Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2262 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Eirlys schreef:
06-04-2026 17:24
O inderdaad, ga dat maar lekker ergens op jezelf doen, val mij niet lastig. Vreselijk vermoeiend.
Dit komt ook best humeurig op me over hoor :lol:
Graftak!
Djessy schreef:
06-04-2026 17:09
Mensen die 's ochtends heeeeel veel praten en stomme vragen stellen. Hou gewoon je kop.
Inderdaad mensen die 's ochtends echt vol aan staan. Daar krijg ik dus een ochtendhumeur van. Gelukkig woon ik alleen en heb ik een uur reistijd naar mijn werk, dus tegen die tijd kan ik ene collega wel een beetje hebben.

Wat ik ook vervelend vind is als mensen werkinhoudelijke vragen gaan stellen of onderwerpen gaan bespreken nog voor ik überhaupt zit aan het begin van de dag. Of nog niet daadwerkelijk gaan vragen, maar al wel een vraag aankondigen. Ik heb zelfs weleens gehad dat ik tegelijk met een collega op de parkeerplaats aan kwam en hij vol op de inhoud ging wat ik dan zou moeten onthouden. Laat mij gewoon even rustig opstarten.
Iemand die de hele tijd hm hm zegt als ik iets vertel. Zo van: ik luister. Maar ik wordt daardoor afgeleid.
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2026 17:26
Dit komt ook best humeurig op me over hoor :lol:

Haha, dat is wat een ochtendhumeur met me doet..! Daarom ksssst.
Dit soort topics maakt me heel onzeker. Ik doe zo mijn best om een normale vrouw te zijn, maar ik loop dus met al mijn goede bedoelingen de hele dag mensen te ergeren zonder dat ik daar weet van heb. Wellicht kan ik kluizenaar worden.
Si abra la puerta hay lobos.
Vandaag ergens geweest waar veel mensen waren, en ook veel verkeer. Ook veel motoren. Die het nodig vonden om de motor te laten lopen, langere tijd en bij zaten te kletsen, terwijl wij een paar meter verder zaten op terras. En ook bij het weggaan, idem dito. Start gewoon die motor en rijd weg! Denk aan je medemens.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Rabarbara schreef:
06-04-2026 18:33
Dit soort topics maakt me heel onzeker. Ik doe zo mijn best om een normale vrouw te zijn, maar ik loop dus met al mijn goede bedoelingen de hele dag mensen te ergeren zonder dat ik daar weet van heb. Wellicht kan ik kluizenaar worden.
Ik ben ook zo'n trut die "gezondheid" zegt als iemand niest, maar ik praat nooit veel en ik doe ook nooit alsof ik luister.
Bij mij op het werk wordt het juist erg gewaardeerd als mensen 'gezondheid' roepen nadat er iemand heeft geniest. Het was zelfs één van de eerste Nederlandse woorden die mijn Oekraïense collega's leerden. Zelf heb ik een beetje moeite met 'smakelijk eten' op het werk, want ik zit gewoon een boterham met zweetkaas te eten dus hoezo smakelijk. Maar hee, die mensen bedoelen het goed en waarom zou ik ze dan lastig vallen met mijn persoonlijke ergernisjes.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
06-04-2026 17:18
Dan is het maar goed dat je mijn zoon niet hebt. Die staat meteen aan zodra die wakker is, dodelijk vermoeiend :lol:
Ik sta ook meteen aan, maar probeer rekening te houden met mijn man. Maar nog chagrijnig doen he :roll:
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Rabarbara schreef:

Dat was precies mijn gedachte ook na het lezen van alle irritaties.
Waarschijnlijk irriteer ik andere mensen ook, onbewust.
Kidneybean schreef:
06-04-2026 19:22
Ik sta ook meteen aan, maar probeer rekening te houden met mijn man. Maar nog chagrijnig doen he :roll:
Ik ben zo iemand met een ochtendhumeur. Ik kan werkelijk niets verdragen ‘s ochtends. Ik probeer niet chagrijnig te doen, of te laten merken dat alles me ergert. Maar het valt nog op blijkbaar :-(
Sabeltandcavia schreef:
06-04-2026 13:59
Het ellenlange weerbericht van RTL4.
Het interesseert me geen hol wat voor weer het in de rest van Europa is. Ik wil gewoon weten of ik het maaien nog een dagje kan uitstellen of dat ik dat beter vanavond nog kan doen. En of ik de volgende dag eerder op moet om te krabben. En of ik morgen al open schoenen aan kan of dat ik beter een andere outfit kan klaarleggen. Zijn er echt mensen die elke dag willen weten of het in Italië gaat regenen? @(

En dan nog dat onzinnige energie gebeuren er achter aan: Wanneer leveren de zonnepanelen veel op en wanneer wordt er veel energie opgewekt door de wind. Alsof we achterlijk zijn….
apiejapie schreef:
06-04-2026 11:42
Dat gelach in Amerikaanse series van publiek of zo. Weet niet hoe het werkt. Maar waarom moet er gelachen worden? Ik bepaal zelf wel bij een serie of ik het leuk vind.
Sowieso veel Amerikaanse films en series met dat walgelijke zoetsappige of kwasi komische sausje erover. Gadver….
Rabarbara schreef:
:cry:
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Wat bij ons wel eens voorkomt: Mensen die hun afvalzak gewoon voor de deur dumpen want een ander ruimt het wel op. :facepalm: Nee mafkees,dat is JOUW taak. >:-(
madamebijoux wijzigde dit bericht op 06-04-2026 20:19
2.42% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Rabarbara schreef:
Ik heb juist het omgekeerde: het doet mij beseffen dat mensen zich aan zulke onbenullige dingen kunnen ergeren dat het helemaal geen zin heeft om enorm op je tenen te lopen om het iedereen maar naar zijn zin te maken. Jij mag ook gewoon ruimte innemen, dat is niet alleen voorbehouden aan de grootste mopperpotten…
Sierlijk schreef:
06-04-2026 18:36
Vandaag ergens geweest waar veel mensen waren, en ook veel verkeer. Ook veel motoren. Die het nodig vonden om de motor te laten lopen, langere tijd en bij zaten te kletsen, terwijl wij een paar meter verder zaten op terras. En ook bij het weggaan, idem dito. Start gewoon die motor en rijd weg! Denk aan je medemens.
Hier in de straat altijd twee mannen met een busje die dan stationair draait om de ramen te ontdooien als het heeft gevroren. Pokke herrie :mad:
Alles gaat voorbij
Rabarbara schreef:
Of je realiseert je dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken, zodat je dat eindelijk ook niet meer hoeft te proberen.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Joppie schreef:
06-04-2026 20:24
Hier in de straat altijd twee mannen met een busje die dan stationair draait om de ramen te ontdooien als het heeft gevroren. Pokke herrie :mad:
Bij mij in de straat een jochie met een scooter. Rijdt weg, gaat op de hoek stilstaan. Ik woon naast die hoek. Laat scooter stationair draaien. Gaat op z'n dooie akkertje op z'n telefoon scrollen of iets en rijdt dan 10 minuten later weg. Bizar!
Jankerd
Ik hoef bij mij thuis niet eens de deur uit om mensen zich kapot te laten ergeren aan mij. Het allerergst vinden ze het als ik gewoon heel vriendelijk vraag of ze me heeeeel even willen bellen omdat ik mijn telefoon kwijt ben. Ja, ik weet het, hier kom ik over als een baken van wijsheid maar thuis helaas niet.
Eirlys schreef:
06-04-2026 17:24
O inderdaad, ga dat maar lekker ergens op jezelf doen, val mij niet lastig. Vreselijk vermoeiend.
dat is goed, als jij mij dan met rust laat met opgewekt geneuzel 's ochtends.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Anna75 schreef:
06-04-2026 20:44
Ik hoef bij mij thuis niet eens de deur uit om mensen zich kapot te laten ergeren aan mij. Het allerergst vinden ze het als ik gewoon heel vriendelijk vraag of ze me heeeeel even willen bellen omdat ik mijn telefoon kwijt ben. Ja, ik weet het, hier kom ik over als een baken van wijsheid maar thuis helaas niet.
Kijk, daarom heb ik de vaste lijn gehouden.
:lol:

Maar morgen zijn ze vast blij dat je er weer bent. De eerste paar minuten. Als je je telefoon nog in je hand hebt.
:redrose:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
06-04-2026 21:07
Kijk, daarom heb ik de vaste lijn gehouden.
:lol:

Maar morgen zijn ze vast blij dat je er weer bent. De eerste paar minuten. Als je je telefoon nog in je hand hebt.
:redrose:
Ach wat lief :heart:

Ja, ik moet nodig naar huis. Via Mike and the Mechanics, kwam Men without Hats in mijn hoofd, om vervolgens op de proppen te komen met Manuela (wat een heel tragisch lied blijkt te zijn). Dat doet ruim een week rondhangen in een paasgele kamer met je.
Er zit inmiddels een waar orkest in je hoofd! Wel wat atonaal, maar dat past bij de situatie. Op naar wat meer kleur in je leven. En zelfbeschikkingsrecht. Ook wel zo fijn. Geniet van je laatste nachtje! Genieten omdat je weet dat het de laatste is in deze ietwat deprimerende omgeving.
:yes:
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Mag je naar huis Anna75? Wat fijn! :cheer:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven