Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
TO: ik zie hier zo :blond: want eh...'Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten'. Krijgt je man je te slijten kookboeken cadeau voor zijn verjaardag? Ja, dan heb jij minder troep.... Uh?

Ik heb weinig spul in huis wat nog weg kan, maar een hele schuur vol troep. Helaas vooral van man die altijd denkt dat hij spullen ooit nog kan gebruiken. Dat klopt ook... gemiddeld zal hij 1 op 100 van die spullen oooooiiiiiiitttt nog een keer kunnen gebruiken. Ik heb laatst gedreigd om elke maand een storage factuur aan hem te sturen, maar hij was bijdehand genoeg om te zeggen dat hij eigenaar is van 50 % van die schuur 8-)
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
03-09-2026 18:20
TO: ik zie hier zo :blond: want eh...'Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten'. Krijgt je man je te slijten kookboeken cadeau voor zijn verjaardag? Ja, dan heb jij minder troep.... Uh?

Ik heb weinig spul in huis wat nog weg kan, maar een hele schuur vol troep. Helaas vooral van man die altijd denkt dat hij spullen ooit nog kan gebruiken. Dat klopt ook... gemiddeld zal hij 1 op 100 van die spullen oooooiiiiiiitttt nog een keer kunnen gebruiken. Ik heb laatst gedreigd om elke maand een storage factuur aan hem te sturen, maar hij was bijdehand genoeg om te zeggen dat hij eigenaar is van 50 % van die schuur 8-)
Haha ik las het als ze geeft de kookboeken aan de visite mee 🤣

En tja 50% eigenaar van de schuur is ook goed gevonden helaas he..

Hier mag er niks weg van mijn ene kind. Zelfs te kleine kleding moet stiekem op vinted. En ik heb best veel verkocht maar intussen staan er ook nog 200 artikelen op vinted die dus nog op zolder blijven bivakkeren
Hahaha, ik bedoelde inderdaad dat ik ga proberen de kookboeken aan de visite te slijten!

Happyapple, hoe lang laat je het dan liggen? Heb je daar een termijn voor? Ik heb ook wel eens dingen op Vinted gezet die maar onverkocht bleven en op een gegeven moment denk ik dan toch: weg ermee en dan gaat het bijv. naar de kledingbak.
Haha, dat is ook mijn Vinted probleem.
Ga je eindelijk opruimen, zet je het op Vinted, moet je nog een extra stapel 'bij de hand houden' want het moet wel snel weg kunnen.

Ik heb regelmatig 'moet ik nog wat mee' bakken.
Te goed om weg te doen, maar dan.
Vaak gaat die hele bende dan na een tijd alsnog in zijn geheel naar de kringloop.
OlleGrieze schreef:
03-09-2026 18:20

Oh, ik was jouw man.
Ook zo opgevoed. Alles alles alles kan potentieel gebruikt worden.
Ik heb ook enorme bakken met schroeven, spijkers, bouten en moeren van alle pluimage 'want handig'. Maar ondertussen zoveel en niet meer te sorteren, dat ik bij een beetje fatsoenlijk project bij de bouwmarkt pluggen en schroeven koop in de maat die ik nodig heb...
Avocadeau schreef:
03-09-2026 18:40
Oh, ik was jouw man.
Ik heb ook enorme bakken met schroeven, spijkers, bouten en moeren van alle pluimage 'want handig'. Maar ondertussen zoveel en niet meer te sorteren, dat ik bij een beetje fatsoenlijk project bij de bouwmarkt pluggen en schroeven koop in de maat die ik nodig heb...
Dit Ga Ik Hem Heel Langzaam Laten Verplichten Om Te Lezen. Als er nu nog iemand iets wil posten over..... je kan niet naar 180 speakers luisteren.... Dan ben ik een tevreden vrouw!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Wij gingen emigreren dus grondig uitzoeken was eindelijk noodzaak. Wat uit de schuur kwam wil je gewoon niet weten. Wij hebben toen alles wat overbodig was gratis aangeboden via de gratis weggeef app. Maximaal 5 dingen pp. Eind van de dag alles weg.
Ik heb een man met een shirtverzameling. Shirts zijn niet alleen om aan te trekken, maar het zijn blijkbaar ook herinneringen. En ze moeten állemaal in de kledingkast zodat je er elke keer als je een shirt pakt naar kunt kijken. Gewone shirts, maar ook sportshirts (het soort shirts dat je altijd bij evenementen krijgt enzo). En nu heeft ‘ie nieuwe shirts nodig want een groot deel is versleten. Maar weg mag het nog steeds niet!

En dan heb ik het nog niet eens over de game- en computerverzameling gehad. Zijn laatste aanwinst is een MSX uit 1986.
5 dingen per dag? Zou best moeten kunnen. Genoeg spullen hier. Maar elke dag daarover nadenken is voor mij niet ff snel, kleine moeite.

Ik neem me voor mee te doen. Als ik er aan denk en tijd heb, dus niet elke dag :-)
Ik doe alle kleding van mij en de kinderen die weg kan in de kledingtas van de clothing loop. Heel fijn, dan stapelt het niet op. Heel veel heb ik er ook eerst uit gehaald dus het kost me weinig geld :-)
SunShine35 schreef:
03-09-2026 19:12
5 dingen per dag? Zou best moeten kunnen. Genoeg spullen hier. Maar elke dag daarover nadenken is voor mij niet ff snel, kleine moeite.

Ik neem me voor mee te doen. Als ik er aan denk en tijd heb, dus niet elke dag :-)
Gewoon doen wat voor jou haalbaar is!

Ik heb zoveel spullen dat het op dit moment echt zonder nadenken zou kunnen. Het is vaak ook laksheid dat ik het niet al eerder gedaan heb. De kookboeken was wel een iets groter klusje, ik wilde persé dat het in twee vakjes van de kast zou kunnen dus daar moest ik wat beter over nadenken.
Ik doe mee… massa’s kleding die de deur uit moet en oude administratie van mijn man.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik doe ook mee. Hier staan in de kelder al bijna 3 jaar dozen die met geen vinger zijn aangeraakt.
Als je echt meters wil maken (uiteindelijk), kan ik de checklist van Marie Kondo aanraden. Daarin ga je per categorie je huis door. En kleding is dan niet alleen de kledingskast in je slaapkamer, maar ook de kleding die op zolder ligt, je regenjassencollectie in de garage en je 14 galajurken in hun hoes.

Ik heb die afgelopen jaar gedaan en dat is me goed bevallen. Ik volg niet helemaal haar plan in de zin van 'does it spark joy?' maar wel haar volgorde aangehouden en het idee dat je niet per lade / kast / kamer opruimt, maar per categorie. Er circuleren een heleboel varianten, als je zoekt op 'Konmarie decluttering checklist' dan vind je ze. Ik vond het ook fijn om letterlijk alles dat ik in huis heb weer even in mijn handen te hebben. Nou ja, bijna alles, de schuur is nog altijd een vertrouwde chaos ;-D
Tjezus, wat vals
Ik ben net begonnen met wat we thuis The Purge hebben gedoopt, dus ik schrijf graag mee.

Er zijn al drie zakken naar de kringloop en een kofferbak naar de milieustraat. Verder zit ik weer een beetje klem in de fase van "handige" opbergbakken kopen. Ik ga meteen aan de slag!
Oh ik zou ook graag willen ontspullen maar zo lastig met man.
Elk onbestemd en onduidelijk piefje moet bewaard want ooit weten we weer wat voor onmisbaar onderdeel het is.
Elk kapot stuk speelgoed is een ramp en moet onmiddellijk gerepareerd ook al vond niemand het ooit leuk.
Af en toe zoek ik echt de abyss om in te schreeuwen maar die ligt helaas vol met spullen…
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Wat een goed idee! Ik ga ook mee doen.

En als iemand nog organiseertips heeft. Bijvoorbeeld beste manier om een stapel t-shirts op te bergen zonder dat je altijd de onderste nodig hebt en de hele stapel opnieuw kan vouwen? Of hoe ruim ik dikke vesten op een handige manier op dat ik wel zie wat ik heb? Hou ik me zeer aanbevolen!
Drackie schreef:
03-09-2026 18:31
Hahaha, ik bedoelde inderdaad dat ik ga proberen de kookboeken aan de visite te slijten!

Happyapple, hoe lang laat je het dan liggen? Heb je daar een termijn voor? Ik heb ook wel eens dingen op Vinted gezet die maar onverkocht bleven en op een gegeven moment denk ik dan toch: weg ermee en dan gaat het bijv. naar de kledingbak.
Ja ik heb dus inderdaad geen vaste termijn. Ik gok dat alles er nu max 9 maanden opstaat. En ik heb van de week dus wel ineens weer een winterjas en een trui en wat winterjurken verkocht. Dus ja. Aan mij heb je niks wat dat betreft, ik heb nog niet de moeite genomen die zakken nog een keer door te spitten om de ene helft voor de kledingbak te doen, want dan moet ik ook de advertenties gaan zoeken en verwijderen 🫣
Vesten hang ik op, t-shirts heb ik in een la. En ik leg ze niet in stapels, maar vouw ze volgens de Marie Kondo manier. Dat doe ik niet met heel de kast maar dit vond ik echt heel handig.

Afbeelding

Ik doe dat ook met onderbroeken en sokken, en dan in een schoenendoos. Geen omvallende stapels meer.
Tjezus, wat vals
Ik heb een ernstig voedseloverschot en ik wil dat graag anders. Overal in mijn bergingen staan houdbare levensmiddelen en het is echt onzin. Dus ik schrijf graag mee.
Als ik de berging gedaan heb, ga ik over naar de zolder, die vol staat met oude spullen van de kinderen en ongetwijfeld noodzakelijke spullen die ik al jaren niet gebruikt heb
Si abra la puerta hay lobos.
Een voedseloverschot heb ik ook. Of misschien gewoon te weinig ruimte om het op te bergen, want nu staat alles in de keuken en is het een kwestie van 'gooi er maar bij'. Als ik heb opgeruimd hoop ik ruimte te hebben in de trapkast voor voorraad. Het is nu zo'n rommel dat ik niet eens weet wat ik eigenlijk heb.
PogingZoveel schreef:
03-09-2026 21:15
Bijvoorbeeld beste manier om een stapel t-shirts op te bergen zonder dat je altijd de onderste nodig hebt en de hele stapel opnieuw kan vouwen?
Die shirts: hand midden onder het shirt dat op het shirt ligt dat je wilt hebben. Vingers spreiden, stapel liften als een ober met een dienblad. Gewenste shirt ertussenuit en stapel weer laten zakken.
Dat werkt prima met een gewone stapel zonder gekkigheid.
Marie Kondo is van het oprollen geloof ik maar dat vind ik maar niks voor shirts.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Ik schrijf graag mee.

Ik zit nu in een sabatical en heb deze periode aangegrepen om Marie Kondo te zijn. Ik merk dat ik heel onrustig word van rommel en heel blij word van opgeruimde kasten waarin spullen netjes zijn gesorteerd. Manlief wil alleen nog wel eens weer met spullen aankomen zonder spullen weg te doen.

In mijn schuur staat een kast vol gereedschap, schroeven, pluggen, bouten, zagen, hamers, instructieboekjes, pennen, deuvels, vazen... Echt compleet ontploft. Heel veel gekregen spullen van familieleden in slechte staat. Ik heb eerst de spullen gesorteerd tussen "kan weg" en "bewaren". Ik heb bij de IKEA doorzichtige opbergbakken gekocht en alle spullen gesorteerd in de bakken gedaan. Met een labelmaker heb ik stickers gemaakt zodat ik kan zien wat er in welke bak kan.

Dingen weg doen gaat bij mij heel makkelijk: ik breng het naar de kringloop, en als dat niet kan, gaat het naar de milieustraat. Behalve als iets nog wat geld oplevert (laten we zeggen 25 euro of meer). Ik wil namelijk vooral van mijn spullen af zijn en ik vind marktplaats/Vinted tegenwoordig echt een drama. Dat kost me zoveel tijd en energie. Ik besef trouwens wel dat dit niet voor iedereen is weggelegd, als iemand krap bij kas is.

Mijn tip is: one thing at a time. Maak er mini projectjes van waarbij je je focust op het afronden van het 1 voordat je begint met het ander. Heb als einddoel bijvoorbeeld: het opruimen van die ene la. En dan tijdens het opruimen van die ene la niet allemaal dingen tussendoor doen, maar echt alleen die la.
Avocadeau schreef:
03-09-2026 18:40
Oh, ik was jouw man.
Omg, ik dacht altijd dat ik de enige was, ik doe dit ook! Om er later achter te komen dat ik al zo'n 600 plugjes in die maat heb liggen. :whistle:
Delulu

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven