Emigreren naar Spanje

06-05-2026 14:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Na het afgelopen jaar veel gereisd te hebben en in het buitenland te wonen ben ik van plan om dit najaar naar Spanje te verhuizen en me daar te vestigen. Ik heb al een NIE nummer aangevraagd en ben van plan om binnenkort op zoek te gaan naar accommodatie. Het grootste struikelblok is daar werk vinden. Ik heb veel stress dat ik daar geen baan zal vinden. Plan is om sowieso eerst iets te huren voor 4 à 5 maanden en zowel voor mijn verhuis als daar ter plekke te solliciteren. Maar toch ... weet dat de werkloosheid daar hoog is. vind het moeilijk om rust te krijgen in mn hoofd zolang ik geen baan heb, maar nu is het toch nog te vroeg om ergens te solliciteren. krijg overal de reactie dat ze niks kunnen doen aangezien ik nog niet in het land zelf ben.

andere dingen zoals telefoonnummer, banknummer, empadronamiento, ... regel ik wel allemaal ter plekke daar.
Zijn er nog dingen die belangrijk zijn en ik misschien nog niet aan heb gedacht?
Heeft er iemand ervaring met verhuizen naar spanje of een ander land? tips, ervaringen , etc.. !! alvast bedankt
Eenbeetjevanditendat schreef:
06-05-2026 16:10
Is reisleidster een idee? Bij organisaties als Tui, Prijsvrij, ect.

Dan wordt toch ook verwacht dat je de lokale taal spreekt? Om kaartjes te kopen voor je reisgezelschap, aan het restaurant te vertellen hoe laat je aankomt met een groep en dat iemand een notenallergie heeft, dat je kunt vertellen aan de politie dat een toerist is gerold en nu zijn paspoort kwijt is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Kijk eens naar een au pair baan. Vaak kost en inwoning en goed voor je Spaans.
Het is een prima manier om te kijken of je er ook echt kunt aarden.
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 16:17
Ik heb er vorig jaar al gewoond (tijdelijk) en kom ook net terug van een seizoen in het buitenland te werken (wel in een ander land) en ik ben 100x gelukkiger in het buitenland :), vooral in spanje. De mooie natuur, stranden, het klimaat, de mentaliteit, de taal, ... Het is al jaren een droom van me om in het buitenland te wonen en nu ik een tijdje in spanje heb kunnen wonen weet ik dat dit land past bij me. vandaar dat ik ook al een jaar bezig ben met de taal te leren , is niet zomaar een snelle beslissing om belgië te ontvluchten.
Natuurlijk kan het uiteindelijk toch allemaal tegenvallen,, maar lijkt me dat het niet erger kan dan hier in belgië (ja sorry voel me hier echt niet op mn plek)

@ik heb een opleiding in toerisme management trouwens
Begrijpelijk, maar is dat dan niet juist omdat je even helemaal uit de sleur bent en je een soort van "sabbatical" gevoel hebt? Voor een half jaar zal het niet alléén maar vakantie geweest zijn neem ik aan, maar het is ook nog niet 100% het leven van alledag. En het kan juist misschien wel lastiger worden (en minder idyllisch) als het dat gaandeweg wel steeds meer wordt. Moeilijker misschien zelfs omdat je daar je moedertaal niet spreekt bij bijv een onenigheid, gedoe met een collega of buur.

Ik snap je gevoel zó goed en misschien heb ik gewoon ook minder de ballen ervoor, maar ik denk vaak: laat mij maar lekker de vakantieganger wezen.
Doen, zolang je je niet in de schulden steekt heb je niets te verliezen.
Alleen maar leuk.

Nu alvast een cursus Spaans bij de nonnen, zodat je spraak er goed op vooruit gaat. Dan valt er vast wel werk te vinden in de horecasector.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
06-05-2026 17:15
Doen, zolang je je niet in de schulden steekt heb je niets te verliezen.
Alleen maar leuk.

Nu alvast een cursus Spaans bij de nonnen, zodat je spraak er goed op vooruit gaat. Dan valt er vast wel werk te vinden in de horecasector.
Eigenlijk wel een leukere levensinstelling dit dan dat geschijtlaarzerij van mij. :)
cognac schreef:
06-05-2026 17:21
Eigenlijk wel een leukere levensinstelling dit dan dat geschijtlaarzerij van mij. :)
Heerlijk toch? Ik wou dat ik op die leeftijd niet zo serieus en zwaar op de hand was geweest.
cognac schreef:
06-05-2026 17:02
Begrijpelijk, maar is dat dan niet juist omdat je even helemaal uit de sleur bent en je een soort van "sabbatical" gevoel hebt? Voor een half jaar zal het niet alléén maar vakantie geweest zijn neem ik aan, maar het is ook nog niet 100% het leven van alledag. En het kan juist misschien wel lastiger worden (en minder idyllisch) als het dat gaandeweg wel steeds meer wordt. Moeilijker misschien zelfs omdat je daar je moedertaal niet spreekt bij bijv een onenigheid, gedoe met een collega of buur.

Ik snap je gevoel zó goed en misschien heb ik gewoon ook minder de ballen ervoor, maar ik denk vaak: laat mij maar lekker de vakantieganger wezen.
ik heb gewoon 40u per week gewerkt toen ik in het buitenland woonde dus denk dat ik wel gewoon het dagelijkse leven heb kunnen ervaren. natuurlijk hier en daar tripjes enzo, maar vond het zo fijn om gewoon thuis te komen om 18u en er is nog zoveel leven op straat, winkels zijn nog open, kan je nog lekker een terrasje doen in de zon :) In het weekend ging ik lekker naar het strand of gaan hiken in de natuur. de manier van leven spreekt me gewoon veel meer aan. In belgië heb ik het gevoel dat het vooral werken is ipv leven.
dankjewel voor de tips iedereen.
au pair was mn eerste plan, maar lukt me niet om een au pair familie te vinden. probeer al 2 maanden, maar krijg geen reacties terug..
En ik denk dat ik toch liever meer vrijheid heb dan bij een gezin te wonen.

grootste focus is werk, daarna kijk ik wel voor zorgverzekering enzo.. Vind het echt eng allemaal, maar goed
Heb idd niks te verliezen, ga enkel mn ouders missen. Vrienden daar hou ik toch wel contact mee (was nu ook al zo in het buitenland), en barcelona is niet zo ver
weet er iemand of er nog dingen zijn die ik best kan regelen van te voren? die NIE heb ik hier in belgië geregeld, was ook meteen een last van mn schouders
buiten accommodatie en vliegtickets kan ik nog niet veel regelen toch?
Eerst zorgverzekering dan werk. Je kan een been breken en dat kost enorm veel geld dan. Niet laconiek over doen.
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 17:27
grootste focus is werk, daarna kijk ik wel voor zorgverzekering enzo.. Vind het echt eng allemaal, maar goed
Heb idd niks te verliezen, ga enkel mn ouders missen. Vrienden daar hou ik toch wel contact mee (was nu ook al zo in het buitenland), en barcelona is niet zo ver
Als je in Spanje in loondienst bent, ben je automatisch verplicht verzekerd via de Seguridad Social.
Je moet wel zorgen dat je tot die tijd verzekerd bent. Je mag de eerste 3 maanden ingeschreven blijven in België, zodat je via daar verzekerd blijft.
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 17:29
weet er iemand of er nog dingen zijn die ik best kan regelen van te voren? die NIE heb ik hier in belgië geregeld, was ook meteen een last van mn schouders
Verblijf eventueel wat langerboeken. Krijg je korting. Had ik voor onze emigratie al gedaan en ben van daaruit verder gaan kijken en verkennen. Zorgverzekering. En paspoort en eventueel rijbewijs verlengen, dan hoef je daar de komende 10 jaar niet aan te denken.
Ik denk dat in de zomer best wat werk zal zijn in het toerisme, dus als je snel woonruimte vindt kun de gok prima wagen.

En dan moet je na de zomer zien of jouw spaans goed genoeg is om ander werk te vinden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 17:29
Je kan weinig meer regelen van tevoren. De eerste stap ter plekke is woonruimte vinden en empadronamiento regelen.
Dat heb je nodig voor het openen van een bankrekening, residencia, werk/seguridad social etc.
Sowieso moet je een zorgverzekering hebben als je je residencia wil aanvragen.
Cum non tum age
Verder heel veel succes en go with the flow. Top avontuur.
Moiren schreef:
06-05-2026 17:22
Heerlijk toch? Ik wou dat ik op die leeftijd niet zo serieus en zwaar op de hand was geweest.
Ja, eens. Stel mijn visie wat bij. En je bent ook zo weer terug als je dat om welke reden dan ook wil.
Kijk hier eens:

https://www.yobbers.com/nl/vacatures-bu ... ry_code=ES

https://workingadventures.com/no/job/cu ... barcelona/

https://jobs.hilton.com/emea/en/search- ... ntry=Spain

Stuur Van Der Valk international een open sollicitatie.

https://careers.marriott.com/jobs?locat ... 2C%20Spain
cognac schreef:
06-05-2026 17:51
Ja, eens. Stel mijn visie wat bij. En je bent ook zo weer terug als je dat om welke reden dan ook wil.
Precies. Geen kinderen om rekening mee te houden. Dit is echt het moment om het te doen.
Go TO!
Ben je bekend met bijvoorbeeld Amadeus? Dan kan je op dit soort vacatures reageren, vaak ook zorgverzekering geregeld:

https://www.linkedin.com/jobs/travel-ag ... 4405659711
augustus1609ab schreef:
06-05-2026 16:02
@ben 23
Ik sta eventueel ook wel nog open voor andere steden, maar weet niet welke. voor mij is een grote stad aan de kust belangrijk, valencia leek me ook nog een optie maar ben daar nog nooit geweest dus geen idee. Lijkt me misschien net wat te rustig ofzo? vind het belangrijk dat er veel te doen is zodat ik makkelijk mensen leer kennen. helaas is huur in barcelona idd wel duur. Ik had een budget van 500 in gedachten voor een kamer, maar zelfs voor die prijs vind je niet veel. nouja, vind er wel maar dan zijn het kleine kamers, etc
wilde heel graag iets met een balkon maar ja, zou dan mn budget moeten verhogen hahahaa En liever wil ik gewoon meteen een studio maar ja.

wanneer begin ik best met zoeken naar een accommodatie? iemand ervaring mee?

Ja ik heb nu wel gesolliciteerd bij hotels, maar ik vrees er een beetje voor dat ik niet aangenomen word door m'n spaans :-(
Valencia is heel erg leuk, ook voor jongeren. Ik ken iemand die daar een tussenjaar met talencursus doet en iemand die daar sinds vorig jaar studeert aan de Universiteit. Mijn dochter gaat daar regelmatig een weekendje op bezoek. Als ik zie en hoor wat daar allemaal te doen is dan hoef je je geen zorgen te maken dat het daar rustig is.
Zelf vind ik Valencia iets veiliger aanvoelen en ook mijn kinderen voelen zich daar fijner op straat. Daar laat ik mijn kinderen ook gerust s'nachts alleen over straat lopen, in Barcelona niet.
Van 1 van de 2 die daar woont weet ik dat ze 600 euro betaald voor een kamer met balkon en gedeelde keuken en badkamer. Ik heb van haar moeder begrepen dat dit gemiddelde prijzen zijn al kan je via via, als je minder eisen stelt ook wel een kamer voor 400 euro krijgen. Maar dan is dus alles gedeeld en zitten er vaak nadelen aan als vedder overal vanaf, een oude zooi etc.
Het salaris is laag. Als je daar in horeca ofzo gaat werken verdien je misschien 9 euro per uur. Terwijl naast huur ook de boodschappen e.d echt niet goedkoop zijn. Hou daar rekening mee.
En ik zou als ik jou was sowieso zorgen dat je goed Spaans en Engels spreekt. Dat vergoot de mogelijkheden op een baan.
B2 is een flink hoog taalniveau hoor, dan kun je jezelf goed uitdrukken. Verder niet zo'n punt maar ik zou dat niet als inschatting van je taalniveau aangeven bij sollicitaties als je het niet goed spreekt.
https://cityjoboffers.com/nl/blog/want- ... -heres-how

Tips voor banen als je Spaans nog niet zo goed is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://be.jooble.org/vacatures-spanje?p=4
https://www.yource.work/spanje?gad_sour ... gKW4vD_BwE

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven