Budget recepten
donderdag 13 augustus 2026 om 14:19
Hi Allemaal,
ik ben aan het sparen voor een verbouwing en ben opzoek naar jullie ultieme budget recepten.
Omdat ik een groot spaardoel voor ogen heb en nogal impulsieve aankopen doe wil ik komende weken/maanden op mijn uitgaven letten en ook experimenteren met goedkope maaltijden.
Misschien niet het meest gezonde maar denk aan:
Chili sin carne ovenshotel:
- Chili sin carne potje PLUS, 1,50
- aardappel purree zakje in verhouding 0,21ct
- geraspte kaas 2,00
3 porties voor 3.70 totaal
of met rijst ipv aardappel purree zonder kaas 2,05
Pannenkoeken 1,-
3 porties 1,- totaal
Goulash
Goulash Plus Blik 3,-
doperwten uit potje 0,55
rijst 0,55
4x porties 4,10
2x Diepvries hamburgers
bolletjes brood in verhouding 0,40
diepvries hamburgers verhouding 0,44
per maaltijd 0,80
Graag hoor ik jullie tips en ideeën
Ik woon alleen, eet tussen door genoeg groenten en fruit
ik ben aan het sparen voor een verbouwing en ben opzoek naar jullie ultieme budget recepten.
Omdat ik een groot spaardoel voor ogen heb en nogal impulsieve aankopen doe wil ik komende weken/maanden op mijn uitgaven letten en ook experimenteren met goedkope maaltijden.
Misschien niet het meest gezonde maar denk aan:
Chili sin carne ovenshotel:
- Chili sin carne potje PLUS, 1,50
- aardappel purree zakje in verhouding 0,21ct
- geraspte kaas 2,00
3 porties voor 3.70 totaal
of met rijst ipv aardappel purree zonder kaas 2,05
Pannenkoeken 1,-
3 porties 1,- totaal
Goulash
Goulash Plus Blik 3,-
doperwten uit potje 0,55
rijst 0,55
4x porties 4,10
2x Diepvries hamburgers
bolletjes brood in verhouding 0,40
diepvries hamburgers verhouding 0,44
per maaltijd 0,80
Graag hoor ik jullie tips en ideeën
Ik woon alleen, eet tussen door genoeg groenten en fruit
donderdag 13 augustus 2026 om 16:32
Zowat nul voedingswaarde en dure ingrediënten.Lieneke schreef: ↑13-08-2026 15:21Simpeler kan niet en het is nog lekker en heel goedkoop ook:
Maak spaghetti met pesto door 300 gram spaghetti beetgaar te koken, een kopje kookvocht apart te houden, en de hete pasta direct te mengen met 4 eetlepels goede groene pesto en een scheutje van het warme kookvocht. Serveer met geroosterde pijnboompitten en Parmezaanse kaas.
TO: De gerechten in de OP vind ik vooral vulling ipv voeding.
Er zijn al veel tips gegeven: Grote porties maken en invriezen. Groenten uit het seizoen of diepvriesgroenten kopen. De toko is vaak goedkoper dan de supermarkt. Om de twee weken met de restjes uit de koelkast een pan soep maken en invriezen. Vlees en vis vaker vervangen door peulvruchten en ei.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:35
Off topic maar ik ben je medestander. Op mijn werk wordt voor lunches en netwerkdingen altijd halal gekocht. Dan eet ik dus vegetarisch.Lila-Linda schreef: ↑13-08-2026 15:32Kaas van de markt, brood van de bakker, zijn lekkerder, maar zeker niet de goedkopere optie
Ik koop geen halalvlees, omdat het slachten dan vaak onverdoofd gaat. Dat vind ik ene principe waar ik niet van af wil wijken.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:36
Ik mis vooral verse groente
Budgetfavoriet hier (met prijzen van AH omdat ik daar meestal boodschappen haal):
Broodje falafel met courgette, hummus en yoghurt-komkommersausje
* pitabroodjes volkoren (5 stuks) € 0,89
* bakje falafel (200 gram) € 1,49
* bakje humus naturel € 1,29
* komkommer (half) € 0,50
* yoghurt (uit groot pak) € 0,40
* courgette € 0,99
Courgette opbakken met komijn en koriander (gemalen), beetje peper. Paar potjes specerijen is veel voordeliger dan mixjes en pakjes.
Nog geen € 6 voor een volwaardige maaltijd die ruim voldoende is voor twee grote eters. Gezien de hoeveelheden van de TO, kan zij er vermoedelijk makkelijk met drie personen van eten.
laiskuri wijzigde dit bericht op 13-08-2026 16:36
3.94% gewijzigd
donderdag 13 augustus 2026 om 16:36
Maar als je extra kookt en invriest haal je het niet uit de vriezer zei je... Wat is het verschil?JellyBeans99 schreef: ↑13-08-2026 16:34Het hamburger idee is meer een vervanging voor een een dag zoals een vrijdag of zondag avond of wanneer je niets in huis hebt je dit altijd uit de vriezer kan pakken ipv wat bestellen of een kant en klaar maaltijd
donderdag 13 augustus 2026 om 16:37
OlleGrieze schreef: ↑13-08-2026 16:32Zowat nul voedingswaarde en dure ingrediënten.
TO: De gerechten in de OP vind ik vooral vulling ipv voeding.
Maar zet die spaghetti/pesto in de koelkast na bereiden, doe er wat sla en feta en tomaat bij en je hebt al meer voedingswaarde
donderdag 13 augustus 2026 om 16:38
Lekker!laiskuri schreef: ↑13-08-2026 16:36Broodje falafel met courgette, hummus en yoghurt-komkommersausje
* pitabroodjes volkoren (5 stuks) € 0,89
* bakje falafel (200 gram) € 1,49
* bakje humus naturel € 1,29
* komkommer (half) € 0,50
* yoghurt (uit groot pak) € 0,40
* courgette € 0,99
Courgette opbakken met komijn en koriander (gemalen), beetje peper.
edda wijzigde dit bericht op 13-08-2026 16:39
7.31% gewijzigd
donderdag 13 augustus 2026 om 16:39
Spaghetti zou niet mijn keuze zijn als ik pastasalade wil eten.JellyBeans99 schreef: ↑13-08-2026 16:37Maar zet die spaghetti/pesto in de koelkast na bereiden, doe er wat sla en feta en tomaat bij en je hebt al meer voedingswaarde
donderdag 13 augustus 2026 om 16:42
Klopt, maar zoals ik eerder al schreef kijk ik best naar de prijzen, maar wil ik niet inleveren op kwaliteit/smaak. Kaas uit de supermarkt is mss goedkoper, zo ook het brood, maar betaal ik liever iets meer, maar wel veel lekkerder.Lila-Linda schreef: ↑13-08-2026 15:32Kaas van de markt, brood van de bakker, zijn lekkerder, maar zeker niet de goedkopere optie
geweldigweer wijzigde dit bericht op 13-08-2026 16:47
0.75% gewijzigd
Live Life to the fullest
donderdag 13 augustus 2026 om 16:42
ik gok voornamelijk dat een maaltijd die je invriest je er de avond van te voren eruit moet halen en daar denk ik niet aan waardoor ik vervolgens alsnog zonder eten zit en wat anders moet halen.. (ADHD) dan moet ik dus herinneringen in mijn telefoon gaan zetten om het uit de vriezer te pakken maar als ik dat vervolgens dus niet voor al die maaltijden doe liggen ze er 3/4 maanden later nog en kan het weg.vivapimpelmees schreef: ↑13-08-2026 16:36Maar als je extra kookt en invriest haal je het niet uit de vriezer zei je... Wat is het verschil?
patat/hamburgers/vis etc kan je makkelijk in de oven/airfryer doen zonder het eruit te moeten halen van te voren.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:43
Een magnetron is je oplossing. Een simpel dingetje heb je al voor 50 euro.JellyBeans99 schreef: ↑13-08-2026 16:42ik gok voornamelijk dat een maaltijd die je invriest je er de avond van te voren eruit moet halen en daar denk ik niet aan waardoor ik vervolgens alsnog zonder eten zit en wat anders moet halen.. (ADHD) dan moet ik dus herinneringen in mijn telefoon gaan zetten om het uit de vriezer te pakken maar als ik dat vervolgens dus niet voor al die maaltijden doe liggen ze er 3/4 maanden later nog en kan het weg.
patat/hamburgers/vis etc kan je makkelijk in de oven/airfryer doen zonder het eruit te moeten halen van te voren.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:45
Als je zorgt voor een goede basismaaltijd in de vriezer dan hoef je geen karig broodje hamburger te eten.JellyBeans99 schreef: ↑13-08-2026 16:34Het hamburger idee is meer een vervanging voor een een dag zoals een vrijdag of zondag avond of wanneer je niets in huis hebt je dit altijd uit de vriezer kan pakken ipv wat bestellen of een kant en klaar maaltijd
Een goede basismaaltijd kan ook een soep basis zijn waaraan je alleen nog maar wat groente hoeft toe te voegen.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:46
Deel de visie dat dit vooral vulling is, en mijn ervaring is dat het impulsaankopen uitlokt. Goede voeding is essentieel. Voldoende groenten, normale hoeveelheden.
Voor meerdere dagen koken, combigerechten maken en zorgen dat vriezer voldoende gevuld is met voorraad aan groenten, vlees in 1 persoons porties (ontdooit lekker snel) lijkt me slimmer.
Nog slimmer is het om de impulsaankopen aan te pakken, desnoods met professionele hulp. Dat is denk ik de beste investering die je kunt doen. Je relatie met geld aanpakken.
Voor meerdere dagen koken, combigerechten maken en zorgen dat vriezer voldoende gevuld is met voorraad aan groenten, vlees in 1 persoons porties (ontdooit lekker snel) lijkt me slimmer.
Nog slimmer is het om de impulsaankopen aan te pakken, desnoods met professionele hulp. Dat is denk ik de beste investering die je kunt doen. Je relatie met geld aanpakken.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:53
Aanvulling: investeer in een vacumeermachine, is je voedsel nóg langer houdbaar in de vriezer!GeweldigWeer schreef: ↑13-08-2026 16:50Leg bevroren vlees/maaltijd een poosje in koud water en je kunt het bereiden/opwarmen. Of inderdaad in de magnetron op ontdooifunctie.
Live Life to the fullest
donderdag 13 augustus 2026 om 16:57
Bij mijn AH zelden, 35% is meestal wel maximale.
Ik koop groente en fruit vooral bij groenteboer, is meestal goedkoper dan AH. Kant en klaar maaltijden eet ik nooit, dus weet niet of die met meer korting worden aangeboden.
donderdag 13 augustus 2026 om 16:58
oke, misschien komt het over alsof ik niet met geld om kan gaan maar ik spaar echt netjes voor iemand die alleen woont (27) met net iets minder dan modaal inkomen en denk dat ik normaal misschien 30-40 per week aan boodschappen uitgeef totaal. (ik spaar gemiddeld zo'n 500-800 per maand afhankelijk van de maand)
vind zelf dat als ik moet kiezen tussen "soep" of een goulash of chili sin carne uit mijn OP mijn OP toch wel een vullende maaltijd is met meer voedingswaardes waardoor je dus juist niet gaat snaaien.
die pannenkoeken waren trouwens een voorbeeld maar iets wat ik eigenlijk zo goed als nooit eet.
vind zelf dat als ik moet kiezen tussen "soep" of een goulash of chili sin carne uit mijn OP mijn OP toch wel een vullende maaltijd is met meer voedingswaardes waardoor je dus juist niet gaat snaaien.
die pannenkoeken waren trouwens een voorbeeld maar iets wat ik eigenlijk zo goed als nooit eet.
donderdag 13 augustus 2026 om 17:05
Maar dan doe je het al heel netjes TO, qua boodschappenbudget, voor volwaardige gezonde voeding.
De norm van het Nibud is E7,76 per dag voor een vrouw van jouw leeftijd, 10% erbovenop omdat je alleenstaand bent. En dat maal 30, is E256 euro per maand.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgav ... n/#Voeding
De norm van het Nibud is E7,76 per dag voor een vrouw van jouw leeftijd, 10% erbovenop omdat je alleenstaand bent. En dat maal 30, is E256 euro per maand.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgav ... n/#Voeding
donderdag 13 augustus 2026 om 17:11
Probeer vooral voor 4 maaltijden gelijk te kopen zodat je geen kleinverpakking hoeft te kopen die duurder zijn. Je kunt best een paar keer hetzelfde achter elkaar eten en waar je geen zin in hebt, stop je in de vriezer. Kruiden zijn een keer een investering maar doe je veel langer mee dan kant en klare zakjes en pakjes.
Groentes zelf snijden in plaats van de mixen die vooral vol uien zitten.
Pasta kip pesto
https://www.ah.nl/r/1194856
https://chickslovefood.com/recept/romig ... 5-or-less/
Eenpansrisotto met pompoen en rozemarijn
https://www.ah.nl/r/1197307
Rigatoni met romige saus, plantaardige balletjes en venkel https://www.ah.nl/r/1196332
Tagliatelle met spinazie-roomsaus
https://www.ah.nl/r/675646
Je kan bij AH zoeken op budgetfavorieten bij de recepten maar ik zou elders de boodschappen goedkoper halen.
Als je moet sparen zou ik ook kijken voor een spaarrekening waar het een dag duurt voordat je het op je bankrekening krijgt en waar je meer rente krijgt dan bij de meeste bekende banken. Ik heb bijvoorbeeld bij de Lloyds Bank een rekening waar ik meer krijg dan bij de Rabobank.
Ik haalde vroeger lasagne uit de diepvries voor een euro. Of een kilo kant en klare nasi uit de koeling met diepvries sate. Erg lekker was het niet maar wel lekker makkelijk.
Groentes zelf snijden in plaats van de mixen die vooral vol uien zitten.
Pasta kip pesto
https://www.ah.nl/r/1194856
https://chickslovefood.com/recept/romig ... 5-or-less/
Eenpansrisotto met pompoen en rozemarijn
https://www.ah.nl/r/1197307
Rigatoni met romige saus, plantaardige balletjes en venkel https://www.ah.nl/r/1196332
Tagliatelle met spinazie-roomsaus
https://www.ah.nl/r/675646
Je kan bij AH zoeken op budgetfavorieten bij de recepten maar ik zou elders de boodschappen goedkoper halen.
Als je moet sparen zou ik ook kijken voor een spaarrekening waar het een dag duurt voordat je het op je bankrekening krijgt en waar je meer rente krijgt dan bij de meeste bekende banken. Ik heb bijvoorbeeld bij de Lloyds Bank een rekening waar ik meer krijg dan bij de Rabobank.
Ik haalde vroeger lasagne uit de diepvries voor een euro. Of een kilo kant en klare nasi uit de koeling met diepvries sate. Erg lekker was het niet maar wel lekker makkelijk.
donderdag 13 augustus 2026 om 17:24
Maar TO wil graag zo goedkoop mogelijkGeweldigWeer schreef: ↑13-08-2026 16:42Klopt, maar zoals ik eerder al schreef kijk ik best naar de prijzen, maar wil ik niet inleveren op kwaliteit/smaak. Kaas uit de supermarkt is mss goedkoper, zo ook het brood, maar betaal ik liever iets meer, maar wel veel lekkerder.
donderdag 13 augustus 2026 om 17:28
Veel lager kun je denk ik niet gaan zitten qua weekbudget, voor gezonde voeding met groenten en fruit.
Ik heb geen adhd maar wel gelijke problemen met ingevroren maaltijden, ik vergeet dat het er is. Ik vries nog steeds geen restjes in , heb wel mealpreppen ontdekt, met alles in glazen ovenschalen. Omdat ik het dan zie als ik de koelkast opendoe, eet ik het op voor het mijn koelkast uit kan wandelen.
En in drukke weken maak ik een maaltijdplan: ik schrijf ergens (agenda of blaadje aan de koelkast) op wat ik per dag wil eten en wat ik al ervoor in huis heb. Dat scheelt ook in de impulsaankopen.
Ik heb geen adhd maar wel gelijke problemen met ingevroren maaltijden, ik vergeet dat het er is. Ik vries nog steeds geen restjes in , heb wel mealpreppen ontdekt, met alles in glazen ovenschalen. Omdat ik het dan zie als ik de koelkast opendoe, eet ik het op voor het mijn koelkast uit kan wandelen.
En in drukke weken maak ik een maaltijdplan: ik schrijf ergens (agenda of blaadje aan de koelkast) op wat ik per dag wil eten en wat ik al ervoor in huis heb. Dat scheelt ook in de impulsaankopen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in