Vriend die altijd weg wil

15-05-2026 11:05 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een beetje een huismus, maak het mij graag thuis naar de zin.
Daarnaast ga ik ook zeker graag 1 keer per dag de deur uit wat ondernemen op een vrije dag.
Ook ga ik dagelijks wandelen in onze woonplaats.

Mijn vriend is van een andere bloedgroep. Hij kan niet thuis zijn en moet in zijn vrije tijd zsm de hort op.
Ik laat hem daarin vrij in de zin dat hij zijn hobbies en dingen doet in het weekend en ik vaker alleen thuis ben met ons kind.

Nu hadden we laatst een gezamenlijke dag vrij waarop ons kind naar het kdv ging.
Ons kind zit in een behoorlijk intensieve fase dus ik keek er naar uit om even samen te ontspannen, ik ben immers nooit thuis zonder ons kind.
Ik bedacht dat het wel leuk was om ook samen wat te doen, dus stelde voor om te gaan lunchen in het dorp.

Hij zegt dan ja maar vervolgens loopt hij in de ochtend al te ijsberen en dat het zonde is dat we op een vrije dag alleen maar thuis zitten.
Het lunchen blijkt voor hem dan ineens niet iets leuks maar een blokkade om de hele dag weg te kunnen samen.
Wat dat dan precies moet zijn is niet duidelijk, maar hij wil dan weg en het liefst ver weg, terwijl ik graag wat in de buurt blijf voor mocht er wat zijn bij de opvang met ons kind.

Wat hij wil is verder niet fout maar ik merk dat ik het jammer vind dat hij altijd maar weg wil en dat op dat dagje samen dan ook weer een bepaalde druk ligt.
Is het niet ons kind wat me opjaagt, loopt hij me weer op te jagen.
Ook geeft het mij het gevoel dat mijn gezelschap alleen niet voldoende is en niet leuk is.
Dit heb ik ook uitgesproken maar vervolgens leidt dat niet tot een verbindend gesprek maar een discussie vanuit hem waarom thuis zitten niks is en zonde is.

Ik merk dat deze dag echt iets met mij deed en dat ik me verdrietig en eenzaam voel in mijn leven.
En weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan naar de toekomst toe.
S-Groot schreef:
17-05-2026 20:51
En wat is dan te ver?

En wat vind je van de ideeën dat je vriend lekker met kind er opuit gaat zodat jij ook lekker alleentijd thuis hebt? Of durf je dat niet aan?
Dat is inderdaad wel een idee om wat vaker op aan te sturen!
dreuvel schreef:
17-05-2026 19:19
Ik denk dat het zou schelen als jouw man wat vaker oppast.

Dan kun jij de hort op.

Of vertrouw jij jouw man onvoldoende, hebben jullie verschillende opvattingen hoe dichtbij je moet blijven, of laat hij het liever aan jou over?
Voor zijn eigen kind zorgt ;-)
Kopjekoffie28 schreef:
17-05-2026 20:47
Dankje voor de reacties!

De koortsstuipen zijn wel echt een aantal keer gebeurd met ambulance en ziekenhuis etc.

Ik ga de volgende keer inderdaad eerder overleggen over de verwachtingen maar ik blijf erbij dat ik geen dagje weg wil op verdere afstand. Als hij daar niet mee om kan gaan so be it.
Dat hoeft toch ook niet, je kan ook gewoon wat langer iets in de buurt doen dan alleen een uurtje lunchen.
Kopjekoffie28 schreef:
17-05-2026 21:27
Dat is inderdaad wel een idee om wat vaker op aan te sturen!
Maar als zo'n koortsstuip met een serieus risico gepaard gaat wil je vast ook niet zelf een dag weg terwijl je vriend oppast.
Kopjekoffie28 schreef:
17-05-2026 20:47
Dankje voor de reacties!

De koortsstuipen zijn wel echt een aantal keer gebeurd met ambulance en ziekenhuis etc.

Ik ga de volgende keer inderdaad eerder overleggen over de verwachtingen maar ik blijf erbij dat ik geen dagje weg wil op verdere afstand. Als hij daar niet mee om kan gaan so be it.
Je schrijft dat je teleurgesteld bent dat je geen verbindend gesprek met je man kon hebben, maar heb jij geprobeerd om je in hem in te leven? Ik kan mij best voorstellen dat het voor hem gewoon ook kut is om de hele dag thuis te hangen terwijl hij misschien eigenlijk heel graag weer eens wat leuks met zijn vrouw zou willen doen. Daarmee bedoel ik niet dat je direct met zijn wensen mee hoeft te gaan, maar je zou wel kunnen accepteren dat hij ervan baalt ipv dit op jezelf te betrekken.
Hoe oud is jullie kind nu en kan je met een gerust hart de zorg voor jullie kindje aan de vader overlaten?
Liz23liz5 schreef:
18-05-2026 15:03
Hoe oud is jullie kind nu en kan je met een gerust hart de zorg voor jullie kindje aan de vader overlaten?
Nou dat mag ik hopen van wel, hij is de vader.
Ik zou op zulke dagen zorgen dat je of samen iets gaat doen aan het begin van de dag, wandelen of wat het ook is, misschien iets verder weg, of samen in de avond. Zodat jij aan je trekken komt wat betreft samen zijn en even de deur uit, en hij de rest van de dag nog op avontuur kan.
Klara schreef:
18-05-2026 15:18

Tja, als TO het niet durft omdat ze bang is dat haar kind zijn moeder nodig heeft dan wordt het wel moeilijk.
Klara schreef:
18-05-2026 15:18
TO schrijft: “ het idee dat hij mama nodig heeft en ik dan nog ver weg ben... dat trek ik niet zo goed.”
Vandaar mijn vraag of TO vader als gelijkwaardige ouder ziet.
Niet alle vaders hebben zin om dingen alleen met hun kind(eren) te ondernemen en zoiets kan je ook niet afdwingen. Wel kun je van tevoren duidelijkere afspraken maken over wat je op zo'n vrije dag gaat doen en een compromis maken over hoe ver je weg gaat samen.
Groetjes!
libe schreef:
19-05-2026 15:16
Niet alle vaders hebben zin om dingen alleen met hun kind(eren) te ondernemen en zoiets kan je ook niet afdwingen. Wel kun je van tevoren duidelijkere afspraken maken over wat je op zo'n vrije dag gaat doen en een compromis maken over hoe ver je weg gaat samen.

Whut? Dan maken ze maar zin (of ze doen het maar gewoon), kom op hoor, die mannen wilden zelf toch ook kinderen? Natuurlijk kun je dan niet verwachten dat degene die de huismus is altijd maar de kinderen bij zich houdt en degene die de hort op gaat altijd alle tijd aan zichzelf heeft. Echt, ik weet niet wat ik lees.
libe schreef:
Mijn man heeft daar ook geen zin in. Daarom heeft hij een vasectomie genomen ipv een kind te maken waarvan hij de zorgtaak grotendeels op de andere ouder afwentelt en weigert verantwoordelijkheid te nemen, omdat die ander hem niet kan 'dwingen'.

Te bizar voor woorden om zulke gewapende incompetentie goed te praten en de ouder die wel verantwoordelijkheid neemt in de schoenen te schuiven dat ze daar maar gewoon mee moeten dealen, want iets verlangen waar een handelingsbekwaam persoon zelf voor heeft gekozen gaat al te ver blijkbaar.
libe schreef:
Maar gaat dit niet over dat TO zelf bij het kind wil zijn als er een overlijdensrisico is bij zo'n koortsstuip? Dan doet het er voor haar waarschijnlijk niet toe of haar man of ouders of oppas de ambulance belt, maar dat ze er zelf ook bij kan zijn. Dan maakt het dus niet uit dat man oppast, want dan gaat TO alsnog niet ontspannen een dag weg.
Ik weet niet hoe groot de kans op een koortsstuip is bij het kind van KopjeKoffie.

Blijkbaar vindt haar man dat ze wel een dagje weg kunnen. Of in ieder geval, dat hij naar zijn werk kan als zij in de buurt blijft.

Er was laatste een topic over kinderen met gevaarlijke hobby's (paardrijden, motorrijden e.d.).
Dat betrof grotere (soms volwassen) kinderen, maar de strekking was wel
"ik ga niet thuis zitten wachten tot ik een naar bericht krijg.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
libe schreef:
Niet alle vaders hebben zin om dingen alleen met hun kind(eren) te ondernemen en zoiets kan je ook niet afdwingen.
Dat is toch een enorme afknapper? Hoe zien deze vaders hun vaderrol dan? Geld verdienen en op zondag het vlees snijden en klaar?
libe schreef:
Niet alle vaders hebben zin om dingen alleen met hun kind(eren) te ondernemen en zoiets kan je ook niet afdwingen.
Hoezo niet?

Wat ligt de lat voor mannen toch altijd laag.
libe schreef:
Brabantse vaders zeker?
OhMellie schreef:
19-05-2026 16:17
Maar gaat dit niet over dat TO zelf bij het kind wil zijn als er een overlijdensrisico is bij zo'n koortsstuip?
Geknipt uit Thuisarts.nl:
Veel ouders zijn ongerust als hun kind een koortsstuip heeft. Dat is normaal, want het is eng om mee te maken. Sommige ouders zijn bang dat hun kind doodgaat tijdens een koortsstuip. Maar dat gebeurt niet. Kinderen gaan niet dood aan een koortsstuip.

Een koortsstuip zal de hersenen niet beschadigen. Ook niet als je kind opnieuw een koortsstuip krijgt.
libe schreef:
Niet alle moeders hebben zin om enkel naar het toilet te kunnen met een dreumes aan je been. (Ik ben zo'n moeder). Toch was dat regelmatig wat er gebeurde.

En die vader hoeft toch niks met dat kind te ondernemen. Mag ook gewoon lekker thuis zijn. Maar áls hij iets wil doen heeft hij kind dus jij bij zich!

Ik zou, TO, de weekends eens gaan verdelen. De ene dag ben jij de zorgende ouder (en heb jij dus kind de hele dag op sleeptouw). Andere dag is hij dat. Maakt niet uit of een van jullie weggaat of thuis blijft: de zorgouder van die dag heeft kind bij zich!
Ik word al moe als ik het lees: zo'n man die elk vrij moment de hort op wil. Na een week hard werken wil ik vooral rondklooien in- en rond het huis.
Pas in de zomervakantie krijg ik na één of twee weken zin om wat te gaan ondernemen.

En ik begrijp TO heel goed wanneer ze schrijft het liefst dicht in de buurt van hun kind te zijn. Ik had dat ook heel erg toen mijn kinderen klein waren.

Iedereen is weer anders. Ik vind dat de partner van TO haar wensen moet respecteren. En zij de zijne ook. Maar dan hoef je niet continu met elkaar op pad te zijn.
Prei schreef:
19-05-2026 15:56
Mijn man heeft daar ook geen zin in. Daarom heeft hij een vasectomie genomen ipv een kind te maken waarvan hij de zorgtaak grotendeels op de andere ouder afwentelt en weigert verantwoordelijkheid te nemen, omdat die ander hem niet kan 'dwingen'.

Te bizar voor woorden om zulke gewapende incompetentie goed te praten en de ouder die wel verantwoordelijkheid neemt in de schoenen te schuiven dat ze daar maar gewoon mee moeten dealen, want iets verlangen waar een handelingsbekwaam persoon zelf voor heeft gekozen gaat al te ver blijkbaar.

Nou echt hè? Wtf. Dat het nog bestaat dat mensen dit hartstikke normaal vinden. Bedroevend.
Lieneke schreef:
19-05-2026 18:09
Ik word al moe als ik het lees: zo'n man die elk vrij moment de hort op wil. Na een week hard werken wil ik vooral rondklooien in- en rond het huis.
Pas in de zomervakantie krijg ik na één of twee weken zin om wat te gaan ondernemen.

En ik begrijp TO heel goed wanneer ze schrijft het liefst dicht in de buurt van hun kind te zijn. Ik had dat ook heel erg toen mijn kinderen klein waren.

Iedereen is weer anders. Ik vind dat de partner van TO haar wensen moet respecteren. En zij de zijne ook. Maar dan hoef je niet continu met elkaar op pad te zijn.

Ik ook hoor, maar er zijn mensen die elkaar daar prima in kunnen vinden. Die houden ervan om veel apart van elkaar te doen (ofwel allebei buitenshuis, apart van elkaar dus, ofwel de een thuis de ander elders), dan hebben ze elkaar 's avonds wat te vertellen. Of de volgende dag.

Ik hou er niet van om elkaar weinig te zien, ik ben juist heel graag veel samen. Dat is met een nieuwe partner natuurlijk aftasten en als het niet past dan past het niet (liefst neem je daar een besluit over voordat je er een kind mee op de wereld zet). TO heeft wat spijt van haar keuze, hopelijk komt ze er alsnog uit met haar man maar daarvoor zal ze niet in het verwijt moeten gaan zitten.
libe schreef:
dan hadden ze geen kinderen moeten maken. Kom op zeg, wat is dit voor geneuzel?
Ouderschap is geen kwestie van alleen de leuke dingetjes doen als het jou uitkomt hoor.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
moizer schreef:
19-05-2026 18:00
Geknipt uit Thuisarts.nl:
Veel ouders zijn ongerust als hun kind een koortsstuip heeft. Dat is normaal, want het is eng om mee te maken. Sommige ouders zijn bang dat hun kind doodgaat tijdens een koortsstuip. Maar dat gebeurt niet. Kinderen gaan niet dood aan een koortsstuip.

Een koortsstuip zal de hersenen niet beschadigen. Ook niet als je kind opnieuw een koortsstuip krijgt.
Okee dat valt dus wel mee gelukkig! Waarom dan ambulance met gillende sirenes nodig?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven