Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2374 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Wanneer het Heel Druk is op een terras/ijssalon en er ouders met hun kleine kinderen komen die perse op dat moment hun kinderen zelf willen laten bestellen.

Gevolg is een ouder die maar 'Zeg maar tegen de mevrouw wat jij wil hebben Truusje'...'Iets harder praten Truusje, de mevrouw hoort jou niet' blijft zeggen, een dichtklappend kind wat het liefst wil verdwijnen en een medewerker die met zweet in de nek staat omdat er nog tig mensen staan te wachten/met hun hand omhoog zitten omdat ze willen bestellen.
Sierlijk schreef:
02-05-2026 09:32
Ik fiets ook vaak op een van de zwaarste versnellingen, bewuste keuze. Het is alleen wat zwaarder optrekken. Ik heb weer niets met dat snelle trappen en nauwelijks vooruitkomen.
Dat heb ik ook! Maar mijn bovenlijf gaat niet de hele tijd van voor naar achter, grr
Oók irritant (net terug uit de stad): langzaamlopende vrouwen grrrrrr
Maar dat is wel een zinnige ergernis denk ik
Nog een onzinnige:
De aankondiging of wetenschap dat er ergens een festival is. Slaat helemaal nergens op want ik heb er geen (over)last van, verkeer niet in de positie dat iemand me gaat meevragen of -willen dus voor dat dilemma word ik niet geplaatst en ik heb er verder niets mee te maken. Maar toch zo'n onzinnig gevoel van ergernis van oh nee gaat dat festival ook weer beginnen.

Geen idee waarom dat zo is. @(

In deze vergelijkbare categorie: foodtrucks

Ook zo onzinnig. Niemand verplicht mij er iets te gaan kopen en het stomme is, ik doe dat soms ook wel eens. Maar ik vind ze ook onzinnig ergeniswekkend en niet vanwege de prijs. Maar weet niet waarom dan wel.
cognac wijzigde dit bericht op 03-05-2026 07:47
0.30% gewijzigd
smorre schreef:
02-05-2026 17:03
Langzaam lopende mannen zijn wel okee?
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2026 18:51
Mannen lopen nooit langzaam.

Denk ik.
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
02-05-2026 19:08

Denk ik.

O, echt wel! Ik heb twee vrienden die ik al héél lang ken, en het zijn allebei schatten, maar als we op pad gaan moet ik elke keer stoppen omdat ze mij niet bijhouden. Ik vind dat ik heel gewoon loop. Niet langzaam, maar ook niet extreem snel.
En dat is weleens lastig, steeds moeten stoppen en dan nog langzamer gaan lopen.
Solomio schreef:
02-05-2026 19:08

Denk ik.
De mijne is loopt erg snel (ik trouwens ook). Vooral als we in de supermarkt zijn en ik heel ff de andere kant op kijk en dan is hij al een aantal paden verder zonder wat te zeggen en ik loop hem als een malle te zoeken. :nut: En hij is snel de winkel in en snel eruit. Sneller dan dat ik met mijn ogen kan knipperen. :biggrin:
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Lieneke schreef:
02-05-2026 19:56
O, echt wel! Ik heb twee vrienden die ik al héél lang ken, en het zijn allebei schatten, maar als we op pad gaan moet ik elke keer stoppen omdat ze mij niet bijhouden. Ik vind dat ik heel gewoon loop. Niet langzaam, maar ook niet extreem snel.
En dat is weleens lastig, steeds moeten stoppen en dan nog langzamer gaan lopen.
Pffffft, alsof ik dat meende. :roll:
Your job is safe. No one wants to do your work.
Week 23 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
02-05-2026 20:24
Pffffft, alsof ik dat meende. :roll:

Nee, dat weet ik wel Solo, maar ik moest meteen aan mijn vrienden denken die heel traag lopen. Mijn vriend die overleden is liep precies goed.

Het is fijn als je een beetje hetzelfde tempo hebt. Niet belangrijk, maar gewoon handig.
Iemand die het nu om 21.49u verstandig vindt om te gaan zagen buiten met zo'n elektrische zaag.

Zeg wat bezielt je!

En vandaag een vrouw die haar hond laat plassen in een speeltuin voor kinderen waar nota bene een bordje staat met 'verboden voor honden'
CocaCola schreef:
02-05-2026 21:51
Iemand die het nu om 21.49u verstandig vindt om te gaan zagen buiten met zo'n elektrische zaag.

Zeg wat bezielt je!

En vandaag een vrouw die haar hond laat plassen in een speeltuin voor kinderen waar nota bene een bordje staat met 'verboden voor honden'
Het blijft lastig he, het onderscheid tussen zinnige en onzinnige ergernissen.
Graftak!
Ik heb de aankondiging van een festival hier een dorp verderop gemist.

Lig al deinend in mijn bed en het lijkt ook alsof de muziek ieder half uur net iets harder wordt gezet ofzo.
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2026 21:55
Het blijft lastig he, het onderscheid tussen zinnige en onzinnige ergernissen.
Jaa sorry
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2026 18:51
Minder ergerlijk bij mij
Heel de dag dacht ik van die code geel is niet nodig hier maar het is inmiddels flink losgebarsten qua flinke regen en onweer. Schrik soms echt van de flitsen en keiharde donders, wordt er zelfs een beetje bang van terwijl de onweer ver weg is qua tel methode.

Ik erger me aan mezelf dat ik steeds zo schrik en me niet kan concentreren op de serie die ik aan het kijken ben.
CocaCola schreef:
02-05-2026 21:55
Ik heb de aankondiging van een festival hier een dorp verderop gemist.

Lig al deinend in mijn bed en het lijkt ook alsof de muziek ieder half uur net iets harder wordt gezet ofzo.
Ik zou daar melding van maken. Heeft het dorp waar je woont geen algemeen meldpunt voor overlast of heeft het festival daar een nummer voor?
Ik erger me aan mensen bij festival of dodenherdenking die iemand op hun nek laat zitten. Op zich onzinnig, want ik sta niet tussen het publiek. Maar kan me al te goed voorstellen hoe het is als je daar achter staat en niets meer ziet. En is het tien minuten, geen probleem, maar vaak is het veel langer.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
smorre schreef:
02-05-2026 17:03
Idd. Ik wilde hem al diskwalificeren. :biggrin: Ik vind langzaam lopende mensen ergerlijk. Waarom. Ga. Je. Zo. Langzaam???
Dat geslenter. Brrrrr...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
06-05-2026 16:50
Idd. Ik wilde hem al diskwalificeren. :biggrin: Ik vind langzaam lopende mensen ergerlijk. Waarom. Ga. Je. Zo. Langzaam???
Dat geslenter. Brrrrr...
En dan midden in de weg blijven staan en niet verder lopen. Dan wil ik ze het liefst opzij duwen.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Kuzu schreef:
02-05-2026 16:53
Wanneer het Heel Druk is op een terras/ijssalon en er ouders met hun kleine kinderen komen die perse op dat moment hun kinderen zelf willen laten bestellen.

Gevolg is een ouder die maar 'Zeg maar tegen de mevrouw wat jij wil hebben Truusje'...'Iets harder praten Truusje, de mevrouw hoort jou niet' blijft zeggen, een dichtklappend kind wat het liefst wil verdwijnen en een medewerker die met zweet in de nek staat omdat er nog tig mensen staan te wachten/met hun hand omhoog zitten omdat ze willen bestellen.
Oh ja! Ergernis ten top dit. Vraag als je naar de ijssalon toegaat al welke smaak ze willen. Niet pas gaan nadenken als je voor de vitrine staat. Maak me gek!
Maar je weet toch lang niet altijd welke smaken ze hebben? Als het er tenminste niet een is waar je heel vaak komt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
MadameBijoux schreef:
06-05-2026 19:55
En dan midden in de weg blijven staan en niet verder lopen. Dan wil ik ze het liefst opzij duwen.
Of mannen (het zijn ook echt altijd alleen de mannen) die met hun handen op hun rug lopen. Vind dat zo irritant om aan te zien. Die schuifelen dan zo een beetje op die manier achter hun vrouw aan.
Red_Velvet schreef:
07-05-2026 19:11
Of mannen (het zijn ook echt altijd alleen de mannen) die met hun handen op hun rug lopen. Vind dat zo irritant om aan te zien. Die schuifelen dan zo een beetje op die manier achter hun vrouw aan.
Mijn man doet het ook soms en ik noem hem dan burgemeester. Dan loopt hij snel weer normaal 😂
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven