The Odyssee
vrijdag 17 juli 2026 om 17:42
Iemand deze film al gezien?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.
Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
Mijn zoon wil er dolgraag naartoe, is alleen nog maar 10 jaar oud. Hij kent het verhaal van de Odyssee en alle goden etcetera.
Ik ben niet enorm strikt als het om leeftijdscategorieën gaat en hij heeft al best wat gezien. Maar misschien zitten er toch stukken in die totaaaaaaal ongeschikt zijn?
zaterdag 18 juli 2026 om 12:33
Zoek het gemiddelde opleidingsniveau in NL eens op en kijk voor de lol eens op Facebook bij een doorsnee nieuwskanaal naar de reacties.Taskmaster schreef: ↑18-07-2026 12:14Oh ja, ik vind het juist simpeltjes als je de odyssee niet kent.
zaterdag 18 juli 2026 om 12:37
Is er nu echt een verband tussen opleidingsniveau en het kennen van dit verhaal?
In ieder geval: ik kende het verhaal alleen bij naam (en dus niet wat betreft inhoud) en ben toch echt aan een universiteit afgestudeerd.
zaterdag 18 juli 2026 om 12:40
Tot op zekere hoogte denk ik wel, aangezien het, in mijn tijd tenminste, bij Grieks werd behandeld.
De bewerking/vertaling van Imme Dros is al niveau 3:
https://www.jeugdbibliotheek.nl/12-18-j ... halen.html
Op welk niveau moet ik lezen?
In principe lees je altijd op je eigen niveau, maar het is wel de bedoeling dat je je ontwikkelt. Je zit op school om steeds beter te worden. In je eindexamenjaar moet je kunnen laten zien dat je een bepaald niveau bereikt hebt:
eind 4 vmbo (uitgezonderd BB) minstens niveau 2
begin 4 havo en vwo minstens niveau 2
eind 5 havo minstens niveau 3
eind 6 vwo minstens niveau 4
Dat betekent niet dat je bijvoorbeeld meteen in vwo 4 op niveau 4 moet gaan lezen. Het is prima om te beginnen op niveau 2 of niveau 3, als je maar zorgt dat je niveau steeds hoger wordt en je aan het eind van vwo 6 minstens niveau 4 hebt.
star⁴ wijzigde dit bericht op 18-07-2026 12:51
50.58% gewijzigd
zaterdag 18 juli 2026 om 12:50
Ik ben inderdaad via de mavo uiteindelijk op de universiteit terecht gekomen.
Maar gezien het sterke verband tussen sociaal-economische achtergrond en scholing lijkt me het correcter kennis over Griekse werken te koppelen aan sociaal-economische achtergrond, niet zozeer aan opleidingsniveau.
En omdat ik niet de enige ben die via een andere weg op de universiteit terecht gekomen is vind ik kwalificaties als 'simpel' dan ook een belediging. Naast kortzichtig.
zaterdag 18 juli 2026 om 12:53
Dat bedoel ik niet zo als je op mijn simpel doelt. Ik vind het normaal als je niet bekend bent met Griekse werken.Paradise schreef: ↑18-07-2026 12:50Ik ben inderdaad via de mavo uiteindelijk op de universiteit terecht gekomen.
Maar gezien het sterke verband tussen sociaal-economische achtergrond en scholing lijkt me het correcter kennis over Griekse werken te koppelen aan sociaal-economische achtergrond, niet zozeer aan opleidingsniveau.
En omdat ik niet de enige ben die via een andere weg op de universiteit terecht gekomen is vind ik kwalificaties als 'simpel' dan ook een belediging. Naast kortzichtig.
zaterdag 18 juli 2026 om 13:02
Ik had het vooral over Taskmaster.
Alhoewel jij ook bepaalde reacties op Facebook bij nieuwsberichten als graadmeter ziet. En dan kom je weer op een aloude discussie: aanstichter van veel dubieuze reacties op Facebook is toch echt een zogenoemde geleerde in de vorm van Thierry Baudet, die waarschijnlijk alle Griekse verhalen in de oorspronkelijke taal kan opdreunen.
Ik vind het glad ijs elkaar de maat te nemen op specifieke kennis. Kan iedereen met een bepaalde achtergrond nog steeds de hoofdwetten van de thermodynamica opdreunen? Of het werk van Karl Marx? Of werken uit de Bijbel?
En wat is kennen precies? Is De Odyssee nu echt een ingewikkeld verhaal om te onthouden in zijn basisvorm?
En wat te doen met nieuwe Nederlanders, die soms ook specifieke westerse kennis niet hebben?
zaterdag 18 juli 2026 om 13:04
Dat klopt. Ik vraag me af of je, als je ziet hoe slecht er gelezen wordt, serieus kan denken dat veel mensen de Odyssee wel kennen.Paradise schreef: ↑18-07-2026 13:02Ik had het vooral over Taskmaster.
Alhoewel jij ook bepaalde reacties op Facebook bij nieuwsberichten als graadmeter ziet. En dan kom je weer op een aloude discussie: aanstichter van veel dubieuze reacties op Facebook is toch echt een zogenoemde geleerde in de vorm van Thierry Baudet, die waarschijnlijk alle Griekse verhalen in de oorspronkelijke taal kan opdreunen.
Ik vind het glad ijs elkaar de maat te nemen op specifieke kennis. Kan iedereen met een bepaalde achtergrond nog steeds de hoofdwetten van de thermodynamica opdreunen? Of het werk van Karl Marx? Of werken uit de Bijbel?
En wat is kennen precies? Is De Odyssee nu echt een ingewikkeld verhaal om te onthouden in zijn basisvorm?
En wat te doen met nieuwe Nederlanders, die soms ook specifieke westerse kennis niet hebben?
zaterdag 18 juli 2026 om 13:22
zaterdag 18 juli 2026 om 13:36
Dan ben ik een simpele vwo’er.Taskmaster schreef: ↑18-07-2026 12:14Oh ja, ik vind het juist simpeltjes als je de odyssee niet kent.
Volgens mij heeft het gewoon met interesse te maken. Niet met intelligentie of opleiding.
zaterdag 18 juli 2026 om 14:00
Joh, doe eens rustig. Ik heb vrijwel alle boeken in het Grieks gelezen en ben alsnog nieuwsgierig naar wat/hoe Nolen het neerzet. Niets simpeltjes aan graag verrast willen worden; eerder simpeltjes om zo uit de hoogte te willen doen dat je andere hun plezier niet meer gunt om je eigen kennis te showen.Taskmaster schreef: ↑18-07-2026 12:14Oh ja, ik vind het juist simpeltjes als je de odyssee niet kent.
zaterdag 18 juli 2026 om 14:00
Joh, doe eens rustig. Ik heb vrijwel alle boeken in het Grieks gelezen en ben alsnog nieuwsgierig naar wat/hoe Nolen het neerzet. Niets simpeltjes aan graag verrast willen worden; eerder simpeltjes om zo uit de hoogte te willen doen dat je andere hun plezier niet meer gunt om je eigen kennis te showen.Taskmaster schreef: ↑18-07-2026 12:14Oh ja, ik vind het juist simpeltjes als je de odyssee niet kent.
zaterdag 18 juli 2026 om 14:32
Omdat de spoiler inmiddels is verwijderd
zaterdag 18 juli 2026 om 15:23
Wow, dit vind ik echt super knap!Blablabla97 schreef: ↑18-07-2026 14:00Joh, doe eens rustig. Ik heb vrijwel alle boeken in het Grieks gelezen en ben alsnog nieuwsgierig naar wat/hoe Nolen het neerzet. Niets simpeltjes aan graag verrast willen worden; eerder simpeltjes om zo uit de hoogte te willen doen dat je andere hun plezier niet meer gunt om je eigen kennis te showen.
.
zaterdag 18 juli 2026 om 17:35
Alsof je Grieks gehad moet hebben op het gymnasium om de naam en in grote lijnen het verhaal van Odyssee te kennen? Alsof iedere gymnasiast het boek (liefst in het Grieks) uit zijn hoofd kent?
In vrijwel iedere brugklasmethode geschiedenis op ieder niveau wordt er minstens een paragraaf besteed aan Griekse mythologie en Homerus. Kies je geschiedenis dan krijg je dit onderwerp uitgebreid in de bovenbouw HAVO en VWO. Op het gymnasium maak je natuurlijk nog meer kennis met Homerus.
Ben je (of je nu op VMBO of VWO zit) geïnteresseerd in mooie verhalen en geschiedenis , grote kans dat je dat de verhalen ergens anders nog eens tegen kwam in een film, serie of jeugdboek.
Ik vond wel dat voor deze (overig prachtige ) film wel wat voorkennis handig zou zijn. Ik bedacht dat voor veel mensen in de Pathé zaal het best een moeilijk verhaal was met al die namen en zo.
Maar nu begrijp ik dat ik het mis had: hier op het VIVA forum wemelt het van de oudheid kundigen
In vrijwel iedere brugklasmethode geschiedenis op ieder niveau wordt er minstens een paragraaf besteed aan Griekse mythologie en Homerus. Kies je geschiedenis dan krijg je dit onderwerp uitgebreid in de bovenbouw HAVO en VWO. Op het gymnasium maak je natuurlijk nog meer kennis met Homerus.
Ben je (of je nu op VMBO of VWO zit) geïnteresseerd in mooie verhalen en geschiedenis , grote kans dat je dat de verhalen ergens anders nog eens tegen kwam in een film, serie of jeugdboek.
Ik vond wel dat voor deze (overig prachtige ) film wel wat voorkennis handig zou zijn. Ik bedacht dat voor veel mensen in de Pathé zaal het best een moeilijk verhaal was met al die namen en zo.
Maar nu begrijp ik dat ik het mis had: hier op het VIVA forum wemelt het van de oudheid kundigen
zaterdag 18 juli 2026 om 17:44
Maar je onderschrijft nu toch juist het standpunt dat iedereen het eigenlijk wel moet kennen?Miro45 schreef: ↑18-07-2026 17:35Alsof je Grieks gehad moet hebben op het gymnasium om de naam en in grote lijnen het verhaal van Odyssee te kennen? Alsof iedere gymnasiast het boek (liefst in het Grieks) uit zijn hoofd kent?
Ik ben het er ook niet mee eens dat iedereen die interesse heeft in mooie verhalen en geschiedenis, het wel eens moet zijn tegengekomen.
Er zijn nogal wat mooie verhalen en er is nogal wat geschiedenis. Ook maar net waar je interesse ligt.
Overigens zijn het mythen en is het onduidelijk of de gebeurtenissen en personages echt hebben bestaan. Dat maakt het niet voor iedereen die geschiedenis boeiend vindt even interessant.
zaterdag 18 juli 2026 om 17:49
Ik denk niet dat de Odyssee behandeld wordt bij geschiedenis in de bovenbouw. Ik kreeg vroeger in de brugklas heel kort iets over Griekse mythologie, daarna niet meer echt.
Als je geen gymnasium doet (bij Grieks wordt Homerus wel uitgebreid behandeld) kom je er misschien mee in aanraking als je bijvoorbeeld voor Nederlands de vertaling van Imme Dros leest.
Als je geen gymnasium doet (bij Grieks wordt Homerus wel uitgebreid behandeld) kom je er misschien mee in aanraking als je bijvoorbeeld voor Nederlands de vertaling van Imme Dros leest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 18 juli 2026 om 18:01
Zeg ik niet. De Odyssee staat alleen in 4 vmbo niet op de leeslijst bijvoorbeeld, net als dat je in 6 vwo niet meer wegkomt met De Kleine Blonde Dood.Miro45 schreef: ↑18-07-2026 17:35Alsof je Grieks gehad moet hebben op het gymnasium om de naam en in grote lijnen het verhaal van Odyssee te kennen? Alsof iedere gymnasiast het boek (liefst in het Grieks) uit zijn hoofd kent?
Dus de káns dat je als vmbo'er het verhaal ként (want dat is wat Taskmaster schreef) omdat je er gewoon na dat ene hoofdstuk bij geschiedenis niet meer mee in aanraking komt via het lesprogramma lijkt me kleiner.
Dat is wat ik bedoel. Weinig blijven hangen van een hoofdstuk geschiedenis in de brugklas als ik er al geen interesse in had.
zaterdag 18 juli 2026 om 18:09
Precies. Het hangt dus af van je interesse of je ongeveer of precies weet hoe het zat met Odyssee. En die interesse heeft niet zo veel met schoolniveau te maken . Het kan zo maar zijn dat iemand met gymnasium zo n pesthekel had aan Homerus dat hij of zij het verhaal verdrongen heeft.
Om deze film echt te waarderen (vind ik) zou het fijn zijn als je wat basiskennis hebt. Hoe zat het ook alweer met de Trojaanse oorlog en zo.
Om deze film echt te waarderen (vind ik) zou het fijn zijn als je wat basiskennis hebt. Hoe zat het ook alweer met de Trojaanse oorlog en zo.
zaterdag 18 juli 2026 om 18:16
Met de tien tijdvakken komt de oudheid in 4 havo of 5 vwo opnieuw aan bod. Dan moet je het vak wel kiezen. Zeker weten dat de Trojasnse oorlog en Homerus genoemd/behandejd worden. Bij het eindexamen VWO zou het zelfs in een vraag terug kunnen komen.Susan schreef: ↑18-07-2026 17:49Ik denk niet dat de Odyssee behandeld wordt bij geschiedenis in de bovenbouw. Ik kreeg vroeger in de brugklas heel kort iets over Griekse mythologie, daarna niet meer echt.
Ik weet niet hoe oud je hebt. De 10 tijdvakken vormen sinds zo n 25 jaar het examenprogramma (niet VMBO)
Maar zoals met alles: wanneer dit niet jouw interesse heeft, blijft de kennis minder hangen.
zaterdag 18 juli 2026 om 18:17
Nu misschien, ruim 30 jaar geleden op zeker niet.Miro45 schreef: ↑18-07-2026 17:35
En zoals ik al schreef, ik vond, en vind, de Griekse mythologie niet zo boeiend, dus nooit gericht een boek over gelezen.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 18 juli 2026 om 18:18
Precies, die bestonden nog niet eens toen ik eindexamen deed en mijn jaar 5 en 6 geschiedenis stonden volledig in het teken van de examenonderwerpen.Miro45 schreef: ↑18-07-2026 18:16Met de tien tijdvakken komt de oudheid in 4 havo of 5 vwo opnieuw aan bod. Dan moet je het vak wel kiezen. Zeker weten dat de Trojasnse oorlog en Homerus genoemd/behandejd worden. Bij het eindexamen VWO zou het zelfs in een vraag terug kunnen komen.
Ik weet niet hoe oud je hebt. De 10 tijdvakken vormen sinds zo n 25 jaar het examenprogramma (niet VMBO)
Maar zoals met alles: wanneer dit niet jouw interesse heeft, blijft de kennis minder hangen.
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in