Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 106 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
Annonoem schreef:
03-07-2026 15:24
Gaat het koophuis dan niet naar box 3?

Ja dat gaat het wel, maar dat maakt niet uit voor het achter de hand houden van onderdak.
Annonoem schreef:
03-07-2026 15:24

Ik kan geen huurtoeslag krijgen. Ik huur niet van een woningcorporatie. Ze hebben geen maatschappelijke functie, ze draaien gewoon voor de winst.
De verhuurder maakt niet uit voor wel of geen huurtoeslag. En de hoogte van de huur tegenwoordig ook niet meer. Alleen het inkomen is bepalend. Verder mag een vrije sector woning ook niet langere tijd onbewoond zijn.
Djessy schreef:
03-07-2026 15:26
Ik ben zo'n omwonende. Een van mijn buren woont al ruim 12 jaar samen in het huis van haar vriend. Haar (sociale) huurwoning staat al die tijd leeg. Want stel voor, de relatie gaat over :roll: Vrij asociaal. Vind ik.
Inderdaad ASO met hoofdletters vind ik dat. Steeds meer gebeurt het en dat is oa ook 1 van de redenen dat jongeren steeds langer dan thuis wonen. Geen doorstroom meer ook dankzij de politiek waardoor verhuurders zich genoodzaak voelden om de goedkope huurhuizen in de verkoop te zetten. Bouwers moeten aan zoveel regels en voorwaarden voldoen dat goedkoop bouwen vrijwel onmogelijk maakt.
En dan je goedkope woning 12 jaar niet aktief bewonen,gun dan een ander het woongenot.
Djessy schreef:
Ik ben zo'n omwonende. Een van mijn buren woont al ruim 12 jaar samen in het huis van haar vriend. Haar (sociale) huurwoning staat al die tijd leeg. Want stel voor, de relatie gaat over :roll: Vrij asociaal. Vind ik.
Ik ook. De huurder zit het grootste deel van het jaar bij de geliefde in het buitenland en de sociale huurwoning is dan onbewoond. Ik vind het ronduit asociaal.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
03-07-2026 16:32
Ik ook. De huurder zit het grootste deel van het jaar bij de geliefde in het buitenland en de sociale huurwoning is dan onbewoond. Ik vind het ronduit asociaal.
Ik ben helemaal niet van melden, maar in dit geval zou ik daar toch aan gaan twijfelen.
Soumis schreef:
03-07-2026 16:46
Ik ben helemaal niet van melden, maar in dit geval zou ik daar toch aan gaan twijfelen.
Dat doe ik ook zeker soms. Maar toch, het is een ander genre dan zwerfvuil melden.
Djessy schreef:
Ik zou hier even melding van maken bij de gemeente :)
CocaCola schreef:
03-07-2026 18:14
Ik zou hier even melding van maken bij de gemeente :)
Ik heb het al eens gemeld bij wbv, die is toen een onderzoek gestart en blijkbaar heeft zij wbv ervan overtuigd dat ze er wel woont, want niks veranderd.
Jankerd
Djessy schreef:
Hier in het straatje staan maar liefst twee woningen al jaren leeg, koopwoningen volgens mij. Ik zeg onteigenen die hap. Ik kan me daar echt zo aan ergeren he.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Inderdaad asociaal om woonruimte te laten leegstaan. Maar wel dezelfde kant van de medaille: een overheid die faalt om voor voldoende woningen te zorgen.

Als een overheid niet kan voorzien in basisbehoeften, gaan sommige mensen asociaal gedrag vertonen om die primaire behoeften voor zichzelf veilig te stellen.

Ik ken ook mensen die blijven latten. Die durven samenwonen niet aan, omdat een weg terug zeer lastig is. Dit heeft netto hetzelfde resultaat. En wederom dezelfde oorzaak: een falende overheid.
Paradise schreef:
03-07-2026 19:06
Inderdaad asociaal om woonruimte te laten leegstaan. Maar wel dezelfde kant van de medaille: een overheid die faalt om voor voldoende woningen te zorgen.

Als een overheid niet kan voorzien in basisbehoeften, gaan sommige mensen asociaal gedrag vertonen om die primaire behoeften voor zichzelf veilig te stellen.

Ik ken ook mensen die blijven latten. Die durven samenwonen niet aan, omdat een weg terug zeer lastig is. Dit heeft netto hetzelfde resultaat. En wederom dezelfde oorzaak: een falende overheid.
Hoeveel huizen moet de overheid dan bouwen?

Een voor mij (voor de zekerheid), een voor mijn partner (voor de zekerheid) en een voor ons samen (daar wonen we zo lang als het leuk is)?
ldp schreef:
03-07-2026 19:08
Hoeveel huizen moet de overheid dan bouwen?

Een voor mij (voor de zekerheid), een voor mijn partner (voor de zekerheid) en een voor ons samen (daar wonen we zo lang als het leuk is)?
Voldoende woningen zodat mensen niet 20 jaar hoeven te wachten op een andere woning. Of voldoende woningen zodat mensen na een scheiding niet voor 1800 euro in de maand particulier hoeven te huren.

Beetje vreemde vraag ook: gezien het feit dat elke Nederlander weet dat er een wooncrisis is.
Paradise schreef:
03-07-2026 19:06

Nou dat is dus het gekke met die twee woningen die hier in het straatje leeg staan: die staan echt wat je noemt leeg. Er woont niemand. Er staan geen meubels. De bewoners zijn jaren geleden overleden en daarna heeft niemand meer moeite gedaan om de boel te verkopen of te verhuren of zo, dus de boel verrampeneert waar je bij staat, twee behoorlijk grote gezinnen zouden een prima woonplek kunnen vinden in die huizen maar niemand die een poot uitsteekt. Verderop in de stad weet ik trouwens ook nog een paar van die gevallen te staan. Is toch onbegrijpelijk?
Paradise schreef:
03-07-2026 19:10
Voldoende woningen zodat mensen niet 20 jaar hoeven te wachten op een andere woning. Of voldoende woningen zodat mensen na een scheiding niet voor 1800 euro in de maand particulier hoeven te huren.

Beetje vreemde vraag ook: gezien het feit dat elke Nederlander weet dat er een wooncrisis is.
Ja maar die crisis wordt niet kleiner als iedereen een reservehuis aanhoudt. Zoals hierboven al gezegd is er een collectief probleem, handelt iedereen individueel en wordt daardoor het collectieve probleem nog veel groter.

Begrijpelijk, maar het schiet niet op.
ldp schreef:
03-07-2026 19:13
Ja maar die crisis wordt niet kleiner als iedereen een reservehuis aanhoudt. Zoals hierboven al gezegd is er een collectief probleem, handelt iedereen individueel en wordt daardoor het collectieve probleem nog veel groter.

Begrijpelijk, maar het schiet niet op.
Ja, hier heb je helemaal gelijk in. Is ook zo.
Paradise schreef:
03-07-2026 19:10

Dekt die wet van de Jonge dat niet af met dat puntensysteem? Als ik het eerste zoekresultaat voor een lokale huurwoning bij een bekende huurhuiswebsite bekijk gaat die volgens mij in kale huurprijs hard over de maximale huurprijs heen, m.b.v. huurprijscheck. Maar ja, he, marktwerking dus wet doen we niet aan.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 03-07-2026 19:28
7.74% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
03-07-2026 19:12
Nou dat is dus het gekke met die twee woningen die hier in het straatje leeg staan: die staan echt wat je noemt leeg. Er woont niemand. Er staan geen meubels. De bewoners zijn jaren geleden overleden en daarna heeft niemand meer moeite gedaan om de boel te verkopen of te verhuren of zo, dus de boel verrampeneert waar je bij staat, twee behoorlijk grote gezinnen zouden een prima woonplek kunnen vinden in die huizen maar niemand die een poot uitsteekt. Verderop in de stad weet ik trouwens ook nog een paar van die gevallen te staan. Is toch onbegrijpelijk?
Vind ik ook. Kan me er ook over opwinden.
Lady*Voldemort schreef:
Echt wel. Raar dat er zelfs via de leegstandswet niets aan gedaan wordt. Zonde ook.
Lady*Voldemort schreef:
Nou dat is dus het gekke met die twee woningen die hier in het straatje leeg staan: die staan echt wat je noemt leeg. Er woont niemand. Er staan geen meubels.

Wat raar met koopwoningen. Je zou zeggen dat de erfgenamen er wel vanaf willen. Of zouden die niet bekend zijn?

Van huurwoningen ken ik leegstand wel: jarenlang zelfs tot er eindelijk zekerheid was of het blok gesloopt ging worden.
Lady*Voldemort schreef:
03-07-2026 19:00
Hier in het straatje staan maar liefst twee woningen al jaren leeg, koopwoningen volgens mij. Ik zeg onteigenen die hap. Ik kan me daar echt zo aan ergeren he.
Bizar!
Jankerd
madamzonderm schreef:
03-07-2026 19:27
Dekt die wet van de Jonge dat niet af met dat puntensysteem? Als ik het eerste zoekresultaat voor een lokale huurwoning bij een bekende huurhuiswebsite bekijk gaat die volgens mij in kale huurprijs hard over de maximale huurprijs heen, m.b.v. huurprijscheck. Maar ja, he, marktwerking dus wet doen we niet aan.

Dat was de theorie. Maar in de praktijk heeft de wet van De Jonge ervoor gezorgd dat er veel woningen uit de verhuur zijn gehaald en verkocht zijn.

“ In 2025 kochten 75.000 starters een woning via een NVM-makelaar; het hoogste aantal ooit. Door de grote uitpondgolf - in 2025 was één op de zes woningen een voormalige huurwoning - konden starters in dit piekjaar profiteren van het extra aanbod.”

“Het aantal huurtransacties in de vrije sector lag eind 2025 38% lager dan een jaar eerder. In de middensector is het aantal verhuurde woningen in de vier grote steden zelfs met 50% tot 70% gedaald.”

https://www.nvm.nl/nieuws/2026/nvm-uitp ... ereikbaar/

Ik snap TO wel dat ze het een enorm risico vindt haar huurwoning op te geven.
laiskuri schreef:
03-07-2026 20:35
Dat was de theorie. Maar in de praktijk heeft de wet van De Jonge ervoor gezorgd dat er veel woningen uit de verhuur zijn gehaald en verkocht zijn.

“ In 2025 kochten 75.000 starters een woning via een NVM-makelaar; het hoogste aantal ooit. Door de grote uitpondgolf - in 2025 was één op de zes woningen een voormalige huurwoning - konden starters in dit piekjaar profiteren van het extra aanbod.”

“Het aantal huurtransacties in de vrije sector lag eind 2025 38% lager dan een jaar eerder. In de middensector is het aantal verhuurde woningen in de vier grote steden zelfs met 50% tot 70% gedaald.”

https://www.nvm.nl/nieuws/2026/nvm-uitp ... ereikbaar/

Ik snap TO wel dat ze het een enorm risico vindt haar huurwoning op te geven.
Ik snap het ook. Maar als iedereen zo denkt, staat straks de helft van de huurwoningen leeg.
Jankerd
laiskuri schreef:
03-07-2026 20:22
Wat raar met koopwoningen. Je zou zeggen dat de erfgenamen er wel vanaf willen. Of zouden die niet bekend zijn?

Nou ja, misschien hebben de erfgenamen redenen gehad om de erfenis te verwerpen, je weet het niet. Maar dat kan toch geen reden zijn om complete woningen tot in lengte van dagen leeg te laten staan, terwijl er zo dringend behoefte aan is. Lijkt mij hoor.
Anders even het topic van Snoopy lezen, mocht je je woning toch willen opgeven.
Heeft zij gedaan en ze zit nu diep in de shit.
Geen idee hoe de regeltjes zijn. Maar zeg je woning niet zomaar op. Desnoods slaap je er enkele dagen in de week.
Het is wat het is.
Lady*Voldemort schreef:
03-07-2026 20:42
Nou ja, misschien hebben de erfgenamen redenen gehad om de erfenis te verwerpen, je weet het niet. Maar dat kan toch geen reden zijn om complete woningen tot in lengte van dagen leeg te laten staan, terwijl er zo dringend behoefte aan is. Lijkt mij hoor.

Als iedereen de erfenis verwerpt gaat het (na onderzoek) naar de Staat, dus ook dat is zeker geen reden om woningen tot het einde der dagen leeg te laten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven