Twee leerlingen overleden

03-04-2026 10:05 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.ad.nl/binnenland/grote-scho ... ?slug_rd=1

Dit verhaal laat me maar niet los.

Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!

Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.

Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
7.14% gewijzigd
Ik weet nooit zo goed wat er nou in dit soort topics gebeurt.

Het is een maatschappelijk probleem dat het tegenwoordig normaal is geworden om filmpjes van rampen, in dit geval zelfdodingen/overlijdens te verspreiden. Vervolgens komt in het nieuws dat de politiek dit strafbaar wil maken. En daarop lees ik van iemand de vraag “maar stel nou dat een slachtoffer zelf filmt, hoe ga je daar dan mee om”?

Een objectieve, in mijn ogen terechte vraag van iemand die meedenkt op dit onderwerp.

Ik lees niet: “kom eens met het verhaal, heeft Pietje uit Capelle zelf zitten filmen”??

En daar wordt me toch een partij opgedoken alsof hier iets heel onethisch gebeurt.

Neem dingen eens niet zo persoonlijk. Tragische gebeurtenissen leveren in de maatschappij vraagstukken op. Hoe ga je hiermee om? Waar doe je goed aan, waar niet? Wat vinden we acceptabel, wat niet?

Als de aanleiding voor dit soort vragen veroorzaakt worden door een heftige gebeurtenis in het land, is het ineens onfatsoenlijk om die vragen te stellen lijkt wel. Jeetje zeg, ik vind dit vreselijk voor ouders! Ik hoef hier niks te weten over de slachtoffers, over wat er gebeurd is of waarom. Maar de algemene vragen over; hoe bestaat het dat omstanders überhaupt in de gelegenheid zijn zo iets te filmen, hoe voorkom je dit, hoe kan je zo iets strafbaar maken zijn er gewoon.

Als het over maatschappelijke thema’s gaat zijn we een soort van moraalridders hier en op microniveau als ik zie hoe ongelofelijk onaardig mensen op elkaar reageren dan denk ik: amai, een betere wereld begint bij jezelf.
Het was geen "stel dat"-vraag, het was een aanname-vraag. Daar zit wel verschil in.
Ik vind het belangrijk om te praten over suïcide. Maar ik heb niet de ervaring dat dat goed kan op dit forum.
Si abra la puerta hay lobos.
madamzonderm schreef:
03-04-2026 18:57
Het lijkt me heel naar als zoiets in mijn familie zou gebeuren. Vast net als iedereen. En dan lijkt het me ook heel naar als willekeurige mensen dingen over die privékwestie willen weten en dan ook gaan snuffelen en informatie erover vinden.
Dat is toch helemaal niet de reden dat to dit topic geopend heeft?
Beste forummers,

Dit is een precair onderwerp waarover veel te zeggen valt. Ik wil jullie vragen om een algemene discussie te houden en niet zozeer over de bewuste leerlingen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
maze schreef:
03-04-2026 20:03
Dat is toch helemaal niet de reden dat to dit topic geopend heeft?

Nou, in de initiële OP werden de omstandigheden nogal breed uitgemeten. Lijkt me voor de betrokkenen niet ok.
Lilith schreef:
03-04-2026 20:28
Nou, in de initiële OP werden de omstandigheden nogal breed uitgemeten. Lijkt me voor de betrokkenen niet ok.
Maar niks wat niet in het nieuws te vinden was
En dan nieuws in de breedste zin van het woord
maze schreef:
03-04-2026 20:51
Maar niks wat niet in het nieuws te vinden was
En dan nieuws in de breedste zin van het woord

Je snapt het echt niet hè?
Lilith schreef:
03-04-2026 21:15
Je snapt het echt niet hè?
Nee klopt
TO start een topic omdat ze de behoefte heeft om ergens over te praten, meningen te horen, haar verhaal te delen
En dan wordt ze weg gezet als een sensatiezoeker??
Bizar!
maze schreef:
03-04-2026 21:23
Nee klopt
TO start een topic omdat ze de behoefte heeft om ergens over te praten, meningen te horen, haar verhaal te delen
En dan wordt ze weg gezet als een sensatiezoeker??
Bizar!
Het is niet "haar verhaal", en dit soort topics wordt doorgaans gestart om twee redenen: speculeren en/of laten zien dat het voor ons buitenstaanders ook heel erg is, kijk óns eens snikken op het forum.
Okernoot schreef:
03-04-2026 21:27
Het is niet "haar verhaal", en dit soort topics wordt doorgaans gestart om twee redenen: speculeren en/of laten zien dat het voor ons buitenstaanders ook heel erg is, kijk óns eens snikken op het forum.
Ik vind dit echt te makkelijk ingestoken.
In mijn middelbare schooltijd ben ik 2 medeschoolgenootjes verloren.
1 door zelfdoding die ik heel oppervlakkig kende, 1 door ziekte waar ik meer mee optrok.
Bij beide overlijdens was de sfeer op school niet te beschrijven raar. Maar de tijd erna nog veel vreemder.
Ik merkte ook aan mijn ouders dat dit indruk maakte en angst veroorzaakte.
En nu ben ik meer dan 20 jaar van de middelbare af, en zo af en toe denk ik nog aan beide meiden.
Dus ik zou hier niet te licht over denken en ik ben blij dat sm toen niet zo'n grote rol speelde.
Okernoot schreef:
03-04-2026 21:27
Dit verhaal gaat haar ook aan
In die zin dat haar zoon de beelden heeft gezien en dat het haar raakt
Echt dat kan je toch gewoon bespreekbaar maken??
Wat ik me dan weer afvraag is waarom die jongeren zo kort na elkaar zelfmoord hebben gepleegd.
Groetjes!
libe schreef:
03-04-2026 22:49
Wat ik me dan weer afvraag is waarom die jongeren zo kort na elkaar zelfmoord hebben gepleegd.
Dat zijn dus zaken die ons (als niet direct betrokkenen) niks aangaan. Er wordt onderzoek gedaan naar de aanleiding, dat is voldoende informatie.
Zelf ben ik ouder van een kind dat suicide heeft gepleegd. Toen dat gebeurde leefde dat bij heel de stad bij wijze van, en dat snap ik. Ik snap TO daarom ook, dat zoiets gebeurd, dat je kind erbij betrokken is en dat je een topic opent. Ik vind bepaalde reacties daarop echt beneden peil en makkelijk getypt vanaf het toetsenbord. Respect alsjeblieft. En wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik heel, heel blij ben dat niemand mijn kind heeft gefilmd tijdens de daad, dat zou me kapot hebben gemaakt.
ModeratorViva schreef:
03-04-2026 20:16
Beste forummers,

Dit is een precair onderwerp waarover veel te zeggen valt. Ik wil jullie vragen om een algemene discussie te houden en niet zozeer over de bewuste leerlingen.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.
Maar dat gaat toch niet met deze titel en OP?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Noëlle_ismijnnaam schreef:
03-04-2026 23:45
Zelf ben ik ouder van een kind dat suicide heeft gepleegd. Toen dat gebeurde leefde dat bij heel de stad bij wijze van, en dat snap ik. Ik snap TO daarom ook, dat zoiets gebeurd, dat je kind erbij betrokken is en dat je een topic opent. Ik vind bepaalde reacties daarop echt beneden peil en makkelijk getypt vanaf het toetsenbord. Respect alsjeblieft. En wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik heel, heel blij ben dat niemand mijn kind heeft gefilmd tijdens de daad, dat zou me kapot hebben gemaakt.
Ik heb verder geen woorden. Maar :hug: wat krachtig dat je in dit topic jouw kant laat horen.
What would Patsy do?
:hug:

Ik kan me heel goed voorstellen dat de TO hierover wil praten, haar zoon zit op die school en die heeft de beelden gezien.Ze leeft mee. Snap dat dat haar niet loslaat. En begrijp ook niet waarom dat de kop moet worden ingedrukt, haar insteek had niets met sensatie te maken.
Such fun!1
MarindaH schreef:
04-04-2026 09:50

Ik kan me heel goed voorstellen dat de TO hierover wil praten, haar zoon zit op die school en die heeft de beelden gezien.Ze leeft mee. Snap dat dat haar niet loslaat. En begrijp ook niet waarom dat de kop moet worden ingedrukt, haar insteek had niets met sensatie te maken.
Helemaal mee eens.

Noëlle, wat een verschrikkelijk verdriet.
Everything is possible for the one who believes.
Suïcide komt helaas steeds meer voor en het is intens verdrietig als je dit van dichtbij mee maakt.
Er is geen goed of slecht hoe iemand zich voelt. Hoe je ermee om kan gaan is vooral om erover te praten en niet te negeren.

Www.113.nl bied hier veel ondersteuning in.

Dat er is gefilmd en gedeeld gaat mij echt de pet te boven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven