Afantasie

27-07-2026 00:46 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.

Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.

Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.

Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.

Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?

Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Mijn denkstem heeft geen geluid of zo. Dat zijn gewoon mijn gedachten. Hoe doen beelddenkers het dan als ze ‘in hun hoofd’ een zin proberen te vormen om die te typen?
Ugli schreef:
29-07-2026 20:09
Kleurblindheid is een echte beperking. Linkshandigheid niet. Zou die dus niet met elkaar vergelijken.
In onze maatschappij is linkshandigheid ook een beperking hoor, hoewel dat wel minder wordt.
Of: het kán een beperking zijn.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
Ugli schreef:
29-07-2026 20:12
Als je een uitgeschreven woord ZIET dan heb je dus geen afantasie. Als je het enkel hoort (of anders, maar niet ziet) dan wel I guess.
Nee maar dat heb ik ook niet, ik zet mezelf onder een taal-denker, en zie gewoon weinig in beeld bij een boek/verhaal omschrijving van iemand.
En is het echt het woord zien, ook niet echt. Je hoort wat iemand zegt en weet wat het is zonder echt iets te zien.
KamilleT schreef:
29-07-2026 20:30
Mijn denkstem heeft geen geluid of zo. Dat zijn gewoon mijn gedachten. Hoe doen beelddenkers het dan als ze ‘in hun hoofd’ een zin proberen te vormen om die te typen?
Daar kan ik me in vinden ja, gewoon je gedachten, zonder geluid, geur of beeld erbij.
Ik hoor ook geen muziek zonder daadwerkelijk het aan te hebben
Solomio schreef:
29-07-2026 19:59
Vind ik niet, maar wat dan nog?

Ik vind het opvallend hoeveel behoefte er steeds weer (b)lijkt te bestaan aan het vinden van een naam voor in principe volstrekt normale eigenschappen.
Eigenschappen verschillen nu eenmaal en elke eigenschap is verdeeld volgens een spectrum.
Vrijwel niemand zit aan de uitersten.

Weinig fantasie - veel fantasie.

Iedereen zit ergens.
Dat eigenschappen op een spectrum liggen, ben ik met je eens. Maar dat is geen reden om er geen naam aan te geven.

Lengte is ook een spectrum, maar we hebben het toch over klein en lang. Haarkleur loopt geleidelijk van lichtblond naar donkerblond, bruin en zwart, maar die woorden gebruiken we ook gewoon.

Introversie en extraversie zijn ook geen zwart-witverschijnselen

Met afantasie is dat niet anders. Het gaat om een spectrum van hoe levendig iemand visuele beelden kan oproepen. De meeste mensen zitten ergens in het midden, sommige mensen aan de uitersten. Voor het ene uiterste gebruiken we de naam afantasie en voor het andere hyperfantasie.

Dat is vooral handig om erover te kunnen praten en soms evt. onderzoek naar te doen, niet omdat het ineens een ziekte, stoornis of iets heel bijzonders zou zijn.
Solomio schreef:
29-07-2026 19:59
Vind ik niet, maar wat dan nog?

Ik vind het opvallend hoeveel behoefte er steeds weer (b)lijkt te bestaan aan het vinden van een naam voor in principe volstrekt normale eigenschappen.
Eigenschappen verschillen nu eenmaal en elke eigenschap is verdeeld volgens een spectrum.
Vrijwel niemand zit aan de uitersten.

Weinig fantasie - veel fantasie.

Iedereen zit ergens.
Is dit discussie nr 4? Wat is er mis met het geven van een naam aan eigenschappen? Of is dat vooral een probleem bij 'normale eigenschappen'?
Renske schreef:
29-07-2026 21:15
Is dit discussie nr 4? Wat is er mis met het geven van een naam aan eigenschappen? Of is dat vooral een probleem bij 'normale eigenschappen'?
Het is een probleem als mensen normale eigenschappen vervolgens lijken te beschouwen als een afwijking/stoornis, als iets wat je ‘hebt’ of als iets wat je verschrikkelijk lijkt om te hebben.
Je zegt toch ook niet dat het je verschrikkelijk lijkt om heel introvert te zijn omdat je zoveel van feestjes houdt?
__appelbloesem__ schreef:
29-07-2026 22:17
Het is een probleem als mensen normale eigenschappen vervolgens lijken te beschouwen als een afwijking/stoornis, als iets wat je ‘hebt’ of als iets wat je verschrikkelijk lijkt om te hebben.
Je zegt toch ook niet dat het je verschrikkelijk lijkt om heel introvert te zijn omdat je zoveel van feestjes houdt?
Ik heb hier niemand zien schrijven dat het verschrikkelijk is. En wat dan nog, waarom mag je een eigenschap van jezelf niet erg vinden? Je/men doet maar.
KamilleT schreef:
Dan hoor of zie ik de zin voor me, of beiden tegelijk.
__appelbloesem__ schreef:
29-07-2026 22:17
Bij introvert en extravert gebeurt hetzelfde.
Vrijwel niemand is 100% introvert of extravert, maar zo wordt er wel over gepraat.
Terwijl beide uitersten ook nog eens geen enkel probleem zijn, of hoeven te zijn.

Zelfde geldt wat mij betreft voor dat afantasie. Vrijwel niemand zal 100% afantastisch zijn.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
KamilleT schreef:
Die kunnen ook gewoon denken hoor.

Hoe ik alles ervaar is tweeledig. Soms zijn de zinnen die ik denk bewust. Vind ik vaak vermoeiend want kan niet in het moment zijn dan, het gaat eersts langs een bewustzijn en via mijn innerlijke stem die ik hoor, alsof ik mijn gedachten aan het oplezen ben aan mezelf. Heb ik ook wel eens als ik een boek lees. Niet fijn dan. Meestal ben ik dan niet helemaal relaxt. Ik ervaar niet rechtstreeks dan. Alles gaat dan via de denk/luisterstem.
Ik heb heel veel innerlijke dialogen trouwens en praat ook graag hardop in mezelf.

Maar ik denk ook in beelden. Kan me heel goed voorstellen op een strand onder een parasol te zitten bijvb. Ik ben daar dan ook echt en voel het zand tussen mijn tenen bij wijze van.
Vaak ben ik informatie kwijt maar weet dan wel waar ik het heb gelezen en dat het op de rechterkant van een blz stond, halverwege de pagina, bijvb.
Of met namen: dat er een S en u in zat. Dan denk ik vaak dat het begon met een S maar die s kan net zo goed in het midden zitten. Meestal zit ik wel goed qua letters.

Ik denk dat we allemaal niet zo uitgesproken zijn en van beiden wel iets hebben. Sommigen wat meer aan de ene of andere kant van het spectrum.

Hoewel ik 1of 3? -5 procent, net zoals bij ADHD, toch wel veel vind. Als ik kijk hoeveel mensen dat laatste hebben. (Laat staan de niet gediagnostiseerden erbij 'opgeteld ')

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven