Examens 2026
maandag 30 maart 2026 om 20:30
maandag 30 maart 2026 om 21:59
Mijn zoon doet dit jaar ook eindexamen (VWO). Is vorig jaar gezakt (net als zoon van Pelle
). Hij had geen zin om een heel jaar over te doen en doet dus nu 2 vakken opnieuw via het VAVO. De toetsweken zijn goed verlopen. Genoeg compensatie punten en een goed CE gemiddelde. Hij gaat met vertrouwen de eindexamens in.
maandag 30 maart 2026 om 23:18
Ik dacht al, bekende nick.Barbara74 schreef: ↑30-03-2026 21:59Mijn zoon doet dit jaar ook eindexamen (VWO). Is vorig jaar gezakt (net als zoon van Pelle). Hij had geen zin om een heel jaar over te doen en doet dus nu 2 vakken opnieuw via het VAVO. De toetsweken zijn goed verlopen. Genoeg compensatie punten en een goed CE gemiddelde. Hij gaat met vertrouwen de eindexamens in.
Zoon doet ook maar 2 vakken via het vavo. Hij heeft 1 vijf laten staan. Hij staat voor 1 vak een 7,2 gemiddeld, voor het andere vak moet hij nog een cijfer terug krijgen. Maar dat zal ook ongeveer een 7 zijn gemiddeld.
Zoon heeft ook een goed CE gemiddelde en genoeg compensatiepunten. Hij heeft ook nog 12 dagen tussen de 2 examens. Als hij het nu niet haalt..
Middelbare school was hem ook liever kwijt dan rijk. Maar zelf was hij ook wel klaar op de middelbare.
En echt alles weer opnieuw, is ook demotiverend. Er was vorig jaar 1 leerling die wel voor het jaar opnieuw doen had gekozen en die was opnieuw gezakt.
donderdag 2 april 2026 om 21:59
donderdag 9 april 2026 om 17:07
Dat is fijn en scheelt enorm! Hier ook voldoende compensatie, maar is de grootste vrees een 5 voor Nederlands én Engels.Citroenthee schreef: ↑02-04-2026 21:59Ik was er vorig jaar ook bij in dit topic, maar toen voor onze andere dochter.
Deze dochter staat er gelukkig wat minder spannend voor. Ze heeft Spaans en Wiskunde D afgesloten met allebei een 8. In deze vakken doen ze geen CE. De compensatie is binnen.
Gisteren de herkansing gemaakt. Deze ging een stuk beter dan de 1e toets. Hopelijk is het cijfer daar ook naar... Voor de rest alles klaar. Morgen de deadline, gelukkig niet om 5 voor 12 nog iets afraffelen... Volgende week de wenweek, maar volgens mij stelt dat niet veel voor. 1 proefexamen op maandag en bespreken op een andere dag die week. Dan nog een dag de cijferlijst tekenen en vrijdag laatste schooldag met stunt en een afterparty. Ben benieuwd! Ook wanneer hij dan aan het leren voor de examens gaat beginnen...
Hoe gaat het bij jullie?
donderdag 9 april 2026 om 18:32
Dochter is gefocust en serieus. Ik ken haar ook niet anders (haar jongere zus is tegenovergesteld, dat wordt spannender), heel volwassen in haar planning: bijbaan, hobby, vrienden, school, ze regelt het allemaal bewonderenswaardig goed.
Ze vindt het wel steeds spannender. Ze ziet op tegen volgend jaar, omdat ze toch nog denkt dat de studie te moeilijk voor haar is. Rot om te zien.
Ze vindt het wel steeds spannender. Ze ziet op tegen volgend jaar, omdat ze toch nog denkt dat de studie te moeilijk voor haar is. Rot om te zien.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 10 april 2026 om 09:12
Mijn dochter haar laatste twee herkansingen leverden niets extra’s op. Dat was wel een beetje demotiverend omdat ze wel hard geleerd had. Ze staat er redelijk voor met wat zevens, zessen en één 5,6 dus als ze die lijn doortrekt dan komt het wel goed. Vanmorgen om half acht vertrok ze voor de examenstunt. Volgende week nog drie dagen verplichte examentraining.
zaterdag 11 april 2026 om 11:06
Mijn dochter staat voor alle vakken tussen de 6.2 en 6.7. Maar ze scoorde heel sterk met alle praktijk toetsen. Theoretisch Itten er ook vaker 4-en en 5 tussen. Dus het examen wordt spannnend vanwege de 5.5 regel. Ze heeft een natuur en gezondheid pakket , met muziek als vak in het vrije deel.
Laatste pta (herkansing) is ze voor scheikunde van een 4.6 naar een 6.1 gegaan. Dus dat motiveert lekker
Laatste pta (herkansing) is ze voor scheikunde van een 4.6 naar een 6.1 gegaan. Dus dat motiveert lekker
zaterdag 11 april 2026 om 11:13
Hier net zo. Een beetje te gefocust als je het mij vraagt. Het kind maakt zichzelf helemaal gek, kleine doemdenker.Rabarbara schreef: ↑09-04-2026 18:32Dochter is gefocust en serieus. Ik ken haar ook niet anders (haar jongere zus is tegenovergesteld, dat wordt spannender), heel volwassen in haar planning: bijbaan, hobby, vrienden, school, ze regelt het allemaal bewonderenswaardig goed.
zaterdag 11 april 2026 om 11:18
Helaas herkenbaar. Ik moedig ook enorm aan om juist iets anders te gaan doen en ik merk dat andere mensen dat heel vreemd vinden. Maar je kunt niet 70 uur in de week alleen maar met school bezig zijn. Of nou ja, dat kan natuurlijk wel, maar ik weet niet of het zo verstandig is.
zaterdag 11 april 2026 om 11:44
Zijn ze bij jullie ook al exames aan het leren ? En dan bedoel ik, thuis echt de stof leren ipv exames maken? School "puched" erop om 2 maanden van te voren te beginnen. Ik moedig juist ook aan, even rust nemen en andere dingen aan je bol als alleen stof stampen. Vind ergens zo sneu ook, herken dat helemaal niet van mezelf. Zo vroeger leren bedoel ik haha.
whippet16 wijzigde dit bericht op 11-04-2026 11:45
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
4.82% gewijzigd
zaterdag 11 april 2026 om 11:48
Wij werden na de laatste toetsweek gewoon de school uitgestuurd met het verzoek terug te komen als de examens begonnen. Dus ik zat ongeveer twee maanden niet op school. Ik leerde best veel, maar deed ook andere dingen (werken, afspreken met vriendinnen, zwemmen, uitgaan). Maar dat leren deed ik echt de hele tijd wel.
Ik moedig mijn eigen leerlingen ook wel aan om bezig te blijven. Hoeft niet uren per dag, maar als ze alles aan de kant smijten en pas de avond voor het examen weer bezig gaan, dan werkt dat niet goed voor iedereen.
Ik moedig mijn eigen leerlingen ook wel aan om bezig te blijven. Hoeft niet uren per dag, maar als ze alles aan de kant smijten en pas de avond voor het examen weer bezig gaan, dan werkt dat niet goed voor iedereen.
zaterdag 11 april 2026 om 11:57
Nee. Het blijft bij het maken van een (best goed) schema maar de uitvoering blijft achterWhippet16 schreef: ↑11-04-2026 11:44Zijn ze bij jullie ook al exames aan het leren ? En dan bedoel ik, thuis echt de stof leren ipv exames maken? School "puched" erop om 2 maanden van te voren te beginnen. Ik moedig juist ook aan, even rust nemen en andere dingen aan je bol als alleen stof stampen. Vind ergens zo sneu ook, herken dat helemaal niet van mezelf. Zo vroeger leren bedoel ik haha.
Maar ik moet niet teveel zeggen, ik heb m.u.v. biologie (al die schematische dingen) nooit geleerd voor welk vak dan ook. Net als zoon had ik ook alleen vakken die ik zo uit de losse pols kon doen (ik was van de talen, dat was sowieso alleen maar tekstverklaring en daar heb ik nooit lager dan een 8,5 voor gehaald in welke taal dan ook). Wat ik interessant vond bleef vanzelf gelijk ‘hangen’ (economie, geschiedenis, etc.)
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 11 april 2026 om 12:10
Zoon heeft vorige week zijn schrijfhand gebroken en moet geopereerd worden. Dus voorlopig staat dat voorop. Gelukkig heeft hij maar 2 vakken en hoefde hij niks te herkansen. Het is spannend of hij na de operatie kan schrijven en of hij naar de examentrainingen kan. Hij staat er goed voor en de examens leken maar een formaliteit, maar nu wordt het toch weer spannend. School denkt wel mee.
Misschien moet hij zijn examens in het 2e tijdvak maken.
Misschien moet hij zijn examens in het 2e tijdvak maken.
zaterdag 11 april 2026 om 13:25
Ja precies, beetje blijven herhalen zodat het vers blijft, maar nu is het hier wel echt uren per dag en dat is toch ook wat. Maar goed, lekker laten gaan maar, het is best dichtbij, dus straks is alles achter de rug hoop ik.
Pelle zijn er geen aanpassingen mogelijk met een laptop bijvoorbeeld ? Er zijn ook spraak/dicteer softwarepakketten, geen idee of dat hiermee ingezet kan worden en of het zo kortdag geregeld kan worden, maar zou jammer zijn als alles vertraagd wordt nu.
Pelle zijn er geen aanpassingen mogelijk met een laptop bijvoorbeeld ? Er zijn ook spraak/dicteer softwarepakketten, geen idee of dat hiermee ingezet kan worden en of het zo kortdag geregeld kan worden, maar zou jammer zijn als alles vertraagd wordt nu.
whippet16 wijzigde dit bericht op 11-04-2026 13:25
Reden: Typo
Reden: Typo
0.42% gewijzigd
zaterdag 11 april 2026 om 13:30
Nee, dat mag helaas niet.Whippet16 schreef: ↑11-04-2026 13:25Ja precies, beetje blijven herhalen zodat het vers blijft, maar nu is het hier wel echt uren per dag en dat is toch ook wat. Maar goed, lekker laten gaan maar, het is best dichtbij, dus straks is alles achter de rug hoop ik.
Wat mag, maar dat heeft de school vast al gezegd: typen (mag altijd en voor iedereen), iemand die voor je schrijft (moet je je examen wel in een aparte ruimte maken en de school moet iemand aanwijzen voor het schrijven) of uitstellen naar tweede tijdvak.
zaterdag 11 april 2026 om 14:11
De pakketten die ik bedoel mogen wel met het examen, maar dat is in geval van dyslexie en loopt via Uwv. Dus dat zal met dit niet kunnen inderdaad. Maar wel genoeg mogelijkheden als ik het zo hoor zou je denken. Hoop dat het lukt Pele.
Hebben jullie ook al het gala op het programma staan ? Hier is alles in volle gang. Auto alles is geregeld, wel leuke tijd zo.
Hebben jullie ook al het gala op het programma staan ? Hier is alles in volle gang. Auto alles is geregeld, wel leuke tijd zo.
zaterdag 11 april 2026 om 14:29
Gala is as vrijdag. Jumpsuit is binnen. Auto heeft ze zelf geregeld.
Woensdag heeft ze een oefen examen aardrijkskunde (vak mocht ze zelf kiezen). Donderdag wordt dat 1 op 1 nabesproken , helaas niet met haar eigen docent.
Ze is nog niet actief aan het leren voor het examen. Vorige was de laatste pta. Komende week dat oefen examen. Voor scheikunde en Nederlands heeft ze een aftel kalender / Challenge gekregen van school, wat wel wat houvast biedt bij het leren. Bij de andere vakken heeft ze dat niet. Maar ze wil ook geen planning maken. Volgens haar werkt het beter wanneer ze voor ieder vak veel oefenexamens gaat maken. Ik laat haar daar in. Ze heeft in de meivakantie ook best wel wat ontspannende zaken gepland. Dat in
Combinatie met haar bijbaan is echt wel genoeg afleiding. Ik heb haar wel gevraagd om het hierbij te houden. Anders heeft ze straks nog geen tijd meer om te leren
Woensdag heeft ze een oefen examen aardrijkskunde (vak mocht ze zelf kiezen). Donderdag wordt dat 1 op 1 nabesproken , helaas niet met haar eigen docent.
Ze is nog niet actief aan het leren voor het examen. Vorige was de laatste pta. Komende week dat oefen examen. Voor scheikunde en Nederlands heeft ze een aftel kalender / Challenge gekregen van school, wat wel wat houvast biedt bij het leren. Bij de andere vakken heeft ze dat niet. Maar ze wil ook geen planning maken. Volgens haar werkt het beter wanneer ze voor ieder vak veel oefenexamens gaat maken. Ik laat haar daar in. Ze heeft in de meivakantie ook best wel wat ontspannende zaken gepland. Dat in
Combinatie met haar bijbaan is echt wel genoeg afleiding. Ik heb haar wel gevraagd om het hierbij te houden. Anders heeft ze straks nog geen tijd meer om te leren
zaterdag 11 april 2026 om 14:46
Oeh, ik ben hier benieuwd naar! Heb je hier een linkje van? Ik ken alleen het gebruik van voorleessoftware en spellingscontrole en ik vind dit echt wel interessant. Als je het niet hebt, ook prima, gewoon benieuwd.Whippet16 schreef: ↑11-04-2026 14:11De pakketten die ik bedoel mogen wel met het examen, maar dat is in geval van dyslexie en loopt via Uwv. Dus dat zal met dit niet kunnen inderdaad. Maar wel genoeg mogelijkheden als ik het zo hoor zou je denken. Hoop dat het lukt Pele.
zaterdag 11 april 2026 om 15:44
Nee, van geen enkel vak. Ze hebben komende week wel examentraining van alle vakken op facultatieve basis.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 11 april 2026 om 19:58
Computer mag inderdaad, eventueel met extra tijd als het moeizamer gaat. Of uitstellen inderdaad.Rabarbara schreef: ↑11-04-2026 13:30Nee, dat mag helaas niet.
Wat mag, maar dat heeft de school vast al gezegd: typen (mag altijd en voor iedereen), iemand die voor je schrijft (moet je je examen wel in een aparte ruimte maken en de school moet iemand aanwijzen voor het schrijven) of uitstellen naar tweede tijdvak.
Maar we moeten eerst afwachten wat na de operatie lukt. Dat is ook afhankelijk hoe ze het gipsen.
zaterdag 11 april 2026 om 20:07
Hier heeft zoon vanaf 16 april vrij dus dan zo'n drie weken om te leren. Hij is daar nog niet mee bezig, moet eerlijk zeggen dat ik vroeger ook niet echt heb geleerd voor de examens. Alleen wiskunde waar ik een onvoldoende op stond.
Heb zoon wel op het hart gedrukt dat het niet de bedoeling is dat hij die weken extra gaat werken, maar de tijd spendeert aan school.
Heb zoon wel op het hart gedrukt dat het niet de bedoeling is dat hij die weken extra gaat werken, maar de tijd spendeert aan school.
zaterdag 11 april 2026 om 20:30
Hier ook niet. Ook geen examentraining, wel oefenen examens en nabespreken. En de examenstunt.LemoosGaatDoor schreef: ↑11-04-2026 15:44Nee, van geen enkel vak. Ze hebben komende week wel examentraining van alle vakken op facultatieve basis.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in