Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1930 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
SirDidymus schreef:
10-04-2026 21:38
Ik erger me weleens onzinnig aan mezelf... dan heb ik een dagdeel vrij, ga ik lekker met de honden de bossen in, een moment waar je helemaal tot jezelf zou moeten komen en moeten genieten van de natuur, de rust, de vogeltjes... blablabla...

En ik, die dan op mezelf loop te vloeken en tieren, omdat de hondenlijnen weer eens door elkaar zitten of dat ik over een pup struikel en bijna op mijn gezicht ga, of dat ze continue in elkaars lijnen lopen te klieren, waardoor ik vervolgens in een soort vlaag van woede bijna alles en iedereen vervloek en aan zou willen vallen.

Dan adem ik in en uit, tel tot 10 en kom tot de conclusie dat ik volledig onterecht een woede uitbarsting krijg vanuit mijn tenen die gewoon helemaal nergens op slaat. En dan kan ik wel een beetje om mezelf lachen. Maar het is natuurlijk vet onzinnig om op zo'n mooi moment van ontspanning zo compleet te kunnen ontsporen.

(Geen zorgen, de honden worden tijdens die vlaag van verstandsverbijstering niet verbaal of fysiek mishandelt ofzo...)
Daarvoor is de natuur zwaar overrated wat mij betreft. Altijd herrie in de natuur. B-)
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
Over honden gesproken: mensen die hun hond aan de lange lijn hebben, naast een fietspad, in het donker. En dat die hond dan lekker ergens in de berm loopt te snuffelen, met die lange lijn dwars over het fietspad dus. En dat ik daar dan aan kom fietsen, want ik moet gewoon naar mijn werk. Levensgevaarlijk.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
10-04-2026 22:05
Over honden gesproken: mensen die hun hond aan de lange lijn hebben, naast een fietspad, in het donker. En dat die hond dan lekker ergens in de berm loopt te snuffelen, met die lange lijn dwars over het fietspad dus. En dat ik daar dan aan kom fietsen, want ik moet gewoon naar mijn werk. Levensgevaarlijk.
Niet alleen levensgevaarlijk, maar ook erg irritant.
Ook overdag. Ik snap het nut van die lange lijnen best, maar versper mensen de weg niet met die dingen.
Lady*Voldemort schreef:
10-04-2026 18:34
Kolere.
Nou, ik wilde dus nét schrijven dat Monique vd Ven hetzelfde was overkomen want die vertelde daarover aan Sonja op Zaterdag...

Zegt mijn man: "Anna, hou es op met dat oudewijvenforum" . .. En ziet de pleister van mijn PICC-lijn eruit alsof ik net neergeschoten ben. Wij weeeeeeer naar het zkh, maar niks aan het handje. Ik vergeet gewoon steeds dat ik dat tasje bij me heb en daardoor was er wat verschoven. Ik ben gewoon geen multitasker: ik doe al mijn best om het alarm niet 's nachts af te laten gaan maar dan denk ik er overdag niet meer aan.

Maar nu begint dit topic wel een beetje How can I make this about Anna te worden dus ik beperk me de komende tijd maar even tot woordjes leggen.

Wel weer heel veel dank voor alle lieve berichten :heart: !
Ars longa, vita brevis
Lady*Voldemort schreef:
10-04-2026 22:05

Die lange lijnen zijn ook een prachtige manier om zelf verderop te staan als baasje, en je hond 4 meter vóór of achter je, uitgebreid te laten pissen of poepen in andermans tuin. Zonder er als baasje naast (in het zicht) te hoeven staan.
Ondingen die langloop lijnen. Ook vaak genoeg gezien dat honden bijna onder een bromfiets of auto kwamen aan zo'n lijn, of een andere hond aanvlogen. En het baasje dan maar rukken aan die lijn. Wat niks aanhaalt als dat ding 6 meter uitgerold is.
In mijn ervaring zijn het ook zelden de meest opgevoede honden die aan zo'n lijn lopen.
Of: dat je nietsvermoedend met je honden loopt te wandelen in het park. Zonder dat ik het hoorde reed er achter me een dame op een fiets. Mijn hond schoot opeens naar links en de vrouw knalde met haar fiets tegen de lijn van mijn hond aan en ze viel. Woedend was ze. Ik was zo verbouwereerd en geschrokken dat ik haar haar jasje heb vergoed.
Een week later kwam ik erachter dat het haar eigen fout was: ze fietste op een wandelpad.

Inmiddels erger in mij (zinvol!) groen en geel aan met name volwassenen, bakfietsouders en zo, die als gekken, vaak met kinderen in hun kielzog, door het park sjezen. Gevaarlijk voor wandelaars, honden, kleine kinderen en ouderen.
Ze blijven het gewoon doen. En er wordt niet op gehandhaafd.
Hallodaar schreef:
10-04-2026 22:25
Die lange lijnen zijn ook een prachtige manier om zelf verderop te staan als baasje, en je hond 4 meter vóór of achter je, uitgebreid te laten pissen of poepen in andermans tuin. Zonder er als baasje naast (in het zicht) te hoeven staan.
Ondingen die langloop lijnen. Ook vaak genoeg gezien dat honden bijna onder een bromfiets of auto kwamen aan zo'n lijn, of een andere hond aanvlogen. En het baasje dan maar rukken aan die lijn. Wat niks aanhaalt als dat ding 6 meter uitgerold is.
In mijn ervaring zijn het ook zelden de meest opgevoede honden die aan zo'n lijn lopen.

Tja, is er direct weer een vooroordeel. Onze hond heeft ook een uittrekriem. Louter en alleen om hem wat meer bewegingsruimte te geven. Sowieso mag hij alleen op de stoelp en niet in tuinen, dat weet hij. Ook niet zonder commando de stoep af. En zodra er andere mensen of honden langs komen, gaat hij kort. Nooit problemen mee.
Weet je wat pas irritant is: Mensen die hun hond los laten waar het niet mag (gewoon in woonwijken dus). Ook al os het nog zo’n lieve en brave hond: Als hij enthousiast op een andere, aangelijnde hond, af komt rennen voelt die aangelijnde hond zich in de regel bedreigt. Niet doen dus.
Cheshire-cat schreef:
10-04-2026 13:03
Misschien al een keer genoemd maar ga niet 65 pagina’s doorlezen: mensen die met de fiets aan de hand lopen. Ze lopen altijd in de weg. Je kunt er niets langs want die fiets blokkeert alles.
Oh ja, mensen die met de fiets aan de hand over een drukke markt lopen. Ik heb afgerekend bij een kraam, ik doe een stapje achteruit om mij om te draaien en weg te lopen. Heeft iemand zn voorwiel achter mij gezet. Dat ging echt maar net goed. Toen heb ik even iets lelijks gezegd tegen die meneer :@
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Mensen die voor jou bepalen of je pijn/ziekte terecht is of dat ik mij niet moet aanstellen, want zelf loopt ze al jaren met pijn.
Net zoals het overlijden van haar moeder erger was dan dat van mijn vader. Want met een moeder heb je een betere band. En bovendien heeft zij nu niemand meer.

Zó'n k*tmens! (Moet er elke dag mee werken).

Maar zal wel off topic zijn, is namelijk geen onzinnige ergernis.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Opgespoten lippen met de daarbij behorende nepwimpers en tatoowenkbrauwen vind ik heel stom.

Maar ieder zijn meug he?
Bieb63 schreef:
11-04-2026 07:50
Tja, is er direct weer een vooroordeel. Onze hond heeft ook een uittrekriem. Louter en alleen om hem wat meer bewegingsruimte te geven. Sowieso mag hij alleen op de stoelp en niet in tuinen, dat weet hij. Ook niet zonder commando de stoep af. En zodra er andere mensen of honden langs komen, gaat hij kort. Nooit problemen mee.
Weet je wat pas irritant is: Mensen die hun hond los laten waar het niet mag (gewoon in woonwijken dus). Ook al os het nog zo’n lieve en brave hond: Als hij enthousiast op een andere, aangelijnde hond, af komt rennen voelt die aangelijnde hond zich in de regel bedreigt. Niet doen dus.
En ruim je stront op.
Lieneke schreef:
11-04-2026 10:38
Opgespoten lippen met de daarbij behorende nepwimpers en tatoowenkbrauwen vind ik heel stom.

Maar ieder zijn meug he?
Vooral als het slecht gedaan is. Ik snap dat als je totaal geen volume in je lippen hebt dat je de natuur een handje wilt helpen. Maar van die rubberen lippen dat vind ik erg lelijk. Ik zag vorige week een jonge vrouw lopen...schat haar aan jaar of 19 en enorme opgespoten lippen. Moest mezelf inhouden om niets te zeggen.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Een ergernis vind ik dat als een hond zomaar tegen me opspringt of hard blaft (ik schrik dan altijd) en degene zegt dat hij niets doet en alleen maar vriendelijk wil zijn. Dat kan best maar hou je hond aan de lijn als hij zo druk is! Ik krijg dan het gevoel dat het aan mij ligt en ik er niets over mag zeggen.
Star⁴ schreef:
11-04-2026 10:40
En ruim je stront op.
Dat geldt voor elke hondeneigenaar.
MadameBijoux schreef:
11-04-2026 11:14
Vooral als het slecht gedaan is. Ik snap dat als je totaal geen volume in je lippen hebt dat je de natuur een handje wilt helpen. Maar van die rubberen lippen dat vind ik erg lelijk. Ik zag vorige week een jonge vrouw lopen...schat haar aan jaar of 19 en enorme opgespoten lippen. Moest mezelf inhouden om niets te zeggen.

Dat vind ik ook hoor. Als je heel dunne lippen hebt kan wat vulling het net wat mooier maken. Maar die opvallend opgespoten lippen: ik kan er bijna niet naar kijken. En dan ook nog in de combinatie met nepwimpers en enorme nepwenkbrauwen. O ja, van die lange nepnagels maken het geheel compleet.
Bieb63 schreef:
11-04-2026 11:17
Dat geldt voor elke hondeneigenaar.
Stel ik ergens van niet?
Star⁴ schreef:
11-04-2026 10:40
En ruim je stront op.
Er ligt hier meer kattenstront dan hondenpoep. Op straat, in perkjes, echt te goor.
Misschien moet er maar eens een regel komen op dat katten niet naar buiten mogen.
Everything is possible for the one who believes.
Lieneke schreef:
11-04-2026 11:26
Dat vind ik ook hoor. Als je heel dunne lippen hebt kan wat vulling het net wat mooier maken. Maar die opvallend opgespoten lippen: ik kan er bijna niet naar kijken. En dan ook nog in de combinatie met nepwimpers en enorme nepwenkbrauwen. O ja, van die lange nepnagels maken het geheel compleet.
Sommigen slaan er behoorlijk in door. Nepwimpers had je trouwens al in de jaren ´60...het model Twiggy was er een voorbeeld van.
Hoe zit dat met die extreem lange nagels die je ziet. Of beter gezegd: hoe werkt dat in je dagelijks leven?

Ik zou mezelf binnen een uur al van een oogbol verlost hebben.
Everything is possible for the one who believes.
Star⁴ schreef:
11-04-2026 11:28
Stel ik ergens van niet?
Dan begrijp ik die toevoeging niet helemaal. Heeft niks met honden aan lange lijn of loslopend te maken (in een woonwijk). Behalve in een bos waar honden los mogen. Dan weet je echt niet waar ze evt poepen
Bieb63 schreef:
11-04-2026 12:27
Dan begrijp ik die toevoeging niet helemaal. Heeft niks met honden aan lange lijn of loslopend te maken (in een woonwijk). Behalve in een bos waar honden los mogen. Dan weet je echt niet waar ze evt poepen
Het is een ergernis.
Moiren schreef:
11-04-2026 11:36
Hoe zit dat met die extreem lange nagels die je ziet. Of beter gezegd: hoe werkt dat in je dagelijks leven?

Ik vind dat altijd zo smerig. Moet er niet aan denken hoe zij naar het toilet gaan (maar denk er wel aan en kan alleen maar denken hoe onhygiënisch ik dit vind).
Moiren schreef:
11-04-2026 11:36

Vingers met zulke lange nagels kun je ook niet normaal praktisch gebruiken. Als iemand met zulke nagels bijvoorbeeld een bladzijde probeert om te slaan, of te appen, dan voel ik ergernis. Die nagels zitten dan zo idioot in de weg! Meestal zijn ze aardig duur en heel tijdelijk en ze mogen natuurlijk niet kapot gaan. Bij elke beweging moet je eraan denken.

Dit is een onzinnige ergernis van me, iemand moet het zelf weten en die doet er niemand kwaad mee.
Ik had één klant bij het tankstation vroeger (voor contactloos betalen) voor wie ik de pincode moest intoetsen omdat het haar niet lukte vanwege haar Florence Griffith-nagels. Ik vond dat best een risico, maar ik ze was niet de enige klant van wie ik de pincode kende.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
11-04-2026 13:00
Ik had één klant bij het tankstation vroeger (voor contactloos betalen) voor wie ik de pincode moest intoetsen omdat het haar niet lukte vanwege haar Florence Griffith-nagels. Ik vond dat best een risico, maar ik ze was niet de enige klant van wie ik de pincode kende.
:-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven