Ik moet morgen een grote klus doen maar ik durf niet. Sorry
woensdag 1 april 2026 om 20:17
donderdag 2 april 2026 om 12:31
Ik wil het echt niet goedpraten hoor, maar er is oprecht niet gevraagd naar mijn Excelvaardigheden, het staat ook niet op mijn cv en stond ook niet in de vacature tekst. Want anders was ik nu mooi door de mand gevallen.Fiorah schreef: ↑02-04-2026 10:58Als je als sollicitatiecommissie iemand moet selecteren waar data entry incl. formules echt essentieel is, ook nog voor een subsidie-aanvraag (!) die ze kennelijk niet onder begeleiding kan doen maar alleen, en je vraagt dan niet door of je sollicitant de nodige vaardigheden niet daadwerkelijk bezig, heb je gewoon je huiswerk niet gedaan.
donderdag 2 april 2026 om 12:33
Het is ook heel veel werk als ik dit zie bij mijn collega (die dit dus allemaal alleen doet wat ook erg kwetsbaar is). Dan gaat er toch iets niet goed in de planning of proces. Want mijn collega gaat dan wel weg maar dan heb ik het over een aantal weken, niet een aantal maanden. Dat is wel iets om mee te nemen voor een volgende keer.jorchugh_jor schreef: ↑02-04-2026 08:17Aan mijn aantal reacties zie je al dat ik nogal meeleef. Ik word zelf namelijk ook zo gestresst van subsidies, soms wil ik ook weglopen.
donderdag 2 april 2026 om 12:37
normaal geef ik dit niet als tip: maar chatgpt is je vriend bij excel formules.
tevens kun je vragen om een cursus excel. dit voor een volgende keer.
Er staan trouwens ook heel veel filmpjes op youtube waarbij excel uitgelegd wordt. Ga er gewoon eens een avond/middag voor zitten en ik vermoed dan dat je al een heel eind komt.
basis kennis excel is niet alleen lijsten maken, maar in mijn optiek ook basis formules: optellen, aftrekken, vergelijken., grafieken maken en draaitabellen.
Ik denk dus dat daar een miscommunicatie zit tussen jouw teamleider en jezelf.
Is niet erg dat je dat nu niet kunt, want dit is vrij makkelijk aan te leren.
ps : dit geldt tevens voor diverse functies in Word!
Er staan trouwens ook heel veel filmpjes op youtube waarbij excel uitgelegd wordt. Ga er gewoon eens een avond/middag voor zitten en ik vermoed dan dat je al een heel eind komt.
basis kennis excel is niet alleen lijsten maken, maar in mijn optiek ook basis formules: optellen, aftrekken, vergelijken., grafieken maken en draaitabellen.
donderdag 2 april 2026 om 12:39
Ontzettend bedankt voor deze reactie want ik zit me alleen maar schuldig te voelen. Deze hart onder de riem had ik echt even nodig.Presto schreef: ↑02-04-2026 12:26Nee, en dus geef je nogmaals (!) duidelijk aan bij je werkgever dat deze opdracht te groot en complex is voor jou als projectondersteuner en waarschijnlijk met die reden ook bij de senior projectleider lag. Dat die vertrekt is niet jou probleem. Ik zou vooral proberen het niet persoonlijk an te trekken. Zoals ik het begrijp hoort deze taak helemaal niet bij je functieomschrijving en is ook niet wat incidentele data-invoer.
Houdt je rug recht, je hoeft je hier echt niet schuldig of verantwoordelijk over te voelen. Geef ook aan dat je al vroeg en meerdere keren aan de bel hebt getrokkken.
Beterschap!
donderdag 2 april 2026 om 12:41
Probleem is dat er van beide kanten verkeerde verwachtingen waren over data-entry. Zij hebben gevraagd of je dat incidenteel wilde doen zonder uitleg van de inhoud en jij hebt gezegd dat je dat zeker wel wilde doen zonder te vragen wat dat precies inhield. En in de nu ontstane situatie gaat het dan mis. Echt heel erg vervelend voor je, vooral ook hoe zo’n gesprek dan verloopt. Totaal niet oplossingsgericht gedacht vanuit jouw leidinggevende. Ik zou nu gewoon proberen wat je kunt en dat aanbieden en zeggen dat dit het beste is wat je op dit moment kunt leveren. Als dat onvoldoende blijkt, dan zullen ze het op een andere manier moeten oplossen. Voor een volgende keer ben je uiteraard bereid om op korte termijn te leren hoe je dit moet aanpakken.
donderdag 2 april 2026 om 12:42
Iets wat ik ook al heb aangeboden bij mijn leidinggevende. Daar heeft ze nu niets meer aan maar wel voor volgende projecten. Er is met mij niet tijdig gecommuniceerd wat de werkzaamheden nu precies inhielden waardoor we er te laat zijn achter gekomen dat ik in dit geval een belangrijke skill mis.purplecow schreef: ↑02-04-2026 12:37normaal geef ik dit niet als tip: maar chatgpt is je vriend bij excel formules.
donderdag 2 april 2026 om 12:46
Ze werkt er al 7 maanden. Het probleem is dat opeens een aanvraag in een dag klaar moet zijn.MaggieMae schreef: ↑02-04-2026 12:41Probleem is dat er van beide kanten verkeerde verwachtingen waren over data-entry. Zij hebben gevraagd of je dat incidenteel wilde doen zonder uitleg van de inhoud en jij hebt gezegd dat je dat zeker wel wilde doen zonder te vragen wat dat precies inhield. En in de nu ontstane situatie gaat het dan mis. Echt heel erg vervelend voor je, vooral ook hoe zo’n gesprek dan verloopt. Totaal niet oplossingsgericht gedacht vanuit jouw leidinggevende. Ik zou nu gewoon proberen wat je kunt en dat aanbieden en zeggen dat dit het beste is wat je op dit moment kunt leveren. Als dat onvoldoende blijkt, dan zullen ze het op een andere manier moeten oplossen. Voor een volgende keer ben je uiteraard bereid om op korte termijn te leren hoe je dit moet aanpakken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 2 april 2026 om 12:47
Klopt, maar jij hebt ook niet gevraagd wat de werkzaamheden inhielden.AriadneOliver schreef: ↑02-04-2026 12:42Iets wat ik ook al heb aangeboden bij mijn leidinggevende. Daar heeft ze nu niets meer aan maar wel voor volgende projecten. Er is met mij niet tijdig gecommuniceerd wat de werkzaamheden nu precies inhielden waardoor we er te laat zijn achter gekomen dat ik in dit geval een belangrijke skill mis.
donderdag 2 april 2026 om 12:48
Dat klopt. Het is voor de senior projectleider zulke gesneden koek (ze heeft 18 jaar bij de organisatie gewerkt) dat ze onvoldoende erbij stil heeft gestaan dat ik niet uit deze sector kom, dat ik er pas korte tijd werk en dat het dus de eerste keer is dat ik bij een dergelijke klus moet ondersteunen. Mijn leidinggevende moet zichzelf ook nog bewijzen en loopt gelijk tegen zo'n enorm probleem aan. Dus ik begrijp het van alle kanten. Wat dan alleen jammer is, is dat dan de schuld bij mij gelegd wordt omdat ik niet bekend ben met het toepassen van formules.MaggieMae schreef: ↑02-04-2026 12:41Probleem is dat er van beide kanten verkeerde verwachtingen waren over data-entry. Zij hebben gevraagd of je dat incidenteel wilde doen zonder uitleg van de inhoud en jij hebt gezegd dat je dat zeker wel wilde doen zonder te vragen wat dat precies inhield. En in de nu ontstane situatie gaat het dan mis. Echt heel erg vervelend voor je, vooral ook hoe zo’n gesprek dan verloopt. Totaal niet oplossingsgericht gedacht vanuit jouw leidinggevende. Ik zou nu gewoon proberen wat je kunt en dat aanbieden en zeggen dat dit het beste is wat je op dit moment kunt leveren. Als dat onvoldoende blijkt, dan zullen ze het op een andere manier moeten oplossen. Voor een volgende keer ben je uiteraard bereid om op korte termijn te leren hoe je dit moet aanpakken.
Mijn vorige leidinggevende acteerde anders; oke, er is crisis. Het heeft geen nut om een met een vinger te wijzen maar laten we dit gezamenlijk als team oplossen. De rest parkeren we. Nu was de strekking echt (ook van de senior projectleider (die ook bij het sollicitatiegesprek zat) het is jouw schuld dat het zo gelopen is omdat ik onvoldoende weet van Excel.
donderdag 2 april 2026 om 12:51
Klopt, maar niet helemaal. Er is de hele tijd over Data Entrywerk gesproken en dat er veel gegevens ingeklopt moesten worden in Excel en dan samengevoegd tot 1 document. Dat was voor mij helder. Vorige week bleek pas dat het complexer lag vanwege die formules.
donderdag 2 april 2026 om 12:53
Voor mij is dat inkloppen en controleren van veel gegevens. Iets wat ik vaker heb ik gedaan bij eerdere werkgevers maar dat deed ik dan eigenlijk samen met een collega vanwege foutgevoeligheid. Data entry werk wordt vaak onderschat.
donderdag 2 april 2026 om 12:56
Dat ik het niet helemaal kan en niet de alle vaardigheden ipv geen vaardigheden
Want ik heb sinds vorige week donderdag al heel veel informatie verwerkt maar nog niet alles omdat, tot aan vandaag, nog niet eens alle informatie van de instanties binnen was. Die uitvraag is eigenlijk ook te laat gedaan. Dus in het hele proces is het niet op verschillende gebieden niet goed gegaan. Met een nieuwe collega moet dit proces echt worden vastgelegd ipv dat het in iemand har hoofd zit.
donderdag 2 april 2026 om 13:00
Ik denk dat een soort cursus chat gpt je meer brengt. Want (nu al en in de zeer nabije toekomst) worden dit soort zaken door AI uitgevoerd. Dus nu nog zelf formules gaan leren is echt zonde van je tijd.AriadneOliver schreef: ↑02-04-2026 12:27Dat weet ik voor een volgende keer maar daar heb ik nu niets meer aan. Buiten dat, als het zo belangrijk is dat ik dat kan wil ik er liever een cursus voor volgen.![]()
donderdag 2 april 2026 om 13:00
Schuldig voelen is echt niet nodig. Het probleem ligt niet bij jou, maar elders in het bedrijf. Dat ze de schuld nu naar jou proberen te schuiven is niet netjes en dat zou ik later zeker nog een keer melden (zeg dan ook gewoon duidelijk dat je dat als heel vervelend hebt ervaren). Ik lees tips over solliciteren, maar je geeft zelf aan dat je hier met plezier werkt en gewerkt hebt. Ik ben absoluut niet van de stereotypen, maar soms helpt het mij te bedenken hoe mijn mannelijke collega's zouden reageren in dit soort situaties.AriadneOliver schreef: ↑02-04-2026 12:39Ontzettend bedankt voor deze reactie want ik zit me alleen maar schuldig te voelen. Deze hart onder de riem had ik echt even nodig.
donderdag 2 april 2026 om 13:17
Mijn werkgever probeerde mij ook van alles in de schoenen te schuiven. Daarna heb ik me ziek gemeld, en nu zijn ze me aan het uitkopen, ik ben lekker bij de kids. Probeer je niet gek te laten maken door zo’n werkgever, ik snap dat het makkelijker gezegd is, maar laat ze t lekker zelf uitzoeken, en met bewijzen komen. Ga je niet verdedigen maar bevraag ze, welk bewijs hebben ze als het gaat om dat jij gezegd zou hebben kennis hiervan te hebben? Wat staat er volgens hun over op jouw cv? Waar zijn de notulen van dat gesprek? Etc etc etc, laat hun maar bewijzen, en eet een lekker soepje, ontspan, drie keer zo hard werken word jij (en het resultaat) echt niet beter van
donderdag 2 april 2026 om 15:03
Dat vind ik dus een risico. Als jij verwacht dat iemand formules kan gebruiken en je vraagt er niet naar, dan heb je kans dat diegene met basiskennis iets anders bedoelt. Je bent als sollicitatiecommissie toch verantwoordelijk om mensen te werven met de concrete vaardigheden voor de klus (of de wil om die te leren). Dan check je toch even of ze die vaardigheden daadwerkelijk hebben.Presto schreef: ↑02-04-2026 12:16Los van deze situatie die absoluut geen schoonheidsprijs verdient. Als iemand aangeeft basiskennis te hebben van Excel, dan ga ik er vanuit dat die persoon kennis heeft van de meeste gebruikte formules en deze kan gebruiken. Formules zijn zo ongeveer de basis van een spreadsheetprogramma.
donderdag 2 april 2026 om 16:50
Dit soort lui lust ik rauw. Genoeg van dat soort afschuivers tegengekomen.
Wat ik zou doen:
- korte tijdlijn op papier zetten rondom het traject (in dit geval dus ook heel inzichtelijk maken dat het uitzetten van de vraag om gegevens al te laat was)
- eigen functieomschrijving plus vacature
- opsommen hoe vaak ik al concreet had aangegeven hulp/cursus nodig te hebben
- nog kort het gesprek samenvatten waar enkel gehamerd werd op een vergeten bestelling voor envelopjes en notulen die incompleet waren genomen twee dagen na het overlijden van jouw moeder.
Met cc naar haar leidinggevende. En daarna mocht ze het voor mijn part uitprinten en in haar hol steken. Die leidinggevende weet ook wel hoe laat het is als deze al een gesprek op heeft staan met een teamlid en nu teamlid 2 ook gaat steigeren.
Ik zou gewoon kijken hoe ver ik zou komen met YouTube instructiefilmpjes en chatgpt. Om in ieder geval zelf al iets te leren (en aan te tonen dat je actief aan de slag bent gegaan). Mijn motto in dit soort situaties is altijd: poor planning and management on your part does not constitute an emergency on my part.
Ik wil best doorwerken en overwerken in een teamcrisis. Maar niet als mij op zo’n onprofessionele manier de verantwoordelijkheid en schuld in de schoenen geschoven wordt. Als mensen dat soort lijnen gaan trekken dan ben ik heel goed in het afbakenen van mijn eigen gebiedje met verantwoordelijkheden en trap ik de bal met gemak weer terug.
Wat ik zou doen:
- korte tijdlijn op papier zetten rondom het traject (in dit geval dus ook heel inzichtelijk maken dat het uitzetten van de vraag om gegevens al te laat was)
- nog kort het gesprek samenvatten waar enkel gehamerd werd op een vergeten bestelling voor envelopjes en notulen die incompleet waren genomen twee dagen na het overlijden van jouw moeder.
Met cc naar haar leidinggevende. En daarna mocht ze het voor mijn part uitprinten en in haar hol steken. Die leidinggevende weet ook wel hoe laat het is als deze al een gesprek op heeft staan met een teamlid en nu teamlid 2 ook gaat steigeren.
Ik zou gewoon kijken hoe ver ik zou komen met YouTube instructiefilmpjes en chatgpt. Om in ieder geval zelf al iets te leren (en aan te tonen dat je actief aan de slag bent gegaan). Mijn motto in dit soort situaties is altijd: poor planning and management on your part does not constitute an emergency on my part.
Ik wil best doorwerken en overwerken in een teamcrisis. Maar niet als mij op zo’n onprofessionele manier de verantwoordelijkheid en schuld in de schoenen geschoven wordt. Als mensen dat soort lijnen gaan trekken dan ben ik heel goed in het afbakenen van mijn eigen gebiedje met verantwoordelijkheden en trap ik de bal met gemak weer terug.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
donderdag 2 april 2026 om 18:14
Een cursus "ChatGPT". Bestaat dat?
Op dit moment is de realiteit dat je het meeste hebt aan AI als je ergens zelf al wat vanaf weet.
Want dan:
- stel je betere vragen
- kan je beter beoordelen of ChatGPT onzin vertelt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 2 april 2026 om 19:28
Oh mooi… die wil ik boven mijn bureau!LemoosGaatDoor schreef: ↑02-04-2026 16:50Mijn motto in dit soort situaties is altijd: poor planning and management on your part does not constitute an emergency on my part.
donderdag 2 april 2026 om 19:52
LemoosGaatDoor schreef: ↑02-04-2026 16:50Dit soort lui lust ik rauw. Genoeg van dat soort afschuivers tegengekomen.
Wat ik zou doen:
Compleet mee eens! Echt no fucking way dat je moet omrollen voor iemand die zó ongeschikt is in een leidinggevende functie. Direct escaleren naar hogerop.
vrijdag 3 april 2026 om 08:14
Begrijp ik nu, dat een aanvraag die zó belangrijk is voor de organisatie, zonder een twee-ogen principe is opgestuurd? Daar zouden toch meer mensen naar moeten kijken? Als organisatie wil je dat risico toch niet? Nu ben jij in je eentje verantwoordelijk. Ik zou er altijd op staan dat iemand jouw werk controleert.
En zeg ze vooral niet dat je ChatGPT hebt gebruikt. Bij heel veel organisaties is het verboden om bedrijfsgegevens door een openbare AI machine te halen. Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn. Ook omdat ChatGPT soms maar dingen verzint en ergens compleet naast kan zitten. Niet de meest betrouwbare bron.
En zeg ze vooral niet dat je ChatGPT hebt gebruikt. Bij heel veel organisaties is het verboden om bedrijfsgegevens door een openbare AI machine te halen. Ik zou daar wel voorzichtig mee zijn. Ook omdat ChatGPT soms maar dingen verzint en ergens compleet naast kan zitten. Niet de meest betrouwbare bron.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in