Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 215 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Itsnojoke schreef:
10-05-2026 14:42
Ik zie dat anders. De schoonzus heeft haar man bedrogen. Niet haar hele omgeving en iedereen om haar heen. Ze heeft een liefdesrelatie met haar man. Niet met to. Niet met haar vriendinnen, die van niets wisten. Niet met haar schoonmoeder of wie dan ook. Ze heeft niet iedereen stelselmatig voorgelogen. Ze heeft HEM stelselmatig voorgelogen. Dat is erg genoeg, maar geen reden voor de omgeving om dat zo persoonlijk op zichzelf te betrekken. Daar maak je jezelf veel te belangrijk mee en niemand is ermee geholpen.
Juist! Wat had ze dan moeten doen, het aan die andere mensen vertellen ofzo?
Ze heeft mijn broer bedrogen en dat zou ik heel erg vinden en daar zou ik ook echt boos over zijn, maar mij heeft ze niet belazerd.
En broer is er per ongelukkig achter gekomen. Dus mogelijk werden die 8 jaar er 15.
En vorige week speelde die 2e relatie blijkbaar nog. Dus valt er überhaupt iets te kiezen voor broer?
Summertje schreef:
10-05-2026 15:08
Juist! Wat had ze dan moeten doen, het aan die andere mensen vertellen ofzo?
Ze heeft mijn broer bedrogen en dat zou ik heel erg vinden en daar zou ik ook echt boos over zijn, maar mij heeft ze niet belazerd.
Natuurlijk wel. Regelmatig gelogen over haar bezigheden. Dus recht in je gezicht zeggen dat ze is wezen “shoppen”. En dat 8 jaar lang.
Als TO haar nog wil zien dan is daarna het enige belangrijke wat mij betreft hoe broer daarin zit. Zoals meerdere al zeggen is dat nu nog wat vroeg maar tzt zou ik het zeker met hem bespreken. Als hij het oké vindt dan is het oké
Het is zoals het is
Ik zou haar niet meer willen zien. Ze heeft dan wel niet mij maar mijn broer bedrogen maar als je in staat bent 8 jaar lang iemand te bedriegen en dus glashard over dingen kan liegen ben je voor mij ook onbetrouwbaar geworden. Als je iemand waarmee je zo lang samen bent 8 jaar kan bedriegen, wat lieg je dan nog meer?
Elize1 schreef:
10-05-2026 13:25
Zij is al 30 jaar mijn type mens. Ik heb lief en leed met haar gedeeld. Ze heeft me van de grond af geraapt toen ik diep zat. Ze heeft zich over mij ontfermd toen ik student was. Ik kom altijd, áltijd bij haar terecht.

Iedereen maakt fouten in het leven, iedereen heeft goede en slechte eigenschappen. En ja, natuurlijk veroordeel ik dit. Veroordeel ik vreemd gaan. Maar dat wist voor mij niet 30 jaar lief en leed weg.

En ik hou van mjjn broer en snap dat als hij het niet trekt dat ik contact hou, dat het dus over is. Verstandelijk snap ik dat echt wel.

Maar ik kan me er niets bij voorstellen. Ze is langer familie dan dat ze geen familie is geweest. Ik had meer contact met haar dan met mijn broer....
Elize1 schreef:
10-05-2026 14:12
Tsja. Ik ben wellicht wat minder normatief.

Ik denk vooral dat je vrij afhankelijk bent van je schoonzus, dat ze als een soort tweede moeder voor je is en je daar niet zonder wil. En dat mag natuurlijk, maar het klinkt ook wel alsof je dat zó graag wil behouden dat je je ogen sluit voor alles wat dat in gevaar kan brengen. Want natuurlijk heeft ze jou ook bedrogen en belogen die acht jaar, of dacht je echt dat ze haar affaire geheim heeft kunnen houden door er alleen maar niet over te vertellen? Dat ze je niet honderden leugens op de mouw heeft gespeld?

Dan nog mag je daar overheen stappen of het niet erg vinden, maar het is natuurlijk wel bedrog.
Pelle schreef:
10-05-2026 15:10
Natuurlijk wel. Regelmatig gelogen over haar bezigheden. Dus recht in je gezicht zeggen dat ze is wezen “shoppen”. En dat 8 jaar lang.
Wie zegt dat zij constant aan haar vriendin vertelt waar ze is? Dit is invulling.
Youk79 schreef:
10-05-2026 15:12
Als TO haar nog wil zien dan is daarna het enige belangrijke wat mij betreft hoe broer daarin zit. Zoals meerdere al zeggen is dat nu nog wat vroeg maar tzt zou ik het zeker met hem bespreken. Als hij het oké vindt dan is het oké
Ik ben het met je eens dat het enige belangrijke de mening van de broer is.

Maar ik zou wel goed nadenken of “ik wil niet dat mensen moeten kiezen” voor mij de doorslaggevende factor zal zijn.
Het kan namelijk ook heel fijn zijn als mensen je gewoon uit zichzelf laten weten dat je onvoorwaardelijk voor hun kiest, wat de consequenties van die keuze ook zijn. Na zó’n groot bedrog van iemand die zo dichtbij je staat kunnen daden waaruit onvoorwaardelijkheid blijkt extra steun zijn. Als je wereld aan het schudden is is het fijn om te zien op wie je kan steunen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 14:37
Even nieuwsgierig nog: heeft zij nadat haar bedrog is ontdekt door hem contact met jou opgenomen?

Oh, crosspost.

Persoonlijk zou ik achterover gaan leunen, eens aankijken of zij naar mij komt. Wie weet heeft zij geen behoefte meer aan contact nu alles bekend is, gaat ze verder met die ander en zijn familie. Kun je jezelf alle moeite besparen.
Die ander is ook getrouwd. Maar wie weet heb je gelijk 🙂
Pelle schreef:
10-05-2026 14:58
Nou, schoonzus zal echt wel tegen TO gelogen hebben. Als ze elkaar regelmatig spraken, zal ze heus weleens verteld hebben dat ze ging sporten, terwijl ze eigenlijk met haar minnaar het bed indook.
Het feit datzelfde dat ze al 8 jaar volhield, zegt wel iets over de vriendschap. Ik veroordeel echt niet een heel persoon obv vreemdgaan. Maar het gaat niet om verliefd worden, korte affaire en dan voor een ander kiezen. Maar het gaat om 8 jaar liegen en bedriegen. Waarom dan niet het respect geven om open kaart te spelen.

TO, maar wil schoonzus dan wel met man verder? Die 2e man is inmiddels buiten beeld?
Nee hoor, dat heeft ze niet. We wonen niet vlak bij elkaar en we hadden vooral inhoudelijke gesprekken. We zagen elkaar echt niet wekelijks.

Schoonzus wil niet weg bij man. Is nooit haar intentie geweest. En ja, daar vind ik wat van. En ik weet dst jullie daar nog veel meer van vinden.

Maar wat mij betreft gaat mijn worsteling daar niet over.

Er zijn hier mensen die zeggen dat ik schoonzus boven broer verkies. Dat heb ik nergens gezegd. En dat is ook niet mijn intentie. Maar nogmaals: deze vrouw heeft 30 jaar heel veel voor mij betekend.

Is het leven voor jullie echt zo simpel? Iets gedaan wat mij niet aan staat en dan denk ik nooit meer aan je, bent je mijn aandacht niet meer waard? Wat lijkt me dat heerlijk, de wereld zo versimpelen.

Ik vind het echt lastig, afscheid van iemand nemen omdat ze iemand anders waar ik van hou bedonderd heeft, terwijl ze zo belangrijk voor me is geweest tijdens de moeilijkste perioden in mijn leven.
Pelle schreef:
10-05-2026 15:10
Dit ja. Als je goede vrienden bent deel je ook je relatieperikelen. Als ze altijd mooi weer heeft gespeekd over relatie met broer en ondertussen ipv 'overwerken' met een ander tussen de lakens lag zou ik me evengoed bedrogen voelen. Ze kan je blijkbaar in je gezicht voorliegen dus wat is die vertrouwensband nog waard? Mijn hart zou ik niet meer bij zo iemand uit storten waardoor de vriendschap zich toch reduceert tot kennissen.
Elize1 schreef:
10-05-2026 15:50
.

Ik vind het echt lastig, afscheid van iemand nemen omdat ze iemand anders waar ik van hou bedonderd heeft, terwijl ze zo belangrijk voor me is geweest tijdens de moeilijkste perioden in mijn leven.
Lijkt me heel natuurlijk dat je dat lastig vindt.
Zijn er in je leven mensen met wie je dit kunt bespreken? Of zou dat normaal gesproken je schoonzus zijn?
Het is zoals het is
Elize1 schreef:
Nee hoor, dat heeft ze niet. We wonen niet vlak bij elkaar en we hadden vooral inhoudelijke gesprekken. We zagen elkaar echt niet wekelijks.

Schoonzus wil niet weg bij man. Is nooit haar intentie geweest. En ja, daar vind ik wat van. En ik weet dst jullie daar nog veel meer van vinden.

Er zijn hier mensen die zeggen dat ik schoonzus boven broer verkies. Dat heb ik nergens gezegd. En dat is ook niet mijn intentie. Maar nogmaals: deze vrouw heeft 30 jaar heel veel voor mij betekend.

Is het leven voor jullie echt zo simpel? Iets gedaan wat mij niet aan staat en dan denk ik nooit meer aan je, bent je mijn aandacht niet meer waard? Wat lijkt me dat heerlijk, de wereld zo versimpelen.

Heb je haar wel gesproken?
Voor mij zou dit een enorme afknapper zijn, als een vriendin zo omgaat met de persoon die het dichtst bij haar staat.

Wie zegt dar ze jou niet voor haar eigen egoïstische redenen voorliegt/bedriegt in een ander opzicht?
Elize1 schreef:

"Iets gedaan wat mij niet aan staat" en "één fout" zoals het eerder genoemd is, zou voor mij iets zijn als een keer in een dronken bui vreemdgaan, of een andere eenmalige actie ondernemen die niet bij mijn normen of waarden past.

Maar iemand die moedwillig, 8 jaar lang elke keer weer bewust de keus maakt om mijn broer te belazeren, bewust zoveel pijn te veroorzaken en zulke belangrijke relaties kapot maakt, dat is een andere categorie. Ik zou het al moeilijk vinden als ik erachter kwam dat een vriendin dat had geflikt bij een wildvreemde, maar laat staan mijn eigen broer. Bij een wildvreemde vooral omdat het mijn eigen principes overtreedt, maar bij mijn broer ook nog vanuit loyaliteit en liefde naar hem. Ik zou me zelf ook voorgelogen voelen, hoewel ik het begrijp als je dat anders ervaart.

Nee, die is exit. En daar zou ik het moeilijk mee hebben omdat je zelf ook wat verliest, dat snap ik helemaal, maar dat is dan niet anders.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 10-05-2026 16:19
10.18% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Elize1 schreef:

Dit gaat niet over simpel of over zwart/wit denken maar over morele grenzen.
Mijn morele grenzen zouden hiermee ruimschoots overtreden zijn, de jouwe kennelijk niet.
Het gaat hier niet over een one night stand maar over 8!!! jaar lang iemand bedriegen.
Dus nee het is niet per se zo simpel, ik zou zelf ook geen vertrouwen in haar als een close vriendin hebben.

Als je iemand waar je van houdt zo kan bedriegen op zo’n grote schaal (8 jaar!!!) zegt dit echt iets over hoe laks ze met andermans gevoelens omgaat. En niet zomaar andermans, haar eigen man nota bene.
Elize1 schreef:

Je kan wel zo simpel gaat zitten reageren maar jij bent echt de enige die het zo dommig simpel stelt hoor. Niemand die beweerd heeft dat het niets met ze zou doen namelijk, dat wil jij er heel graag van maken om de opmerkingen maar lekker ver van je weg te houden.
S-Groot schreef:
10-05-2026 16:21
Je kan wel zo simpel gaat zitten reageren maar jij bent echt de enige die het zo dommig simpel stelt hoor. Niemand die beweerd heeft dat het niets met ze zou doen namelijk, dat wil jij er heel graag van maken om de opmerkingen maar lekker ver van je weg te houden.
Het leest vooral als een excuus om de kop in het zand te mogen steken.
Elize1 schreef:
.

Je zal het niet zo bedoelen, maar ik vind je nu heel normerend overkomen.

Om je vraag te beantwoorden:
De keuze om afstand te nemen als iemand iets heel ergs gedaan heeft, ook als iemand die heel veel goede dingen gedaan heeft iets heel ergs gedaan heeft, is voor mij inderdaad heel simpel.
De uitvoering, het afscheid, het gemis enz. is voor mij helemaal niet simpel.

Ik heb in mijn leven hele belangrijke en waardevolle mensen moeten laten gaan, omdat delen van hun niet te verenigen waren met mijn normen en waarden en/of met andere mensen van wie ik hou. Het is helemaal niet simpel om niet in lalaland te leven waar je met iedereen vriendinnetjes kunt blijven zonder consequenties.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Elize1 schreef:

Vervelende zin vind ik dit trouwens, met die term 'versimpelen' en de verheven toon die je aanslaat. Als een stel letterlijk simpele zielen die lekker zwart-wit denken en het allemaal heel makkelijk vinden om iemand uit hun leven te schrappen. Waarom vind je dat 'simpel'? Als ik de vriendschap zou verbreken om deze reden zou me dat heel veel pijn doen. De gezamenlijke herinneringen, het leven dat je samen hebt opgebouwd, de toekomst die je dacht te hebben, allemaal weg.

Het is niet 'heerlijk' om zo simpel te denken. De keuze is eenvoudig voor mij, de pijn en emotie die erbij zou komen kijken niet. Maar soms kies je een route die jezelf pijn doet, omdat andere waarden of andere mensen belangrijker zijn in je leven.
Tjezus, wat vals
feow schreef:
10-05-2026 16:25
Je zal het niet zo bedoelen, maar ik vind je nu heel normerend overkomen.

Dit wilde ik eigenlijk zeggen maar dan in een heleboel woorden.
Tjezus, wat vals
Star⁴ schreef:
10-05-2026 14:49
Ik geloof niet dat er in die acht jaar geen enkele leugen aan de rest van de omgeving is verteld, maar alleen aan de echtgenoot.
Vast wel. Ongetwijfeld. Maar om nou te verkondigen dat je zelf óók bedrogen bent, vind ik wat overtrokken. Niet helemaal fair naar de echtgenoot ook, om meteen te doen alsof het voor de omstanders net zo erg is, want ja die zijn ook bedrogen.
Elize1 schreef:
Schoonzus wil niet weg bij man. Is nooit haar intentie geweest.

Ja, ze wil natuurlijk van twee walletjes (blijven) eten; het vertrouwde thuis en de spanning daarbuiten. Wat wil je broer nu?

Van mij mag je trouwens blijven willen vastklampen aan haar. Vraag me af of zij daar nu nog behoefte aan heeft.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 10-05-2026 16:38
17.52% gewijzigd
Itsnojoke schreef:
10-05-2026 16:34
Vast wel. Ongetwijfeld. Maar om nou te verkondigen dat je zelf óók bedrogen bent, vind ik wat overtrokken. Niet helemaal fair naar de echtgenoot ook, om meteen te doen alsof het voor de omstanders net zo erg is, want ja die zijn ook bedrogen.
O eens hoor, ik ben helemaal niet van 'how can I make this about me' club, maar TO dweept nogal met haar schoonzus, maar voelt zich niet bedrogen. Kan ik niet helemaal rijmen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven