Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2667 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Overal 'doe' voor zeggen, daar kan ik maar niet aan wennen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Renske schreef:
17-07-2026 12:58
In deze regio vragen mensen ook wat er voor de tv is, ipv op tv. En in mijn werkgebied 'wat ben je nodig' ipv 'heb', ik blijf er kortsluiting bij krijgen. Een vriendin van mij zegt 'je bent het schuld', kan ik ook moeilijk aan wennen.
Dat 'onder voetbal zitten' is iets Brabants las ik in de gauwigheid. Het staat tot nu toe bij mij op nummer 1 van rare varianten.

Uit welke regio kom jij?
De manier waarop Klaas Dijkhof ‘nieuw’ zegt! Hij spreekt de ie niet uit, gruwelijk!
Mensen die vlak voor ze een hap nemen hun tong uitsteken. En mensen die hun vingers aflikken, vooral als ze daarna het eten waar anderen ook van gaan eten daarmee aanraken. Vaak gaat dat likken automatisch en onbewust volgens mij
Joppie schreef:
17-07-2026 12:22
4711? :biggrin: mijn oma overgoot haar (stoffen met gehaakt randje) zakdoek ermee.

Ja! Dat moet het zijn, 4711! He bah, een beetje kan ik wel aan, maar buurvrouw sprenkelt zich helemaal onder, lijkt het wel.
Dat moet dus nog steeds te koop zijn.
Renske schreef:
17-07-2026 12:58
In deze regio vragen mensen ook wat er voor de tv is, ipv op tv. En in mijn werkgebied 'wat ben je nodig' ipv 'heb', ik blijf er kortsluiting bij krijgen. Een vriendin van mij zegt 'je bent het schuld', kan ik ook moeilijk aan wennen.
Dat 'onder voetbal zitten' is iets Brabants las ik in de gauwigheid. Het staat tot nu toe bij mij op nummer 1 van rare varianten.

Is dit in ons melkwegstelsel?
Mensen die avund zeggen ipv avond (looking at you Humberto Tan en Fanny vd Reijt).

En formut ipv format ( Angela de Jong en Tina Nijkamp).
Eirlys schreef:
17-07-2026 20:09
Mensen die avund zeggen ipv avond (looking at you Humberto Tan en Fanny vd Reijt).

En formut ipv format ( Angela de Jong en Tina Nijkamp).

Robert ten Brink doet dat ook heel erg.
Wat ik steeds vaker hoor en zelfs zie op streamingdiensten, is dat iets begint in 3, 2, 1 seconden.

Volgens mij begint iets over 3 seconden, en niet in 3 seconden.
Lendal😩 gelukkig zijn ze snel weer terug naar Landal gegaan.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Paradise schreef:
17-07-2026 09:35
Misschien zeg ik dat ook wel.

Even opgezocht. Dat mensen bed zeggen inplaats van beddengoed is een stijlfiguur/beeldspraak en het schijnt metonymie te heten.

Daarbij kun je ook een deel van iets benoemen en het geheel bedoelen, of andersom. Of je duidt iets aan met een verwant begrip.

Zoals dat de zaal in lachen uitbarst inplaats van de mensen in de zaal.

Of aan iemand de vraag stellen of deze nog een kopje koffie wil. Inplaats van alleen de koffie te benoemen. Of een besluit dat door het Witte Huis wordt genomen. Inplaats van door de president die in dat Witte Huis zit.

Ik denk dat iedereen weleens dit soort beeldspraak gebruikt. Anders neem je alles wel erg letterlijk denk ik. En het is gewoon correct Nederlands. Maakt taal ook leuker en interessanter denk ik. En vooral: soms beter omdat er minder woorden nodig zijn. Als je echt volledig wilt zijn, dan is het risico juist dat je er naast zit.
Een bordje buiten de winkel: deze winkel is beveiligd tegen winkeldiefstal. Ik denk niet dat dieven er met de winkel vandoor willen gaan. De goederen in de winkel zijn beveiligd tegen winkeldiefstal.
We are in a bit of a pickle here . . .
Lieneke schreef:
17-07-2026 19:48
Ja! Dat moet het zijn, 4711! He bah, een beetje kan ik wel aan, maar buurvrouw sprenkelt zich helemaal onder, lijkt het wel.
Dat moet dus nog steeds te koop zijn.
Kölnisch Wasser.
Ik ben ooit eens in de fabriek geweest in Köln.
Pieremachochel
Djessy schreef:
17-07-2026 09:43
Ik zeg ook broodje als ik boterham bedoel. Mijn moeder zei wel altijd boterham. Dat vond ik dus stom, het klonk zo correct ofzo ;-D (Regio Amsterdam trouwens).

Maar de hamvraag ;-D is dus: wat zeg je dan tegen een echt broodje?
En als je dat ook 'broodje' noemt, hoe maak je dan het onderscheid tussen het één en het ander? Stel je hebt zowel boterhammen als harde bolletjes in huis. Hoe geef je bij een ander aan of je een boterham wil of een broodje?
"Onder voetbal" heb ik hier in Brabant nog nooit gehoord. Maar goed, Brabant is groot. :P
Courage schreef:
18-07-2026 10:58
En als je dat ook 'broodje' noemt, hoe maak je dan het onderscheid tussen het één en het ander? Stel je hebt zowel boterhammen als harde bolletjes in huis. Hoe geef je bij een ander aan of je een boterham wil of een broodje?
Dan vraag ik: wil je een broodje? Als het antwoord ja is, vraag ik: wil je dan een pistoletje, kaiserbroodje, zacht bolletje of een sneetje brood?
Jankerd
Wat onhandig Djessy haha.

Mijn man heb ik ook moet aan/afleren dat één boterham géén dubbele boterham is.
Nederlands is niet zijn moedertaal. En in zijn moedertaal is men redelijk flexibel met woorden en interpretaties. Je haalt meer uit de context van een zin. Nederlands is veel preciezer. Aangezien hij vaak een dubbele boterham at, dacht hij dat het wel duidelijk was als hij 'één boterham' zei, dat ik dan begreep dat het een dubbele moest zijn. Nee joh, zo werkt het niet. ;-D
Ik vind het niet onhandig hoor, ben het zo gewend. Plus ik hoef nooit aan een ander te vragen of ie een broodje wil, ik eet meestal alleen nml.
Een dubbele boterham is hier 2 broodjes.
Jankerd
Djessy schreef:
18-07-2026 11:18
Ik vind het niet onhandig hoor, ben het zo gewend. Plus ik hoef nooit aan een ander te vragen of ie een broodje wil, ik eet meestal alleen nml.
Een dubbele boterham is hier 2 broodjes.

Whaha, ik word gek! :D
noglangnietjarig schreef:
18-07-2026 09:45
Kölnisch Wasser.
Ik ben ooit eens in de fabriek geweest in Köln.

Dat lijkt mij best interessant! Maar hoe rook het daar???
Djessy schreef:
18-07-2026 11:06
Dan vraag ik: wil je een broodje? Als het antwoord ja is, vraag ik: wil je dan een pistoletje, kaiserbroodje, zacht bolletje of een sneetje brood?
Heb jij ook altijd het aanbod van dat alles?
Wij kunnen wel brood zeggen tegen al die verschillende dingen die je noemt, als in:
Op zaterdag eten we altijd soep met brood.

En dat kan dan de ene keer soep zijn waarbij er pistoletjes zijn, de andere keer witte zachte bollen en weer een andere keer gewoon boterhammen.

Maar als er wordt gevraagd: zijn er ook broodjes? Dan bedoelt men hier: iets anders van broodproduct dan de boterhammen.
Influencers of social media koks die alles "niet normaal" vinden als ze het lekker vinden.
cognac schreef:
18-07-2026 12:39
Heb jij ook altijd het aanbod van dat alles?
Wij kunnen wel brood zeggen tegen al die verschillende dingen die je noemt, als in:
Op zaterdag eten we altijd soep met brood.

En dat kan dan de ene keer soep zijn waarbij er pistoletjes zijn, de andere keer witte zachte bollen en weer een andere keer gewoon boterhammen.

Maar als er wordt gevraagd: zijn er ook broodjes? Dan bedoelt men hier: iets anders van broodproduct dan de boterhammen.
Nee, ik heb dat aanbod niet allemaal. Zoals ik al zei, ik hoef het ook nooit te vragen, want ik eet altijd alleen. Plus ik heb meestal alleen sneetjes brood in huis. En als ik brood ga eten dan gaat het in m'n hoofd dus zo: ff een broodje pindakaas maken.
Jankerd
Ik ben een brood taal nazi. :P Brood is voor mij boterhammen. Broodjes zijn voor mij harde broodjes. Bolletjes zijn zachte broodjes. Stokbrood is...Stokbrood. Als je zegt ik eet soep met een broodje dan denk ik dus enkel aan een hard broodje. Niet aan een boterham, stokbrood of zacht bolletje. En soep met brood is voor mij soep met één of meer boterhammen.
newspaper schreef:
15-07-2026 08:27
"Dinnetje" :mrgreen:
Ik hoor hem nog weleens, het is toch vreselijk dat dat woord uit de mond van een volwassen mens komt!
#onzinnige ergenissen
Dinnetje,kindje... ja. Snap ik ook niet.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Courage schreef:
18-07-2026 10:58
Ik dan gewoon of diegene een broodje of bolletje/ kadetje wil.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven