Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Die fietsende senioren zitten bij mij dan juist weer in mijn hersenstukje "stille genietmomentjes bij het zien van andere mensen". Maar het scheelt misschien dat ik zelden langs moet. Ik word daar altijd heel blij van.
cognac schreef:
04-08-2026 08:51
Die fietsende senioren zitten bij mij dan juist weer in mijn hersenstukje "stille genietmomentjes bij het zien van andere mensen". Maar het scheelt misschien dat ik zelden langs moet. Ik word daar altijd heel blij van.

Denk dat dat het is. Ik heb niets tegen senioren, maar wel als ze breeduit fietsen, hun spiegel een eind uitsteekt en maar in de midden blijven fietsen. Een ander moet altijd aan de kant.

Maar ja, misschien word ik ook zo. Heeft denk ik meer met angst te maken om te vallen, dan het niet aan de kant willen gaan.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
cognac schreef:
02-08-2026 18:51
Nog 2 wc ergernissen:

- het wc papier dat op is bij openbare wc's (ok, niet heel onzinnig)
- het wc papier dat nét is aangevuld maar dat het dan nog zo'n hele dikke strakke stugge rol is met van dat flinterdunne papier waardoor het afbreekt nog voor je ook nog maar één velletje hebt afgescheurd. En zo te zien aan de vloer de 3 mensen voor jou ook, want dat ligt dan bezaaid met snippertjes afgescheurd papier.

Beide ervaringen gehad deze week.
Dat noem ik een heel zinnige ergernis. Ik heb daar ook altijd last van.
Je hebt ook gewoon 5 keer zoveel papier nodig als bij papier met voldoende lagen. En dan idd dat afbreken. Ik begin altijd al met trekken zodra ik het hokje binnen kom en zodra ik uitgeplast ben heb ik dan wel voldoende verzameld om de job te doen.
Mijn ergernis: langzaam lopende mensen.
Kijk, op een marktje begrijp ik dat mensen slenteren, omdat ze alle marktwaar goed willen bekijken.
Maar gewoon op straat is dat slome tempo nergens voor nodig! Loop gewoon door ipv de mensen achter je op te houden met je slakkengang!
smorre schreef:
03-08-2026 09:11
Dat had ik laatst ook op een camping. Heel onhandig want je moet van tevoren weten wat je gaat doen en hoeveel je denkt nodig te hebben. Dat weet ik niet altijd!
Gewoon genoeg meenemen voor beide scenario's.
Als je heel traag loopt, zorg dan dat mensen je kunnen passeren, vind ik. Dus niet met z'n vieren naast elkaar in slakkengang het pad in beslag nemen. Ja, daar erger ik mij ook aan.
Hertjehertje schreef:
04-08-2026 09:18
Mijn ergernis: langzaam lopende mensen.
Kijk, op een marktje begrijp ik dat mensen slenteren, omdat ze alle marktwaar goed willen bekijken.
Maar gewoon op straat is dat slome tempo nergens voor nodig! Loop gewoon door ipv de mensen achter je op te houden met je slakkengang!
Je weet toch niet wat de reden is van de slakkengang van die persoon? Ik ben ook langzaam in alles (lopen, fietsen, zwemmen) door ziekte, die verder niet heel meteen heel zichtbaar is. Maar de ergernis zal hem zitten in het oponthoud. Nu loop ik zelden op plekken waar er hordes anderen voorbij moeten en er geen ruimte is om te passeren.
OhMellie schreef:
04-08-2026 09:18
Gewoon genoeg meenemen voor beide scenario's.
Dat doen de meeste mensen waarschijnlijk en wat ze over hebben spoelen ze door.
:D Ik zie nu ineens voor me hoe ik mijn restje wc papier de volgende wc bezoeker in de hand druk:"Hier, dat had ik over, dat kan jij nog gebruiken."
cognac schreef:
04-08-2026 09:36
Je weet toch niet wat de reden is van de slakkengang van die persoon? Ik ben ook langzaam in alles (lopen, fietsen, zwemmen) door ziekte, die verder niet heel meteen heel zichtbaar is. Maar de ergernis zal hem zitten in het oponthoud. Nu loop ik zelden op plekken waar er hordes anderen voorbij moeten en er geen ruimte is om te passeren.
Ja, daar ben ik me ook van bewust: ik weet de reden niet. Maar idd het niet kunnen passeren is de ergernis. En op sommige dagen, dat ik me minder goed in m’n vel voel, ergert die slakkengang me sowieso.
Edda schreef:
04-08-2026 09:43
:D Ik zie nu ineens voor me hoe ik mijn restje wc papier de volgende wc bezoeker in de hand druk:"Hier, dat had ik over, dat kan jij nog gebruiken."
:mrgreen:
Sierlijk schreef:
04-08-2026 09:15
Denk dat dat het is. Ik heb niets tegen senioren, maar wel als ze breeduit fietsen, hun spiegel een eind uitsteekt en maar in de midden blijven fietsen. Een ander moet altijd aan de kant.

Maar ja, misschien word ik ook zo. Heeft denk ik meer met angst te maken om te vallen, dan het niet aan de kant willen gaan.
Ze doen het ook als je ze tegemoet komt fietsen. Alsof ze perse naast elkaar willen blijven rijden. Ja, alles leuk en aardig maar ik was toch niet van plan om door de berm te gaan. Wij fietsen netjes achter elkaar dus jullie ook!
Hemelsbreed 120 km ten Noordwesten van Zelhem en ca. 8 uur fietsen
Edda schreef:
:-D
Maar waarschijnlijk leidt dit tot onnodig veel verspilling en mogelijk ook door verstopping van de toiletten omdat er veel wc papier per keer doorheen wordt gespoeld. Ook wil ik eigenlijk niet al met het papier in mijn handen zitten te plassen.
Gelukkig heb ik vaak wel wat bij me in m'n tas. Maar soms ga ik zonder tas naar de wc en dan is het wel even opletten of er idd genoeg wc papier hangt.
cognac schreef:
04-08-2026 09:58
Maar waarschijnlijk leidt dit tot onnodig veel verspilling en mogelijk ook door verstopping van de toiletten omdat er veel wc papier per keer doorheen wordt gespoeld.
Inderdaad, ik denk dat het bedoeld is om verspilling tegen te gaan, maar juist verspilling in de hand werkt. Behalve in het geval dat je twee velletjes uitgereikt krijgt.
AnnaNiem schreef:
04-08-2026 09:53
Ze doen het ook als je ze tegemoet komt fietsen. Alsof ze perse naast elkaar willen blijven rijden. Ja, alles leuk en aardig maar ik was toch niet van plan om door de berm te gaan. Wij fietsen netjes achter elkaar dus jullie ook!

O, vreselijk! Maak ik dagelijks mee en Miep hier schiet de berm weer in.
cognac schreef:
04-08-2026 08:51
ik denk dat dat het is inderdaad. dan heb je vast zo'n "lekker actief op die leeftijd!" momentje.

ik woon in een dorp dat jaarlijks verdriedubbelt met toeristen waaronder veel wielrenners en ebike-ouderen. en buiten de vakanties ook nog elk weekend terwijl ik gewoon op de fiets naar werk, sportschool en winkel ga.

dan wordt het al snel ergernis. nog steeds onzinnig denk ik (op de wielrenners na...) maar toch ergernis.
AnnaNiem schreef:
04-08-2026 09:53
of als je belt gaat de links fietsende VOL in de remmen om achter zijn/haar collega te gaan fietsen waardoor de snelheid er ineens compleet uit is.
of je komt ze tegemoet en degene die plaats maakt blijft zo lekker schuin naast/achter zijn/haar voorganger fietsen..

ik ga maar even thee halen denk ik hahahaha
Hetzelfde hier ook een verviervoudiging van het aantal mensen in de zomermaanden.

De toeristen laten plots “gastvrij” fietsers voorgaan op een rotonde waar auto’s voorrang hebben om de doorstroming te handhaven hetgeen dus regelmatig tot blikschade leidt.

Vervolgens rijden ze ook op een slakkengang 50 op de rondweg waar 80 de norm is, 40 waar 60 de norm is en staan stil op plekken omdat ze (ondanks de moderne tech) verdwaald zijn. Maar zij hebben vakantie en dan hoef je geen rekening te houden met de locals die nog steeds zorg verlenen en haast hebben om bij de volgende patiënt te geraken.

Het lijkt echt of de toeristen die deze provincie aantrekt in een zombietrans ronddolen, niet alleen tijdens de hittegolf.

Jaaaa een terechte ergernis maar ik moest het kwijt.
Het lijkt mij het beste dat al die langzaam en breeduit fietsende en wandelende senioren gewoon thuis blijven. Dan hoeft niemand zich meer te ergeren (grapje :-D )
Biensûr schreef:
04-08-2026 13:38
Hetzelfde hier ook een verviervoudiging van het aantal mensen in de zomermaanden.

De toeristen laten plots “gastvrij” fietsers voorgaan op een rotonde waar auto’s voorrang hebben om de doorstroming te handhaven hetgeen dus regelmatig tot blikschade leidt.

Vervolgens rijden ze ook op een slakkengang 50 op de rondweg waar 80 de norm is, 40 waar 60 de norm is en staan stil op plekken omdat ze (ondanks de moderne tech) verdwaald zijn. Maar zij hebben vakantie en dan hoef je geen rekening te houden met de locals die nog steeds zorg verlenen en haast hebben om bij de volgende patiënt te geraken.

Het lijkt echt of de toeristen die deze provincie aantrekt in een zombietrans ronddolen, niet alleen tijdens de hittegolf.

Jaaaa een terechte ergernis maar ik moest het kwijt.
een medestander. fijn!

het dikgedrukte is trouwens wel een gave van ze. ruimte zat, maar in dat ene bochtje waar dikke stoepranden langs de paden liggen staan ze...
Edda schreef:

:rofl:
Sierlijk schreef:

Precies goed omschreven.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Sierlijk schreef:

Precies goed omschreven.
Bejaarden op een e-bike, die op hectometers afstand al driftig beginnen te bellen omdat ze mij op mijn analoge fiets willen passeren terwijl ik al helemaal rechts rij en ze er gemakkelijk langs kunnen, en als ze me dan eenmaal hebben ingehaald zijn ze ineens niet meer vooruit te branden en moet ik van narigheid hullie weer inhalen. Om de ergernis nog wat onzinniger te maken: die mensen dragen altijd een helm en ze hebben van die spiegels die zes meter uitsteken. Je kan me echt niet kwaaier krijgen.
Lady*Voldedinges
Die spiegels zijn inderdaad een gruwel
Oh ik ergerde me vroeger (inmiddels) ook aan werklozen en bejaarden die op zaterdag boodschappen doen. Heb je de hele week de tijd voor en dat moet t persé op zaterdag? Grrr.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven