Burenoverlast ervaringen, deel 3
dinsdag 24 maart 2026 om 20:44
Hier werden gisteren de kliko's geleegd en soms valt er dan wat naast (vooral als de kliko veel te vol zit).CocaCola schreef: ↑24-03-2026 09:21Ik heb een soort bosje voor de deur aan de overkant. En sommige buren vinden dat een prima stortplaatst.
Er liggen een stapel veren van een kapotte kussen, er ligt aarde en vorig jaar lag er lange tijd een zwembadtrap...
Maar dat is niks met de overlast die ik hier zo af en toe lees
Gisteravond stond er nog een kliko met wat rommel er naast. Dat lag er vanmorgen nog terwijl de kliko weg was.
Ik dacht toen: als het er vanmiddag nog ligt, ruim ik het op. Maar blijkbaar heeft een van de andere buren het opgeruimd.
Best asociaal dit. Ruim je eigen rommel even op als er iets mis gaat bij het legen van de kliko.
dinsdag 24 maart 2026 om 20:56
Daar word je ook niet echt blij van inderdaad als je voor rust op de camping zit. Wat hebben jullie gedaan? Andere plek gezocht?Daantje1970 schreef: ↑24-03-2026 09:05Dat hadden wij op de camping. Buurman zat in de ziektewet na een operatie en werkte in de bouw. Vervolgens heel de dag klussen op de camping, zelfs op het dak van de caravan. Nou, dan kan je ook werken hoor. En ondertussen zijn vrouw de heg laten snoeien.
dinsdag 24 maart 2026 om 21:01
Op zich weet je natuurlijk nooit hoe iets voor de ander is en hoe die zich voelt, dus ik begrijp ook wel dat ik er eigenlijk niks over kan zeggen. Maar als je constant last hebt van zagen, schuren, bladblazers, timmeren en boren op de meest vreemde tijdstippen, dan vallen dingen op en irriteren ze meer. Die mensen hebben gewoon zo'n ander ritme. Ze eten om 17u en zijn dan om 18u (als wij gaan eten en een wijntje pakken om bijv het weekend in te luiden) ready to go om weer te gaan klussen. En maar roken zodat de rook mn huis in waait. Gesprekken hebben geen zin, ze lijken het niet te willen of kunnen begrijpen. Daarom ook de frustratie met het idee: ga gewoon werken, dan krijg je tenminste een normaal ritme.CocaCola schreef: ↑24-03-2026 09:20
Ik vraag mij nu ineens af hoe mijn buren tegen mij aankijken. Ik loop ook ziek thuis, en ben soms ook lekker in de tuin bezig. Maar niemand ziet dat ik ieder anderhalf half uur, 30 minuten plat moet liggen in huis vanwege de klachten. Anders kom ik de dag niet migrainevrij door.
Wel vervelend voor jou zeg. Lijkt me heel moeilijk.
dinsdag 24 maart 2026 om 21:19
Hinderlijk zulke buren. Dan ga je op een tijdje ook alles horen en irriteer je je aan alles he!Nadinexxx schreef: ↑24-03-2026 21:01Op zich weet je natuurlijk nooit hoe iets voor de ander is en hoe die zich voelt, dus ik begrijp ook wel dat ik er eigenlijk niks over kan zeggen. Maar als je constant last hebt van zagen, schuren, bladblazers, timmeren en boren op de meest vreemde tijdstippen, dan vallen dingen op en irriteren ze meer. Die mensen hebben gewoon zo'n ander ritme. Ze eten om 17u en zijn dan om 18u (als wij gaan eten en een wijntje pakken om bijv het weekend in te luiden) ready to go om weer te gaan klussen. En maar roken zodat de rook mn huis in waait. Gesprekken hebben geen zin, ze lijken het niet te willen of kunnen begrijpen. Daarom ook de frustratie met het idee: ga gewoon werken, dan krijg je tenminste een normaal ritme.
Wel vervelend voor jou zeg. Lijkt me heel moeilijk.
Luister niet naar mijn advies, maar om 17u keihard de radio aanzetten? Iedere dag? Misschien dat ze het dan begrijpen?
zaterdag 4 april 2026 om 10:30
Hoi,
Even een sanity check.
Ik woon sinds recent op mezelf, 2 onder 1 kap, alleen. Hiervoor heb ik altijd bij mijn ouders gewoond, vrijstaand.
De buren wonen in de winter in het buitenland. Afgelopen week was de buurvrouw voor het eerst hier. Ik ben erg gevoelig voor geluid en heb een angststoornis.
Ik hoor de TV van de buren door de muur heen (zacht, onverstaanbaar, maar hoorbaar). Ook op mijn slaapkamer hoor ik het heel zachtjes. Niet continu, maar soms. Ik irriteer me daar aan en sta dan gelijk scherp.
De buurvrouw is nu volgens mij weer weg, haar partner ophalen. Dus die zullen er volgende week zijn. Ik ben bang dat ik hun ga horen praten, de TV blijf horen, etc.
Volgens mij is mijn angst vooral gerelateerd aan mijn angststoornis, maar dat wilde ik dus even checken.
Ik merk dat ik nu heel erg alert ben op alle geluiden om me heen en erg gespannen ben.
Hoe normaal is t om dit soort geluiden te horen? Is het logisch om dat irritant te vinden of is dit mijn angststoornis?
Even een sanity check.
Ik woon sinds recent op mezelf, 2 onder 1 kap, alleen. Hiervoor heb ik altijd bij mijn ouders gewoond, vrijstaand.
De buren wonen in de winter in het buitenland. Afgelopen week was de buurvrouw voor het eerst hier. Ik ben erg gevoelig voor geluid en heb een angststoornis.
Ik hoor de TV van de buren door de muur heen (zacht, onverstaanbaar, maar hoorbaar). Ook op mijn slaapkamer hoor ik het heel zachtjes. Niet continu, maar soms. Ik irriteer me daar aan en sta dan gelijk scherp.
De buurvrouw is nu volgens mij weer weg, haar partner ophalen. Dus die zullen er volgende week zijn. Ik ben bang dat ik hun ga horen praten, de TV blijf horen, etc.
Volgens mij is mijn angst vooral gerelateerd aan mijn angststoornis, maar dat wilde ik dus even checken.
Ik merk dat ik nu heel erg alert ben op alle geluiden om me heen en erg gespannen ben.
Hoe normaal is t om dit soort geluiden te horen? Is het logisch om dat irritant te vinden of is dit mijn angststoornis?
zaterdag 4 april 2026 om 12:51
In verreweg de meeste huizen waar een ander huis tegenaan staat (rijtje of twee onder 1 kap) hoor je wel eens wat van de buren ja. Zo te horen heb je al een vrij goede situatie, met maar 1 buurhuis, waarvan de bewoners ook nog eens een deel van het jaar weg zijn.
Ik zou inderdaad zelf inzetten op hier mee om te leren gaan. Ik kan me voorstellen dat het voor jou nu allemaal nog als veel klinkt, omdat je een heel stil huis gewend was. En dan kost het ook even tijd om er aan te wennen. Maar ik zou wel oppassen met het meteen richting je angststoornis schuiven. Dat maakt het namelijk een beetje ‘dus ik kan niet tegen geluid en ga dat ook nooit kunnen’, terwijl je ook binnen een angststoornis met dingen om kunt leren gaan. Heb je een psycholoog oid? Wellicht dat die tips heeft die goed bij jouw situatie aansluiten?
Ik zou inderdaad zelf inzetten op hier mee om te leren gaan. Ik kan me voorstellen dat het voor jou nu allemaal nog als veel klinkt, omdat je een heel stil huis gewend was. En dan kost het ook even tijd om er aan te wennen. Maar ik zou wel oppassen met het meteen richting je angststoornis schuiven. Dat maakt het namelijk een beetje ‘dus ik kan niet tegen geluid en ga dat ook nooit kunnen’, terwijl je ook binnen een angststoornis met dingen om kunt leren gaan. Heb je een psycholoog oid? Wellicht dat die tips heeft die goed bij jouw situatie aansluiten?
zaterdag 4 april 2026 om 19:13
In het vorige huis leefde ik samen met andere mensen. Dus daar waren ook geluiden. Maar daar had ik geen angst voor. De angst zal nu ook wel vooral erger zijn doordat ik alleen ben en daarmee weinig afleiding en minder geluid in eigen huis.
Mijn angststoornis is begonnen met tinnitus en daarmee angst voor dat geluid in mijn hoofd/oor dat niet weg ging. Ook dat was op een gegeven moment nauwelijks hoorbaar, maar de angst en het obsessief blijven luisteren of het aanwezig was bleef. Dat is over gegaan, maar een angststoornis heb ik nog steeds. Deze angst voor geluiden van de buren en het obsessief luisteren of ik de huren hoor vind ik heel erg lijken op dat tinnitus verhaal.
Ik sta (opnieuw) ingeschreven voor therapie. Maar dat zal nog wel even duren voor ik daar terecht kan. Dus voorlopig moet ik het zelf doen.
Mijn angststoornis is begonnen met tinnitus en daarmee angst voor dat geluid in mijn hoofd/oor dat niet weg ging. Ook dat was op een gegeven moment nauwelijks hoorbaar, maar de angst en het obsessief blijven luisteren of het aanwezig was bleef. Dat is over gegaan, maar een angststoornis heb ik nog steeds. Deze angst voor geluiden van de buren en het obsessief luisteren of ik de huren hoor vind ik heel erg lijken op dat tinnitus verhaal.
Ik sta (opnieuw) ingeschreven voor therapie. Maar dat zal nog wel even duren voor ik daar terecht kan. Dus voorlopig moet ik het zelf doen.
zaterdag 4 april 2026 om 23:43
Ik heb een noice canceling headphone! Sindsdien stoor ik mij zoveel minder! Misschien is dit ook een goede tip voor jou?Zonnebloem2 schreef: ↑04-04-2026 19:13In het vorige huis leefde ik samen met andere mensen. Dus daar waren ook geluiden. Maar daar had ik geen angst voor. De angst zal nu ook wel vooral erger zijn doordat ik alleen ben en daarmee weinig afleiding en minder geluid in eigen huis.
zondag 5 april 2026 om 12:38
Radio of tv zacht aan is zeker een goeie suggestie! Noise cancelling koptelefoon zie ik iets minder zitten.
Uiteindelijk is de oplossing dat die angst en focus eraf moet. Want dat is veel storender dan de geluiden zelf. Maar voor de tussentijd kan de radio bv wel helpen.
Mocht ik me er aan blijven storen, dan kun je volgens mij ook van die geluidsdempende wanden plaatsen. Maar ik heb net het hele huis opgeknapt. Dat zou echt zonde zijn.
En de buurvrouw heeft al een keer aangegeven dat ze de TV best hard heeft. En als ik me daaraan stoor, dat ik het dan moest aangeven.
Dus waarschijnlijk maak ik me veel te druk, om wat nog kan gaan komen (praten als de buurman terug is) en over dat ik altijd de TV goed blijf horen.
Uiteindelijk is de oplossing dat die angst en focus eraf moet. Want dat is veel storender dan de geluiden zelf. Maar voor de tussentijd kan de radio bv wel helpen.
Mocht ik me er aan blijven storen, dan kun je volgens mij ook van die geluidsdempende wanden plaatsen. Maar ik heb net het hele huis opgeknapt. Dat zou echt zonde zijn.
En de buurvrouw heeft al een keer aangegeven dat ze de TV best hard heeft. En als ik me daaraan stoor, dat ik het dan moest aangeven.
Dus waarschijnlijk maak ik me veel te druk, om wat nog kan gaan komen (praten als de buurman terug is) en over dat ik altijd de TV goed blijf horen.
zondag 5 april 2026 om 15:59
Je klinkt best redelijk, dus ik heb goede hoop dat je er wel uitkomt. Noise canceling lijkt me in jouw geval ook niet wenselijk, het is redelijk goed aangetoond dat mensen daarvan nóg gevoeliger worden voor geluid, en dat is nou net wat jij niet wilt. Je wilt juist af van die hyperfocus op geluid (tenminste, dat begrijp ik uit je tekst).
Ik denk inderdaad dat in jouw geval een mate van geluid waar je controle over hebt en die ‘klopt’ zoals een radio beter helpend zou zijn.
Ik denk inderdaad dat in jouw geval een mate van geluid waar je controle over hebt en die ‘klopt’ zoals een radio beter helpend zou zijn.
woensdag 8 april 2026 om 12:45
Ik heb toch even advies nodig hier. Ik merk namelijk dat ik enorm gestresst raak van de buren en ik zoek een beetje handvatten om daar mee om te gaan.
Zoals bekend klussen, zagen en bladblazen die mensen constant. Buurman nu definitief afgekeurd dus vrees dat hij zn hobby nu helemaal gaat uitbreiden. Zij hebben een totaal ander ritme en we hebben daar echt last van. Vrijdagmiddag 17u als we net een wijntje pakken en in de tuin willen gaan zitten, op tweede paasdag als je net een rustdag thuis hebt met mooi weer, zaterdagochtend 9u... Gewoon op tijden dat ik denk: hou gewoon wat rekening met elkaar. We hebben dit nu al een paar keer vriendelijk aangegeven. Meegewerkt toen ze bomen wilden weghalen, ze op de koffie gevraagd, maar of ze snappen het niet of het boeit ze niks. Ze komen uit het noorden van het land, dit is het zuiden. Misschien dat daar een verschil zit. Maar in elk geval waren ze op tweede paasdag weer bezig. Toen heb ik een app gestuurd met de vraag hoe lang ze nog bezig waren en of ze anders de grote en luidruchtige werkzaamheden konden doen tijdens werktijden (dus gewoon op werkdagen overdag en niet telkens op zondag enzo). Geen reactie ontvangen. Ze stopten wel.
Maar nu ben ik thuis aan het werk. En ondanks dat ik niks hoor vandaag, sta ik in de 'aan' stand. Ik denk constant: shit zo beginnen ze weer. Als ik thuis kom, en zin heb in de tuin te zitten, maak ik me zorgen dat ze weer beginnen. Ze passen ook telkens zaken aan zonder overleg (bomen die schaduw geven in onze tuin weghalen, schutting in de voortuin wat ons zicht belemmert). En ze mogen het allemaal en hoeven niks te overleggen. Ook kan ik in principe niks van de tijden zeggen, want op zich niet hun probleem dat wij graag uitslapen op zaterdag. Maar het levert me gewoon heel veel stress op allemaal en dat vind ik jammer want verder wonen we hier fijn. En van eerdere buren ben ik gewend dat je hier gewoon afspraken over kan maken.
Heeft iemand nog tips om hier mee om te gaan? Om me er minder druk om te maken of om dit in goede banen te leiden zonder alles op spanning te zetten?
Zoals bekend klussen, zagen en bladblazen die mensen constant. Buurman nu definitief afgekeurd dus vrees dat hij zn hobby nu helemaal gaat uitbreiden. Zij hebben een totaal ander ritme en we hebben daar echt last van. Vrijdagmiddag 17u als we net een wijntje pakken en in de tuin willen gaan zitten, op tweede paasdag als je net een rustdag thuis hebt met mooi weer, zaterdagochtend 9u... Gewoon op tijden dat ik denk: hou gewoon wat rekening met elkaar. We hebben dit nu al een paar keer vriendelijk aangegeven. Meegewerkt toen ze bomen wilden weghalen, ze op de koffie gevraagd, maar of ze snappen het niet of het boeit ze niks. Ze komen uit het noorden van het land, dit is het zuiden. Misschien dat daar een verschil zit. Maar in elk geval waren ze op tweede paasdag weer bezig. Toen heb ik een app gestuurd met de vraag hoe lang ze nog bezig waren en of ze anders de grote en luidruchtige werkzaamheden konden doen tijdens werktijden (dus gewoon op werkdagen overdag en niet telkens op zondag enzo). Geen reactie ontvangen. Ze stopten wel.
Maar nu ben ik thuis aan het werk. En ondanks dat ik niks hoor vandaag, sta ik in de 'aan' stand. Ik denk constant: shit zo beginnen ze weer. Als ik thuis kom, en zin heb in de tuin te zitten, maak ik me zorgen dat ze weer beginnen. Ze passen ook telkens zaken aan zonder overleg (bomen die schaduw geven in onze tuin weghalen, schutting in de voortuin wat ons zicht belemmert). En ze mogen het allemaal en hoeven niks te overleggen. Ook kan ik in principe niks van de tijden zeggen, want op zich niet hun probleem dat wij graag uitslapen op zaterdag. Maar het levert me gewoon heel veel stress op allemaal en dat vind ik jammer want verder wonen we hier fijn. En van eerdere buren ben ik gewend dat je hier gewoon afspraken over kan maken.
Heeft iemand nog tips om hier mee om te gaan? Om me er minder druk om te maken of om dit in goede banen te leiden zonder alles op spanning te zetten?
woensdag 8 april 2026 om 19:18
Mensen die op andere tijden eten en werken is natuurlijk binnen de wettelijke richtlijnen hun goed recht. Wij eten altijd rond 20.00 of later. Het zou wat zijn als iedereen daar rekening mee moet houden. Uitslapen idem. Na 9.00 is oké toch om 6 of 7 zou ik ook mopperen. Ondanks dat ik zelf pas rond 9.15 opsta. Dat is mijn keuze, niet van de buren.
woensdag 8 april 2026 om 20:04
Is wel heel platgeslagen dit he? Als ik het leuk vind elke zaterdag te timmeren en weet dat mijn enige buren daar last van hebben, dan lijkt het me niet meer dan normaal samen te kijken naar een oplossing. Ik kan dan ook om 10u pas de boormachine pakken en voor die tijd verven bijv. Ik vraag niet om hun ritme aan te passen want geef zelf ook al dat het hun goed recht is. Maar ik vraag wel tips om hier de stress voor mezelf van af te halen en hier in tot oplossingen te komen. Want het is niet incidenteel. Het is bijna dagelijks.Redhead70* schreef: ↑08-04-2026 19:18Mensen die op andere tijden eten en werken is natuurlijk binnen de wettelijke richtlijnen hun goed recht. Wij eten altijd rond 20.00 of later. Het zou wat zijn als iedereen daar rekening mee moet houden. Uitslapen idem. Na 9.00 is oké toch om 6 of 7 zou ik ook mopperen. Ondanks dat ik zelf pas rond 9.15 opsta. Dat is mijn keuze, niet van de buren.
woensdag 8 april 2026 om 20:22
Je benoemt al twee keer dat jullie om 17u een wijntje willen pakken de buurman dan bezig is. Maar je wil ook dat hij het op ‘normale’ tijden doet. Daar valt wat mij betreft 17u nog gewoon onder. Om 15 zitten er weer andere buren in de tuin thee te drinken, en om 9u willen mensen nog uitslapen. Om 11 uur is er iemand in vergadering tijdens het thuiswerken enz. En op tweede paasdag was het hartstikke mooi weer, toen was half Nederland in de tuin aan het klussen. Dat jij dan een rustdag wilt, is nog geen reden dat niemand dat mag doen natuurlijk.
Ik snap best dat het heel vervelend is, maar ik vrees toch echt dat je hier de oplossing bij jezelf moet zoeken, en niet het gedrag van de buren moet willen veranderen. Zo bizar is het nou ook weer niet wat ze doen. Ja, ik zou misschien een uurtje later mijn bladblazer pakken op zaterdag als je me dat vroeg, en zij blijkbaar niet. Tja, niet iedereen is gevoelig voor dat soort verzoeken. Maar heel extreem is het ook allemaal niet. Mijn advies zou dus zijn: probeer actief je er niet zo aan te ergeren ipv steeds voor jezelf te herhalen hoe irritant het wel niet is. Want daarmee maak je het alleen maar erger voor jezelf.
Ik snap best dat het heel vervelend is, maar ik vrees toch echt dat je hier de oplossing bij jezelf moet zoeken, en niet het gedrag van de buren moet willen veranderen. Zo bizar is het nou ook weer niet wat ze doen. Ja, ik zou misschien een uurtje later mijn bladblazer pakken op zaterdag als je me dat vroeg, en zij blijkbaar niet. Tja, niet iedereen is gevoelig voor dat soort verzoeken. Maar heel extreem is het ook allemaal niet. Mijn advies zou dus zijn: probeer actief je er niet zo aan te ergeren ipv steeds voor jezelf te herhalen hoe irritant het wel niet is. Want daarmee maak je het alleen maar erger voor jezelf.
woensdag 8 april 2026 om 22:14
Ik denk dat je in dit geval bij jezelf te rade moet gaan.Nadinexxx schreef: ↑08-04-2026 12:45Ik heb toch even advies nodig hier. Ik merk namelijk dat ik enorm gestresst raak van de buren en ik zoek een beetje handvatten om daar mee om te gaan.
Want wat ik lees hier zijn geen overlast geluiden, maar leefgeluiden.
Je mag blij zijn dat je buurman zaterdag pas om 09u begint. Hij kan en mag ook gewoon om 07u beginnen.
Als je er echt zoveel last van hebt, dan zou je wellicht nog kunnen aangeven (wel heel duidelijk) dat jij soms ook graag rustig in je tuintje wilt zitten en of buurman misschien 1 avond week (zeg vrijdag vanaf 17u) even zijn klusjes in de tuin kan uitstellen? Zodat jullie ook 1 avondje lekker kunnen wijnen.
Desalniettemin ik vind het voor jou vervelend dat je er zoveel last van hebt.
donderdag 9 april 2026 om 08:15
Ja daar was ik al bang voor. Misschien heb ik dan gewoon geluk gehad met eerdere buren en houden wij zelf misschien ook wel te veel rekening met buren.CocaCola schreef: ↑08-04-2026 22:14Ik denk dat je in dit geval bij jezelf te rade moet gaan.
Want wat ik lees hier zijn geen overlast geluiden, maar leefgeluiden.
Je mag blij zijn dat je buurman zaterdag pas om 09u begint. Hij kan en mag ook gewoon om 07u beginnen.
Als je er echt zoveel last van hebt, dan zou je wellicht nog kunnen aangeven (wel heel duidelijk) dat jij soms ook graag rustig in je tuintje wilt zitten en of buurman misschien 1 avond week (zeg vrijdag vanaf 17u) even zijn klusjes in de tuin kan uitstellen? Zodat jullie ook 1 avondje lekker kunnen wijnen.
Desalniettemin ik vind het voor jou vervelend dat je er zoveel last van hebt.
Heb je tips om me er minder aan te gaan storen/ergeren?
donderdag 9 april 2026 om 08:19
Ik kan me voorstellen dat als je buren continu herrie maken zoals bladblazen, klussen etc. dat je daar gestrest van raakt. Dat valt ook niet meer onder leefgeluiden, dat is gewoon overlast. Iedereen klust wel eens of blaast blad, maar als dat continu is is dat echt een ander verhaal.
Wel eens aan buurtbemiddeling gedacht?
Jankerd
donderdag 9 april 2026 om 14:51
Deze week bij mijn tante geweest. Ze woont in een rijtjeshuis, gehuurd.
Nu hoorde ik flink gezoem.
Ik vroeg haar wat dat was.
Blijkt dat de buren een jacuzzie onder hun overkapping hebben geplaatst. Tegen de gevel van de woning. Weliswaar een meter van de schutting, maar dan nog.....
Nu hoorde ik flink gezoem.
Ik vroeg haar wat dat was.
Blijkt dat de buren een jacuzzie onder hun overkapping hebben geplaatst. Tegen de gevel van de woning. Weliswaar een meter van de schutting, maar dan nog.....
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 9 april 2026 om 15:12
Onze buren hadden een anti-katten piep wat non stop afging. Zelfs als je langs het voetpad naast hun huis liep. Ik heb er echt veel last van gehad eergisteren want blijkbaar hadden ze er iets aan veranderd. Man is er uiteindelijk langsgegaan. Bleek dat ze het zelf niet kon horen, het was 1400 hz. Gelukkig heeft ze hem gelijk uitgedaan maar wat zijn dat verschrikkelijke dingen. Ze zei dat het niet eens werkte.
vrijdag 10 april 2026 om 13:22
Zo ey, wat er hier van de week gebeurde...
Ik bracht kind naar bed en ik hoor geschreeuw buiten. Het geschreeuw blijft en het klinkt als ruzie, maar goed ik ben met kind bezig. Na dik vijf minuten hoor ik nog steeds geschreeuw dus ik besluit maar eens door het raam te kijken.
Zie ik twee buren driftig naar elkaar wijzen en schreeuwen en zie ik een halve straat die orde probeert te houden..
Ik hoor wat worden als 'mijn plek en jouw auto, k*nk*w**f, ik pak je nog wel wacht maar, zet je auto ergens anders sn'l'
Hebben de achterburen dus ruzie vanwege het feit dat de een zijn auto bij de ander voor de deur heeft geparkeerd. (Let op, er zijn weinig parkeerplekken, dus je bent hier al blij als je plek hebt zeg maar) en de halve straat bemoeit zich ermee.
Nog geen vijf minuten later komt de politie erbij en alles.. pff
Het enige wat ik dacht was echt 'Jezus wat een gezeik over een plek, adem, accepter en ga door met je leven. Val alsjeblieft niet de hele buurt lastig met dit gezeik'
Ik bracht kind naar bed en ik hoor geschreeuw buiten. Het geschreeuw blijft en het klinkt als ruzie, maar goed ik ben met kind bezig. Na dik vijf minuten hoor ik nog steeds geschreeuw dus ik besluit maar eens door het raam te kijken.
Zie ik twee buren driftig naar elkaar wijzen en schreeuwen en zie ik een halve straat die orde probeert te houden..
Ik hoor wat worden als 'mijn plek en jouw auto, k*nk*w**f, ik pak je nog wel wacht maar, zet je auto ergens anders sn'l'
Hebben de achterburen dus ruzie vanwege het feit dat de een zijn auto bij de ander voor de deur heeft geparkeerd. (Let op, er zijn weinig parkeerplekken, dus je bent hier al blij als je plek hebt zeg maar) en de halve straat bemoeit zich ermee.
Het enige wat ik dacht was echt 'Jezus wat een gezeik over een plek, adem, accepter en ga door met je leven. Val alsjeblieft niet de hele buurt lastig met dit gezeik'
vrijdag 10 april 2026 om 14:11
Dank je. Dat lijkt me een laatste stap. Als het blijft, ga ik misschien nogmaals langs om te vragen of we concrete afspraken kunnen maken. De verhouding is (ondanks dat ik me dood erger) nu nog gewoon ok en vraag me altijd af of buurtbemiddeling dat niet nog meer onder spanning zet. Maar ik neem het in overweging, net als mezelf minder proberen te storen.Djessy schreef: ↑09-04-2026 08:19Ik kan me voorstellen dat als je buren continu herrie maken zoals bladblazen, klussen etc. dat je daar gestrest van raakt. Dat valt ook niet meer onder leefgeluiden, dat is gewoon overlast. Iedereen klust wel eens of blaast blad, maar als dat continu is is dat echt een ander verhaal.
vrijdag 10 april 2026 om 14:13
Dit zie ik hier ook wel eens gebeurenCocaCola schreef: ↑10-04-2026 13:22Zo ey, wat er hier van de week gebeurde...
Dat mensen naar buiten lopen om te melden dat een ander (vaak ook bezoek) de auto niet voor hun deur moet zetten. Ik denk dan ook; ja vervelend maar 10m verder is ook een plek. In Amsterdam lopen ze 15min naar hun auto... Maar goed, zo zie je maar dat iedereen andere dingen vervelend vindt. Wel heftig dat de hele buurt er bij betrokken was .
vrijdag 10 april 2026 om 14:47
wij hebben ook 2 parkeerplekken voor onze deur en het is fijn als onze zoon er kan parkeren maar het is geen recht.. iedereen mag er staan. Onze buurman had er handje van om mensen die voor zijn deur parkeren hen. aan te spreken.. Hoeft hij bij mij niet te proberen ; openbare weg en ajuNadinexxx schreef: ↑10-04-2026 14:13Dit zie ik hier ook wel eens gebeuren
Dat mensen naar buiten lopen om te melden dat een ander (vaak ook bezoek) de auto niet voor hun deur moet zetten. Ik denk dan ook; ja vervelend maar 10m verder is ook een plek. In Amsterdam lopen ze 15min naar hun auto... Maar goed, zo zie je maar dat iedereen andere dingen vervelend vindt. Wel heftig dat de hele buurt er bij betrokken was .
zaterdag 11 april 2026 om 22:49
Wat ik lees van je buren is echt niet extreem. Ik woon in een flatgebouw met meer dan 60 woningen en er zijn altijd wel mensen een totale of kleine verbouwing aan het doen. Een tweede paasdag is natuurlijk een ideale extra dag om wat te klussen. Een weekend ook. Zelf doe ik dat ook: ik werk 5 dagen per week en ga niet 's avonds klussen maar dus wel in het weekend.Nadinexxx schreef: ↑10-04-2026 14:11Dank je. Dat lijkt me een laatste stap. Als het blijft, ga ik misschien nogmaals langs om te vragen of we concrete afspraken kunnen maken. De verhouding is (ondanks dat ik me dood erger) nu nog gewoon ok en vraag me altijd af of buurtbemiddeling dat niet nog meer onder spanning zet. Maar ik neem het in overweging, net als mezelf minder proberen te storen.
Het is vooral belangrijk dat jij je er minder aan gaat storen. Dat je uitzoekt wat jou daarin kan helpen. Hier in het gebouw wordt het aan elke nieuwe bewoner als tip mee gegeven: Ga je verbouwen, hou je aan de wettelijke tijden, informeer je buren (prikbord in de centrale hal/bewoners app) wat er gaat gebeuren met je contactgegevens zodat mensen je kunnen bereiken. Regelmatig hangen hier oordopjes 'om mee te nemen' op het prikbord omdat iemand een klus met veel geluidsoverlast gaat doen - volgende week donderdag x mei, start 8 uur, vermoedelijk einde 16 uur: Neem hier uw gehoorbescherming
Misschien werkt dat voor jou ook wel en kan je daar met je buren naartoe werken. En dan is in gesprek blijven met je buren nodig. Hou voor ogen dat zij waarschijnlijk 'trots' zijn op hoe ze hun huis verbouwen/onderhouden. Je kan met interesse voor wat ze willen doen het gesprek ingaan: Mooi dat jullie zo goed bezig zijn met pand/tuin, zelf hebben we ook nog wat.... blablabla... Wel fijn als ik ongeveer weet wanneer je wat blablabla... wat staat er nog op stapel? Dan kan ik dat meenemen in de planning voor onze vrije tijd... blablabla...
Sociaal meanderen kan soms verrassende resultaten opleveren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in