik dacht altijd dat dit door mijn psychische klachten / overgang komt... het zal inderdaad de bijwerking van de antidepressiva zijn.
Had ik ook niet hoor. Je hebt geen diagnose nodig voor wachttijdbemiddeling. Je hebt een doorverwijzing van je huisarts nodig zodra je ergens terecht kan.

Gewoon bellen morgen.

En ik vind het slecht dat je huisarts je zelfs daar niet in voorlicht. Weet hij dat je soms suicidale gedachten hebt?

Je kunt 113 bellen als alles te zwaar wordt en je gedachten te donker. Of je kunt, in het uiterste geval, de plaatselijke crisisdienst bellen. Maar dst gaat meestal wel via je huisarts en dan moet hij al een melding hebben gedaan.

Als je de gedachten kunt verdragen en niet te serieus kunt nemen, dan is dat al behoorlijk goed.

Weet je waarom je huisarts je te complex vindt om onder zijn begeleiding aan ad te beginnen?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Bedlamp76 schreef:
22-03-2026 16:15
Een niet verslavende optie om slaapproblemen tijdelijk aan te pakken is amytriptiline. Ik slik dit nu een jaar om slaapproblemen aan te pakken en vooral het inslapen gaat hier heel makkelijk mee. Voor mij is 10mg genoeg maar ik begon met 25 mg maar ben dus verlaagd en 10 werkt net zo goed.

Een paar maanden daarna ben ik ook antidepressiva gaan gebruiken (fluoxetine) en dit heeft me mentaal echt zo enorm goed geholpen.

Ik zou je adviseren een verwijzing naar een zelfstandig psychiater te regelen die hebben vaak eerder plek.

Voordat ik daar terecht kon ben ik dus begonnen met de amytriptiline en dat haalde de grootste slaapproblemen er af.

Veel sterke!
Amitriptyline is ook een antidepressivum.
Voordeel van dit medicijn is dat het ook wordt voorgeschreven voor onder andere slaapproblemen. Ik gebruik het voor chronische hoofdpijn en merkte dat slapen ook ineens beter ging dan voorheen. Maar het blijft persoonlijk, dus dit is geen advies, slechts mijn ervaringen.

Verder adviseer ik TO ook om wachtlijstbemiddeling te vragen bij je zorgverzekeraar. Zij kunnen veel beter zien waar je eerder terecht zou kunnen, bij sommige kon ik al na 4 weken terecht.
En daarnaast echt meer rust gaan nemen, je lichaam geeft het zelf al aan.
Lucy schreef:
22-03-2026 22:20
Had ik ook niet hoor. Je hebt geen diagnose nodig voor wachttijdbemiddeling. Je hebt een doorverwijzing van je huisarts nodig zodra je ergens terecht kan.

Gewoon bellen morgen.

En ik vind het slecht dat je huisarts je zelfs daar niet in voorlicht. Weet hij dat je soms suicidale gedachten hebt?

Je kunt 113 bellen als alles te zwaar wordt en je gedachten te donker. Of je kunt, in het uiterste geval, de plaatselijke crisisdienst bellen. Maar dst gaat meestal wel via je huisarts en dan moet hij al een melding hebben gedaan.

Als je de gedachten kunt verdragen en niet te serieus kunt nemen, dan is dat al behoorlijk goed.

Weet je waarom je huisarts je te complex vindt om onder zijn begeleiding aan ad te beginnen?

Toen ik bij mijn verzekering keek moest ik een diagnose invullen maar ik bel dan idd even vandaag.

De huisarts weet dat maar ik heb gezegd dat ik nooit zelfmoord zou plegen omdat ik kinderen heb maar dat het anders mss een ander verhaal zou worden.

Volgens de poh ben ik voorbij het stadium overspannen en heb ik een angststoornis. Ik herken me hier echter niet in. En juist bij een angststoornis lijkt mij antidepressiva juist helpend.
Ik was burn-out, maar volgens de DSM bestaat dat niet, dus wordt behandeling niet vergoed. Daarom spreken ze vaker van een angststoornis, want dat wordt wel vergoed. Heb ik me laten vertellen.
Mintel88 schreef:
23-03-2026 07:39
Ik was burn-out, maar volgens de DSM bestaat dat niet, dus wordt behandeling niet vergoed. Daarom spreken ze vaker van een angststoornis, want dat wordt wel vergoed. Heb ik me laten vertellen.
Ok donderdag ga ik weer naar haar toe. Dan bespreek ik het.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven