Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
dinsdag 12 mei 2026 om 17:21
Zoccellia had ook kunnen vragen wat ik bedoelde. Zij reageerde trouwens ook erg boos. Ik heb in mijn post aan AnnaNiem uitgelegd wat ik bedoel. Bij Viva en in het dagelijkse leven gebeurt het regelmatig dat iemand zich onduidelijk uitdrukt en het tot misverstanden komt (gisteren nog in een ander topic) maar zoiets kan je toch gewoon uitpraten.Courage schreef: ↑12-05-2026 17:02Nou kan je wel heel boos worden, maar jij schreef het toch zelf echt heel onhandig op.
Je reageerde op dit bericht:
Met deze tekst:
Dus iemand maakt het wél schoon, maar het is nog warm. En daar zeg jij wat van. Althans, zo schrijf je het.
Dan moet je niet raar opkijken dat daar reacties op komen.
Je had ook kunnen zeggen: sorry, het stond er wat raar, ik bedoelde wat anders (namelijk bezweet/schoonmaken).
En degene die het niet begrijpt kan het evtl. vragen en degene die zich fout uitdrukte kan het dan uitleggen. Ik ken trouwens niemand die zich altijd perfect uitdrukt en ik hoop dat mijn post duidelijk is want heb echt mijn best gedaan.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 12-05-2026 18:02
23.36% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 12 mei 2026 om 17:45
Maar in dit geval weet de ander toch niet dat zij jou verkeerd begrijpt? Ik begrijp wel dat iemand niet vraagt hoe een ander iets bedoelt als je iets leest en in jouw beleving gewoon zonder twijfel snapt wat er staat?MadameBijoux schreef: ↑12-05-2026 17:21Maar degene had ook kunnen vragen wat ik bedoelde in plaats van zo aanvallend te reageren. Ik heb in mijn post aan AnnaNiem uitgelegd wat ik bedoelde. Bij Viva en in het dagelijkse leven gebeurt het regelmatig dat iemand zich onduidelijk of verkeerd uitdrukt en het tot misverstanden komt maar zoiets kan je uitpraten. Degene die het niet begrijpt kan je vragen en degene die zich fout uitdrukte kan het dan uitleggen. Ik ken trouwens niemand die zich altijd perfect uitdrukt en perfect schrijft.
Het wordt nu heel groot ding, maar dat is niet nodig toch? Je zegt iets zonder dat te bedoelen, anderen reageren op wat je zegt maar niet bedoelt, en dat is nu rechtgezet? Prima dan toch?
dinsdag 12 mei 2026 om 19:59
Thanks Liv8! Lief van je! Je hebt gelijk. Dat is ook zo. Maar andersom was ik me ook niet ervan bewust dat ik me onduidelijk heb uitgedrukt. Het was niet expres. Ik ben af en toe bang om iets verkeerds te zeggen of dat mijn ergernissen niet passend zijn. Dat weerhoudt me wel eens ervan om in topic´s zoals deze te posten of ik moet eerst aan overthinking doen voordat ik post omdat ik het perfect wil hebben (en dit o.a. ook i.v.m. een niet-Nederlandse achtergrond). Maar zoals zo vaak al gezegd ´drukt niet iedereen zich wel eens verkeerd uit?´ Zo,genoeg ervan!Liv8 schreef: ↑12-05-2026 17:45Maar in dit geval weet de ander toch niet dat zij jou verkeerd begrijpt? Ik begrijp wel dat iemand niet vraagt hoe een ander iets bedoelt als je iets leest en in jouw beleving gewoon zonder twijfel snapt wat er staat?
Het wordt nu heel groot ding, maar dat is niet nodig toch? Je zegt iets zonder dat te bedoelen, anderen reageren op wat je zegt maar niet bedoelt, en dat is nu rechtgezet? Prima dan toch?
woensdag 13 mei 2026 om 08:41
Het maakt me boos als mensen anderen de maat nemen met dingen waar ze niets aan kunnen doen - zoals in dit geval lichaamswarmte.MadameBijoux schreef: ↑12-05-2026 17:21Zoccellia had ook kunnen vragen wat ik bedoelde. Zij reageerde trouwens ook erg boos. Ik heb in mijn post aan AnnaNiem uitgelegd wat ik bedoel. Bij Viva en in het dagelijkse leven gebeurt het regelmatig dat iemand zich onduidelijk uitdrukt en het tot misverstanden komt (gisteren nog in een ander topic) maar zoiets kan je toch gewoon uitpraten.
En degene die het niet begrijpt kan het evtl. vragen en degene die zich fout uitdrukte kan het dan uitleggen. Ik ken trouwens niemand die zich altijd perfect uitdrukt en ik hoop dat mijn post duidelijk is want heb echt mijn best gedaan.
Nu blijkt dat je iets anders bedoelde, maar zoals Courage je laat zien - jouw opmerking is een directe quote op iemand die iets over lichaamswarmte zegt.
Mensen kunnen inderdaad foutjes maken, dat maakt me dan weer niet boos. Dus als jij het kennelijk anders bedoelde, dan is mijn boze reactie dus niet van toepassing.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
woensdag 13 mei 2026 om 09:48
Sorry als mijn post in eerste instantie zo overkwam! Ja,ik bedoelde het anders. Ik reageerde alleen zo fel terug omdat ik geschrokken was en niet wist wat er aan de hand was.Zoccellia schreef: ↑13-05-2026 08:41Het maakt me boos als mensen anderen de maat nemen met dingen waar ze niets aan kunnen doen - zoals in dit geval lichaamswarmte.
Nu blijkt dat je iets anders bedoelde, maar zoals Courage je laat zien - jouw opmerking is een directe quote op iemand die iets over lichaamswarmte zegt.
Mensen kunnen inderdaad foutjes maken, dat maakt me dan weer niet boos. Dus als jij het kennelijk anders bedoelde, dan is mijn boze reactie dus niet van toepassing.
I.v.m. een concentratieprobleem zie ik vaak onbedoeld dingen over het hoofd waardoor het wel eens mis gaat. In plaats van concentratie te forceren leg ik dan liever uit wat ik bedoel.
Ik wordt ook warm tijdens het sporten.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 18-05-2026 08:12
21.64% gewijzigd
woensdag 13 mei 2026 om 09:55
Zo, waar een redelijk onschuldig bedoelde opmerking van een warme stoel in de trein/een warme handgreep van het boodschappenkarretje al niet toe leidt!
Ik neem overigens niemand wat kwalijk en/of de maat wat lichaamswarmte betreft. Mijn stoelplek in de bus zal ongetwijfeld ook een warme zitplek achterlaten als ik daar twee uur op gezeten heb. Ik bedoelde hem echt als "onzinnige ergernis" als in even een yikes-gevoel als iets nog warm voelt van de voorganger. Zonder dat die persoon iets vies of iets verkeerds gedaan heeft.
woensdag 13 mei 2026 om 12:53
Ik ben misschien de enige die het (zeker in de winter) stiekem wel prima vindt als stoel nog warm is van voorganger. Dan heb ik het wel over een bus of trein of zo, niet over wc of sportschool (bij dat laatste kom ik sowieso liever niet). Zeker als ik diegene heb zien opstaan en weglopen en diegene er gewoon hygiënisch uitziet
woensdag 13 mei 2026 om 14:01
Charlie591 schreef: ↑13-05-2026 12:53Ik ben misschien de enige die het (zeker in de winter) stiekem wel prima vindt als stoel nog warm is van voorganger. Dan heb ik het wel over een bus of trein of zo, niet over wc of sportschool (bij dat laatste kom ik sowieso liever niet). Zeker als ik diegene heb zien opstaan en weglopen en diegene er gewoon hygiënisch uitziet![]()
Haha, je zal inderdaad in de minderheid zijn.
Ik vind het soms vervelend, maar niet vervelend genoeg. Bijvoorbeeld in de trein: plekje van 4 stoelen, 2 in rijrichting, 2 achteruit rijdend. 3 plekken zijn bezet, die van mij en buurvrouw naast mij en de plek direct tegenover me. Buurvrouw stapt uit. Dan schuif ik door naar haar plek zodat ik schuin tegenover de persoon tegenover mij zit, in plaats van recht. Ja, dan moet ik even bewust de keuze maken: "waar zij net heeft gezeten, ga ik nu zitten". Maar die gedachte veeg ik aan de kant vanwege het comfort dat het toch wel oplevert.
woensdag 13 mei 2026 om 19:03
Ik voel ook altijd een onzinnige ergernis bij (de meeste) berichten over het Guiness Book of Records. De kleinste man, de persoon met de langste haren of meeste vingers, de hoogste sprong, de diepste duik, de grootste pizza, de kring met de meeste kinderen etc
Kan ook niet uitleggen waarom het mij zo ergert. Het is aan de ene kant omdat ik denk, soms gaat het om een afwijking of aandoening waar iemand niks aan kan doen. Of vind ik het vies (de langste teennagel). Of als verspilling (met eten) of te competitief (0.1 mm hoger of verder kunnen).
Maar ik voel daar echt iets heel ongemakkelijks bij.
Kan ook niet uitleggen waarom het mij zo ergert. Het is aan de ene kant omdat ik denk, soms gaat het om een afwijking of aandoening waar iemand niks aan kan doen. Of vind ik het vies (de langste teennagel). Of als verspilling (met eten) of te competitief (0.1 mm hoger of verder kunnen).
Maar ik voel daar echt iets heel ongemakkelijks bij.
donderdag 14 mei 2026 om 00:05
Je hoeft niet alles wat in je op komt borrelen hier op te schrijven he.
Als je iets 'heel stom' vindt van jezelf, waarom het dan toch even komen melden?
donderdag 14 mei 2026 om 00:19
Oh nou sorry. Door dit topic kom ik erachter dat ik echt veel rare dingen stom vind. Dat vind ik wel stom van mezelf.
Maar je hebt gelijk. Ik hoef het niet te melden.
donderdag 14 mei 2026 om 00:21
Ik heb wat moeite met ergernissen over dingen waar mensen echt helemaal niets aan kunnen doen: zoals uiterlijkheden.
Verder vind ik dit topic best vermakelijk.
donderdag 14 mei 2026 om 00:33
Ja dat is precies waarom ik t als een onzinnige ergernis benoem. Het gaat niet over mooi of lelijk.
Maar het is niet mijn bedoeling om mensen te beledigen. Dus daarom minder passend wellicht.
donderdag 14 mei 2026 om 08:57
Ik luister graag naar luisterboeken.
Een van de voorlezers die ik vaak tegenkom in mijn feelgood-boeken maakt vaak gebruik van zo'n rare zinsintonatie, dat ik (door mijn ergernis) de draad van het verhaal kwijtraak.
Ik zóú natuurlijk ook gewoon een ander boek kunnen nemen, maar dat doe ik dan weer niet
Een van de voorlezers die ik vaak tegenkom in mijn feelgood-boeken maakt vaak gebruik van zo'n rare zinsintonatie, dat ik (door mijn ergernis) de draad van het verhaal kwijtraak.
Ik zóú natuurlijk ook gewoon een ander boek kunnen nemen, maar dat doe ik dan weer niet
donderdag 14 mei 2026 om 16:30
Wat ik heel irritant vind is als mensen als antwoord op een vraag de vraag verwerken in hun antwoord.
Bijvoorbeeld.
U komt uit Den haag? Ja, ik kom uit Den haag.
U heeft leuke buren?, jazeker, ik heb leuke buren.
Pffff.
Bijvoorbeeld.
U komt uit Den haag? Ja, ik kom uit Den haag.
U heeft leuke buren?, jazeker, ik heb leuke buren.
Pffff.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
donderdag 14 mei 2026 om 17:53
donderdag 14 mei 2026 om 18:13
Mijn huis tien jaar geleden, heel veel paars
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
donderdag 14 mei 2026 om 18:52
Ik kon het op een gegeven moment niet meer aanzien. Hou toch op met dat paarse gedoe
Jankerd
zaterdag 16 mei 2026 om 17:01
Oh ja, ik had een collega die ging gehaktballen van de plaatselijke slager verkopen voor de voetbalclub van haar zoon. Ik heb echt 0 met kinderen en nog minder met voetbal.FreddyBreck schreef: ↑15-05-2026 22:53En onzinnig want het staat een ieder vrij, maar volwassenen die me een sponsorlink o.i.d sturen ten behoeve van hun sport/club etc, echt betaal je eigen hobby. Kinderen in mijn netwerk sponsor ik overigens graag.
Komt buurmeisje langs voor de turnclub dan koop ik een lot of koekjes maar verder niet hoor.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in