Vraag het de mods 2025-2026

04-07-2025 09:20 2977 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... p35907716

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:15
Dat verklaart veel, Solomio
En verder is het probleem niet dat er forummers modereren, maar dat andere forummers daar van alles achter zoeken en geen vertrouwen hebben in de professionaliteit van die moderators.
Dát is waar Angelgate over ging.

Moderators van buitenaf kunnen helemaal niet inschatten hoe bepaalde posts bedoeld zijn, of dat een sneer in het ene geval prima kan en in een ander geval niet.

Een combi van forummers en niet-forummers als mod-team lijkt me daarin het beste.
An apple a day keeps anyone away... if you throw it really hard.
Week 36 van de Extremely Demotivational Calendar
Of je blijft uit iemands DM. Ook een optie natuurlijk.
OlleGrieze schreef:
20-08-2026 20:15
En hoppa, daar is ie weer... Het groepje van de Napraat. :roll:
Dat groepjes geneuzel werd ooit trouwens banwaardig bevonden. En terecht. Beetje komen zeuren over 'dingen die aan elkaar gelinkt worden en daarmee een verhaal'.... en zelf exact dat doen. Zwaktebod hoor.
En als we het er dan toch weer over moeten hebben:
Het Groepje - Dinges Dong
https://streamable.com/fcx4f2
Inderdaad zijn dat soort verdachtmakingen veel schadelijker voor de sfeer dan het risico dat een mod mss es een keertje te bevooroordeeld beslist.
Lilith schreef:
20-08-2026 20:22
Moelk moelk.
Solomio schreef:
20-08-2026 20:11
Er is altijd gemodereerd door forummers. Ook nu nog.
Is dat sowieso niet gebruikelijk op fora? Hoe doen ze dat op Fok, Tweakers en Reddit bijvoorbeeld?

Lijkt me lastig om mensen te vinden van buiten een forum, die wel een beetje affiniteit met forummen hebben.
Paradise schreef:
20-08-2026 20:26
Is dat sowieso niet gebruikelijk op fora? Hoe doen ze dat op Fok, Tweakers en Reddit bijvoorbeeld?

Lijkt me lastig om mensen te vinden van buiten een forum, die wel een beetje affiniteit met forummen hebben.
Van andere fora?
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:28
Van andere fora?

Fok is geen Viva.
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:28
Van andere fora?
Topplan: de gebruikers van het autoforum inzetten op het vrouwenforum! Denk even na voor je tikt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Ha ha het moet niet gekker worden. De hele dag op allerlei topics mensen zitten bashen, op napraat roddelen en kwaad spreken … en dan gaan modereren. Dan ga ik ook solliciteren.
Dit is een grap toch?
Solomio schreef:
Inderdaad zijn dat soort verdachtmakingen veel schadelijker voor de sfeer dan het risico dat een mod mss es een keertje te bevooroordeeld beslist.
Overduidelijk dat jij wel wilt.
Het idee alleen al.
Solomio schreef:
Je draait het om en bewijst meteen mijn gelijk.
Miro45 schreef:
20-08-2026 20:33
Ha ha het moet niet gekker worden. De hele dag op allerlei topics mensen zitten bashen, op napraat roddelen en kwaad spreken … en dan gaan modereren. Dan ga ik ook solliciteren.
Dit is een grap toch?
Als er wat te zeiken valt, dan ben jij vreemd genoeg (...) altijd degene die voorin de rij staat om weer wat negatiefs te roepen.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Ja goed van me hè.
Lilith schreef:
Geldt dat voor iedereen, of alleen voor mij?

Ik laat het hierbij. Ik wil niet beticht worden van rellen of trollen.
vlinderkracht wijzigde dit bericht op 20-08-2026 20:44
55.27% gewijzigd
Miro45 schreef:
20-08-2026 20:37
Ja goed van me hè.
Ik ben zelf liever goed in wat nuttigs. Maar wat jij wil hoor.
Calamitycat schreef:
20-08-2026 20:41
Ik ben zelf liever goed in wat nuttigs. Maar wat jij wil hoor.
Je bedoelt de hele dag de grapjurk uithangen op het B&B topic? Hou toch op joh. Ik ga niet verder niet in discussie maar alleen al de suggestie dat bepaalde personen hier de dienst zouden gaan uitmaken is toch om te gillen.
Miro45 schreef:
20-08-2026 20:45
Je bedoelt de hele dag de grapjurk uithangen op het B&B topic? Hou toch op joh. Ik ga niet verder niet in discussie maar alleen al de suggestie dat bepaalde personen hier de dienst zouden gaan uitmaken is toch om te gillen.
Ja hilarish joh.
Delulu
Miro45 schreef:
20-08-2026 20:45
Ik vind vooral jou om te gillen :lol:
Stiekem meelezen en dan heerlijk onder de gordel toeslaan. Knap hoor. Wil je een lolly?
Solomio schreef:
20-08-2026 20:11
Er is altijd gemodereerd door forummers. Ook nu nog.

Is dat zo? Dat is nieuw voor mij en ik vind dat vrij opmerkelijk eigenlijk.
VlinderKracht schreef:
20-08-2026 20:08
@Wieke, ik sta achter wat Feuw hierboven schrijft.
Ik lees hier al langer mee. Ik weet iets, niet veel, van Angelgate. Maar wel genoeg dat destijds de conclusie was om forummers niet meer als moderators te laten fungeren.

Goed voorbeeld is de dynamiek binnen een groepje die ik vanmiddag, over mij, langs zag komen op het Napraattopic 2026.3 met Geklets en Zonnestraaltjes. Iemand begint over mijn schrijfstijl. Nr 2 haalt een PB aan (waar weinig kwaads van te zeggen is). Nr 3 concludeert, zonder de inhoud te kennen, daarmee dat ik hengel. Nr 4 suggereert mij aan een eerdere ban. Nr 5 haalt iets van de sekspijler aan en verbindt dat aan mijn nick. Kortom, er wordt een beeld geschetst.
Ik heb dat een paar keer in de Napraat gezien over anderen.

Dat past in wat mij eerder verteld is dat er groepjes zijn die er openlijk van genieten om forummers die ze niet mogen een lesje te leren of eruit te werken. Niet vies van een beetje provocatie en weten precies hoe het werkt. Een belangrijke reden dat forummers vertrekken.
Als ik hier nu lees dat enkelen uit zo’n groepje moderatie door forummers wel zien zitten, krijg ik kromme tenen.

Forummers als moderators gaat niet werken. Echt niet.
Nr. 4 concludeert niet, maar vraagt.
Verder zit je er ook naast.
Everything is possible for the one who believes.
Miro45 schreef:
20-08-2026 20:34
Overduidelijk dat jij wel wilt.
Het idee alleen al.

Je bent er altijd als de kippen bij als er wat te bashen valt hè? Oud zeer?
Lilith schreef:
20-08-2026 20:54
Je bent er altijd als de kippen bij als er wat te bashen valt hè? Oud zeer?
Zo geestig dat men zich hier niet kan voorstellen dat iemand gewoon met (in haar ogen) valide argumenten het ergens niet mee eens is of kritiek heeft. Het gaat altijd om iemand met een ban, een trol of een gek , wanneer iemand opmerkt dat er op dit forum een wat giftige dynamiek is die toch echt toe te schrijven is aan een bepaald groepje (ja ja). Oud zeer? Welnee, gewoon een kritische geest en totaal geen moeite ermee om daar iets over te zeggen.
Het is bijna voorstelbaar welke reacties er nu gaan komen. Je doet maar. Ik ga B&B kijken.
anoniem_6a972fa192163 wijzigde dit bericht op 20-08-2026 21:18
0.21% gewijzigd
Calamitycat schreef:
20-08-2026 20:48
Ik vind vooral jou om te gillen :lol:
Stiekem meelezen en dan heerlijk onder de gordel toeslaan. Knap hoor. Wil je een lolly?
Stiekem. Het is gewoon een openbaar forum hoor. Ik lees waar ik wil en mag daarvan vinden wat ik wil. Dag schat!
Miro45 schreef:
20-08-2026 21:16
Zo geestig dat men zich hier niet kan voorstellen dat iemand gewoon met (in haar ogen) valide argumenten het ergens niet mee eens is of kritiek heeft. Het gaat altijd om iemand met een ban, een trol of een gek , wanneer iemand opmerkt dat er op dit forum een wat giftige dynamiek is die toch echt toe te schrijven is aan een bepaald groepje (ja ja). Oud zeer? Welnee, gewoon een kritische geest en totaal geen moeite ermee om daar iets over te zeggen.
Het is bijna voorstelbaar welke reacties er nu gaan komen. Je doet maar. Ik ga B&B kijken.
Die giftige dynamiek zien denk ik heel veel mensen juist wel.
En jouw quasi objectieve beschouwing is een voorbeeld van giftige dynamiek.

N.a.v. de opmerking van Vlinderkracht, over hoe hij door dat smerige napraatgroepje wordt zwartgemaakt: gisteren (geloof ik) kwam daarbij ook Student weer even ter sprake en dan zijn er gewoon, binnen dat smerige napraatgroepje, nogal uiteenlopende meningen.

Dat iemand besproken wordt op napraat zegt dus weinig over de manier waarop.
En met moderators heeft het al helemaal niks te maken.
Turtlerain schreef:
20-08-2026 20:48
Is dat zo? Dat is nieuw voor mij en ik vind dat vrij opmerkelijk eigenlijk.

Het blijft opvallend stil dus ik quote mezelf even. Iemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven