Proef samenwonen: Adresfraude?
donderdag 2 juli 2026 om 09:18
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
maandag 6 juli 2026 om 09:23
Dan gebruik je archive.org
Wat citaten: "In Amsterdam staan duizenden woningen leeg – zonde, gezien de woningnood. Ze mógen wettelijk ook niet leegstaan. Het beleid om eigenaren aan te sporen deze adressen weer bewoond te krijgen, wordt steeds effectiever."
"Het totale aantal meldingen bij de afdeling Wonen steeg van 3419 in 2024 naar 4007 in 2025. Dit leidde afgelopen jaar tot 5195 uitgevoerde huisbezoeken."
"Op basis daarvan starten we een onderzoek.” Eerst vanachter de computer, bijvoorbeeld door na te gaan of er iemand staat ingeschreven op het adres van de melding. Ook wordt gekeken naar water- en elektriciteitsgebruik."
"in een aantal gevallen komen we in contact met een eigenaar die niks van ons wil weten. Die zegt: het is mijn bezit, je hebt er helemaal niets mee te maken of ik verhuur of niet.” Daar gaan ze de mist in, want woningen mógen wettelijk niet leegstaan. Om de strijd aan te binden met het woningtekort, heeft Amsterdam met ingang van 2023 de Leegstandsverordening aangepast. Wanneer een woning langer dan zes maanden leegstaat, moet de eigenaar dit melden."
maandag 6 juli 2026 om 09:30
En als regelgeving en moraliteit geen beweegreden zijn om je huis niet twee jaar leeg te laten staan, in Amsterdam mogen ze ook boetes geven (weet niet hoe dat met het rest vh land is):
“We kunnen sinds 2023 beter handhaven en dat is prettig natuurlijk,” zegt Van de Pol. En er kunnen dwangsommen worden opgelegd als de leegstand na het verplichte leegstandoverleg alsnog te lang duurt, van 18.000 tot uiteindelijk wel 72.000 euro. “Vooropgesteld: wij wíllen geen lasten onder dwangsom opleggen, wij willen dat woningen worden gebruikt om in te wonen. Het nieuwe beleid helpt ons daarbij.”
“We kunnen sinds 2023 beter handhaven en dat is prettig natuurlijk,” zegt Van de Pol. En er kunnen dwangsommen worden opgelegd als de leegstand na het verplichte leegstandoverleg alsnog te lang duurt, van 18.000 tot uiteindelijk wel 72.000 euro. “Vooropgesteld: wij wíllen geen lasten onder dwangsom opleggen, wij willen dat woningen worden gebruikt om in te wonen. Het nieuwe beleid helpt ons daarbij.”
maandag 6 juli 2026 om 14:54
Waarom zou ik bijdragen aan de woonkosten van mijn partner als ik mijn eigen woning nog heb?
En dan kan ik daar over 15 jaar terecht als ik 2 dagen per week ga werken of laag verdienend werk zoek.Carola_456 schreef: ↑05-07-2026 15:22Ja, die topics zie ik ook (heb zelf ook na mijn scheiding met 2 kinderen 3 jaar moeten wachten op een 2-kamerflatje), maar je krijgt nou eenmaal geen garanties in het leven. Dat je een eigen stek nog even 6 - max. 12 maanden voor alle zekerheid aanhoudt, OK, maar dan moet je toch een knoop durven doorhakken. En mensen die recht hebben op een sociale huurwoning, kunnen zich meteen na samenwonen als alleenstaande opnieuw inschrijven bij de wbv, bouwen ze iig inschrijfjaren op.
Dat is een aanname. Mijn voornaamste probleem is dat ik niet in aanmerking kom voor sociale huur, en als ik dat wel kom dat ik dan 10-15 jaar moet wachten.Carola_456 schreef: ↑05-07-2026 16:36Niet natuurlijk anders had het geen 3 jaar geduurd. Maar met het parttime inkomen kon ik niet in een vrije sector woning, TO wel want ik lees de hele tijd dat geld geen probleem is. Maar TO zal geen genoegen nemen met een 2-kamerflatje met 2 kinderen, ik wel.
Ik heb geen dubbele lasten want ik betaal niks aan zijn woning.ldp schreef: ↑05-07-2026 17:00Ik ook niet, maar ik dacht dat ze dat zelf schreef. Nu ik teruglees moet ik bekennen dat ik dat niet goed gelezen had, ze bedoelde daar iets anders denk ik.
Maar juist als je moeilijk kunt sparen lijkt het me onhandig om jarenlang dubbele woonlasten te hebben. Dat was eigenlijk mijn punt.
Water en elektriciteitsverbruik is een goede om op te letten. Ik zou regelmatig een was kunnen draaien en er kunnen gaan douchen.S-Groot schreef: ↑06-07-2026 09:23Dan gebruik je archive.org
Wat citaten: "In Amsterdam staan duizenden woningen leeg – zonde, gezien de woningnood. Ze mógen wettelijk ook niet leegstaan. Het beleid om eigenaren aan te sporen deze adressen weer bewoond te krijgen, wordt steeds effectiever."
"Het totale aantal meldingen bij de afdeling Wonen steeg van 3419 in 2024 naar 4007 in 2025. Dit leidde afgelopen jaar tot 5195 uitgevoerde huisbezoeken."
"Op basis daarvan starten we een onderzoek.” Eerst vanachter de computer, bijvoorbeeld door na te gaan of er iemand staat ingeschreven op het adres van de melding. Ook wordt gekeken naar water- en elektriciteitsgebruik."
"in een aantal gevallen komen we in contact met een eigenaar die niks van ons wil weten. Die zegt: het is mijn bezit, je hebt er helemaal niets mee te maken of ik verhuur of niet.” Daar gaan ze de mist in, want woningen mógen wettelijk niet leegstaan. Om de strijd aan te binden met het woningtekort, heeft Amsterdam met ingang van 2023 de Leegstandsverordening aangepast. Wanneer een woning langer dan zes maanden leegstaat, moet de eigenaar dit melden."
Overigens is die 2 jaar dat ik mijn woning wil aanhouden geen gegeven, maar 1 jaar is wel het minimum. Mijn vriend heeft al 2 relaties gehad van 5 jaar die rond de 6-9 maanden na het samenwonen uit gingen, vandaar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in