Geheim houden?
dinsdag 11 augustus 2026 om 20:43
Mijn broer is gescheiden en heeft twee (begin pubertijd) kinderen die hij beperkt ziet. De kinderen hebben behoorlijk last gehad van zijn eerste relatie kort na de scheiding en de band met hun vader is kwetsbaar.
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
Inmiddels heeft hij sinds ongeveer een halfjaar, 6 maanden na z’n vorige parel, opnieuw een relatie met een heel veel jongere vrouw uit het buitenland. Zij komt over een week naar Nederland. Zijn kinderen weten dit nog steeds niet, terwijl een groot deel van de familie het inmiddels al maanden weet. Zelfs mijn kinderen weten ervan en er wordt verwacht dat zij daar niets over zouden zeggen.
Mijn broer zegt dat hij zelf wil bepalen wanneer en hoe hij het zijn kinderen vertelt. Over een week staan ze echter voor een voldongen feit en is ze gewoon in huis als zij langskomen. Ik vind het heel sneu voor de kinderen, naast dat hij ze maar beperkt ziet, gaan financiën en aandacht vooral naar haar. Dat terzijde, maar nu vragen mensen aan mij hoe het met hem is, ik zeg nu vaak, vraag maar aan m’n broer of goed, maar er staat een misleidend beeld. Ook vind ik het moeilijk zijn kinderen of ex te zien. Ik snap dat hij de regie wil hebben, maar ik vind niet dat hij eenzijdig kan bepalen dat ik geheimhoudingsplicht heb (en mijn jonge kinderen dus ook).
Ik wil er niet teveel details over geven, anders lezen ze het straks via het internet, nog erger, maar kunnen jullie met deze minimale info iets?
dinsdag 11 augustus 2026 om 23:05
Ik ken veel situaties waarin vader de prioriteiten anders legt, maar grootouders wel de band en het contact met hun kleinkinderen houden. Soms zelfs door de omgangsregeling om het weekend bij hen te doen, waar vader de kinderen dan ook bezoekt.
Grootouders zullen dan wel hun schoondochter moeten steunen in dat hun zoon een lapzwans is.
dinsdag 11 augustus 2026 om 23:12
Ik zie het anders
Je broer mag zelf bepalen wat hij doet op relationeel vlak. En fouten maken.
De relatie met zijn kinderen en ex zal onder druk komen te staan.
Maar het is een volwassen man.
Je kunt niet altijd alles glad strijken voor iemand, en hem behoeden voor fouten. Of de kinderen voor verdriet.
Als de band heel goed is met je neefjes/ nichtjes kan die blijven. Als die toch al niet goed was, ga jij het nu niet beter maken.
Je kunt niet altijd alles glad strijken voor iemand, en hem behoeden voor fouten. Of de kinderen voor verdriet.
Als de band heel goed is met je neefjes/ nichtjes kan die blijven. Als die toch al niet goed was, ga jij het nu niet beter maken.
dinsdag 11 augustus 2026 om 23:23
Ja niet fijn, maar blijven hem steunen, en de kleinkinderen ook, die proberen de kool en de geit te sparen, maar nemen dus geen positie, blijven hem wel steunen en willen hem gelukkig zien
dinsdag 11 augustus 2026 om 23:24
Ik denk niet dat die band blijft. We hadden een prima band hoor maar ik denk dat ex wel gekwetst gaat zijn omdat we alles al maanden weten.Ballon schreef: ↑11-08-2026 23:12Ik zie het anders
dinsdag 11 augustus 2026 om 23:25
Eens. Als je het haar van tevoren vertelt, dan kan zij op die manier ervaren dat je familie haar steunt. Als je achteraf zegt: "Ja, ik dacht zelf ook, wat ben je nou voor eikel maar ja, het is natuurlijk wel mijn broer", ervaart ze het tegenovergestelde.patchouli_ schreef: ↑11-08-2026 23:05Ik ken veel situaties waarin vader de prioriteiten anders legt, maar grootouders wel de band en het contact met hun kleinkinderen houden. Soms zelfs door de omgangsregeling om het weekend bij hen te doen, waar vader de kinderen dan ook bezoekt.
Grootouders zullen dan wel hun schoondochter moeten steunen in dat hun zoon een lapzwans is.
Moi!
woensdag 12 augustus 2026 om 07:09
1. Is je broer licht verstandelijk beperkt?
2. Ik heb geleerd vanuit mijn situatie: wat de ouder van een kind ook doet, wees als vertrouwenspersoon (en dat ben jij als tante ook) betrouwbaar. Dat een ouder keuzes maakt, daar hoef je niet mee eens te zijn. Dat kun je bespreken samen. Maar naar de kinderen: wees betrouwbaar. Dus ik zou open kaart spelen. Wel zou ik dat doen richting hun moeder, zodat die de kinderen op zo'n veilig mogelijke manier in kan lichten. Zo kun jij jezelf altijd in de spiegel aankijken en belangrijker: de kinderen weten dat ze wel betrouwbare mensen om zich heen hebben waar ze op terug kunnen vallen.
De kinderen en hun vertrouwen zou me in deze meer waard zijn dan de loyaliteit richting broer. En het is echt ingewikkeld, loyaliteit is zo ongelooflijk krachtig soms. Maar probeer of het mogelijk is dat je die loyaliteit verlegt richting de kinderen. Je broer is volwassen en maakt zijn eigen keuzes. Dendert over gevoelens van iedereen heen en eist nog dat anderen daarin mee gaan ook. Jij mag je eigen visie hebben. Wees een goede tante en wees open en transparant. Dat maakt jou betrouwbaar en loyaal. En op termijn zien de kinderen dan dat jij daarin juist niet zo bent zoals hun vader, en denk dat dat ook is wat je deze kinderen gunt. Dus bel je ex schoonzus en bespreek dit samen. Doe wat goed is voor deze kinderen.
2. Ik heb geleerd vanuit mijn situatie: wat de ouder van een kind ook doet, wees als vertrouwenspersoon (en dat ben jij als tante ook) betrouwbaar. Dat een ouder keuzes maakt, daar hoef je niet mee eens te zijn. Dat kun je bespreken samen. Maar naar de kinderen: wees betrouwbaar. Dus ik zou open kaart spelen. Wel zou ik dat doen richting hun moeder, zodat die de kinderen op zo'n veilig mogelijke manier in kan lichten. Zo kun jij jezelf altijd in de spiegel aankijken en belangrijker: de kinderen weten dat ze wel betrouwbare mensen om zich heen hebben waar ze op terug kunnen vallen.
De kinderen en hun vertrouwen zou me in deze meer waard zijn dan de loyaliteit richting broer. En het is echt ingewikkeld, loyaliteit is zo ongelooflijk krachtig soms. Maar probeer of het mogelijk is dat je die loyaliteit verlegt richting de kinderen. Je broer is volwassen en maakt zijn eigen keuzes. Dendert over gevoelens van iedereen heen en eist nog dat anderen daarin mee gaan ook. Jij mag je eigen visie hebben. Wees een goede tante en wees open en transparant. Dat maakt jou betrouwbaar en loyaal. En op termijn zien de kinderen dan dat jij daarin juist niet zo bent zoals hun vader, en denk dat dat ook is wat je deze kinderen gunt. Dus bel je ex schoonzus en bespreek dit samen. Doe wat goed is voor deze kinderen.
apiejapie wijzigde dit bericht op 12-08-2026 07:46
0.26% gewijzigd
woensdag 12 augustus 2026 om 07:29
En dan zou ik haar snappen. Het gaat om haar kinderen die al meermaals beschadigd zijn. Iedereeen wist dat dit opnieuw zou gaan gebeuren en hield hun mond. Ik zou daar als moeder ook heel verdrietig van worden, en verdriet uit zich vervolgens dan in boosheid en gekwetst zijn.
Ik vind het te makkelijk als mensen roepen "hij is volwassen hij moet het zelf maar zeggen". Dat doet hij niet. Dan hebben de kinderen andere volwassenen nodig die betrouwbaar voor ze zijn. Een band met anderen bouw je niet op en onderhoud je niet door op cruciale momenten je mond te houden. Zeker niet bij kinderen. Als ouders op een gegeven moment niet de mogelijkheid hebben om stabiel voor hun kinderen er te zijn (en daar schaar ik jouw broer onder), dan zijn er andere volwassenen nodig.
woensdag 12 augustus 2026 om 07:58
woensdag 12 augustus 2026 om 08:09
Neeapiejapie schreef: ↑12-08-2026 07:091. Is je broer licht verstandelijk beperkt?
Ja ik dacht eerst het zal wel niet zo’n vaart lopen en haar visum zal wel geweigerd worden, ze heeft geen middelen en geen familie. Toen bleek die dus kort geleden toch goed gekeurd, blijkbaar is het percentage afwijzingen, ondanks dat het land enorm arm is, maar 9 procent, in omringende landen is dat 48. Nuja toen wilde ik hem nog een kans geven en gister werd ik overspoeld door woede. En in mijn omgeving is het advies heel wisselend. Hier op Viva soms ook overigens.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:20
Als jouw woede al zo groot is (wat ik volledig begrijp) hoe zullen de emoties dan zijn van de kinderen? Kinderen die afhankelijk zijn van hem, van hem houden en loyaal zijn. Verschrikkelijk voor deze kinderenMarchuba schreef: ↑12-08-2026 08:09Nee
Ja ik dacht eerst het zal wel niet zo’n vaart lopen en haar visum zal wel geweigerd worden, ze heeft geen middelen en geen familie. Toen bleek die dus kort geleden toch goed gekeurd, blijkbaar is het percentage afwijzingen, ondanks dat het land enorm arm is, maar 9 procent, in omringende landen is dat 48. Nuja toen wilde ik hem nog een kans geven en gister werd ik overspoeld door woede. En in mijn omgeving is het advies heel wisselend. Hier op Viva soms ook overigens.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:25
Ik weet zeker dat ze hem niet meer willen zien. Heb ik ook gezegd, maar hij denkt dat het wel goed komt, vooral als ze groter zijn (hij heeft ooit bij iemand gezien dat contact hersteld was in een totaal andere situatie). Ik heb gezegd dat ik er zeker van ben dat dit onherstelbaar is na de tweede keer en omdat hij dus gezellig gezinnetje wil gaan spelen met z’n nieuwe vriendin. Dat terzijde, iedereen gaat de kinderen verliezen, sowieso.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:27
woensdag 12 augustus 2026 om 08:29
Lijkt me dat juist de grootouders positie moeten innemen als ze willen voorkomen dat ze het contact met 2 van hun kleinkinderen kwijt raken.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:31
Marchuba schreef: ↑12-08-2026 08:25Ik weet zeker dat ze hem niet meer willen zien. Heb ik ook gezegd, maar hij denkt dat het wel goed komt, vooral als ze groter zijn (hij heeft ooit bij iemand gezien dat contact hersteld was in een totaal andere situatie). Ik heb gezegd dat ik er zeker van ben dat dit onherstelbaar is na de tweede keer en omdat hij dus gezellig gezinnetje wil gaan spelen met z’n nieuwe vriendin. Dat terzijde, iedereen gaat de kinderen verliezen, sowieso.
Jouw broer denkt momenteel met de roze bril op, verre van realistisch.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:33
DebbieHerrie schreef: ↑11-08-2026 23:25Eens. Als je het haar van tevoren vertelt, dan kan zij op die manier ervaren dat je familie haar steunt. Als je achteraf zegt: "Ja, ik dacht zelf ook, wat ben je nou voor eikel maar ja, het is natuurlijk wel mijn broer", ervaart ze het tegenovergestelde.
Ja, dat dus.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:35
Heb ik ook al heel veel ruzie over gemaakt, echt heel veel.Lalaloepsie schreef: ↑12-08-2026 08:29Lijkt me dat juist de grootouders positie moeten innemen als ze willen voorkomen dat ze het contact met 2 van hun kleinkinderen kwijt raken.
woensdag 12 augustus 2026 om 08:39
Ja, dat ze het indirect faciliteren.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:05
Wat neem je je ouders precies kwalijk? En wat doe je als je zelf geen standpunt inneemt? Dit is geen verwijt, dit is om duidelijk te maken dat de positie van een ander al gauw als duidelijker of simpeler gezien wordt dan je eigen situatie. Het is verdomd lastig als je zelf je maken hebt met loyaliteit en gevoel.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:12
Ik heb je daarover een pb gestuurd ivm herkenbaarheidapiejapie schreef: ↑12-08-2026 09:05Wat neem je je ouders precies kwalijk? En wat doe je als je zelf geen standpunt inneemt? Dit is geen verwijt, dit is om duidelijk te maken dat de positie van een ander al gauw als duidelijker of simpeler gezien wordt dan je eigen situatie. Het is verdomd lastig als je zelf je maken hebt met loyaliteit en gevoel.
woensdag 12 augustus 2026 om 09:27
Wat lastig zeg. Weet niet hoe oud / jong de kinderen zijn, maar omdat je net schrijft dat hij denkt dat het wel weer goed komt als ze wat ouder zijn, denk ik dat ze nog op een leeftijd zijn waarbij ik de moeder wel zou inlichten. Evt met het verhaal over dat visum erbij en dat broer het zelf zou zeggen, als uitleg dat je het niet eerder hebt laten weten. Maar pff eigenlijk kun je het gewoon nooit echt goed doen in dit geval. Maar de oorzaak ligt bij je broer natuurlijk, niet bij jou.
happyapple wijzigde dit bericht op 12-08-2026 09:28
0.10% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in