Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 193 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Iedereen maakt inderdaad fouten en bijv. een dronken slippertje veegt niet meteen al het goeds van iemand weg. Maar dit is acht jaar. Dat is geen 'fout'. Dat is elke dag er bewust voor kiezen om jouw broer te bedonderen, hem pijn te doen. Terwijl ze iedere dag een andere keuze had kúnnen maken, was dit iedere keer opnieuw haar keuze. En in die acht jaar zit ze dan regelmatig lekker bij jou op de bank koffie te drinken en mooi weer te spelen terwijl ze ondertussen iedere dag weer de keuze maakt om jouw broer nog wat meer pijn te doen.

En ik snap echt wel dat het idee om je steun en toeverlaat te verliezen ook pijn doet en dat je daar verdrietig om bent. Maar iemand die in staat is om acht jaar lang een geliefde (die van haarzelf en die van jou) zo te behandelen, zou ik wel met andere ogen bekijken, ongeacht haar goede dingen in het verleden. En dat betekent echt niet meteen zo zwart wit dat ik het principe '1 strike and you're out' hanteer.
Star⁴ schreef:
10-05-2026 16:37
O eens hoor, ik ben helemaal niet van 'how can I make this about me' club, maar TO dweept nogal met haar schoonzus, maar voelt zich niet bedrogen. Kan ik niet helemaal rijmen.
Dat is juist heel goed te rijmen. Omdat TO zo met schoonzus dweept kan ze zich niet voorstellen dat schoonzus ook tegen haar gelogen heeft, ze schrijft zelfs dat schoonzus überhaupt niet tegen haar gelogen heeft want ze zagen elkaar niet zo vaak en hun gesprekken waren altijd inhoudelijk. Mij lijkt dat erg onwaarschijnlijk inderdaad, maar TO heeft duidelijk een roze bril op die haar verhindert de werkelijkheid te zien.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 16:40
Dat is juist heel goed te rijmen. Omdat TO zo met schoonzus dweept kan ze zich niet voorstellen dat schoonzus ook tegen haar gelogen heeft, ze schrijft zelfs dat schoonzus überhaupt niet tegen haar gelogen heeft want ze zagen elkaar niet zo vaak en hun gesprekken waren altijd inhoudelijk. Mij lijkt dat erg onwaarschijnlijk inderdaad, maar TO heeft duidelijk een roze bril op die haar verhindert de werkelijkheid te zien.
Zo kan je het ook uitleggen idd, dan is het wel logisch.
Wat een moeilijke situatie!
Natuurlijk is het niet oké wat jouw schoonzus gedaan heeft, maar dat is ook jouw vraag niet.
Ik heb dit zelf nooit meegemaakt, maar zou het ook lastig vinden wat ik hiermee zou moeten.
Zeker aangezien jullie al 30 jaar vriendinnen zijn en je zoveel samen hebt gedeeld snap ik dat je ook niet zomaar afscheid neemt van deze vriendschap. Ik denk dat ik wel boos zou zijn, want waar ik alles met haar dacht te delen, is dit dus vooral maar één kant op geweest.
Ik kan je geen advies geven, maar zou wel zeggen: neem geen overhaaste beslissingen, laat het allemaal even bezinken en geef dit eventueel ook aan bij je schoonzus: ik weet even niet wat ik nu moet doen/voelen.
Jadora schreef:
10-05-2026 16:48
Wat een moeilijke situatie!
Natuurlijk is het niet oké wat jouw schoonzus gedaan heeft, maar dat is ook jouw vraag niet.
Ik heb dit zelf nooit meegemaakt, maar zou het ook lastig vinden wat ik hiermee zou moeten.
Zeker aangezien jullie al 30 jaar vriendinnen zijn en je zoveel samen hebt gedeeld snap ik dat je ook niet zomaar afscheid neemt van deze vriendschap. Ik denk dat ik wel boos zou zijn, want waar ik alles met haar dacht te delen, is dit dus vooral maar één kant op geweest.
Ik kan je geen advies geven, maar zou wel zeggen: neem geen overhaaste beslissingen, laat het allemaal even bezinken en geef dit eventueel ook aan bij je schoonzus: ik weet even niet wat ik nu moet doen/voelen.
Ik snap dit ook heel goed, je betekent wat voor elkaar al 30 jaar lang. Maar aan de andere kant: 30 jaar vriendschap heeft haar er niet van weerhouden om de broer van je vriendin acht jaar lang bewust pijn te doen. 30 jaar vriendschap heeft haar er ook niet van weerhouden om die vriendschap op het spel te zetten. Als iemand dit bij 'de broer van je 30 jaar vriendschap' kan doen, hoe ver gaat die betekenis de andere kant op dan? Als wij 30 jaar dikke besties zijn en je kiest er alsnog voor om zo met mijn broer om te gaan, wat is die vriendschap dan nog waard?
S-Groot schreef:
10-05-2026 15:27
Ik denk vooral dat je vrij afhankelijk bent van je schoonzus, dat ze als een soort tweede moeder voor je is en je daar niet zonder wil. En dat mag natuurlijk, maar het klinkt ook wel alsof je dat zó graag wil behouden dat je je ogen sluit voor alles wat dat in gevaar kan brengen. Want natuurlijk heeft ze jou ook bedrogen en belogen die acht jaar, of dacht je echt dat ze haar affaire geheim heeft kunnen houden door er alleen maar niet over te vertellen? Dat ze je niet honderden leugens op de mouw heeft gespeld?

Dan nog mag je daar overheen stappen of het niet erg vinden, maar het is natuurlijk wel bedrog.
Ik denk idd dat ze mij persoonlijk niet heeft voorgelogen. Verzwegen: vast. Boeiend. Ze heeft mij niet bedrogen.

Ben ik te afhankelijk? Nee, dat denk ik niet. We spraken elkaar echt niet wekelijks. Maar ik ken haar sinds mijn 15e ofzo. Zij is een van de weinige die heeft gezien hoe mijn moeder met mij omging. Ze is familie. Ze zit in mijn hart. En ja, ik vind het behoorlijk moeilijk dat dat eindig is.
Liv8 schreef:
10-05-2026 16:58
Ik snap dit ook heel goed, je betekent wat voor elkaar al 30 jaar lang. Maar aan de andere kant: 30 jaar vriendschap heeft haar er niet van weerhouden om de broer van je vriendin acht jaar lang bewust pijn te doen. 30 jaar vriendschap heeft haar er ook niet van weerhouden om die vriendschap op het spel te zetten. Als iemand dit bij 'de broer van je 30 jaar vriendschap' kan doen, hoe ver gaat die betekenis de andere kant op dan? Als wij 30 jaar dikke besties zijn en je kiest er alsnog voor om zo met mijn broer om te gaan, wat is die vriendschap dan nog waard?
Eens hoor! Daarom zou ik zelf ook echt boos zijn, maar het is heel dubbel als dit wel degene is waar je altijd zoveel aan hebt gehad.
Wist je dat het niet lekker liep tussen die twee?

En heeft zíj al iets laten horen? Misschien in de trant van 'ik snap het als je boos op me bent. Wees lief voor Piet en ik hoop dat we tzt ons fijne contact weer op kunnen pakken.'
Star⁴ schreef:
10-05-2026 13:21
Ze heeft je broer 8 jaar bedrogen en jij wil vriendinnen blijven? Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Precies ik zou eerder de behoefte schoonzus hebben haar ogen uit te krabben.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Weet je TO, jouw relatie met haar doet me denken aan de relatie die ik met mijn schoonzus heb. Altijd gaan de gesprekken inhoudelijk over haar, want ze heeft er behoefte aan om haar hele hebben en houden met mij te delen, ook een getroebleerde verstandhouding met wijlen haar ouder(s) gehad net als jij, dus ze heeft veel wat ze kwijt wil blijkbaar.

Mijn schoonzus kan ons contact (net als jij bij jouw schoonzus doet) zien als een dikke vriendschap, terwijl ik telkens haar verhaal aanhoor en vervolgens verder ga met mijn dag. Ze is getrouwd met mijn broer, dus onvermijdelijk op familiebijeenkomsten, voel me verplicht het luisterend oor te zijn om onrust bij haar (vooral voor hem) te voorkomen.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 11-05-2026 05:46
0.14% gewijzigd
Joppie schreef:
10-05-2026 17:24
Precies ik zou eerder de behoefte schoonzus hebben haar ogen uit te krabben.
Dat hangt ook maar net af van de relatie die TO met haar broer heeft natuurlijk. Ik doe nu een aanname, maar als broer in tegenstelling tot schoonzus niet gezien heeft of heeft willen zien hoe TO thuis behandeld werd door haar moeder kan ik me indenken dat haar loyaliteit naar die broer minder groot is zeg maar.
Graftak!
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:07
Ik denk idd dat ze mij persoonlijk niet heeft voorgelogen. Verzwegen: vast. Boeiend. Ze heeft mij niet bedrogen.

Ben ik te afhankelijk? Nee, dat denk ik niet. We spraken elkaar echt niet wekelijks. Maar ik ken haar sinds mijn 15e ofzo. Zij is een van de weinige die heeft gezien hoe mijn moeder met mij omging. Ze is familie. Ze zit in mijn hart. En ja, ik vind het behoorlijk moeilijk dat dat eindig is.
Dat snap ik. Maar is dat voor haar ook zo?
En wat voor contact was/is er sinds je moeder er niet meer is. Ik snap niet helemaal hoe ik 'inhoudelijk' moet interpreteren.
Is dat dat bijv. de een één een probleem heeft op werk en je het daar inhoudelijk over hebt, maar niet emotioneel?

Of bedoel je alleen serieuze gesprekken en niet over dat je gisteren naar de film was en dat dat zo gezellig was?
Is je broer ook onterft TO?
Even wat dingen rechtzetten:

Mijn schoonzus is familie. We wonen ruim 200 km bij elkaar vandaan. Het is niet mijn bestie, ze komt niet wekelijks op de koffie, we delen niet elkaars dagelijkse beslommeringen met elkaar.

Maar toen mijn nicht heel ziek was, was ik er voor haar en mijn broer. Toen ze werkperikelen had, heb ik ontelbaar vaak met haar besproken waar ze tegenaan liep. Toen haar vader overleed, was ik er.

Toen ik de bodem raakte, was zij er. Toen ze zag hoe ik mishandeld werd, was zij er. Toen ik vrij jong op kamers ging en niet genoeg geld had, woonde ze in dezelfde stad en kookte ze vaak voor me.

Zij was er. Niet mijn broer. Zij.

En ik hou van mijn broer. En ik hou van haar. Mijn broer is familie. Maar zij ook. Broer door bloed, zij door er altijd te zijn. Altijd.

Ik geloof niet dat ze me voor heeft gelogen. Dat mogen jullie naïef vinden. Dat mag ook. Maar ik denk niet dat we ooit in een gesprek of in een positie hebben gezeten waardoor er grlogen moest worden.

Ja, ze heeft 8 jaar een relatie gehad naast haar huwelijk met mijn broer. Mijn broer weet wanneer het begonnen is. En ik weet dat ze het toentertijd moeilijk had en dacht aan scheiden, maar toen besloten heeft het niet te doen.

Nee, het is niet mooi. Het is een zooitje. Maar jeetje, mijn leven is altijd een zooitje geweest. Nooit ouders waar ik op kon rekenen, mijn moeder heeft jaren een relatie gehad naast mijn vader. Mijn vader heeft andere vrouwen gehad.

Ik blijf wat hangen op dat afhankelijk. Mijn schoonzus heeft me uit de shit getrokken. Mijn broer ziet niet eens wat mijn ouders mij vroeger hebben aangedaan. Wil het ook niet zien. Zij heeft het wel gezien. Erkent mij in de gekte van mijn jeugd.

Vreemdgaan is echt het minst erge wat er vroeger gebeurde. Moet ik nu iemand daarop afknallen?

Ik wil loyaal zijn aan mijn broer. Kennelijk is dat wat je doet, anders ben ik kennelijk net zo "slecht?". Maar ik zie haar niet als iemand die mij bedrogen heeft. Mij bewust pijn heeft willen doen. Ik geloof dat zij in een situatie heeft gezeten waar ze geen keuzes heeft willen of durven maken. Waar ze geen verantwoordelijkheid heeft genomen voor zichzelf of mijn broer en waar ze nu mijn broer ongelofelijk heeft gekwetst. Is dat onvolwassen gedrag? Absoluut. Is het kwetsend? Absoluut. Schuift dat terzijde of geeft het een negatieve lading aan wie en wat zij voor mij is geweest (ook de afgelopen jaren toen ik de bodem heb geraakt)? Geenszins.
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 17:35
Is je broer ook onterft TO?
Nee hoor. Mijn broer is het lievelingetje van mijn moeder en kan niets fout doen.
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:45
Nee hoor. Mijn broer is het lievelingetje van mijn moeder en kan niets fout doen.
Nou dan zijn we er toch? De familiieverhoudingen zijn dermate verziekt dat een 'normale' reactie op een dergelijke ontwikkeling voor jou niet meer mogelijk is. In jouw geval (gelukkig een nogal ongebruikelijk geval) zou ik zeggen: doe wat je hart je ingeeft.
Graftak!
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 17:25
Weet je TO, jouw relatie met haar doet me denken aan de relatie die ik met mijn schoonzus heb. Altijd gaan de gesprekken inhoudelijk over haar, want ze heeft er behoefte aan om haar hele hebben en houden met mij te delen, ook een getroebleerde verstandhouding met wijlen haar ouder(s) gehad net als zij, dus ze heeft veel wat ze kwijt wil blijkbaar.

Mijn schoonzus kan ons contact (net als jij bij jouw schoonzus doet) zien als een dikke vriendschap, terwijl ik telkens haar verhaal aanhoor en vervolgens verder ga met mijn dag. Ze is getrouwd met mijn broer, dus onvermijdelijk op familiebijeenkomsten, voel me verplicht het luisterend oor te zijn om onrust bij haar (vooral voor hem) te voorkomen.
Wie weet ervaart ze het zo. Dat zou me dan wel meer kwetsen dan haar vreemdgaan.

We zijn geen vriendinnen, wel familie. En zij belt mij ook als het boven haar hoofd groeit of toen haar dochter heel ziek was. Dus ik heb niet het idee dat het eenrichtingsverkeer is. Maar ik ben wel 8 jaar jonger. Misschien ervaar ik haar wel meer als een oudere zus.

En misschien heb je gelijk, en is ze opgelucht dat ze van me af is. Dat zou pijnlijk zijn, maar wellicht heb je gelijk. Heb ik me nooit gerealiseerd en nooit opgepikt hoe irritant ik voor haar ben.
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:44
Even wat dingen rechtzetten:

Mijn schoonzus is familie. We wonen ruim 200 km bij elkaar vandaan. Het is niet mijn bestie, ze komt niet wekelijks op de koffie, we delen niet elkaars dagelijkse beslommeringen met elkaar.

Maar toen mijn nicht heel ziek was, was ik er voor haar en mijn broer. Toen ze werkperikelen had, heb ik ontelbaar vaak met haar besproken waar ze tegenaan liep. Toen haar vader overleed, was ik er.

Toen ik de bodem raakte, was zij er. Toen ze zag hoe ik mishandeld werd, was zij er. Toen ik vrij jong op kamers ging en niet genoeg geld had, woonde ze in dezelfde stad en kookte ze vaak voor me.

Zij was er. Niet mijn broer. Zij.

En ik hou van mijn broer. En ik hou van haar. Mijn broer is familie. Maar zij ook. Broer door bloed, zij door er altijd te zijn. Altijd.

Ik geloof niet dat ze me voor heeft gelogen. Dat mogen jullie naïef vinden. Dat mag ook. Maar ik denk niet dat we ooit in een gesprek of in een positie hebben gezeten waardoor er grlogen moest worden.

Ja, ze heeft 8 jaar een relatie gehad naast haar huwelijk met mijn broer. Mijn broer weet wanneer het begonnen is. En ik weet dat ze het toentertijd moeilijk had en dacht aan scheiden, maar toen besloten heeft het niet te doen.

Nee, het is niet mooi. Het is een zooitje. Maar jeetje, mijn leven is altijd een zooitje geweest. Nooit ouders waar ik op kon rekenen, mijn moeder heeft jaren een relatie gehad naast mijn vader. Mijn vader heeft andere vrouwen gehad.

Ik blijf wat hangen op dat afhankelijk. Mijn schoonzus heeft me uit de shit getrokken. Mijn broer ziet niet eens wat mijn ouders mij vroeger hebben aangedaan. Wil het ook niet zien. Zij heeft het wel gezien. Erkent mij in de gekte van mijn jeugd.

Vreemdgaan is echt het minst erge wat er vroeger gebeurde. Moet ik nu iemand daarop afknallen?

Ik wil loyaal zijn aan mijn broer. Kennelijk is dat wat je doet, anders ben ik kennelijk net zo "slecht?". Maar ik zie haar niet als iemand die mij bedrogen heeft. Mij bewust pijn heeft willen doen. Ik geloof dat zij in een situatie heeft gezeten waar ze geen keuzes heeft willen of durven maken. Waar ze geen verantwoordelijkheid heeft genomen voor zichzelf of mijn broer en waar ze nu mijn broer ongelofelijk heeft gekwetst. Is dat onvolwassen gedrag? Absoluut. Is het kwetsend? Absoluut. Schuift dat terzijde of geeft het een negatieve lading aan wie en wat zij voor mij is geweest (ook de afgelopen jaren toen ik de bodem heb geraakt)? Geenszins.
Maar in dit geval zou ik het uberhaupt lastig vinden een normale relatie met mijn broer te hebben.
Op basis van je laatste berichten kan ik me goed voorstellen dat je liever met haar verder gaat dan met je broer. Waarom wil zij bij hem blijven?
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 17:49
Nou dan zijn we er toch? De familiieverhoudingen zijn dermate verziekt dat een 'normale' reactie op een dergelijke ontwikkeling voor jou niet meer mogelijk is. In jouw geval (gelukkig een nogal ongebruikelijk geval) zou ik zeggen: doe wat je hart je ingeeft.

Wat een kutreactie
Zie je ook het begrip dat je hier krijgt? Soms doet de kritiek zoveel pijn dat je de rest niet meer ziet. Maar er zijn ook begripvolle reacties. Lees die ook, kan goed doen.
Het is zoals het is
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:51
Wie weet ervaart ze het zo. Dat zou me dan wel meer kwetsen dan haar vreemdgaan.

We zijn geen vriendinnen, wel familie. En zij belt mij ook als het boven haar hoofd groeit of toen haar dochter heel ziek was. Dus ik heb niet het idee dat het eenrichtingsverkeer is. Maar ik ben wel 8 jaar jonger. Misschien ervaar ik haar wel meer als een oudere zus.

En misschien heb je gelijk, en is ze opgelucht dat ze van me af is. Dat zou pijnlijk zijn, maar wellicht heb je gelijk. Heb ik me nooit gerealiseerd en nooit opgepikt hoe irritant ik voor haar ben.
Ga achterover leunen TO, kijk aan wat ze doet zodra het stof is gaan liggen, dan pas krijg je zekerheid over de waarde van jullie contact voor haar.
Lalaloepsie schreef:
Weet je TO, jouw relatie met haar doet me denken aan de relatie die ik met mijn schoonzus heb. Altijd gaan de gesprekken inhoudelijk over haar, want ze heeft er behoefte aan om haar hele hebben en houden met mij te delen, ook een getroebleerde verstandhouding met wijlen haar ouder(s) gehad net als zij, dus ze heeft veel wat ze kwijt wil blijkbaar.

Ik vind insinueren dat TO eigenlijk niets betekent voor schoonzus echt naar en onnodig
Het is zoals het is
Elize1 schreef:
10-05-2026 15:50

Is het leven voor jullie echt zo simpel? Iets gedaan wat mij niet aan staat en dan denk ik nooit meer aan je, bent je mijn aandacht niet meer waard? Wat lijkt me dat heerlijk, de wereld zo versimpelen.

Ik vind het echt lastig, afscheid van iemand nemen omdat ze iemand anders waar ik van hou bedonderd heeft, terwijl ze zo belangrijk voor me is geweest tijdens de moeilijkste perioden in mijn leven.
Afstand van nemen is sowieso geen simpele keuze. Dus zo simpel als jij zegt is het vaak niet.

Ikzelf wil alleen mensen om me heen met dezelfde normen en waarden. Ik ben tegen vreemdgaan, daar vind ik iets van. Ik zal niet direct afstand van een vriendin nemen als ze in een dronken bui vreemd zou gaan. Maar 8 jaar iemand belazeren, daar vind ik echt wat van. Verliefd worden op iemand anders kan, maar wees dan eerlijk. 8 jaar is een lange tijd, als je 8 jaar kan liegen….. zegt dat wel wat over jou als persoon. Vriendin of niet, dat zou voor mij klaar zijn.
nanouk wijzigde dit bericht op 10-05-2026 17:59
1.91% gewijzigd
Lalaloepsie schreef:

Ik vind insinueren dat TO eigenlijk niets betekent voor schoonzus echt naar en onnodig
Het is zoals het is

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven