Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 219 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
libe schreef:
06-05-2026 21:15
Precies. Ik weet niet of je ooit in Brabant bent geweest, maar hier willen de meesten er niks van weten. Mijn zus is vegetariër en zijn heeft er echt last van op haar werk. Collega's die rare opmerkingen maken (nou, ik zou niet weten wat ik zou moeten eten in jouw geval) en bedrijfsuitjes/barbecues waar alleen maar vlees wordt geserveerd.
Zelf eet ik ook maar heel af en toe vlees, zoals ik al zei, het is prima te vervangen. Probeer eens gegrilde maiskolven ipv kipkluifjes en zongedroogde tomaten ipv spekjes. Ik vind de nepkip, nepgehakt en nepbiefstuk en spekjes trouwens ook prima te doen. Wat me dan wel weer stoort is dat ze hier in Brabant veel minder keuze hebben op vegetarisch gebied. Heb je eindelijk iets gevonden wat echt goed is, wordt het weer uit het assortiment gehaald. (Bijvoorbeeld die heerlijke spekjes van La Vie)
Biologisch vlees dan maar? Is ook moeilijk te krijgen omdat het voor de meeste mensen gewoon te duur is. Het wordt je als vegetariër dus heel lastig gemaakt hier in Brabant en ik heb daar geen goed woord voor over.
Das echt onzin. Elk restaurant heeft tegenwoordig wel iets vega op de kaart, zelfs de meest bourgondische tentjes.
En in de supermarkt is ook vanalles vegan te vinden.
Ben wel blij dat in het zuiden van het land nog geen havermelkcultuur heerst en een bbq nog een bbq is.
@libe, wat een raar generaliserend stukje. Ik herken er ook echt helemaal niks in. Gaat misschien op voor een of ander gat, maar toch zeker niet algemeen.
Lieneke schreef:
06-05-2026 18:13
Ik kan absoluut niet tegen vleesvervangers, daar krijg ik vreselijke kolieken van. Net als van veel bonen. Daarom eet ik af en toe een beetje vlees of vis. Een paar kleine piezeltjes ham maken een vleesloze pastasaus een stuk lekkerder.
Maar er zijn ook dagen dat ik helemaal geen vlees of vis eet. Dan eet ik brood met lekker dik roomboter en eieren of kaas. En wat sla of fruit erbij.

Wel vind ik het jammer dat ik zo ziek word van vleesvervangers, omdat ik vanwege het dierenleed het liefst helemaal geen vlees zou eten.
Vegetarisch eten vind ik daarnaast ook niet lekker en voor veganistisch voedsel geldt dit nog meer.
Vegetarisch eten niet lekker? Dus een salade met geitenkaas en honing, spinazie met een gekookt ei, pannenkoeken, tomatensoep, patat met mayonaise, allemaal vies? En veganistisch voedsel nog meer? Dus eet je geen groente, fruit, rijst, pasta, noten?
Si abra la puerta hay lobos.
Ik denk dat de hardnekkige vleeseters een achterhoede vormen, steeds meer mensen eten minder of geen vlees. Moet je eens kijken hoe dat de afgelopen jaren is veranderd, het gaat best snel.
Wat eten we vanavond?
Rabarbara schreef:
06-05-2026 21:32
Vegetarisch eten niet lekker? Dus een salade met geitenkaas en honing, spinazie met een gekookt ei, pannenkoeken, tomatensoep, patat met mayonaise, allemaal vies? En veganistisch voedsel nog meer? Dus eet je geen groente, fruit, rijst, pasta, noten?
Groente is slechts een onderdeel van de maaltijd. Ik word niet gelukkig van een bord vol met voornamelijk groente. Komt nog bij dat ik niet van bonen en peulvruchten hou en courgettes en aubergines zijn ook niet aan mij besteed.
Uitzondering in dit seizoen zijn asperges. Enige maaltijd waarbij de groenten de hoofdrol spelen met wel natuurlijk ei en ham.
libe schreef:
Zelf eet ik ook maar heel af en toe vlees, zoals ik al zei, het is prima te vervangen. Probeer eens gegrilde maiskolven ipv kipkluifjes en zongedroogde tomaten ipv spekjes. Ik vind de nepkip, nepgehakt en nepbiefstuk en spekjes trouwens ook prima te doen.
Ik lust beiden niet. :( Ik heb weleens nep gehakt gehad maar dat vond ik goor. Had het zelfs bij een vegan restaurant besteld, maar toen was het nog steeds goor. Ik had wel een keertje een nep "shoarma" die ik wel lekker vond i.c.m met de rest (bij datzelfde restaurant).

Spinazie met een ei en salade met geitenkaas en honing lust ik ook niet trouwens. :P
makreel schreef:
06-05-2026 22:08
Ik denk dat de hardnekkige vleeseters een achterhoede vormen, steeds meer mensen eten minder of geen vlees. Moet je eens kijken hoe dat de afgelopen jaren is veranderd, het gaat best snel.
Ik merk daar niet zoveel van. Als we met de sportclub een buffet doen, zijn er nog steeds maar 2-3 aanvragen voor vegetarisch op 80-100 man.
OhMellie schreef:
06-05-2026 21:09
Tomaten geven juist een zoetje aan een gerecht.
Nee. Zeker zongedroogde tomaten niet.
Quincy2 schreef:
07-05-2026 08:42
Ik merk daar niet zoveel van. Als we met de sportclub een buffet doen, zijn er nog steeds maar 2-3 aanvragen voor vegetarisch op 80-100 man.
Meer dan 50% van de mensen beschouwt zichzelf als flexitarier, dus die eten af en toe vlees en af en toe niet.
Misschien denken zij: bij zo'n lekker buffet eet ik gewoon vlees, en dan de dag erna weer even niet.

Sowieso denk ik dat een groep mensen die minder vlees eten, meer zoden aan de dijk zet dan een klein groepje fanatieke veganisten. Er zullen ook altijd een paar mensen blijven die moeilijk afscheid kunnen of willen nemen van vlees, zelfs al is het maar een paar dagen per week.
Wat eten we vanavond?
libe schreef:
Precies. Ik weet niet of je ooit in Brabant bent geweest, maar hier willen de meesten er niks van weten. Mijn zus is vegetariër en zijn heeft er echt last van op haar werk. Collega's die rare opmerkingen maken (nou, ik zou niet weten wat ik zou moeten eten in jouw geval) en bedrijfsuitjes/barbecues waar alleen maar vlees wordt geserveerd.
Zelf eet ik ook maar heel af en toe vlees, zoals ik al zei, het is prima te vervangen. Probeer eens gegrilde maiskolven ipv kipkluifjes en zongedroogde tomaten ipv spekjes. Ik vind de nepkip, nepgehakt en nepbiefstuk en spekjes trouwens ook prima te doen. Wat me dan wel weer stoort is dat ze hier in Brabant veel minder keuze hebben op vegetarisch gebied. Heb je eindelijk iets gevonden wat echt goed is, wordt het weer uit het assortiment gehaald. (Bijvoorbeeld die heerlijke spekjes van La Vie)
Biologisch vlees dan maar? Is ook moeilijk te krijgen omdat het voor de meeste mensen gewoon te duur is. Het wordt je als vegetariër dus heel lastig gemaakt hier in Brabant en ik heb daar geen goed woord voor over.
La Vie wordt weer verkocht bij Jumbo (wellicht alleen de Foodmarkt, dat weet ik niet zeker) en Picnic. Dat heeft verder niks met Brabant te maken natuurlijk, hier in het Westen gingen ze net zo goed uit het assortiment bij AH.

Verder zal het waarschijnlijk ook meer met het bedrijf te maken hebben dan met de regio, ik werkte in de jaren '90 in een bepaalde regio in het Westen en had geen enkel probleem, ook niet als enige vegetariër. Mijn man werkt nu in die regio en men heeft er nog geregeld moeite mee dat hij vegetariër is en hij is niet eens de enige. Bijna elke week moet er wel weer een of andere opmerking over gemaakt worden.
makreel schreef:
07-05-2026 10:28
Meer dan 50% van de mensen beschouwt zichzelf als flexitarier, dus die eten af en toe vlees en af en toe niet.
Misschien denken zij: bij zo'n lekker buffet eet ik gewoon vlees, en dan de dag erna weer even niet.

Sowieso denk ik dat een groep mensen die minder vlees eten, meer zoden aan de dijk zet dan een klein groepje fanatieke veganisten. Er zullen ook altijd een paar mensen blijven die moeilijk afscheid kunnen of willen nemen van vlees, zelfs al is het maar een paar dagen per week.
Het vervangen van koe voor varken, en het vervangen van varken voor kip helpt ook voor het milieu. Ik eet sowieso al zelden koe en kies nu meestal gemengd gehakt in plaats van runder gehakt omdat ik weet dat dat beter is. En ik eet schouder karbonade in plaats van sucade lappen. Als je die lang op zet heb je hetzelfde idee, maar is het minder slecht.
makreel schreef:
06-05-2026 22:08
Maar er is ook een stroming van mensen die juist veel en meer vlees eten.
Star⁴ schreef:
07-05-2026 09:24
Nee. Zeker zongedroogde tomaten niet.
Die ervaar ik ook als zoet. En met gewone tomaten kan je ook een zoetige saus maken. Hangt ook van het soort tomaten af, de 1 is zoeter dan de ander.
Ugli schreef:
07-05-2026 11:05
Het vervangen van koe voor varken, en het vervangen van varken voor kip helpt ook voor het milieu. Ik eet sowieso al zelden koe en kies nu meestal gemengd gehakt in plaats van runder gehakt omdat ik weet dat dat beter is. En ik eet schouder karbonade in plaats van sucade lappen. Als je die lang op zet heb je hetzelfde idee, maar is het minder slecht.
Varken is ongezonder dan rundvlees. Ik eet allen nog biologische kip en biologische zalm. En probeer er minder van te eten, dus een half ons per keer.
Nova schreef:
06-05-2026 12:24
Mijn man en een van de kinderen vinden vlees ook gewoon niet lekker. Nooit echt lekker gevonden (terwijl mijn schoonmoeder heerlijk kan koken!). Vleesvervangers die teveel als vlees smaken worden hier dan ook niet altijd gewaardeerd.
Ik weet ook niet of het in een andere situatie mijn ding was geweest. Vlezige vleesvervangers houd ik ook niet van.

Maar mijn punt was vooral dat meerderheid van de vegetariërs (die ik ken iig) ooit vlees wel lekker vonden en die in die zin een offer dat ik simpelweg niet maak. Ik ontzeg mezelf niks waar ik van houd door geen vlees te eten.

Wel doe ik mijn best om mijn consumptie van dierlijke eiwitten (bijv. zuivel en kaas) te beperken, met name door mijn eet- en kookhorizon te verbreden.
Vivamensje schreef:
07-05-2026 11:22
Varken is ongezonder dan rundvlees. Ik eet allen nog biologische kip en biologische zalm. En probeer er minder van te eten, dus een half ons per keer.
Rood vlees schijnt carcinogeen te zijn en varken vetter. Ik weet niet wat nou precies slechter is.
Vivamensje schreef:
07-05-2026 11:19
Die ervaar ik ook als zoet. En met gewone tomaten kan je ook een zoetige saus maken. Hangt ook van het soort tomaten af, de 1 is zoeter dan de ander.
Ik omschrijf een tomaat nooit als zoet. Eerder als zuur. Vooral die kleintjes zijn zuur. Tomatensoep vind ik ook zuur.
Ugli schreef:
07-05-2026 12:23
Rood vlees schijnt carcinogeen te zijn en varken vetter. Ik weet niet wat nou precies slechter is.
Varkensvlees wordt ook gemerkt als rood vlees.
Ugli schreef:
07-05-2026 12:23
Ik probeer alleen nog biologisch vlees te kopen en ik ben helemaal af van bewerkt of samengevoegd vlees.
Bij vis probeer ik hetzelfde en mijd ik de meeste gekweekte vis. Toen ik eenmaal gezien had hoe ze zalm kweken in de zee hoefde ik echt niet meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven