Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2318 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Solomio schreef:
09-05-2026 12:03
Nee, nee, nee.
En ook geen bonen, peulvruchten, enz.
Haha ja ik wist dat je geen groenten lust. Maar ook geen sla, noten, bonen en peulvruchten. Dan blijft er toch heel weinig over? Vlees, vis, aardappelen en rijst en pasta misschien?

En kun je daar alles uithalen wat je lichaam nodig heeft? Wel interessant want dat werpt een ander licht op de vraag wat een lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Kunnen alle benodigde vitamines mineralen vezels eiwitten en weet ik wat nog meer gehaald worden uit eten zónder daar groeten of peulvruchten onderdeel uitmaken van het eetpatroon?
Solomio schreef:
09-05-2026 12:03
Nee, nee, nee.
En ook geen bonen, peulvruchten, enz.

Ik ben ook niet gek op groenten, ook niet rauw. Voor de vorm eet ik het altijd wel mee, het liefst met een saus eroverheen en als ik een paar dagen geen groenten eet neem ik een vitaminepil.
Asperges vind ik trouwens wel heel lekker.
Bonen en peulvruchten lust ik wel maar geen groene sojabonen en Quinoa vind ik ook vies. Ik hou ook niet van asperges.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
En....een (onzinnige?) ergernis: de standaard rauwkost op het beleg wanneer je een broodje bestelt. Ik wil kaas, dik kaas op mijn broodje. En geen flinterdun plakje met een bult rauwkost erop.

Eigenlijk is deze ergernis wel zinnig.
Nu ik toch bezig ben: al die frisdranken zonder suiker. En die producten met "extra proteine".
Ik lust ook geen enkele groente.
Ik ben sowieso een hele eentonig moeilijke eter.
Iets in mijn keel blokkeert waardoor ik het echt niet weg krijg
Frankly my dear, I don"t give a damn
smorre schreef:
09-05-2026 12:42
Haha ja ik wist dat je geen groenten lust. Maar ook geen sla, noten, bonen en peulvruchten. Dan blijft er toch heel weinig over? Vlees, vis, aardappelen en rijst en pasta misschien?

En kun je daar alles uithalen wat je lichaam nodig heeft? Wel interessant want dat werpt een ander licht op de vraag wat een lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Kunnen alle benodigde vitamines mineralen vezels eiwitten en weet ik wat nog meer gehaald worden uit eten zónder daar groeten of peulvruchten onderdeel uitmaken van het eetpatroon?
Maar ik ben een grote meid, dus ik eet ook dingen die ik niet lust. Voor de broodnodige vitamientjes.
Maar vegan betekent in mijn geval vrijwel nooit iets lekkers eten. En daar heb ik geen zin in. Ik moet al best veel dingen eten waar ik niet blij van word namelijk.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
09-05-2026 13:22
Maar ik ben een grote meid, dus ik eet ook dingen die ik niet lust. Voor de broodnodige vitamientjes.
Maar vegan betekent in mijn geval vrijwel nooit iets lekkers eten. En daar heb ik geen zin in. Ik moet al best veel dingen eten waar ik niet blij van word namelijk.
Hm ja snap ik.
En uit een eerdere discussie weet ik dat je niet van koken houdt. Hou je dan ook niet van eten of is dat een te snelle conclusie?
smorre schreef:
09-05-2026 16:00
Hm ja snap ik.
En uit een eerdere discussie weet ik dat je niet van koken houdt. Hou je dan ook niet van eten of is dat een te snelle conclusie?
Ik hou wel van eten. Iets teveel.
Lieneke schreef:
09-05-2026 13:03
En....een (onzinnige?) ergernis: de standaard rauwkost op het beleg wanneer je een broodje bestelt. Ik wil kaas, dik kaas op mijn broodje. En geen flinterdun plakje met een bult rauwkost erop.

Eigenlijk is deze ergernis wel zinnig.
Haha ik had t gisteren andersom: bestelde een broodje humus met groenten.
Het was vooral humus en een beetje paprika en sla. Grrrr.
Solomio schreef:
😁
Solomio schreef:
🙂 🙃
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Solomio schreef:
09-05-2026 13:22
Ja nee, niet doen dan. Als mensen die beweren dat ze echt alles lusten regelmatig vega of vegan eten, komen we er ook wel.
Djessy schreef:
08-05-2026 12:08
Ik vrees dat ik toch een filmpje nodig heb :D
Ik weet niet of dit precies is wat de mensen met de ergernis bedoelen. Maar dit is een filmpje waar Jamie Dornan verteld -en ook voordoet-, dat hij vroeger altijd erg op z’n tenen liep en werd aangesproken op z’n rare loopje. Het wordt alleen niet vanachter gefilmd. Maar ik vond het sowieso altijd een grappig filmpje.

https://youtu.be/aqUuTLh6pHk?is=hT3qGMJGhqrH5nKE
What would Patsy do?
Yep, dat loopje dus!
Aha :D
Jankerd
Lieneke schreef:
02-05-2026 19:56
O, echt wel! Ik heb twee vrienden die ik al héél lang ken, en het zijn allebei schatten, maar als we op pad gaan moet ik elke keer stoppen omdat ze mij niet bijhouden. Ik vind dat ik heel gewoon loop. Niet langzaam, maar ook niet extreem snel.
En dat is weleens lastig, steeds moeten stoppen en dan nog langzamer gaan lopen.
De meeste mannen in mijn leven lopen net zo snel of sneller dan ik. Maar vorige week liep een nieuwe collega mee en hij loopt heeeeeeeel langzaam. :cry:

Dat teenlopen herken ik ook! Ik heb het ook alleen bij mannen gezien. En het leek ook altijd een bepaald type zijn die dit doen.

Ik heb collega's die in de fietsenstalling fietsen, want waarom zou je die 50 meter lopen! Want je wilt ook zo dichtbij de ingang gaan staan met je fiets.
En waarom onzinnig: ze doen niets verkeerd. Het is niet gevaarlijk, want het is altijd mega rustig en er is meer dan genoeg ruimte. Daarnaast kan ik niet aan de buitenkant zien waarom iemand dat doet. Daarnaast is dat doen omdat: het makkelijk is, je er niet over na hebt gedacht, omdat je lui bent of omdat je niet anders kunt... dit zijn allemaal 100% legitieme redenen. En toch is het ergerlijk. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Toenemende irritatie:
Elektrische fietsen. En dan in het bijzonder mensen die 30+ km per uur rijden op een elektrische fiets, haast zonder hun benen te bewegen. En dan daar weer in het bijzonder van mensen zonder helm of ouderen (met of zonder helm).
Het is ondersteunend bedoeld die motor, lijkt mij. Niet om zo hard te gaan dat je je nauwelijks in kan halen met de auto of je ineens ergens tevoorschijn schiet. En als je 80 bent is die helm hartstikke leuk, maar 35 km per uur nog steeds echt niet handig.
Charlie591 schreef:
11-05-2026 18:19
Toenemende irritatie:
Elektrische fietsen. En dan in het bijzonder mensen die 30+ km per uur rijden op een elektrische fiets, haast zonder hun benen te bewegen. En dan daar weer in het bijzonder van mensen zonder helm of ouderen (met of zonder helm).
Het is ondersteunend bedoeld die motor, lijkt mij. Niet om zo hard te gaan dat je je nauwelijks in kan halen met de auto of je ineens ergens tevoorschijn schiet. En als je 80 bent is die helm hartstikke leuk, maar 35 km per uur nog steeds echt niet handig.
Normale elektrische fietsen kunnen helemaal niet zo hard.
Ook een stomme ergernis:

Als een zitvlak in de bus of de trein nog warm voelt van de vorige reiziger.
Of de handgreep van het boodschappenkarretje.

Als ik zie dat dat karretje net is gepakt pak ik een andere of ik houd hem vast aan de zijkant. En het is niet eens vanwege iets smetvrezerigs ofzo maar puur door dat warme gevoel.
Solomio schreef:
11-05-2026 18:24
Normale elektrische fietsen kunnen helemaal niet zo hard.
Toch zie ik ze regelmatig, ms dan opgevoerd of zo? Bij de brave ouderen is het dan misschien 25 km/u, maar dat is voor een wiebelige hoogbejaarde ook echt héél erg snel.
Charlie591 schreef:
11-05-2026 18:59
Toch zie ik ze regelmatig, ms dan opgevoerd of zo? Bij de brave ouderen is het dan misschien 25 km/u, maar dat is voor een wiebelige hoogbejaarde ook echt héél erg snel.
Kun jij zien hoe snel een fiets gaat?
Fatbikes worden opgevoerd, die gaan idioot hard, maar gewone elektrische fietsen zijn in principe begrensd op 25 km/u. Nou vind ik dat op een fietspad ook nog te hard en voor de meeste ouderen helemaal.
Maar je kunt met de meeste elektrische fietsen ook prima net zo hard rijden als andere fietsers.
cognac schreef:
11-05-2026 18:31
Ook een stomme ergernis:

Als een zitvlak in de bus of de trein nog warm voelt van de vorige reiziger.
Of de handgreep van het boodschappenkarretje.

Als ik zie dat dat karretje net is gepakt pak ik een andere of ik houd hem vast aan de zijkant. En het is niet eens vanwege iets smetvrezerigs ofzo maar puur door dat warme gevoel.
O ja, herkenbaar.
Solomio schreef:
11-05-2026 19:58
Kun jij zien hoe snel een fiets gaat?
Fatbikes worden opgevoerd, die gaan idioot hard, maar gewone elektrische fietsen zijn in principe begrensd op 25 km/u. Nou vind ik dat op een fietspad ook nog te hard en voor de meeste ouderen helemaal.
Maar je kunt met de meeste elektrische fietsen ook prima net zo hard rijden als andere fietsers.
Ik probeer ze in te halen met de auto. Als ik 50 rij haal ik een gewone fietser makkelijk in, maar sommige mensen op elektrische fietsen kosten dan echt tijd om in te halen. Of ik moet er een tijdje achter blijven hangen en zie mijn eigen snelheidsmeter dan op 40 staan (dat gebeurt niet bij ouderen maar vooral bij mn mannen die zichtbaar van en naar werk gaan, zonder helm). En dat zijn dan geen speedpedellecs of zo, en ook geen fatbikes. Volgens mij kan je een gewone elektrische fiets ook prima opvoeren.
Charlie591 schreef:
12-05-2026 05:26
Ik probeer ze in te halen met de auto. Als ik 50 rij haal ik een gewone fietser makkelijk in, maar sommige mensen op elektrische fietsen kosten dan echt tijd om in te halen. Of ik moet er een tijdje achter blijven hangen en zie mijn eigen snelheidsmeter dan op 40 staan (dat gebeurt niet bij ouderen maar vooral bij mn mannen die zichtbaar van en naar werk gaan, zonder helm). En dat zijn dan geen speedpedellecs of zo, en ook geen fatbikes. Volgens mij kan je een gewone elektrische fiets ook prima opvoeren.
Ah, je past je verhaal gewoon aan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven