Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:49
Bbubbels schreef: ↑11-08-2026 21:45Tis ook wel rijkelijk laat om haar nu nog in te lichten want jullie weten het al maanden. Daar zou ik als ik je ex schoonzus was sowieso not amused over zijn. Maar liever het van te voren weten dan er direct mee geconfronteerd worden. Nu kan ze zich nog een klein weekje mentaal voorbereiden (en kids ook).
Met de kanttekening dat ik het niet zou vertellen zolang het nog buiten de kinderen om is, maar wel zodra ik weet dat mevrouw hierheen komt en het ernaar uitziet dat de kinderen overvallen zullen worden.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:49
Ja ik zit er ook al maanden mee in m’n maag, maar eerst dacht ik, ze krijgt nooit een visum, die heeft ze dus wel maar pas sinds kort. Toen dacht ik hij gaat het nu wel vertellen, en inmiddels zijn we dus hierBbubbels schreef: ↑11-08-2026 21:45Tis ook wel rijkelijk laat om haar nu nog in te lichten want jullie weten het al maanden. Daar zou ik als ik je ex schoonzus was sowieso not amused over zijn. Maar liever het van te voren weten dan er direct mee geconfronteerd worden. Nu kam ze zich nog een klein weekje mentaal voorbereiden (en kids ook).
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:50
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:50
Nee het ligt iets ingewikkelder. Maar die relatie is zo uitzonderlijk dat ik dan wel te herkenbaar wordblijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:47Is Ome Jaap eigenlijk jullie vader ; de opa van je broers kinderen ?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:51
Marchuba schreef: ↑11-08-2026 21:47Ja dat gevoel heb ik ook, maar dan ga ik compleet voorbij aan m’n broer, dat vind ik dan ook weer ingewikkeld. Overigens ben ik er vrij zeker van dat de kinderen dan niet meer komen. En in je eerste situatie zal ze ze gelijk mee terug nemen, ik denk niet dat hij z’n nieuwe liefde verstopt als zij de kinderen daadwerkelijk brengt.
Ik snap wel dat dat ingewikkeld is, maar wie verdient jouw loyaliteit en bescherming het meest: je broer of zijn kinderen die hij zeer slecht verzorgt? Je gevoel is vrij duidelijk toch?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:51
Ja m’n gevoel is vrij duidelijk ja. Maar anderzijds is het echt zijn verantwoordelijkheid. En beschadigd zullen ze hoe dan ook raken. Maar misschien is dat ook niet eerlijk naar de kinderen. Ik vind het echt heeeeeeel ingewikkeld
marchuba wijzigde dit bericht op 11-08-2026 21:54
24.62% gewijzigd
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:53
Ik zou het zelf niet actief gaan vertellen tegen de kinderen of zijn ex.
Maar als hij wou dat het staatsgeheim was had ie zich anders moeten gedragen.
Als ze het dus eerder te weten komen ... so be it en dat lijkt mij dan vooral de schuld van je broer.
Komt vriendin overigens definitief naar hier? Of enkel voor een vakantie?
Dat zou ik namelijk wel nog een verschil vinden.
Voor wanneer is het bijhorend huwelijk overigens
?
Als ze het dus eerder te weten komen ... so be it en dat lijkt mij dan vooral de schuld van je broer.
Voor wanneer is het bijhorend huwelijk overigens
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:55
Voor als of voor vakantie (en ik denk dat het voor haar wel praktisch is om zwanger te worden van een “rijke” Nederlander) Maargoed dat is misschien wat flauw gedacht en vooral vanuit angst.Wissewis schreef: ↑11-08-2026 21:53Ik zou het zelf niet actief gaan vertellen tegen de kinderen of zijn ex.
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:57
Ja, het is zijn verantwoordelijkheid, klopt helemaal. Maar hij pakt hem niet. Dus ga je naar hem wijzen terwijl die kinderen overdonderd worden of bied jij die kinderen iets van zorg door hun moeder in te lichten?
dinsdag 11 augustus 2026 om 21:59
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:03
De scheiding is nog niet eens rondWissewis schreef: ↑11-08-2026 21:53Ik zou het zelf niet actief gaan vertellen tegen de kinderen of zijn ex.
Voor wanneer is het bijhorend huwelijk overigens?
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:06
Dit heb ik al min of meer gezegd, dat hij haast moet maken als hij regie wil houdenBbubbels schreef: ↑11-08-2026 21:59Je kan broer waarschuwen dat je dit van plan bent en dat je hem nog een laatste kans geeft om het zelf te doen? Snap dat het lastig is omdat dit je relatie met broer op scherp zet maar nu ben je eigenlijk heel boos op hem en hou je dat in… de relatie is daardoor sowieso al verstoord.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:10
Uit wat ik begrijp ziet hij zijn kinderen 1 keer om de 14 dagen of dergelijke?
Hij kan zijn vriendin ook een dagje of weekendje Nederland laten ontdekken in haar ééntje.
Hoeft ie voorlopig nog niets te vertellen.
Valt het vakantie-bezoek tegen en strandt de relatie is er geen man overboord.
Is dit nu later?
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:11
Eens.blijfgewoonbianca schreef: ↑11-08-2026 21:50Ja. En meteen je broer vertellen dat jij dat gedaan hebt en ook waarom. Het kan maar helder zijn.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:12
Ja dat heb ik ook al een beetje gehoopt, maar dat weet ik dus niet, zou ik wel fijn vinden voor de kinderen. Maar ik heb vandaag alles gezegd, dan had hij toch gezegd, maak je geen zorgen, ze komen niet in contact met haar? Maarja hij blijkt niet erg vertellerigWissewis schreef: ↑11-08-2026 22:10Uit wat ik begrijp ziet hij zijn kinderen 1 keer om de 14 dagen of dergelijke?
Hij kan zijn vriendin ook een dagje of weekendje Nederland laten ontdekken in haar ééntje.
Hoeft ie voorlopig nog niets te vertellen.
Valt het vakantie-bezoek tegen en strandt de relatie is er geen man overboord.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:15
Je broer ziet zijn kinderen zeer beperkt zeg je. Die nieuwe dame komt naar NL en zal dus continu bij hem verblijven. Of gaat je broer haar in ‘zijn’ co ouderwetsen weken/weekend in een hotel stallen. Wat ik zou doen; in het belang van de kinderen is een goed gesprek met je broer aan gaan. Of hij er nou voor open staat of niet. Vertel niets aan de kinderen, het is jouw zaak niet. Geef bij je broer aan dat je zijn ex wel wil informeren zodat zij de kinderen kan opvangen en steunen. Hopelijk beseft hij dat als hij het nu niet goed aanpakt de band met de kinderen nog slechter wordt. Hij is nu verliefd, ziet alles door een roze bril.
De sukkel .
De sukkel .
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:17
Dit is eigenlijk wat ik tot nu toe gedaan heb. Hij wil niet dat ik er nog iets over zeg en gaat het zelf regelenSweetFirefly schreef: ↑11-08-2026 22:15Je broer ziet zijn kinderen zeer beperkt zeg je. Die nieuwe dame komt naar NL en zal dus continu bij hem verblijven. Of gaat je broer haar in ‘zijn’ co ouderwetsen weken/weekend in een hotel stallen. Wat ik zou doen; in het belang van de kinderen is een goed gesprek met je broer aan gaan. Of hij er nou voor open staat of niet. Vertel niets aan de kinderen, het is jouw zaak niet. Geef bij je broer aan dat je zijn ex wel wil informeren zodat zij de kinderen kan opvangen en steunen. Hopelijk beseft hij dat als hij het nu niet goed aanpakt de band met de kinderen nog slechter wordt. Hij is nu verliefd, ziet alles door een roze bril.
De sukkel .
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:26
Natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Je broer plaatst jullie in een onmogelijke situatie, waarin je het eigenlijk niet meer goed kan doen zonder mensen boos of overstuur te maken. Dat ligt aan hem, maar dat zal hij niet erkennen.
Er is geen actie die je kan ondernemen die gaat voorkomen dat de shit the fan hits. Het is belangrijk om je te realiseren dat jij er niet voor kan zorgen dat dit goed gaat verlopen.
En dan moet je kiezen. Je broer bij je houden, of de kinderen proberen te beschermen. Heb je vertrouwen in je ex-schoonzus, dat zij hier verstandig mee om kan gaan? Zonder dat zij de situatie aangrijpt om de kinderen naar zich toe te trekken? Kan zij het belang van de kinderen zien en over haar eigen schaduw heenstappen?
Dan zou ik het haar vertellen. Die kinderen hebben straks mensen nodig die er voor ze zijn. Hun moeder op de eerste plaats, maar familie van papa die papa ook een idioot vinden, kan ook waardevol zijn.
Hij regelt het niet zelf, hij laat het er op aankomen.
Ik snap je dilemma’s. Heel veel succes met je keuzes.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:39
Ik snap niet dat hij het niet ziet. Enorm frustrerend, hij beredeneert vanuit ja maar ik mag toch ook wel een vriendin, etc. Nuja beperkt zelfinzichtpatchouli_ schreef: ↑11-08-2026 22:26Natuurlijk zijn de meningen verdeeld. Je broer plaatst jullie in een onmogelijke situatie, waarin je het eigenlijk niet meer goed kan doen zonder mensen boos of overstuur te maken. Dat ligt aan hem, maar dat zal hij niet erkennen.
Er is geen actie die je kan ondernemen die gaat voorkomen dat de shit the fan hits. Het is belangrijk om je te realiseren dat jij er niet voor kan zorgen dat dit goed gaat verlopen.
En dan moet je kiezen. Je broer bij je houden, of de kinderen proberen te beschermen. Heb je vertrouwen in je ex-schoonzus, dat zij hier verstandig mee om kan gaan? Zonder dat zij de situatie aangrijpt om de kinderen naar zich toe te trekken? Kan zij het belang van de kinderen zien en over haar eigen schaduw heenstappen?
Dan zou ik het haar vertellen. Die kinderen hebben straks mensen nodig die er voor ze zijn. Hun moeder op de eerste plaats, maar familie van papa die papa ook een idioot vinden, kan ook waardevol zijn.
Hij regelt het niet zelf, hij laat het er op aankomen.
Ik snap je dilemma’s. Heel veel succes met je keuzes.
Wat ik weet van ex moeder gaat ze de kids naar zich toe trekken, na de vorige keer heeft ze de kinderen er eigenlijk meer mee belast dan ontlast (wat ik van hem hoor), religie en alles erbij. Dat contact is net een beetje hersteld en de boosheid van de kinderen ook. Ik verwacht dat ze de kinderen helemaal weg gaat houden.
Nee hij regelt het niet zelf, dat maakt me zo kwaad maar hij denkt echt dat hij het regelt.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:44
Tsja. Hij denkt niet met zijn hoofd maar met zijn piemel.Marchuba schreef: ↑11-08-2026 22:39Ik snap niet dat hij het niet ziet. Enorm frustrerend, hij beredeneert vanuit ja maar ik mag toch ook wel een vriendin, etc. Nuja beperkt zelfinzicht
Wat ik weet van ex moeder gaat ze de kids naar zich toe trekken, na de vorige keer heeft ze de kinderen er eigenlijk meer mee belast dan ontlast (wat ik van hem hoor), religie en alles erbij. Dat contact is net een beetje hersteld en de boosheid van de kinderen ook. Ik verwacht dat ze de kinderen helemaal weg gaat houden.
Nee hij regelt het niet zelf, dat maakt me zo kwaad maar hij denkt echt dat hij het regelt.
Doe je niks aan.
Dat moeder de kinderen meer belast dan ontlast heb je van hem gehoord. Dat zou ik dus ook in het licht zien van het piemeldenken.
“Ik mag toch wel een vriendin”. Ja lulhannes, dat mag je. Maar je bent niet alleen.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:46
Ja ik krijg er wel iets van mee, die beïnvloeding. Maarja, ik voel in ieder geval al maanden boosheid en het stapelt zich steeds meer op. Wat een stomme situatie zopatchouli_ schreef: ↑11-08-2026 22:44Tsja. Hij denkt niet met zijn hoofd maar met zijn piemel.
Doe je niks aan.
Dat moeder de kinderen meer belast dan ontlast heb je van hem gehoord. Dat zou ik dus ook in het licht zien van het piemeldenken.
“Ik mag toch wel een vriendin”. Ja lulhannes, dat mag je. Maar je bent niet alleen.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:49
Maar jij hebt dus ook niet echt een warme band met je ex schoonzus als ik zo tussen de regels door lees. Hebben jullie nog ouders? Komen de kinderen van je broer daar nog wel? Familiedagen etc? Waarom is het contact tussen broer en kinderen zo summier?
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:51
Nee, neutrale band denk ik. Ja kinderen komen nog bij mijn ouders, straks niet meer denk ik. Hij vindt het zwaar om voor kinderen te zorgen.SweetFirefly schreef: ↑11-08-2026 22:49Maar jij hebt dus ook niet echt een warme band met je ex schoonzus als ik zo tussen de regels door lees. Hebben jullie nog ouders? Komen de kinderen van je broer daar nog wel? Familiedagen etc? Waarom is het contact tussen broer en kinderen zo summier?
dinsdag 11 augustus 2026 om 22:57
Wat erg als je ouders daar de dupe van zouden zijn. Die mensen zitten ook maar ongewild overal tussen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in