Grote kampeertopic
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:42
zondag 19 juli 2026 om 09:26
Wij kamperen sinds de geboorte van onze derde met een caravan. Afgelopen jaar hebben we ons oudje ingeruild voor een iets nieuwere, luxere en slagje grotere. Heel fijn.
In de zomervakantie gaan we meestal 2 of 3 weken naar Frankrijk. Onderweg slapen we meestal met zijn allen in de caravan. Op de plek van bestemming slapen 2 kinderen in een tentje.
Tussendoor ga ik weleens een nachtje of weekend met 1 of 2 kinderen met een tentje kamperen. Vind ik ook nog steeds heerlijk!
In de zomervakantie gaan we meestal 2 of 3 weken naar Frankrijk. Onderweg slapen we meestal met zijn allen in de caravan. Op de plek van bestemming slapen 2 kinderen in een tentje.
Tussendoor ga ik weleens een nachtje of weekend met 1 of 2 kinderen met een tentje kamperen. Vind ik ook nog steeds heerlijk!
maandag 20 juli 2026 om 09:48
Ik ben heel stiekem al aan het kijken voor volgend jaar zomer. Afgelopen jaar keek ik in november en was er al veel volgeboekt, bizar!
Nu hebben we Terschelling op het oog, maar de prijzen voor de boot....ik kwam op 350 euro om de auto met aanhanger mee te nemen, zó duur! En dan moeten we op het eiland ook nog eens een bakfiets huren. Voor dat geld kampeer je goedkoper 2 weken in Zuid Frankrijk
Nu hebben we Terschelling op het oog, maar de prijzen voor de boot....ik kwam op 350 euro om de auto met aanhanger mee te nemen, zó duur! En dan moeten we op het eiland ook nog eens een bakfiets huren. Voor dat geld kampeer je goedkoper 2 weken in Zuid Frankrijk
maandag 20 juli 2026 om 12:15
Maar neem je hierin ook mee dat je naar Zuid Frankrijk geld kwijt bent aan tol en benzine en dat je een paar vakantiedagen kwijt bent aan de reis? En even afgezien van de kosten, Terschelling is fantastisch mooi, zeker niet minder dan Zuid Frankrijk. En je hebt minder last van bosbranden, hittegolven en Fransen.Lalalola schreef: ↑20-07-2026 09:48Ik ben heel stiekem al aan het kijken voor volgend jaar zomer. Afgelopen jaar keek ik in november en was er al veel volgeboekt, bizar!
maandag 20 juli 2026 om 12:23
Ja, we zijn al best vaak in het voorjaar op Terschelling geweest, heerlijk.thistle schreef: ↑20-07-2026 12:15Maar neem je hierin ook mee dat je naar Zuid Frankrijk geld kwijt bent aan tol en benzine en dat je een paar vakantiedagen kwijt bent aan de reis? En even afgezien van de kosten, Terschelling is fantastisch mooi, zeker niet minder dan Zuid Frankrijk. En je hebt minder last van bosbranden, hittegolven en Fransen.
Ik kom uit op: €550 14 dagen kamperen, €350 boot, €320 fietshuur. Kamperen in Frankrijk doen we ook voor 500/600 euro per 2 weken, maar we betalen geen €670 euro aan tol en benzine...Maar misschien toch maar een keer doen, lijkt me een heerlijke plek met onze peuter
maandag 20 juli 2026 om 12:52
Vraag aan de kampeerders hier: dit jaar gaan we in NL kamperen, volgend jaar wil ik weer buitenland maar niet te ver (vanwege de km’s maar ook de hitte).
Wat vinden jullie van noord Frankrijk/luxemburg? Ik ben al jaren niet in Frankrijk geweest want man en ik zijn niet zo’n fan van Fransen. Maar ik vraag me ja al die jaren af of dat nou een stom vooroordeel is of dat er toch wel een behoorlijke kern van waarheid in zit
Ik zag namelijk veel mooie rustige natuur campings in Frankrijk met privé sanitair, en dat lijkt me ideaal.
Wat vinden jullie van noord Frankrijk/luxemburg? Ik ben al jaren niet in Frankrijk geweest want man en ik zijn niet zo’n fan van Fransen. Maar ik vraag me ja al die jaren af of dat nou een stom vooroordeel is of dat er toch wel een behoorlijke kern van waarheid in zit
Ik zag namelijk veel mooie rustige natuur campings in Frankrijk met privé sanitair, en dat lijkt me ideaal.
maandag 20 juli 2026 om 13:02
Wij zijn best veel in Noord Frankrijk geweest. En ook verder in Frankrijk. Maar echt stugge, onvriendelijke Fransen zijn we weinig tegengekomen. Ze vinden het wel heel fijn als je een beetje probeerd wat van hun taal te kunnen, maar een paar woordjes zijn genoeg. Als ze zien dat je moeite doet, gaan ze ook moeite voor jou doen.Juneberry schreef: ↑20-07-2026 12:52Vraag aan de kampeerders hier: dit jaar gaan we in NL kamperen, volgend jaar wil ik weer buitenland maar niet te ver (vanwege de km’s maar ook de hitte).
Wat vinden jullie van noord Frankrijk/luxemburg? Ik ben al jaren niet in Frankrijk geweest want man en ik zijn niet zo’n fan van Fransen. Maar ik vraag me ja al die jaren af of dat nou een stom vooroordeel is of dat er toch wel een behoorlijke kern van waarheid in zit![]()
Persoonlijk vind ik de streek rondom Parijs niet zo inspirerend. Dan zou ik liever uitwijken naar de Jura, Vogezen, Elzas (zelf nooit geweest, maar schijnt heel leuk te zijn).
Luxemburg gaan wij over 2 weken heen, dus ik kan je over een maand updaten daarover
maandag 20 juli 2026 om 13:07
Dankjewel! Mijn Frans is gelukkig best redelijk, ik kan het iig verstaan en met boodschappen en in het restaurant red ik me ook wel. Ik hoor graag hoe Luxemburg is bevallen. Veel plezier, schijnt ook heel mooi te zijnLalalola schreef: ↑20-07-2026 13:02Wij zijn best veel in Noord Frankrijk geweest. En ook verder in Frankrijk. Maar echt stugge, onvriendelijke Fransen zijn we weinig tegengekomen. Ze vinden het wel heel fijn als je een beetje probeerd wat van hun taal te kunnen, maar een paar woordjes zijn genoeg. Als ze zien dat je moeite doet, gaan ze ook moeite voor jou doen.
Persoonlijk vind ik de streek rondom Parijs niet zo inspirerend. Dan zou ik liever uitwijken naar de Jura, Vogezen, Elzas (zelf nooit geweest, maar schijnt heel leuk te zijn).
Luxemburg gaan wij over 2 weken heen, dus ik kan je over een maand updaten daarover
maandag 20 juli 2026 om 13:19
Wij gaan onderweg naar Italie en verblijven op de heenweg 2 nachten in Luxemburg en 2 nachten in Frankrijk toevallig (ook nog in Zwitersland) 
Luxemburg om te wandelen (Mullerthal, vaker geweest is echt bijzonder prachtig) en in Frankrijk verblijven we in de Elzas. Daar ben ik nog nooit geweest, maar ik vind de plaatjes er schitterend uitzien. Die doen me wat meer Duits aan dan Frans. Ben erg benieuwd.
Ik vind de Fransen in het bovenste gedeelte van Frankrijk heel sympathiek, hoe zuidelijker hoe minder leuk. Maar dat kan ook gewoon mijn pech zijn. We zijn geen fervente Frankrijk-gangers. Ik red me goed in het Frans, dat is wel prettig en helpt absoluut in het contact.
Luxemburg om te wandelen (Mullerthal, vaker geweest is echt bijzonder prachtig) en in Frankrijk verblijven we in de Elzas. Daar ben ik nog nooit geweest, maar ik vind de plaatjes er schitterend uitzien. Die doen me wat meer Duits aan dan Frans. Ben erg benieuwd.
Ik vind de Fransen in het bovenste gedeelte van Frankrijk heel sympathiek, hoe zuidelijker hoe minder leuk. Maar dat kan ook gewoon mijn pech zijn. We zijn geen fervente Frankrijk-gangers. Ik red me goed in het Frans, dat is wel prettig en helpt absoluut in het contact.
dinsdag 21 juli 2026 om 14:38
Wij zijn vorig jaar een paar dagen in Luxemburg geweest, maar wat een ontzettend saai land was dat
Nu zijn wij geen wandelaars, maar volgens mij was er verder weinig meer te doen. We zijn naar Luxemburg stad geweest, maar ook daar konden we eigenlijk geen dingen opnoemen die we echt wilden zien. Zeg je Berlijn, Londen, Parijs, Brussel, noem maar op, dan heb je genoeg bezienswaardigheden. Maar van Luxemburg stad konden we echt niks bedenken en ook AI kon ons niet echt helpen. We hebben dus maar wat door de stad gewandeld en dat was het. Het hele land heeft ook geen enkel pretpark, dus dat is niet echt ons ding.
Noord Frankrijk vinden we vooral de oostkant wel heel mooi. De Vogezen zijn prachtig! Wel kans op minder weer in de zomer helaas. We zijn er nu 2 keer geweest en beide keren niet heel geweldig weer helaas. De westkant is vooral richting Le havre, Honfleur wel leuk. Lekker aan de kust met van die oude kustplaatsjes met bootjes op het wad als de zee terug trekt
het midden van Frankrijk boven Parijs is inderdaad vrij saai. Ik zou dus dan eerder richting de zijkant van het land gaan.
Wij zijn heel Frankrijk al door geweest, maar heb nog nooit onaardige Fransen gehad eigenlijk. Altijd overal gewoon vriendelijk.
Noord Frankrijk vinden we vooral de oostkant wel heel mooi. De Vogezen zijn prachtig! Wel kans op minder weer in de zomer helaas. We zijn er nu 2 keer geweest en beide keren niet heel geweldig weer helaas. De westkant is vooral richting Le havre, Honfleur wel leuk. Lekker aan de kust met van die oude kustplaatsjes met bootjes op het wad als de zee terug trekt
Wij zijn heel Frankrijk al door geweest, maar heb nog nooit onaardige Fransen gehad eigenlijk. Altijd overal gewoon vriendelijk.
dinsdag 21 juli 2026 om 15:58
Dankjewel voor je reactie. Wij zijn dus ook geen echte wandelaars, behalve een leuk rondje met de hond.Irregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 14:38Wij zijn vorig jaar een paar dagen in Luxemburg geweest, maar wat een ontzettend saai land was datNu zijn wij geen wandelaars, maar volgens mij was er verder weinig meer te doen. We zijn naar Luxemburg stad geweest, maar ook daar konden we eigenlijk geen dingen opnoemen die we echt wilden zien. Zeg je Berlijn, Londen, Parijs, Brussel, noem maar op, dan heb je genoeg bezienswaardigheden. Maar van Luxemburg stad konden we echt niks bedenken en ook AI kon ons niet echt helpen. We hebben dus maar wat door de stad gewandeld en dat was het. Het hele land heeft ook geen enkel pretpark, dus dat is niet echt ons ding.
Noord Frankrijk vinden we vooral de oostkant wel heel mooi. De Vogezen zijn prachtig! Wel kans op minder weer in de zomer helaas. We zijn er nu 2 keer geweest en beide keren niet heel geweldig weer helaas. De westkant is vooral richting Le havre, Honfleur wel leuk. Lekker aan de kust met van die oude kustplaatsjes met bootjes op het wad als de zee terug trekthet midden van Frankrijk boven Parijs is inderdaad vrij saai. Ik zou dus dan eerder richting de zijkant van het land gaan.
Wel fijn dat de Fransen dus best meevallen, ik vraag me ook weleens af of het imago niet gewoon heel hardnekkig is haha. Je komt waarschijnlijk overal gezellig en minder gezellige mensen tegen
dinsdag 21 juli 2026 om 15:59
Dan is het alleen maar beter dat we toch graag in het noorden willen blijvenDuufje schreef: ↑20-07-2026 13:19Wij gaan onderweg naar Italie en verblijven op de heenweg 2 nachten in Luxemburg en 2 nachten in Frankrijk toevallig (ook nog in Zwitersland)
En ja mijn Frans is best oké en vijzel ik wel een beetje op indien nodig.
dinsdag 21 juli 2026 om 16:45
Oh dat klinkt echt niet hoopvol voor Luxemburg. Ik kan wel een uurtje vlak wandelen, maar niet klimmen en dalen. Ik had wel een leuk kinderpretparkje/dierentuin gezien, dus desnoods gaan we daar 2x heen. Maar Luxemburg stad kunnen we dus ook wel overslaan? Hoop dat we ons vermaken, meestal gaan we toch wel om de dag erop uitIrregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 14:38Wij zijn vorig jaar een paar dagen in Luxemburg geweest, maar wat een ontzettend saai land was datNu zijn wij geen wandelaars, maar volgens mij was er verder weinig meer te doen. We zijn naar Luxemburg stad geweest, maar ook daar konden we eigenlijk geen dingen opnoemen die we echt wilden zien. Zeg je Berlijn, Londen, Parijs, Brussel, noem maar op, dan heb je genoeg bezienswaardigheden. Maar van Luxemburg stad konden we echt niks bedenken en ook AI kon ons niet echt helpen. We hebben dus maar wat door de stad gewandeld en dat was het. Het hele land heeft ook geen enkel pretpark, dus dat is niet echt ons ding.
Noord Frankrijk vinden we vooral de oostkant wel heel mooi. De Vogezen zijn prachtig! Wel kans op minder weer in de zomer helaas. We zijn er nu 2 keer geweest en beide keren niet heel geweldig weer helaas. De westkant is vooral richting Le havre, Honfleur wel leuk. Lekker aan de kust met van die oude kustplaatsjes met bootjes op het wad als de zee terug trekthet midden van Frankrijk boven Parijs is inderdaad vrij saai. Ik zou dus dan eerder richting de zijkant van het land gaan.
dinsdag 21 juli 2026 om 18:35
Ik zou Luxemburg stad niet overslaan, want het is wel gewoon een leuke stad om doorheen te wandelen een keer. Maar verwacht geen highlights zoals je in andere hoofdsteden hebt. Wij konden echt niks opnoemen waar de stad om bekend staat.
Qua wandelen is het inderdaad niet echt vlak volgens mij. Bij onze camping liep het ook allemaal wel omhoog en omlaag.
Volgens mij is Parc merveilleux (denk dat je die bedoeld) wel leuk met kleine kinderen hoor! Maar een echt pretpark met achtbanen hebben ze in het hele land helaas niet. Dat is wel iets wat voor ons eigenlijk een must is op vakantie
wij gingen daarna nog door naar de Vogezen waar we een pretpark zouden bedoelen. Was dus geen ramp, maar het gaf voor ons wel aan dat we niet nogmaals naar Luxemburg hoeven.
Qua wandelen is het inderdaad niet echt vlak volgens mij. Bij onze camping liep het ook allemaal wel omhoog en omlaag.
Volgens mij is Parc merveilleux (denk dat je die bedoeld) wel leuk met kleine kinderen hoor! Maar een echt pretpark met achtbanen hebben ze in het hele land helaas niet. Dat is wel iets wat voor ons eigenlijk een must is op vakantie
dinsdag 21 juli 2026 om 19:11
Welke camping zaten jullie?Irregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 18:35Ik zou Luxemburg stad niet overslaan, want het is wel gewoon een leuke stad om doorheen te wandelen een keer. Maar verwacht geen highlights zoals je in andere hoofdsteden hebt. Wij konden echt niks opnoemen waar de stad om bekend staat.
Volgens mij is Parc merveilleux (denk dat je die bedoeld) wel leuk met kleine kinderen hoor! Maar een echt pretpark met achtbanen hebben ze in het hele land helaas niet. Dat is wel iets wat voor ons eigenlijk een must is op vakantiewij gingen daarna nog door naar de Vogezen waar we een pretpark zouden bedoelen. Was dus geen ramp, maar het gaf voor ons wel aan dat we niet nogmaals naar Luxemburg hoeven.
Volgens mij is onze camping redelijk vlak. Nog wel speciaal naar gekeken. Vorig jaar stonden we perongeluk op een terrassencamping. Onderaan...en werkelijk álles zat bovenaan, dus daar heb ik nu wel extra op gelet.
Ja, parc Merveilleux bedoel ik inderdaad. We hebben een peuter, dus dan zal dat wel leuk zijn!
dinsdag 21 juli 2026 om 19:26
Wij stonden op Camping Krounebierg, van de familie Kraan uit “een huis vol”. Is ook deels terrassencamping. Was voor ons de 2e keer. Eerste keer hebben we er maar 1 nacht gestaan, als doorreiscamping. Toen hadden we ook een heel klein plekje bovenaan ergens, caravan moest er schuin staan want anders ging het niet
afgelopen jaar zijn we 4 dagen geweest volgens mij.
dinsdag 21 juli 2026 om 20:03
Ohnee, is die zo stijl? Wij gaan ook naar die camping. Ik dacht nog wel zo goed te hebben gekekenIrregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 19:26Wij stonden op Camping Krounebierg, van de familie Kraan uit “een huis vol”. Is ook deels terrassencamping. Was voor ons de 2e keer. Eerste keer hebben we er maar 1 nacht gestaan, als doorreiscamping. Toen hadden we ook een heel klein plekje bovenaan ergens, caravan moest er schuin staan want anders ging het nietafgelopen jaar zijn we 4 dagen geweest volgens mij.
dinsdag 21 juli 2026 om 21:12
Nog een algemene vraag: hoe kijken jullie naar gedeeld sanitair? Wij kiezen een plek met privé sanitair en anders gaat ons douchtetentje mee, waar we ook een kleine dixie in kunnen zetten.
Ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met gedeeld sanitair in het buitenland gehad, is dat echt camping afhankelijk of moet je in het algemeen een beetje geluk hebben? In nl viel het 100 procent mee maar was wel telkens dezelfde camping
Ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met gedeeld sanitair in het buitenland gehad, is dat echt camping afhankelijk of moet je in het algemeen een beetje geluk hebben? In nl viel het 100 procent mee maar was wel telkens dezelfde camping
dinsdag 21 juli 2026 om 21:48
Het onderste deel is vlak. Vanaf waar je de camping op komt rechts is het een terrassencamping, alles links is vrij vlak. Als je de campingplattegrond ziet, is alles boven het brede pad terras. Wij stonden de laatste keer op die plekken in zo’n rondje, helemaal links onderaan op de plattegrond en dat hele stuk en ook rechts op de plattegrond bij het zwembad is allemaal wel vlak. Het restaurant is een aanrader overigens! Niet heel hoogstaand, maar wel lekker en niet heel duur.
dinsdag 21 juli 2026 om 21:53
Dan zitten we denk ik hoog. Het is soms zo lastig te zien...Nouja. We maken er het beste van. Ik moet wel elke dag een stuk lopen, maar dat moet ik dan maar in het dorpje doen o.i.d. Leuk, dat restaurant klinkt wel als iets voor ons. We houden wel van lekker simpel.Irregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 21:48Het onderste deel is vlak. Vanaf waar je de camping op komt rechts is het een terrassencamping, alles links is vrij vlak. Als je de campingplattegrond ziet, is alles boven het brede pad terras. Wij stonden de laatste keer op die plekken in zo’n rondje, helemaal links onderaan op de plattegrond en dat hele stuk en ook rechts op de plattegrond bij het zwembad is allemaal wel vlak. Het restaurant is een aanrader overigens! Niet heel hoogstaand, maar wel lekker en niet heel duur.
dinsdag 21 juli 2026 om 21:55
Dat verbaast me dan want op televisie zag het er toch echt uit als een veredelde snackbar…Irregular_Choice schreef: ↑21-07-2026 21:48Het onderste deel is vlak. Vanaf waar je de camping op komt rechts is het een terrassencamping, alles links is vrij vlak. Als je de campingplattegrond ziet, is alles boven het brede pad terras. Wij stonden de laatste keer op die plekken in zo’n rondje, helemaal links onderaan op de plattegrond en dat hele stuk en ook rechts op de plattegrond bij het zwembad is allemaal wel vlak. Het restaurant is een aanrader overigens! Niet heel hoogstaand, maar wel lekker en niet heel duur.
dinsdag 21 juli 2026 om 21:56
Ik heb nog nooit privé sanitair gehad maar mijn ervaring op kleine campings (tot 50 plekken) is dat dat prima is!Juneberry schreef: ↑21-07-2026 21:12Nog een algemene vraag: hoe kijken jullie naar gedeeld sanitair? Wij kiezen een plek met privé sanitair en anders gaat ons douchtetentje mee, waar we ook een kleine dixie in kunnen zetten.
Weet niet waar je naartoe wil?
dinsdag 21 juli 2026 om 22:09
Wat zoek je precies in gedeeld sanitair? Ik heb er nog nooit slechte ervaringen mee gehad. Maar ik doe niet moeilijk over tegels die er oud uit zien of wc's zonder bril.Juneberry schreef: ↑21-07-2026 21:12Nog een algemene vraag: hoe kijken jullie naar gedeeld sanitair? Wij kiezen een plek met privé sanitair en anders gaat ons douchtetentje mee, waar we ook een kleine dixie in kunnen zetten.
Vies heb ik het nog bijna nooit aangetroffen. Ja, een losse wc of douche wel, maar dat ligt aan je voorganger en dan loop je gewoon een deurtje verder
dinsdag 21 juli 2026 om 22:16
Ik weet niet wat jij onder een veredelde snackbar verstaat. Ze hadden oa schnitzel, saté, spare ribs, cordon blue enz. Gewoon simpele gerechten, maar het is wel lekker! Voor ons hoeft het allemaal niet zo speciaal, als het maar smaakt en dat doet het hier dus
dinsdag 21 juli 2026 om 22:17
Het is niet heel ver naar beneden, dat scheelt weer. Het is geen hele grote camping, dus geen lange afstanden die je omhoog moet lopen in ieder geval. Veel plezier alvast!Lalalola schreef: ↑21-07-2026 21:53Dan zitten we denk ik hoog. Het is soms zo lastig te zien...Nouja. We maken er het beste van. Ik moet wel elke dag een stuk lopen, maar dat moet ik dan maar in het dorpje doen o.i.d. Leuk, dat restaurant klinkt wel als iets voor ons. We houden wel van lekker simpel.
dinsdag 21 juli 2026 om 22:18
Ik heb nog nooit slecht sanitair gehad op een camping. En ik heb er al heel veel gezien. Wij gebruiken zelfs de wc in onze caravan niet, want dat vind ik smerig om te moeten schoonmaken. Heerlijk juist, gedeeld sanitair. Hoef ik op vakantie in ieder geval de wc eens niet te poetsen.Juneberry schreef: ↑21-07-2026 21:12Nog een algemene vraag: hoe kijken jullie naar gedeeld sanitair? Wij kiezen een plek met privé sanitair en anders gaat ons douchtetentje mee, waar we ook een kleine dixie in kunnen zetten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in