Gevoelens voor een ander

09-05-2026 14:41 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben compleet in de war. Ineens was er een vonk, aantrekkingskracht met een andere man. Ik ben er echt van geschrokken, wil dit helemaal niet.

Mijn huwelijk is door een diep dal gegaan maar gaat nu juist langzaam weer wat beter en ineens gebeurt dit.

De man in kwestie kan ik heel makkelijk afstand van nemen, is zelf ook getrouwd en kan ik makkelijk vermijden, dus dat ga ik vanaf nu ook doen. Ik heb mijn eigen man verteld dat dit speelt en dat ik ervan in de war ben, en hij reageerde heel lief en begripvol en neemt me ook niks kwalijk.

Dus eigenlijk is het goed zo, maar ik ben er echt een beetje van van de kaart. Dit is me in tien jaar huwelijk nog nooit overkomen. Ik kan aan weinig anders denken. Hoe kom ik hier zo snel mogelijk vanaf? Ik hoop op ervaringen van anderen waarbij het heel gauw over was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit niet iets om bij therapie te bespreken zodat het kan plaatsen?
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedoel je relatietherapie? Dat hebben we op dit moment niet, maar zou wel een idee zijn om opnieuw te starten wellicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Had je niet ook individuele therapie? Lijkt me meer een ding van jou dan van jullie.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
09-05-2026 14:51
Had je niet ook individuele therapie? Lijkt me meer een ding van jou dan van jullie.
Ja dat is inmiddels afgerond want dat was in het kader van burn-out. Ik voel me gelukkig weer lekker in mijn vel en ben weer aan het werk. Heb wel enorm veel aan die therapie gehad overigens maar dat ging veel meer over perfectionisme, rust, keuzes maken, balans etc. Deze situatie nu staat daar echt volledig los van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan gebeuren. Je bent geen robot.
Je hoeft er verder niks mee te doen.
Dit gaat weer voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals je het nu beschrijft denk ik dat je er op de juiste manier mee omgaat.
Je maakt een keuze (relatie met je man), deelt je gevoelens (eerlijkheid), en vermijdt het contact.
Ik zou niet weten wat je hierin anders had moeten/kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blijf jezelf realiseren: zo'n vonk zit vooral in je hoofd. Je kent deze man (waarschijnlijk) nauwelijks, je weet niet hoe hij echt is.

Je lichaam reageerde op een seksuele aantrekkingskracht. Qua gesprek klikten jullie wellicht, maar verder leeft het vooral in je fantasie.

In het Engels is er een woord voor: limerence.

Probeer het vooral niet teveel te voeden. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus probeer je gedachten te verzetten als je weer aan het fantaseren bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap dat je er vanaf wil maar ik denk dat ‘zo snel mogelijk’ niet helpend is.
Zou er juist beetje tijd en ruimte voor maken voor jezelf. Wat trekt je zo aan? Ik het aandacht, connectie? Misschien toch iets dat je in je relatie met je man wat extra aan kunt zwengelen?

En je doet niets verkeerd dus je hoeft je gevoelens niet compleet af te wijzen. Kijk er gewoon naar. Het gaat vanzelf weer over
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wordt seksueel opgewonden van een andere man en die van jezelf zegt 'mwah, oké, het zal?' Wat is dan het probleem en waarom gelijk in relatie therapie? Geniet van het leven in plaats van alles te problematiseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat limerence herken ik niet na even googelen. Ik heb vanwege een bepaalde taak een korte periode heel intensief met een aantal personen doorgebracht waaronder deze man en dat was gewoon heel erg gezellig en ineens was daar een vonk. Die periode is nu voorbij, ik kom deze man niet meer op regelmatige basis tegen en dat is dus helemaal oké.

Wat youk zegt, had ik ook al even over nagedacht. Ik denk dat het van mij uit gewoon een bepaalde spanning is, deze man heeft veel humor en is in zijn reacties op een leuke manier onvoorspelbaar waardoor ik steeds verrast was. Daarbij kan hij redelijk praten over gevoel maar is ook net weer niet al té open, wat het ook spannend maakt.

Na 10 jaar huwelijk met verleden jaar een heel diep dal en altijd drie kinderen om je heen mist er gewoon ook wat spanning, dat is niet raar. Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij ineens een stuk humoristischer wordt en aangezien ik hem gewoon heel goed ken, is het allemaal meer sleur dan verrassing. Tijd dus om tussen ons weer iets meer spanning op te zoeken en te kijken hoe we de sleur wat kunnen doorbreken. Want uiteindelijk is dat het denk ik… deze man gaf me even inzicht in wat ik bij mijn man een beetje mis. Daarbij kan mijn man helemaal niks met gevoel, en wil hij daar ook niet aan werken, wat al langdurig een lastig punt is. Vandaar dat die relatietherapie aanzwengelen misschien toch een goed idee zou kunnen zijn. Dat hoeft dus niet vanwege een halve verliefdheid van mij, maar wel omdat er tussen ons nog meer mag groeien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even buiten de box denkend, het kan ook een afleidingsmanoeuvre van je hersenen zijn. Is er iets in je leven wat spanning geeft en waar je niet mee bezig wilt zijn?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kan zomaar gebeuren in de beste relaties.

Gewoon niet voeden, geen omgang met die ander en afstand nemen en dan komt dat vanzelf weer goed

Zou daarin niet te hard voor jezelf zijn en jezelf helemaal veroordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch ook leuk: iemand met humor met wie je kunt praten. En jij net een heel moeilijk jaar gehad en door de therapie weer meer ruimte in je hoofd. Klinkt heel erg logisch allemaal. Ik zou het gewoon ff afwachten, niet te hard gaan werken om dit op te lossen.

Fijn dat het zoveel beter met je gaat!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
09-05-2026 16:39
Dat limerence herken ik niet na even googelen. Ik heb vanwege een bepaalde taak een korte periode heel intensief met een aantal personen doorgebracht waaronder deze man en dat was gewoon heel erg gezellig en ineens was daar een vonk. Die periode is nu voorbij, ik kom deze man niet meer op regelmatige basis tegen en dat is dus helemaal oké.

Wat youk zegt, had ik ook al even over nagedacht. Ik denk dat het van mij uit gewoon een bepaalde spanning is, deze man heeft veel humor en is in zijn reacties op een leuke manier onvoorspelbaar waardoor ik steeds verrast was. Daarbij kan hij redelijk praten over gevoel maar is ook net weer niet al té open, wat het ook spannend maakt.

Na 10 jaar huwelijk met verleden jaar een heel diep dal en altijd drie kinderen om je heen mist er gewoon ook wat spanning, dat is niet raar. Ik kan niet van mijn man verwachten dat hij ineens een stuk humoristischer wordt en aangezien ik hem gewoon heel goed ken, is het allemaal meer sleur dan verrassing. Tijd dus om tussen ons weer iets meer spanning op te zoeken en te kijken hoe we de sleur wat kunnen doorbreken. Want uiteindelijk is dat het denk ik… deze man gaf me even inzicht in wat ik bij mijn man een beetje mis. Daarbij kan mijn man helemaal niks met gevoel, en wil hij daar ook niet aan werken, wat al langdurig een lastig punt is. Vandaar dat die relatietherapie aanzwengelen misschien toch een goed idee zou kunnen zijn. Dat hoeft dus niet vanwege een halve verliefdheid van mij, maar wel omdat er tussen ons nog meer mag groeien.
Humor ontwikkel je niet even... lijkt me ook niet heel eerlijk naar je man. Het vertalen naar ik mis die dingen bij jou.. terwijl in een verliefdheidsfase je iemand zijn vuile was nog niet in je machine hebt gehad. Je man zal waarschijnlijk ook zat leuke eigenschappen hebben waardoor je voor hem bent gevallen
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, op zich klinkt het allemaal best goed in vergelijking met vorig jaar. Toen had je een burn-out en een hele pittige tijd met je man. Moest jij over je relatie ook nog eens heel veel denkwerk verrichten.

Je pakt dit heel volwassen op. Je hebt het je man vertelt zodat je niet lekker 'stiekem' bezig kan zijn. Je neemt afstand van de man waar je verliefd op bent.

Ik zou mezelf verder niet voor mijn kop slaan en er verder weinig energie aan besteden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moestuintje schreef:
09-05-2026 18:46
Humor ontwikkel je niet even... lijkt me ook niet heel eerlijk naar je man. Het vertalen naar ik mis die dingen bij jou.. terwijl in een verliefdheidsfase je iemand zijn vuile was nog niet in je machine hebt gehad. Je man zal waarschijnlijk ook zat leuke eigenschappen hebben waardoor je voor hem bent gevallen
Dat zeg ik ook letterlijk hè.. dat ik niet van hem kan verwachten dat hij ineens een heel nieuw gevoel voor humor ontwikkelt.

Het zijn de kleine dingetjes, het onverwachte, de spontaniteit en aantrekkingskracht die ik mis. Dingen die er wel ooit geweest zijn, maar nu al een tijd niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Hestia* schreef:
09-05-2026 17:06
Even buiten de box denkend, het kan ook een afleidingsmanoeuvre van je hersenen zijn. Is er iets in je leven wat spanning geeft en waar je niet mee bezig wilt zijn?
Interessante invalshoek want er is zeker iets wat nu even spanning geeft, komende week start ik met iets nieuws en dat is spannend. Wel positief, leuk spannend, maar ook intensief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, soms heb je gewoon seksuele aantrekkingskracht. Denk dat je het goed aanpakt en eerlijk bent, zowel naar jezelf als naar je man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koettie schreef:
09-05-2026 20:33
Tja, soms heb je gewoon seksuele aantrekkingskracht. Denk dat je het goed aanpakt en eerlijk bent, zowel naar jezelf als naar je man.
Dat is toch wat anders dan verliefdheid.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja het is wel aantrekkingskracht maar niet alleen seksueel, gewoon iemand leuk vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wist 100% zeker dat de betreffende man, of hij mij nou ook interessant vindt of niet, sowieso niet verder zou gaan hierin. Hij heeft ook in gesprekken die we afgelopen periode hebben gehad me aangemoedigd om aan mijn huwelijk te werken.

Ik heb hem vanmiddag ingelicht dat dit speelt bij mij, dat ik onder andere dankzij de gesprekken met hem weet dat ik helemaal voor mijn man moet en wil gaan maar dat ik de lucht wil klaren tussen ons en het uit mijn hoofd wil hebben. Ik had eigenlijk geen enkele reactie verwacht (wat zou hij hierop nou moeten reageren?), maar hij heeft nu super relaxed gereageerd, met humor en met lieve wensen voor mij en mijn man.

Lucht enorm op, dan is de afstand die ik nu neem ook gelijk helemaal helder en kan ik gekke fantasiegedachten uit mijn hoofd zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
09-05-2026 22:04
Lucht enorm op, dan is de afstand die ik nu neem ook gelijk helemaal helder en kan ik gekke fantasiegedachten uit mijn hoofd zetten.
Oeh, wat eng. Zelf zou ik dit nooit aanraden, omdat ik dan denk dat de bekentenis stiekem toch deels is in de hoop dat de ander jou toch leuk vindt.

Maar een vriendin van mij heeft dit ook gedaan. Bij haar werkte het heel goed. De spanning was er daardoor af en de verliefdheid ging over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
09-05-2026 20:18
Interessante invalshoek want er is zeker iets wat nu even spanning geeft, komende week start ik met iets nieuws en dat is spannend. Wel positief, leuk spannend, maar ook intensief.

Heb je de indruk dat deze ‘verliefdheid’ een bliksemafleider is van dit nieuwe, spannende, waar je komende week mee gaat beginnen?
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom heb je die betreffende man hierover ingelicht? Wat moet hij met deze informatie, behalve als je misschien stiekem hoopt dat het wederzijds is? Als je serieus wil dat dit overgaat zou ik zo min mogelijk ermee bezig zijn (dus geen topic openen waardoor je er steeds op gaat reageren en zeker geen contact meer opnemen), maar vooral jezelf afleiden met andere bezigheden. Met drie kinderen en een baan gaat dit vast lukken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven