Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2446 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Oh ja,bekakt praten. Ik heb daar hetzelfde gevoel bij. In het dating-programma "Lang leve de liefde" gebruiken sommige ook van die Engelse zinnen. Sommige woorden zijn ingeburgerd en die gebruik ik soms ook. Maar er zijn ook deelnemers die half Engels en half Nederlands spreken. Mijn vriend heeft daar dan vaak commentaar op "of je spreekt Nederlands of je spreekt Engels of hooguit de ingeburgerd woorden of hooguit een zin maar niet half en half." 😄
madamebijoux wijzigde dit bericht op 20-06-2026 12:22
17.68% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Menig man zal het niet met me eens zijn, maar ik kan me (totaal nutteloos) ergeren aan vrouwen die de hele dag in hun sportkleding rondlopen omdat ze denken dat het goed staat.
Dus boodschappen gaan doen en op het schoolplein gaan staan met hun strakke sportlegging waar je alles doorheen ziet en sporttopje waar hun borsten bijna uitvallen. Vaak hebben ze ook nog van dat enorm over de top opgestoken haar en zijn ze erg zwaar opgemaakt. Doe ff normaal zeg.🤭
libe wijzigde dit bericht op 20-06-2026 12:18
4.62% gewijzigd
Groetjes!
Dubbel
Groetjes!
libe schreef:
20-06-2026 12:16
Menig man zal het niet met me eens zijn, maar ik kan me (totaal nutteloos) ergeren aan vrouwen die de hele dag in hun sportkleding rondlopen omdat ze denken dat het goed staat.
Dus boodschappen gaan doen en op het schoolplein gaan staan met hun strakke sportlegging waar je alles doorheen ziet en sporttopje waar hun borsten bijna uitvallen. Vaak hebben ze ook nog van dat enorm over de top opgestoken haar en zijn ze erg zwaar opgemaakt. Doe ff normaal zeg.🤭
Sportkleding draag ik alleen tijdens het sporten. :-D
libe schreef:
Dat is gewoon mode nu (athleisure trend). Ik vind het leuk, als ik 30 jaar jonger was geweest liep ik er waarschijnlijk ook zo bij (nouja, zonder die eruit vallende borsten dan :-D )
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
20-06-2026 12:27
Dat is gewoon mode nu (athleisure trend). Ik vind het leuk, als ik 30 jaar jonger was geweest liep ik er waarschijnlijk ook zo bij (nouja, zonder die eruit vallende borsten dan :-D )
Net zoals het nu ook mode is, of in ieder geval van deze tijd is, om Engelse woorden te verweven in je taalgebruik.
Beide inderdaad onzinnig om je aan te ergeren.
juliet64 schreef:
20-06-2026 12:27
Oh grappig, wist niet eens dat het een modetrend was. Geen wonder dat ze er allemaal zo bij lopen dan...
Groetjes!
Ik erger me onzinnig aan het korte kapsel van Angela Schijf

Heel stom, maar elke keer als ik het zie dan voel ik irritatie :facepalm:
Frankly my dear, I don"t give a damn
libe schreef:
Als je zoekt op 'Activewear song' op Youtube, dan is dat exact wat je omschrijft :lol:
Die ultra strakke sportkleding: ik zie dat vooral bij moeders die kinderen op de basisschool hebben. Bijzondere trend inderdaad!
Nou vind ik die billenbroeken niet fijn om naar te kijken. Ik kijk wél, want je móét wel kijken... o_o ..., maar ik ben dan ook geirriteerd dat ik geconfronteerd word met de billen van een ander.
calvijn1 schreef:
20-06-2026 12:44

:rofl:

Ik heb het zelf niet, maar ik kan mij wel iets voorstellen bij die ergernis!
Lieneke schreef:
20-06-2026 12:53
Die ultra strakke sportkleding: ik zie dat vooral bij moeders die kinderen op de basisschool hebben. Bijzondere trend inderdaad!
Nou vind ik die billenbroeken niet fijn om naar te kijken. Ik kijk wél, want je móét wel kijken... o_o ..., maar ik ben dan ook geirriteerd dat ik geconfronteerd word met de billen van een ander.
Precies haha. Die confrontatie wekt bij mij plaatsvervangend schaamtegevoel op.
Groetjes!
calvijn1 schreef:
20-06-2026 12:44

Ik ook. Maar ik heb dat altijd bij (te) korte kapsels bij vrouwen.
Groetjes!
Een bekakt accent vind ik altijd intimiderend.
Si abra la puerta hay lobos.
Lieneke schreef:
20-06-2026 10:29
Ik bedacht opeens dat ik nog een, redelijk, onzinnige ergernis ervaar. En ik realiseer me dat deze voor een deel gebaseerd is op vooroordelen, voor een ander deel echter op ervaringen.
Mijn nekharen gaan recht overeind staan wanneer iemand (erg) bekakt praat. Het lukt me dan slechts met heel veel moeite de persoon serieus te nemen. Ook krijg ik direct de associatie met "dom": ik verwacht niet dat betreffend persoon een goed inhoudelijk gesprek kan voeren, dat elke zin een uiting van botte dominantie zal zijn.
Nou laat ik dat niet merken hoor, ik stel me hetzelfde op als naar ieder ander omdat ik mij realiseer dat dit iets van mij is.

Wanneer iemand met een accent spreekt dat bij een regio of stad hoort dan vind ik dat alleen maar leuk.

Mijn ergernis zit meer aan de kant van de sociolecten, ik heb het ook een beetje bij mensen die continu Engelse woorden gebruiken. "Okay, nice!"

Misschien heeft het ermee te maken dat ik het gevoel krijg dat ze leunen op hun subgroep, dat ze een leven als individu niet aandurven.
Dit soort woorden vind ik dus rete-irritant. Wat mij betreft is dat bekakt typen.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Dobbelsteentje99 schreef:
20-06-2026 12:47
Als je zoekt op 'Activewear song' op Youtube, dan is dat exact wat je omschrijft :lol:
Haha, precies! Zou het eerder non active wear noemen.🤣
Groetjes!
Lieneke schreef:
23-05-2026 08:21
Heel bizar en onzinnig, maar ik heb een aversie tegen oksels.
Dat heb ik met voeten. Brrrr. Zeker nu met dit hete weer, al die slippers en sandalen. Ik gruwel ervan.
Solomio schreef:
20-06-2026 13:33
Dit soort woorden vind ik dus rete-irritant. Wat mij betreft is dat bekakt typen.
Heeft niet iedereen hier zijn eigen vocabulaire? Jij gebruikt medische termen vrij gemakkelijk, terwijl ik ze niet ken en voor mij als taalkundige is het woord 'sociolect' een vrij gangbare term.
Bo-Katan schreef:
20-06-2026 13:41
Dat heb ik met voeten. Brrrr. Zeker nu met dit hete weer, al die slippers en sandalen. Ik gruwel ervan.
Ik heb gewerkt als röntgenlaborant. En ik ben niet gauw ergens vies van, maar voeten liet ik bij voorkeur door een collega fotograferen. Brrrrrrr.
Rabarbara schreef:
20-06-2026 13:49
Heeft niet iedereen hier zijn eigen vocabulaire? Jij gebruikt medische termen vrij gemakkelijk, terwijl ik ze niet ken en voor mij als taalkundige is het woord 'sociolect' een vrij gangbare term.
Het gaat hier toch om onzinnige ergernissen?
Solomio schreef:
20-06-2026 13:50
Het gaat hier toch om onzinnige ergernissen?
Oh ja.
Vergeten.
Solomio schreef:
20-06-2026 13:50
Ik heb gewerkt als röntgenlaborant. En ik ben niet gauw ergens vies van, maar voeten liet ik bij voorkeur door een collega fotograferen. Brrrrrrr.
Snap ik!
Bo-Katan schreef:
20-06-2026 13:41

Het is net als met die oksels: je komt ze nu overal tegen... :-x
Bij een bekakt accent weet ik dan ook niet altijd zo goed wat terug te zeggen.
Lieneke schreef:
20-06-2026 12:53
Precies dit. Je blik wordt die naad in gezogen. Dan denk ik altijd wait, dat is een reet! En dan snel weer weg kijken want staren is onbeleefd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven