Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
maandag 13 april 2026 om 09:27
maandag 13 april 2026 om 09:48
Dat is veel meer werk dan iets uit een fles of pak schenken.Red_Velvet schreef: ↑13-04-2026 09:30Ik vind het altijd zo apart waarom verse sinaasappelsap zo duur is op terras in vergelijking met de andere drankjes.
Jankerd
maandag 13 april 2026 om 09:49
Dat vraag ik mij altijd af bij de verse muntthee.Red_Velvet schreef: ↑13-04-2026 09:30Ik vind het altijd zo apart waarom verse sinaasappelsap zo duur is op terras in vergelijking met de andere drankjes.
maandag 13 april 2026 om 09:54
Die heb ik mezelf afgeleerd.Wijndruifje schreef: ↑13-04-2026 09:11Mensen die een huig-r hebben.
En ondanks mijn zelfverzonnen oefeningen praat mijn zoon ook met een huig-r. Dus vind ik mezelf stom.
Ik wist helemaal niet dat ik die had, totdat ik mijn vader een keer hoorde zeggen dat hij dat zo schattig vond bij mij, die huig-r.
Daardoor realiseerde ik me dat dat blijkbaar afwijkend was en ben ik gaan opletten hoe anderen de r uitspraken en ben ik dat gaan nadoen.
Mss een idee om je kind er vooral om te prijzen.
Everything will be fine. Just not for you.
Week 21 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 13 april 2026 om 10:02
Er is ook nog een Gerda! Zo een zouteloos geitenwollen sokken typ dat alles beter weet.Lady*Voldemort schreef: ↑12-04-2026 20:53Het zou al een stuk helpen als iedereen de namen een beetje zou afwisselen. Een keertje Karin is niet zo erg, maar als Karin iedere keer weer boven komt drijven als er een enorm dom mokkel moet worden getypeerd gaat het al snel vervelen. Doe dan ook eens Eloïse, of Hanna. Oh en nu we het er toch over hebben: waarom bestaan er voor mannen niet van die stereotype namen?
Je hoeft niet zo te SCHREEUWEN! Ik ben niet blind.
(Finkers)
(Finkers)
maandag 13 april 2026 om 10:15
Ha, dat is een goed idee! Maar ik vind maar van mezelf dat ik er aan moet wennen.Solomio schreef: ↑13-04-2026 09:54Die heb ik mezelf afgeleerd.
Ik wist helemaal niet dat ik die had, totdat ik mijn vader een keer hoorde zeggen dat hij dat zo schattig vond bij mij, die huig-r.
Daardoor realiseerde ik me dat dat blijkbaar afwijkend was en ben ik gaan opletten hoe anderen de r uitspraken en ben ik dat gaan nadoen.
Mss een idee om je kind er vooral om te prijzen.![]()
maandag 13 april 2026 om 11:14
De horeca heeft toch ook wel van die kleine elektrische persmachines?
Zoveel meer werk is dat niet.
Ik blijf de prijs gek vinden omdat in het buitenland het niet zo’n groot verschil heeft als je dat bestelt.
Wat ik ook irritant vind, het lijkt wel alsof er steeds meer zout in kant en klaar maaltijden gestopt wordt. Af en toe koop ik het als ik geen zin of tijd heb om te koken en niks meer in de vriezer heb.
maandag 13 april 2026 om 11:31
Toch is dat niet zo. Daar is juist enorm veel in verbeterd.Red_Velvet schreef: ↑13-04-2026 11:14De horeca heeft toch ook wel van die kleine elektrische persmachines?
Ik blijf de prijs gek vinden omdat in het buitenland het niet zo’n groot verschil heeft als je dat bestelt.
Wat ik ook irritant vind, het lijkt wel alsof er steeds meer zout in kant en klaar maaltijden gestopt wordt. Af en toe koop ik het als ik geen zin of tijd heb om te koken en niks meer in de vriezer heb.
Maar mss ga jij zelf steeds minder zout eten?
maandag 13 april 2026 om 11:43
Als een forummer een vraag stelt aan TO en een ander geeft daar dan al een vast/waarschijnlijk antwoord op.
Waarom?
Is er haast? Is het ondoenlijk om even af te wachten wat TO zelf zegt?
(zoals hier bv gevraagd/woning-in-enschede-gezocht/lis ... ges/514991)
Waarom?
Is er haast? Is het ondoenlijk om even af te wachten wat TO zelf zegt?
(zoals hier bv gevraagd/woning-in-enschede-gezocht/lis ... ges/514991)
maandag 13 april 2026 om 11:54
Persen kost meer tijd. Sinaasappels zijn ook niet goedkoop. Als je het vergelijkt met een liter cola dan kost het qua inkoop misschien net zoveel, maar dan moet er nog geperst worden.Red_Velvet schreef: ↑13-04-2026 11:14De horeca heeft toch ook wel van die kleine elektrische persmachines?
In een horecagelegenheid waar het druk is, kost het persen relatief veel tijd.
Volgens mij kopen horecazaken ook wel versgeperste sappen bij de groothandel. Die zijn ook niet altijd goedkoop.
Maar erg logisch zijn alle prijzen in de horeca niet. Aan een kop koffie of thee wordt relatief veel verdient. De inkoop van koffie is heel weinig. Daar wordt veel meer aan verdient dan aan een colaatje of aan glas sinaasappelsap.
Er wordt ook een beetje naar de concurrentie gekeken. Aan sommige producten op de menukaart wordt meer verdient dan aan andere producten.
En je moet denk ik naar het totaalplaatje kijken. De marges in de horeca zijn over het algemeen laag. Het kost ook niet veel werk om een kroket in het frituur te gooien en een broodje te roosteren.
maandag 13 april 2026 om 11:58
Vaak wel. Maar de prijs voor verse sinaasappels die benodigd zijn voor 1 glas is ook een stuk hoger dan al voorverpakte sinaasappelsap van de groothandel.Red_Velvet schreef: ↑13-04-2026 11:14De horeca heeft toch ook wel van die kleine elektrische persmachines?
Where is my mind?
maandag 13 april 2026 om 12:05
KarenSolomio schreef: ↑12-04-2026 20:28Als mensen willen aangeven hoe dom ze iemand vinden, dat ze diegene dan een (blijkbaar stomme) naam geven: Karin, of Gerda, of Truus ofzo.
Alsof alle Karins en Gerda's en Truzen suffe wijven zijn.
Dat vind ik dus dom gedrag.
En nee, ik heet geen Karin, geen Gerda en ook geen Truus.
maandag 13 april 2026 om 12:14
Toen ik de Slimste mens nog keek, vond ik het altijd geinig om hem te zien.Francelle schreef: ↑12-04-2026 16:14Onzinnige ergenis: die man die vaak in het publiek zit bij "de slimste mens". Al jaren en ook altijd in beeld. Hij zal wel fan zijn. Maar ik vind het irritant, waarom weet ik eigenlijk niet. En dan helemaal als iemand zegt: "Kijk, daar zit ie weer! Heb je hem gezien, daar zit ie!". Neeeeeeeeee!!!!!!!!!
“Zoek Wally” was dat voor mij.
Laatst zat hij inderdaad ook bij Kassa.
Ik snap wel dat als het steeds terugkomt in een topic over de slimste mens, dat het vervelend kan zijn. Of als huisgenoten het iedere keer benoemen.
Hij wordt vaak wel zo neergezet dat hij veel in beeld komt, makers van de programma’s vinden het niet erg, of zien er wel lol in.
*Ervan uitgaande dat je een plek toegewezen krijgt.
midaswolf wijzigde dit bericht op 13-04-2026 12:24
0.29% gewijzigd
Karakter is wat je bent in het donker.
maandag 13 april 2026 om 12:24
maandag 13 april 2026 om 12:28
maandag 13 april 2026 om 12:33
Toch wordt 'dat mens' zelden gebruikt voor een man.
maandag 13 april 2026 om 12:58
Ik stoor me gigantisch aan mensen die bij het verkeerslicht voor rechtdoor bij een dubbele baan op de linkerbaan gaan staan, en dan niet harder optrekken dan de vrachtwagen die rechts staat. In mijn beleving is de linkerbaan voor het snellere verkeer. Helemaal irritant als er na het stoplicht een overgang komt naar 1 baan en ik alsnog achter de vrachtwagen moet omdat die %@@%@@ op de linkerbaan zo traaaaag is. Nu kan ik überhaupt niet tegen trage mensen (terwijl ik alle geduld heb met mensen die tijd nodig hebben omdat ze bijv slecht ter been zijn).
maandag 13 april 2026 om 13:12
Afgelopen weekend maakte ik met mijn man een wandeling in een natuurgebied. Achter ons liepen mensen die kennelijk dezelfde route liepen, iedere keer als wij ergens afsloegen, dan zij ook. Ze liepen helemaal niet vlak achter ons, er zat zeker 100 m tussen, als het niet meer was, maar ik vond ze zo verschrikkelijk vervelend.
Ik ben uiteindelijk ergens gaan treuzelen en water drinken zodat ze ons inhaalden.
Die arme mensen waren zich natuurlijk van geen kwaad bewust en deden ook niets verkeerd, maar ik kon ze wel wat aandoen.
Ik ben uiteindelijk ergens gaan treuzelen en water drinken zodat ze ons inhaalden.
Die arme mensen waren zich natuurlijk van geen kwaad bewust en deden ook niets verkeerd, maar ik kon ze wel wat aandoen.
maandag 13 april 2026 om 13:15
Maar als iemand schrijft: "Er zat toch een fantastisch mens achter de balie, ik werd er fantastisch geholpen!" dan gaat het eigenlijk ook altijd over een vrouw. Ligt aan het gebruik van het woord "mens", wel leuk eigenlijk.
maandag 13 april 2026 om 13:28
Klopt inderdaad, ooit is dat zo gekoppeld aan de vrouw. Intrigerend hoe dat soms gaat.
Karakter is wat je bent in het donker.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in