Lang geleden... deel 2

18-03-2009 17:01 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is ineens besloten dat topics met meer dan 5000 berichten gesloten worden.

Dus bij deze dan maar het vervolg op Lang geleden verkracht, nooit behandeld.
EV, ik voel me wel altijd rete-gerespecteerd door jou. Persoonlijk. Echt.

Maar ja, ik snap ook dat het moeilijk is om zo'n knap genie als ik ben, niet te respecteren.

Dus ja, weet niet of mijn feedback echt wat zegt over je gemiddelde reactie.
Ja, dat maakte het moeilijk om te reageren. Ik voelde me genegeerd.

Je hebt een punt als je begint over de vermenging tussen een mening hebben en iets veroordelen. Ik heb moeite om die 2 uit elkaar te houden.

Als iemand zegt: 'dat is niet mijn manier', dan trek ik de conclusie dat die persoon daar een oordeel over heeft. En daarin kan ik best fout zitten.

Om even in voorbeelden te spreken: Je had het over dingen doen, je niet laten weerhouden door angsten en gedachten. Dan denk ik erbij dat je het oordeel hebt dat het slecht is om je te laten weerhouden door angst. Terwijl het net zo goed kan zijn dat je het doel belangrijker vindt dan de angst en dat je waardeoordeel niet gaat over de angst. Ondertussen ga ik uit van een oordeel terwijl jij dat helemaal niet zo ziet. Omdat het afhangt van waar je de nadruk op legt. Snap je me een beetje?

Ja, door wat jij je grote mond noemt ben je niet altijd duidelijk. Een ander kan niet altijd onthouden wat er allemaal achter die mond zit. En wil dat ook niet altijd. Jij wil het ook niet altijd horen. In het verleden heb je erg meelevende posts van je af gehouden. Dan weet ik niet altijd hoe ik je moet benaderen.

Het heeft ook te maken met mijn persoonlijke geschiedenis. Ik heb te maken gehad met mensen die zichzelf overschreeuwden en ik vond het erg moeilijk om daar mee om te gaan.
Oke gelukkig, ik zat het nu te mixen en daarom wilde ik dit even duidelijk hebben. Dat is dus mijn angst en dat kunnen we dan beter gelijk uit de wereld helpen. Want ik voelde me wel even rot, maar dat is dus niet nodig mbt wat er hier geschreven is Dan kan ik dat beter even vragen.

Verder weet ik eigenlijk niet goed wat ik kan schrijven behalve dat ik het rot vind dat jij je zo voelt, of gevoelt hebt. Want nogmaals ik vind het hartstikke leuk dat jullie dit gaan doen. Dat vind ik leuk, omdat jullie dit leuk vinden! En ik besef heel erg goed dat dit voor jullie ook niet vanzelfsprekend is en spannend is. Dat had ik ook geschreven . Maar goed een gevoel is een gevoel en dat je het hebt uitgesproken vind ik eerlijk en heel erg ok.

Dus ik sluit me verder aan bij Lynne, niemand hoeft zich te verdedigen. Ik wilde daarna ook niet meer reageren maar toch zat ik hier met een kloppend hart. Dus vandaar dat ik er toch op reageerde.

Moet nu echt weg.....ben hopelijk snel weer bij een computer.
Slim Claire, om het meteen maar gewoon te vragen.

Knap ook dat je dat zo doet dan.

(tussen denken en doen wil nog wel eens een piepkleine barriere zitten )

Saar, ik wil even zeggen dat ik het wel heel knap vind dat je op iedereen ingaat, en op die manier je post voor ons (voor mij in ieder geval) steeds duidelijker maakt.

Voor mij persoonlijk zorgt dit echt voor begrip, en dat ik me niet meer aangevallen voel.

Je creeert hierdoor de ruimte om er te mogen zijn, zo praten over hele moeilijke gevoelens.

Bravo Saar, dat meen ik...

*zit stiekem een beetje trots te wezen*
Hanke, bedankt voor je uitleg! Stuk duidelijker nu.

Wat betreft dat persoonlijke berichtje naar je, ik begrijp dat jij je genegeerd voelde.

Sterker nog, dat gevoel is ook helemaal terecht, want ik negeerde het toen ook. Omdat ik het lastig vond. Ik wilde je graag wat meer uitleg geven en vond het niet fair om dat hier te doen. Maar vond het ook heel lastig om het goed te verwoorden, zonder je te kwetsen. Dus stelde ik het uit en vervolgens zo lang dat ik het vergat.

Ik beloof je dat ik je alsnog een pb zal sturen (denk morgen).

Ik heb idd ergens gezegd 'dat is niet mijn manier'. Maar daar zat geen veroordeling in. Alleen maar een constatering dat ik soms anders denk of handel, zonder oordeel.

Ik kan best begrijpen dat het zo over komt, als een oordeel, ook datgeen wat ik zei over niet laten weerhouden door angst.

Maar er zat geen oordeel in, dus ik denk dat het bij de ontvanger ligt. Aan de manier waarop het gelezen wordt.

En dat roept een gevoel op bij diegene.

Want wat jij als optie noemt bedoelde ik, ik vind het doel belangrijker dan de angst. Maar over die angst heb ik geen oordeel. Die heb ik tenslotte zelf ook. Een ander onderzoekt die angst misschien, diept het uit, terwijl ik er nu voor kies er dwars doorheen te gaan.

Het een is niet beter als het ander.

En wat betreft het niet weten van hoe mij te benaderen. Ik snap wat je bedoelt. En het niet altijd weten wat erachter die grote mond zit. Ik vind het jammer dat ik zo over kom, blijkbaar soms ook niet toegankelijk ben (of lijk) voor anderen.

En echt, ik ben al van ver gekomen, maar weet dat ik daarin nog wel veel te leren heb.

Dat ik meelevende posts van me af heb gehouden weet ik zo niet bewust, maar kan me er iets bij voorstellen.

Maar volgens mij heb ik ook wel eens uitgelegd hoe moeilijk ik het vind daarmee om te gaan.

Maar nogmaals bedankt voor je uitleg en reactie. Eigenlijk zou ik het heel fijn vinden als we dit soort dingen vaker uitspreken naar elkaar toe.

Niet zoals het nu gaat, het escaleert wat, mensen begrijpen elkaar verkeerd, geven een eigen draai aan woorden.

Maar wel gewoon uitspreken dat je iets moeilijk vind, zoals jij nu doet, over jouw omgang met mij.
En weet je, ik doe echt mijn best hier zo genuanceerd mogelijk te reageren. Om echt vanuit mijn gevoel te spreken, het bij mezelf te houden, het zo netjes mogelijk te verwoorden. Omdat ik geen van jullie wil kwetsen.

En dat is eigenlijk helemaal zo Niet de Saar manier. Dat heb ik hier echt geleerd. Niet altijd meteen maar reageren, zonder nadenken hoe je iets zegt.

Irl gaat me dat nog een stuk slechter af. Maar daar gaat het face to face en mensen die me kennen begrijpen me beter.

Op mijn werk gister bijv roep ik gewoon keihard tegen mijn baas dat ik me genaaid voel. Geen mooie woorden, niet nadenken over hoe anders te zeggen.

En dat wordt nog geaccepteerd ook, niemand die zich gekwetst voelt, want op zijn saartjes. Hij moest zelfs lachen en riep blij te zijn de oude Saar weer te zien.

Geen idee wat ik nou allemaal wil zeggen hiermee...
Dat vind ik heel fijn van je Saar, hoe je nu reageert.

Ik prefereer het om informatie te krijgen die mogelijk kwetsend is boven negeren. Ik maak daaruit namelijk op dat jij vindt dat ik daar niet tegen zou kunnen. Terwijl ik destijds al heel duidelijk heb aangegeven dat ik met kritiek om kan gaan, het geeft mij de mogelijkheid om over dingen na denken. Een eventueel weerwoord geven werd me zo ook onmogelijk gemaakt.

Vooral het feit dat je me beloofde te reageren en dat niet deed vond ik kwetsend. En het is lastig met iemand te communiceren die duidelijk negeert. Dan komen dingen niet duidelijk 'out in the open' Terwijl jij nu aangeeft hoe fijn je dat eigenlijk vindt..
quote:saartje1980 schreef op 28 juli 2009 @ 21:22:

Ik heb idd ergens gezegd 'dat is niet mijn manier'. Maar daar zat geen veroordeling in. Alleen maar een constatering dat ik soms anders denk of handel, zonder oordeel.

Ik kan best begrijpen dat het zo over komt, als een oordeel, ook datgeen wat ik zei over niet laten weerhouden door angst.

Maar er zat geen oordeel in, dus ik denk dat het bij de ontvanger ligt. Aan de manier waarop het gelezen wordt.

En dat roept een gevoel op bij diegene.

Al wandelend met de hond net zat ik dit te bedenken. Dat het een gevoel oproept bij de lezer en dat diegene het gaat interpreteren. Zonder dat er door degene die het schrijft een oordeel in zit.

Ik heb hier zelf nog nooit een "veroordelende" (klinkt meteen zo zwaar) toon bespeurd. Wel verschillen maar dat maakt het voor mij ook zo boeiend.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Saar, verhelderend.
Ik vind dit allemaal nog even te lastig,het komt dicht bij onder de huid liggend zeer die er altijd zit.

Iry kan alles,heeft een grote mond en houdt altijd alle schoteltjes in de lucht.

Zelfs de psych en psychiater hebben het letterlijk herhaaldelijk gezegd.

Ik ben kennelijk het grootste ggzwonder want in in hun lange loopbaan hebben ze nog nooit gezien dat iemand met deze complexe problematiek,zoveel aankan zonder in te storten.

Zelfs toen ik daar letterlijk zei,ik kan niet meer ik moet nu hulp,werd mij gezegd,maar je staat nog overeind dus het gaat wel...en hup,Iry staat weer buiten,hijst zelf haar broek maar weer op, slikt haar tranen in en gaat maar weer.

En ja ik draaf door,maar ik wil niet altijd knap en dapper zijn,daar heb ik een kast vol van liggen inmiddels....ik wil een arm om mij heen en de vraag,wat kunnen we voor je doen zodat je een beetje lucht krijgt.

Ik heb een kutbui en ben overstuur.

Want hoewel ik echt weet dat niemand kwade bedoelingen heeft,deze plek blijkt toch niet zo veilig te zijn als dat ik dacht.

Voor de duidelijkheid,ik heb/had evenmin kwade bedoelingen.

Wurm,je verhaal over tijger en vogeltje,heel herkenbaar.

Maar ik ben allang die tijger niet meer,en weinig zien het vogeltje die er ook is.
Wat maakt dat je je onveilig voelt Iry, zijn het dingen die ik geschreven heb?
Ik begrijp je Hanke en je hebt ook helemaal gelijk. Mijn belofte niet nakomen is kwetsend. En daar bied ik je oprecht mijn excuses voor aan.

En zal hem alsnog nakomen.

Met dat kwetsen bedoel ik meer mijn manier van verwoorden en niet zozeer dat de inhoud kwetsend zou zijn. Misschien ook wel hoor, maar dat was niet mijn zorg en wil ik niet voor jou invullen.
Ik voel mij onveilig omdat ik het gevoel krijg dat er niet door,mijn woorden geprikt kunnen worden...

En als ik probeer iets te zeggen hoe ik mij gevoeld heb,lijkt het te escaleren.

ik kan het gewoon niet zo goed duidelijk krijgen Hanke,heb het idee dat niemand het echt begrijpt.

Waar dat aan ligt? misschien aan mij,misschien aan de lezer..ik weet het even niet.
..
Soms wil ik niet door je woorden heen prikken Iry. Dat klinkt misschien hard maar ik wil niet voor een ander denken. Dus dat stukje van dat het bij de lezer kan liggen klopt wel in mijn geval.

Wat jij allemaal voor je kiezen hebt, ik ben daar van op de hoogte en ik vind het bewonderenswaardig hoe je daarin jezelf overeind houdt. En dat het af en toe helemaal niet meer gaat, vind ik alleen maar normaal. Niet fijn voor jou, met wel te verwachten in de omstandigheden. Ik heb niet het idee van 'die redt het wel'. Ik ga uit van wat je me vertelt. Soms vertel je niet zoveel over of het je lukt je staande te houden, tenslotte wil je daar ook niet altijd over praten.

Als iemand me dan zou vragen : hoe gaat het met Iry, dan zou ik zeggen dat ik dat momenteel niet weet. Niet meer en niet minder.

Soms escaleert de boel een beetje zoals nu, maar dat betekent niet dat er niet met elkaar gepraat kan worden. Soms is het even nodig om de boel open te breken. Dat dat nu zo loopt vind ik juist heel krachtig. Maar het vreet energie. Ik zit hier ook te trillen op mijn stoel, dit topic en de mensen erin gaat mij echt aan het hart.
Appel, jammer dat je jouw reactie weg hebt gehaald.

Wil je wel even laten weten dat ik je gelezen heb.

Je hoort erbij lieverd, ook als je niet weet hoe te reageren.

Maar snap je gevoel hoor.

Wat ik zei over die binding kwijt lijken te zijn: in feite is dat ook een gevoel van er niet meer bij horen, niet meer tussen passen.
Ik had je ook gelezen appel, over het in de verdediging schieten. Ik zal er op letten, ok?! Blijf ajb schrijven....
Appel, ik had je ook gelezen, herkende wel dat het soms zo moeilijk is om de juiste woorden te vinden om te reageren.
Bedankt Saar!

Dat is denk ik ook wat ik voel Saar.. De binding kwijt lijken te zijn.

Maar hoe en wat dan precies... Dat weet ik dan weer niet goed.

Nier erbij horen, niet tussen passen. Ja, beiden denk ik.
hanke, voel je ajb niet aangevallen!!!! Zo bedoel ik dat niet!
Dat ik vind dat ik dat ook op mezelf mag betrekken Appel vind ik niet erg. Ik voel me niet aangevallen, Ik wil dat men zich welkom voelt hier en als ik daarin kan bijdragen door er minder bovenop te zitten en na te denken over hoe ik dingen verwoord dan doe ik dat graag.
Appel, kan je msn nog eens aangooien? Wil je even wat vragen.

Ik heb dus gister een poging gedaan duidelijk te maken waarom ik die binding kwijt lijk te zijn.

Maar goed, ineens bindt me dat weer, want ik blijf nu reageren hier.

Wil het gewoon graag terugvinden en dit weer als een veilige plek ervaren.
Je ervaart binding als iets emoties oproept, en jij dat weer kwijt kan. Dat IS binding.

En niet meer durven/kunnen schrijven, ik kan me goed indenken dat je dan ook de binding kwijt raakt.

Het is ook moeilijker reageren om niet geschreven stukken, dus het contact wordt wat minder diep.

Appel, ik vind het wel heel jammer dat je je post hebt weggehaald, want ik had m dus nìèt gelezen, en ben wel zeer geinteresseerd in alle emoties en gedachten van iedereen.

Iry, eigenlijk denk ik helemaal nooit dat jij alles aankan. Maar ik dekn wel dat ik niet altijd door het masker heen prik.

Ook omdat ik soms het gevoel heb dat je bewust die afstand creeert hier.

Ik voel mezelf ook vaak vogel-met-grote-bek.

Maar dan wordt het dus voor ons beide tijd om de grote bek een beetje te matigen, en te laten zien dat er misschien een vogelhartje achter het masker zit.

Hoef je nog niet eens je masker te laten zakken.
Jee lieverds...
Hoi meiden

Ik was me niet bewust dat ik ergens aan voorbij ging,ik dacht goh dat zijn twee dappere meiden die elkaar zo aardig vinden dat ze zelfs met elkaar op vakantie naar Afrika durven gaan!(ik ben al jaren niet niet op vakantie echt geweest en helemaal niet naar zoiets als wat ik op die hotelfoto's gezien heb;zo mooi en luxe bedoel ik)Want daar was ik zo van onder de indruk dat ik eraan voorbij ging dat er ook minder fijne dingen aan zouden zijn denk ik..
Sponge ,je valt zo laat op de dag wel even met je neus in de boter geloof ik .

Het was even een heftig avondje voor mij.

Fijn dat er een groepsmsn ontstond vanavond, lieverds bedankt!!!

Jullie weten half niet hoe goed mij dat deed.

Hoe gaat het met je Sponge?

Lees altijd graag over je activiteiten maar is nu wat minder geloof ik door de vakantieperiode?.

En zo ja,lukt het dan je week anders in te vullen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven