Opvoeding van vriendinnen

11-07-2026 14:22 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee goede vriendinnen die er qua opvoeding van de pubers een andere stijl op na houden dan ik. Met de meeste andere vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd zit ik meer op één lijn. Ik merk dat ik regelmatig op mijn tong zit te bijten en me ook wel een beetje zorgen maak en daarom overweeg ik om het toch bespreekbaar te maken maar hoe. Het zijn allebei hele goede vriendinnen en ik zou hun vriendschap absoluut niet willen kwijtraken. Ze zijn allebei echt mega beschermend en behandelen hun tieners in sommige opzichten echt nog als kinderen. Bijvoorbeeld de tanden van de 14-jarige op zijn eigen verzoek voor hem poetsen voor een bezoek aan de tandarts. Hem nog bij haar in bed laten slapen. De telefoon van een 16-jarige regelmatig controleren op bijv appjes en sms-jes. Een google alert instellen voor als het kind bepaalde termen googlet. Sowieso hebben ze beide live 360 of hoe dat ook heet om hun kinderen altijd te kunnen volgen. Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders. Van één van de kinderen van deze vriendinnen weet ik dat ze best lijdt onder het strenge regime en ze doet ook regelmatig dingen stiekem waar mijn vriendin natuurlijk altijd achterkomt. Met name om die situatie maak ik me zorgen. Ik ben een enorme conflictvermijder maar soms zou ik willen dat ik dit wel durfde te bespreken.
Solomio schreef:
11-07-2026 14:54
Totdat een vriendin jou aanspreekt, omdat zij vindt dat jouw kind lijdt onder jouw opvoeding.
Beláchelijk en onverantwoord, je 16-jarige alleen op vakantie laten gaan. Ik maak me oprecht zorgen.

Benieuwd naar de reactie.
Ik ben zeker niet blind voor mijn eigen eigenaardigheden maar daar gaat het hier niet over, mijn zoon bijv een ontzettende betweter af en toe en ik weet dat hij dat van mij heeft. Ik bespreek ook heus mijn eigen vragen en onzekerheden over opvoeding enzo met anderen. Ik denk ook absoluut niet dat ik nou zo’n ontzettend goede opvoeder ben want zoals iemand hier ook als ergens zei kun je ook geluk of pech hebben met je kinderen hun aard of aanleg. En wat de een onwijs heftig vindt kan voor de ander echt peanuts zijn. Ik heb enorme missers gemaakt, zeker tijdens de scheiding en dat vond ik heel erg. En wat betreft het “lijden”, het meiske is enorm ongelukkig en dat heeft allerlei oorzaken en een ervan is wel dat haar ouders, deels door ervaringen in het verleden, enorm in haar nek hijgen. Ik heb tot nu toe overigens nog nooit ongevraagd advies gegeven en allemaal maar geknikt, zakdoekjes aangereikt en geknuffeld.
Koffieleut123 schreef:
11-07-2026 14:39
Ik bespreek veel met beide, ook mijn eigen sores hoor. Bij beide vriendinnen zijn er ook wel zorgen om de kinderen die ze met mij delen. Ik vind dat een normaal onderdeel van een goede vriendschap. Het komt nu misschien over alsof ik vind dat ik de wijsheid in pacht heb maar dat is zeker niet waar (hoop ik) Wilde meer aangeven waar het verschil in zit.
In jullie gesprekken vertel je hoe jij het doet, neem ik aan? Ze weten dan dus wel ongeveer wat jij ervan vindt.
Je kunt af en toe extra aangeven dat jij zelfstandigheid en vertrouwen heel belangrijk vindt maar verder zou ik niet gaan.
Als je er last van hebt kun je ook iets meer afstand nemen.
Het is zoals het is
Koffieleut123 schreef:
11-07-2026 15:01
Ik ben zeker niet blind voor mijn eigen eigenaardigheden maar daar gaat het hier niet over, mijn zoon bijv een ontzettende betweter af en toe en ik weet dat hij dat van mij heeft. Ik bespreek ook heus mijn eigen vragen en onzekerheden over opvoeding enzo met anderen. Ik denk ook absoluut niet dat ik nou zo’n ontzettend goede opvoeder ben want zoals iemand hier ook als ergens zei kun je ook geluk of pech hebben met je kinderen hun aard of aanleg. En wat de een onwijs heftig vindt kan voor de ander echt peanuts zijn. Ik heb enorme missers gemaakt, zeker tijdens de scheiding en dat vond ik heel erg. En wat betreft het “lijden”, het meiske is enorm ongelukkig en dat heeft allerlei oorzaken en een ervan is wel dat haar ouders, deels door ervaringen in het verleden, enorm in haar nek hijgen. Ik heb tot nu toe overigens nog nooit ongevraagd advies gegeven en allemaal maar geknikt, zakdoekjes aangereikt en geknuffeld.
Dan heb je je antwoord toch. Je bent een betweter zeg je zelf. Dat betekent dus dat je al snel vindt dat jij het beter weet. Blijkbaar ook als het om het opvoeden van andermans kinderen gaat.

Ik denk dat de meeste ouders veel beter zijn in het opvoeden van andere kinderen dan in die van zichzelf.
Je zou ook eens kunnen vragen of je vriendin op zoek is naar advies. Of met een hele zachte opmerking beginnen. Dan merk je vanzelf hoe dat valt
Het is zoals het is
Ik snap je wel TO. Ik ervaar dit nu zelf ook met een vriendin, niet zozeer haar opvoeding in het algemeen, maar wel keuzes die zij en haar ex maken tijdens en na hun scheiding die te maken hebben met de kinderen. Ik weet dat het een lastige situatie is, dus ik vind het niet mijn plaats om me er mee te bemoeien. Maar ik vind het contact hierdoor best lastig geworden.
Mabel schreef:
11-07-2026 15:13
Dan heb je je antwoord toch. Je bent een betweter zeg je zelf. Dat betekent dus dat je al snel vindt dat jij het beter weet. Blijkbaar ook als het om het opvoeden van andermans kinderen gaat.

Ik denk dat de meeste ouders veel beter zijn in het opvoeden van andere kinderen dan in die van zichzelf.
Eens met dit.

En die andere ouders weten ook echt wel dat anderen chiller zijn of er minder bovenop zitten. Zij vinden het blijkbaar alleen geen betere optie dus laat ze gewoon. Zelfs al wordt kind er wat ongelukkig van, dan moet ze dat zelf maar met haar ouders bespreken maar als dat ook komt door haar eerdere gedrag (wat ik er een beetje uit lees) dan is het heel jammer maar wellicht ook wel begrijpelijk dat er weinig ruimte is. Om daar haar hele ongeluk aan op te hangen is wellicht ook niet terecht en niet fair voor de ouders
Ik vind het feit dat je, zoals je zegt betweterig bent, niet helemaal rijmen met dat je ‘ enorm conflictvermijdend’ bent.
Koffieleut123 schreef:
En wat betreft het “lijden”, het meiske is enorm ongelukkig en dat heeft allerlei oorzaken en een ervan is wel dat haar ouders, deels door ervaringen in het verleden, enorm in haar nek hijgen.
Je schrijft zelf al dat er meerdere oorzaken zijn dat dat meisje zo ongelukkig is, en dat haar ouders niet helemaal voor niks zo in haar nek hijgen. Geen enkele reden dus om op een hoog opvoedpaard te gaan zitten en te veronderstellen dat het met jouw manier van opvoeden ineens allemaal koek en ei is met het meisje.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Lady*Voldemort schreef:
11-07-2026 15:20
Je schrijft zelf al dat er meerdere oorzaken zijn dat dat meisje zo ongelukkig is, en dat haar ouders niet helemaal voor niks zo in haar nek hijgen. Geen enkele reden dus om op een hoog opvoedpaard te gaan zitten en te veronderstellen dat het met jouw manier van opvoeden ineens allemaal koek en ei is met het meisje.
Nee dat zou ik zeker niet willen beweren
Juneberry schreef:
11-07-2026 15:18
Eens met dit.

En die andere ouders weten ook echt wel dat anderen chiller zijn of er minder bovenop zitten. Zij vinden het blijkbaar alleen geen betere optie dus laat ze gewoon. Zelfs al wordt kind er wat ongelukkig van, dan moet ze dat zelf maar met haar ouders bespreken maar als dat ook komt door haar eerdere gedrag (wat ik er een beetje uit lees) dan is het heel jammer maar wellicht ook wel begrijpelijk dat er weinig ruimte is. Om daar haar hele ongeluk aan op te hangen is wellicht ook niet terecht en niet fair voor de ouders
Als het ongelukkig zijn zeer ernstige vormen aanneemt dan is een professional een beter idee dan een vriendin van moeder met een andere visie op opvoeden.
Koffieleut123 schreef:
Mijn ongelukkige kind was suïcidaal. Reken maar dat ik die in zijn nek hijgde.
Wat uiteraard voor de oppervlakkige toeschouder bijdroeg aan zijn ongelukkig voelen.

Je doet alsof je heus ook kritisch bent op jezelf, maar in je OP klink je heel anders.

Als je vriendin tips vraagt, prima, dan kun je iets zeggen.
Anders zou je er wat mij betreft niet eens een mening over mogen hebben.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Mabel schreef:
11-07-2026 15:13

Dit.
Onkruit schreef:
11-07-2026 15:19
Ik vind het feit dat je, zoals je zegt betweterig bent, niet helemaal rijmen met dat je ‘ enorm conflictvermijdend’ bent.
Het is toch echt zo. Ik uit die betweterige kant zo min mogelijk in het openbaar omdat ik inmiddels ook wel weet dat dat geen fijne eigenschap is. Ik haat ruzie en heb geleerd om zuinig te zijn op mensen waar ik veel om geef zoals deze twee vriendinnen
Solomio schreef:
11-07-2026 15:28
Dit.
Ja ik denk dat je gelijk hebt
Koffieleut123 schreef:
11-07-2026 15:28
Ja ik denk dat je gelijk hebt
Deze, maar dan voor kinderen opvoeden:
Afbeelding
Solomio schreef:
11-07-2026 15:32
Deze, maar dan voor kinderen opvoeden:
Afbeelding
Haha, precies id. Van kind ruilen kan in principe wel natuurlijk :proud:
Koffieleut123 schreef:
11-07-2026 14:39
Ik bespreek veel met beide, ook mijn eigen sores hoor. Bij beide vriendinnen zijn er ook wel zorgen om de kinderen die ze met mij delen. Ik vind dat een normaal onderdeel van een goede vriendschap. Het komt nu misschien over alsof ik vind dat ik de wijsheid in pacht heb maar dat is zeker niet waar (hoop ik) Wilde meer aangeven waar het verschil in zit.

Ja, plus dat je lijkt te insinueren dat jouw kinderen het zo goed doen door jouw betere opvoeding:

Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders.

Je zou echte interesse kunnen tonen in het hoe en het waarom, maar ik denk dat dat heel erg moeilijk gaat worden. Want vanuit iemand die het beter denkt te weten komen die vragen toch al snel niet oprecht over maar als (slecht) vermomde kritiek.
Het valt wel te leren hoor, interesse met een open blik, dus als je dat belangrijk vindt kun je dat gaan toepassen.
Ik ken het hoe en het waarom want natuurlijk hebben we het daar wel over, ik vind het alleen moeilijk hoe om te gaan met wat ik soms denk. Maar ik denk dat ik gewoon blijf doen wat ik al deed en inderdaad mijn mening niet ongevraagd ga delen
S-Groot schreef:
11-07-2026 15:40
Ja, plus dat je lijkt te insinueren dat jouw kinderen het zo goed doen door jouw betere opvoeding:

Dat bedoelde ik niet te zeggen
Solomio schreef:
11-07-2026 14:48
Ik wacht al jaren op een dergelijk topic waarin iemand vindt dat haar vriendinnen het zoveel beter doen en hoe zij dat ook kan bereiken.
Leuk nieuw topic, op welk topic wacht je al jaren. Ik onder andere op het mijn kind in groep 7 leest op het niveau van groep 3. Welke boeken raden jullie aan.
Mabel schreef:
11-07-2026 15:51
Leuk nieuw topic, op welk topic wacht je al jaren. Ik onder andere op het mijn kind in groep 7 leest op het niveau van groep 3. Welke boeken raden jullie aan.
Ah ja, ook een buitengewoon interessant topic.
Mijn kinderen zijn een stuk jonger, maar ik vond het bloedirritant wanneer een ander tegen mij zei dat ik mijn kind "gewoon wat meer los moet laten en alleen op straat moest laten spelen". Dat zijn namelijk ouders met een enorm braaf kind, dat nooit wegloopt, keurig luistert en binnen de lijntjes kleurt en ervan overtuigd was dat dat kwam door hun superieure opvoedstijl. Mijn kind kon binnen 10 tellen aan de andere kant van de stad zijn. Mijn tweede kind kreeg dezelfde opvoeding en deed dat niet.

Je kunt het heel vriendelijk brengen, maar het blijft gewoon gruwelijk irritant als een betweter gaat vertellen dat hun opvoeding beter is.
Blijf op je tong bijten en bemoei je er niet mee. Zij weten echt wel dat jouw manier van opvoeden anders is dan die van hen. Zullen ze ongetwijfeld ook een mening over hebben
lenthe_ schreef:
11-07-2026 16:04
Mijn kinderen zijn een stuk jonger, maar ik vond het bloedirritant wanneer een ander tegen mij zei dat ik mijn kind "gewoon wat meer los moet laten en alleen op straat moest laten spelen". Dat zijn namelijk ouders met een enorm braaf kind, dat nooit wegloopt, keurig luistert en binnen de lijntjes kleurt en ervan overtuigd was dat dat kwam door hun superieure opvoedstijl. Mijn kind kon binnen 10 tellen aan de andere kant van de stad zijn. Mijn tweede kind kreeg dezelfde opvoeding en deed dat niet.

Je kunt het heel vriendelijk brengen, maar het blijft gewoon gruwelijk irritant als een betweter gaat vertellen dat hun opvoeding beter is.
Blijf op je tong bijten en bemoei je er niet mee. Zij weten echt wel dat jouw manier van opvoeden anders is dan die van hen. Zullen ze ongetwijfeld ook een mening over hebben
Het verschilt niet alleen per kind, ook per ouder.
Sommige ouders zijn wat voorzichtiger, en dat kan natuurlijk problematisch worden, maar het overgrote deel van de ouders vormt geen probleem. Ook als je wat bezorgder bent dan gemiddeld of juist wat minder dan gemiddeld.

Vrijwel alle kinderen worden toch zelfstandig.
Ik heb een keer, lang geleden, een topic geopend over mijn eigen onzekerheid bij de opvoeding van mijn kind. Die fout maak ik niet nog een keer. De mooiste opmerking vond ik nog wel dat ik beter helemaal geen kind had kunnen krijgen, maar dat was wel 'goed bedoeld' van die forummer.

Maar goed, on topic: als er geen sprake is van mishandeling of ernstige problemen dan zijn nuanceverschillen in de opvoeding jouw zaak niet.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven