Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Natuurlijk betekent dit ook een breuk tussen jouw en je ex-schoonzus, tenzij jij je broer kwijt wil raken.
Ik heb met mijn ex schoonzus vriendelijk contact maar ik zal haar nooit gaan opzoeken. Ze is de moeder van mijn neefje. Ik vind loyaliteit aan familie dan toch belangrijker. Hoe zou jij het zelf vinden al zou jouw man jou 8 jaar bedriegen en jouw broer zou nog een vriendschap met hem onderhouden? In de toekomst, ja misschien, maar zeker niet als de wonden nog helemaal open liggen.
Gaat broer zich verraden voelen als jij met schoonzus blijft omgaan?

En sterkte. Dit is verdrietig.
Ik zou het met m'n broer bespreken. Ik vind niet dat dit per se een breuk tussen jou en schoonzus hoeft te betekenen. Maar als je broer er heel veel moeite mee zou hebben als jullie contact houden, zou ik dat wel mee laten wegen in m'n besluit.
8 jaar :-o :-o , echt hoe dan?.
En nee natuurlijk herstelt dat vertrouwen never nooit meer.
Schoonzus zou niet meer 'mijn type mensen zijn' zeg maar. Iemand die een ander (en zeker een naaste van mij) zoiets aandoet kan van mij de rambam krijgen.
Ik zou nu even wat afstand nemen van schoonzus en het over een tijdje met broer bespreken. Niet dat jullie vriendschap alleen mag worden voortgezet op zijn voorwaarden, maar misschien is hij er wel gewoon oké mee. Zo niet kun je nog kijken of er aanvullende zaken zijn die het makkelijker maken voor hem
Het is zoals het is
Laten afkoelen. Dit is te vers voor broer om mee om te gaan. Vind het wel een moeilijke dat zij al zo lang vreemd gaat. Dat zou voor mij de vriendschap wel doen verminderen.

Ik heb heel dicht in de familie ongeveer hetzelfde gezien. Daar zei broer dat er moest gekozen worden: de familieband of de vriendschap. Familielid koos de vriendschap en heeft nooit meer contact gehad met broer maar is nog steeds erg close met haar vriendin.
Hier was de broer wel de vreemdganger...
Ze heeft je broer 8 jaar bedrogen en jij wil vriendinnen blijven? Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Je hoeft hier nu geen beslissing over te nemen.
Ik heb zelf een warm, vriendschappelijk contact met mijn ex-schoonzus, maar zij is niet vreemd gegaan. Andere situatie dus.
Ik weet niet of ik vriendschappelijk zou kunnen omgaan met iemand die mijn broer zo hard en lang bedrogen heeft. Sowieso niet meteen, dus ik kan me al moeilijk verplaatsen in het feit dat dit je eerste zorg is.
Laat het allemaal eerst even settelen. Daarna zou ik het zelf laten afhangen van mijn broer.
Nogevendit schreef:
10-05-2026 13:08
Schoonzus zou niet meer 'mijn type mensen zijn' zeg maar. Iemand die een ander (en zeker een naaste van mij) zoiets aandoet kan van mij de rambam krijgen.
Precies dit dus dat probleem zou zich direct zelf hebben opgelost.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Zij is al 30 jaar mijn type mens. Ik heb lief en leed met haar gedeeld. Ze heeft me van de grond af geraapt toen ik diep zat. Ze heeft zich over mij ontfermd toen ik student was. Ik kom altijd, áltijd bij haar terecht.

Iedereen maakt fouten in het leven, iedereen heeft goede en slechte eigenschappen. En ja, natuurlijk veroordeel ik dit. Veroordeel ik vreemd gaan. Maar dat wist voor mij niet 30 jaar lief en leed weg.

En ik hou van mjjn broer en snap dat als hij het niet trekt dat ik contact hou, dat het dus over is. Verstandelijk snap ik dat echt wel.

Maar ik kan me er niets bij voorstellen. Ze is langer familie dan dat ze geen familie is geweest. Ik had meer contact met haar dan met mijn broer....
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:25
Zij is al 30 jaar mijn type mens. Ik heb lief en leed met haar gedeeld. Ze heeft me van de grond af geraapt toen ik diep zat. Ze heeft zich over mij ontfermd toen ik student was. Ik kom altijd, áltijd bij haar terecht.

Iedereen maakt fouten in het leven, iedereen heeft goede en slechte eigenschappen. En ja, natuurlijk veroordeel ik dit. Veroordeel ik vreemd gaan. Maar dat wist voor mij niet 30 jaar lief en leed weg.

En ik hou van mjjn broer en snap dat als hij het niet trekt dat ik contact hou, dat het dus over is. Verstandelijk snap ik dat echt wel.

Maar ik kan me er niets bij voorstellen. Ze is langer familie dan dat ze geen familie is geweest. Ik had meer contact met haar dan met mijn broer....
8 jaar lang is geen foutje maar willens en wetens je omgeving - niet alleen je broer - voorliegen.
Flandrien schreef:
10-05-2026 13:15
Laten afkoelen. Dit is te vers voor broer om mee om te gaan. Vind het wel een moeilijke dat zij al zo lang vreemd gaat. Dat zou voor mij de vriendschap wel doen verminderen.

Ik heb heel dicht in de familie ongeveer hetzelfde gezien. Daar zei broer dat er moest gekozen worden: de familieband of de vriendschap. Familielid koos de vriendschap en heeft nooit meer contact gehad met broer maar is nog steeds erg close met haar vriendin.
Hier was de broer wel de vreemdganger...
Maar dat vind ik wel een andere situatie. En als mijn broer me dan zo voor het blok zou zetten, zou ik ook voor schoonzus kiezen. Nu ben ik geen vriendinnen met mijn schoonzus, dus het is hypothetisch.
TO. Dat zie je over een tijd wel weer. Misschien heeft broer er geen moeite mee. Maar als hij het pijnlijk zou vinden, zou ik het contact met schoonzus verbreken.
Star⁴ schreef:
10-05-2026 13:21
Ze heeft je broer 8 jaar bedrogen en jij wil vriendinnen blijven? Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Dit dus. Ze heeft niet alleen je broer bedrogen maar in feite de hele familie, dus hoe goed was jullie contact eigenlijk? En 8 jaar lang is nogal wat, die hele “vriendschap” zou ik anders naar kijken.
Elize1 schreef:

Nou, ik lees het al: jij verkiest haar boven je broer. Dan ook niet gaan janken hè, als je erachter komt dat ze jou ook al heel lang belazerd. Dit toont namelijk wel haar ware aard.
Elize1 schreef:

Klinkt alsof jij je keuze al hebt gemaakt. Kan best dat jouw broer zich verraden voelt door jouw keuze, want die voormalige schoonzus heeft niet (al) haar lief en leed met jou gedeeld, ze heeft jou net zo goed 8 jaar lang bedrogen. Als jij perse contact met haar wilt houden kan dit jou een verminderd tot weggevallen contact met de rest van jouw familie opleveren. Succes!
Star⁴ schreef:
10-05-2026 13:21
Voor mij is iemand meer dan vreemdgaan. Ze betekent voor mij veel.

En nee, niet het eerste. Maar na een paar dagen speelt dit ook door mijn hoofd.
Elize1 schreef:

Eeeh jij hebt je keuze allang gemaakt, ik begrijp niet waarom je dit topic heb geopend.
Dan zul je voor jezelf de knoop moet doorhakken wie en wiens gevoelens jou meer waard zijn: je broer of je aanstaande ex-schoonzus/vriendin.

Je aanstaande ex-schoonzus heeft die keuze al acht jaar geleden gemaakt en het verlies van jou op de koop toegenomen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik had de tweede post nog niet gelezen. Zij heeft jou ook 8 jaar voorgelogen.

In deze situatie zou ik team broer zijn en mezelf ook bedonderd voelen. Misschien na lange tijd, mits broer er oké mee is, zou ik open staan voor contact.
Daar zijn geen richtlijnen voor.

Ik ken mensen die nog goed contact hebben met de ex schoonfamilie. En ik ken mensen die elkaar niet meer willen zien. En mensen die gewoon vriendelijk zijn wanneer je elkaar tegen komt. Denk aan afstuderen trouwen, van de kinderen van je broer.

Ik zou contact opnemen met de schoonzus. Dat je haar vriendschap de afgelopen 30 jaar hebt gewaardeerd. Maar gezien de situatie nu even afstand wil nemen. En dat je niet weet wat de toekomst brengt.

Verder zou ik me niet te veel bemoeien met hun relatie. Zo te lezen ligt je loyaliteit vooral bij je broer. Probeer er voor hem te zijn.
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:35
Voor mij is iemand meer dan vreemdgaan. Ze betekent voor mij veel.

En nee, niet het eerste. Maar na een paar dagen speelt dit ook door mijn hoofd.
Dus jij wil eigenlijk alleen horen dat je prima vriendinnen kunt blijven.
Nogmaals. Ze heeft jou ook voorgelogen en de vriendschap op het spel gezet. Een relatie kan uitgaan. Verliefd worden op een ander kan, maar 8 jaar lang een dubbelleven leiden is echt next level.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven