Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 847 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
O, wat naar dat je je consulent zo ervaart :| . Nee, dan zou ik die mogelijkheid overslaan.

Ik denk dat als je open en eerlijk bent, ontzettend veel mensen geneigd zijn om tot een oplossing te komen. Echt. En jij mag dat voor jeelf vragen.

En je kan het stom vinden dat je het niet zelfstandig kan. Of een beetje mild zijn en afvragen of je het bij een vriendin ook stom zou vinden. Als dst niet hrt geval is, mag je daarmee stoppen. Het is wat het is. En door het stom te vinden ga je het niet wel kunnen.

Net als hulp aanvaarden van een hele lieve forummer. Voor zover je dstdurft en niet triggert, that is.
Mijn aanbod blijft staan, Almostdone.

Kudt van die consulent trouwens, nee daar zou ik me dan ook niet aan willen wagen.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
patchouli_ schreef: ↑
08-09-2026 21:41
Ik lees mee met je topic, tot nu toe niet gereageerd. Op deze post wil ik wel reageren.

Wat ik lees is dat je zoon en jij veel hebben meegemaakt samen. Mooi dingen, maar ook veel verdrietige en pijnlijke. Voor een kind is een getraumatiseerde moeder, hoe liefdevol ook, niet altijd veilig. Jij beseft dat ook en erkent dat je hem beschadigd hebt, buiten jouw schuld om.
Dat jammer genoeg zijn vader daar niet mild mee om heeft kunnen gaan, zijn zoon beschermen zonder dat hij zijn moeder moest verliezen. Door eigen pijn en verdriet en misschien wrok niet heeft kunnen zien dat zijn zoon andere belangen en behoeftes had dan hijzelf.

Jouw zoon heeft klem gezeten in zijn loyaliteiten naar zijn ouders, die beiden veel emotionele bagage meedragen. En heeft een keus gemaakt om daar niet meer tussen vermorzeld te worden, door 1 ouder af te stoten. Dat is schadelijk voor een kind, maar soms wel de enige manier om niet kapot te gaan. Een situatie met alleen maar verliezers.

Het is mogelijk dat moment en de jaren erna geweest, dat je zoon al afscheid heeft genomen. Lang voor hij wist van jouw overwegingen dit traject in te gaan. Misschien met het idee dat hij er ooit wel weer eens ruimte voor zou krijgen, misschien met het idee dat het voor altijd zou zijn.

En misschien is dat ook de reden dat hij nu geen behoefte heeft aan een afscheid. Dat enorm pijnlijke proces heeft hij al doorgemaakt, afscheid nemen van jou. Jouw komende overlijden verandert daarin op dit moment niet veel. Dat is niet omdat hij niet van je houdt, het is omdat hij weer gekwetst kan worden als hij de situatie die hij met moeite heeft geaccepteerd, nu gaat veranderen. Met als resultaat dat hij zijn moeder opnieuw zal gaan verliezen. Dat kan meer zijn dan hij aan kan.

Misschien is dit hard om te horen, misschien biedt het juist troost, dat kan ik niet goed inschatten. Wij hebben zelf te maken met een zoon die al jaren nauwelijks contact met ons wil en ik weet hoe hartverscheurend dat is. Toch heb ik door de jaren heen ook leren begrijpen waarom dat is, door naar ons eigen aandeel te kijken, ook al was het onvermogen, net zoals jij dat doet. Het gaat niet om schuld.

Ik denk dat je zoon niet onverschillig is, maar zelfbeschermend. En ik denk zeker dat je er goed aan doet, om niet een brief, maar meerdere brieven voor hem achter te laten.

Want je beschrijft het hier eigenlijk allemaal zo goed. Hoe vaak hij in je gedachten is geweest jaren lang en nu in deze tijd, hoe dubbel je gevoelens zijn en zijn geweest, hoe je rekening hebt willen houden met zijn grenzen ondanks je eigen gemis en behoeftes. Dat hij geen schuld heeft aan jouw onvermogen verder te willen leven, dat zijn weggaan ook geen trigger is geweest, maar dat zijn bestaan een lichtpunt is geweest die het onvermijdelijke heeft uitgesteld.

Ik denk dat je je zoon een groot geschenk geeft als je dat wat je hier goed kan verwoorden, achter laat in brieven aan hem.
En ik hoop dat jij er misschien rust uit kan halen, als je beseft dat hij zijn afscheid al heeft gehad en dus geen verkeerde keuze maakt door het niet nogmaals te doen.

Ik kan er helemaal naast zitten, maar dit is wat mijn gedachtes zijn als ik je posting lees. Misschien heb je er wat aan, en anders mag je het wegleggen als gedachtes van iemand die er geen ruk van heeft begrepen.
Op een stukje na over invloed van zijn vader is het allemaal spot on .
Zijn vader heeft echt een heel kwalijke rol gespeeld die puur op eigen belang gericht js. Ik ga hier verder niet mijn ex zwart maken. Ik wil helemaal niet meer bezig met schuld, strijd enz.

Het enige wat ik me afvraag en ik hoop dat jouw visie klopt of hij een goede keuze heeft gemaakt.

Zoon is vermijdend. Met zijn vader in conflict raken betekent dat hij zijn vader voor altijd kwijt is incl rest van dat gezin. Ex duld geen tegenspraak. Hij is de baas en bepaald, punt.

Dat ik niet altijd veilig ben geweest klopt , helaas! Hoe graag ik dit ook anders had gezien en hoe zoon hier ook recht op had.

Zijn weggaan heeft wel veel oudere trauma s wakker gemaakt. Maar dit is absoluut NIET een schuld van zoon ! Absoluut niet ! Het heeft wel veel weggestopt trauma wakker gemaakt met forse gevolgen. Wat echt iets heel anders is dan dat zoon hier op wat voor manier ook schuld aan heeft.

Ik ben er door jullie wel achter dat ik wat moet achterlaten. Dank daarvoor ! Daar ben ik echt blij mee want het helpt mij om het zo goed mogelijk achter te laten dus is dit advies voor mij heel waardevol !

En nu ga ik stoppen voor vandaag. Ik ben moe en heb wel weer genoeg gejankt voor 1 dag .
Welterusten lieve Almostdone 😘

Ik duik er ook in.
Almost done ik wil je een knuffel geven.
Ik lees mee,
Ik heb je een pbtje gestuurd.

Welterusten.
Almostdone: goeie tips heb je hier gekregen mbt het regelen van vervoer voor je weekendje weg. Mocht het nou via de gemeente niet lukken: wat kost een particuliere taxi dan? In mijn ervaring is er voor een grote rit met een taxi best een mooie prijs af te spreken. Het zal duur zijn, maar geen godsvermogen en je hebt best een leuk bedrag dat je aan je zoon wilt achterlaten. Kan daar niet een bedrag vanaf dat jij dan gebruikt voor taxi-vervoer? Mij lijkt dat even iets positiefs, iets om naar uit te kijken, iets wat je graag wil, dat dat op dit moment heel goed voor je zou zijn.
Patchouli, wat een mooie post.
Jankerd
Elsje79 schreef: ↑
08-09-2026 22:43
Almost done ik wil je een knuffel geven.
Ik lees mee,
Ik heb je een pbtje gestuurd.

Welterusten.
Pb terug
MissUnderstood schreef: ↑
09-09-2026 08:46
Almostdone: goeie tips heb je hier gekregen mbt het regelen van vervoer voor je weekendje weg. Mocht het nou via de gemeente niet lukken: wat kost een particuliere taxi dan? In mijn ervaring is er voor een grote rit met een taxi best een mooie prijs af te spreken. Het zal duur zijn, maar geen godsvermogen en je hebt best een leuk bedrag dat je aan je zoon wilt achterlaten. Kan daar niet een bedrag vanaf dat jij dan gebruikt voor taxi-vervoer? Mij lijkt dat even iets positiefs, iets om naar uit te kijken, iets wat je graag wil, dat dat op dit moment heel goed voor je zou zijn.
Wat werkt dat toch stom in mijn hoofd. Als deze situatie bij iemand anders zou zijn dan zou ik direct zeggen.. gun jezelf die dagen strand.
Maar zo bij mezelf...pffff zoveel aan mezelf uitgeven is wel een dingetje.

Maar ik neem het mee als serieuze optie. Ik heb wel besloten dat ik pas een paar weken voor de euthanasie ga. Eerst alles goed geregeld hebben dat werkt voor mij het beste. En rond half november zal er vast nog wel iets vrij zijn.

Mocht iemand een tip hebben van een leuk adres dan lees ik dat graag. Appartement, huisje of chalet.
Eisen: loopafstand van strand ( max 1 km ) en honden welkom. Budget max500 voor een weekend/ midweek . Egmond aan zee trekt mij het meest maar sta open voor andere plaatsen. Periode 6 november - 22 november
Almostdone1 schreef: ↑
09-09-2026 12:26
Wat werkt dat toch stom in mijn hoofd. Als deze situatie bij iemand anders zou zijn dan zou ik direct zeggen.. gun jezelf die dagen strand.
Maar zo bij mezelf...pffff zoveel aan mezelf uitgeven is wel een dingetje.
Geef jezelf dan maar heeeeeeeeeeel snel toestemming om dit jezelf gewoon te gunnen. Ik zie werkelijk geen enkele reden dat niet te doen. Die dagen strand zijn even een fijne afleiding, iets om naar uit te kijken, iets om alvast mee bezig te zijn. Ik zou dat framen als "broodnodig" en morgen alvast eens wat taxibedrijven benaderen om te zien wat voor prijs je kunt afspreken. Dan kun je ook afspreken dat je een vrouwelijke chauffeur wilt. Gewoon doen, joh.
Zoon wil in testament waaruit ik opmaak dat hij de erfenis wil aanvaarden. Dat zou ik fijn vinden.
Ik ben in mijn hoofd al weken bezig om bestemmingen te bedenken voor als zoon niet wil. Ik kwam niet verder dan stichting KEA . En nu besloten dat als zoon niet wil het geld naar Kea gaat. En wil zoon het wel dat ik 250 euro nalaat aan Kea.

Dat punt ook afgevinkt en kan ik testament laten opmaken.

Volgende week dinsdag hoor ik de conclusie van de second opinion psychiater. En over goed 2 weken van mijn euthanasie team. Het komt echt dichtbij nu.
En dat voelt best gek . Een gevoel van opluchting . Maar ook het gevoel van dus echt mislukt te zijn is sterker. Het is veel wat er in mijn hoofd speelt .
Voor de mensen die bekend zijn met schematherapie, er is een soort groepsgesprek aan de gang in mijn hoofd. En de groep bestaat uit de gezonde volwassene , het verlaten kind, het boze kind, straffende ouders, het bange kind. Nou ja het is " gezellig" druk in mijn hoofd en de gezonde volwassene weet het soms te sturen maar meestal is het een docent die geen orde kan houden voor een klas met kinderen die helemaal los gaan.
Vermoeiend .
Bijzonder hoe dat werkt. Dat zelfs als de dood voor de deur staat, je jezelf nog niets mag gunnen omdat je hrt jezelf niet waard vibdt.

Kun je het omdenken? Dit zijn je laatste momenten. Als er ergens recht bestaat op genieten en voor jezelf kiezen, is dat dan niet als je weet dat je et zo niet meer bent?

Jij hebt recht op genieten. En zeker om met een lach op je gezicht te sterven, met fijne herinneringen aan de zee, de honden en je laatste mooie herinneringen.

Maak het jezelf zo fijn en mooi mogelijk.

En die straffende ouder en de criticus mag je sowieso naar de bgageruimte van de bus verwijzen. Laat vooral je liefdevolle volwassene en je blije meisje het woord voeren.
Begrijp ik goed dat je zoon je enige erfgenaam is en dat je daarnaast 250,- aan KEA wil achterlaten? Dan heb je helemaal geen testament nodig: je maakt gewoon nu alvast die 250,- aan KEA over en wat je nalaat gaat dan automatisch naar je zoon. Tjakka, kosten voor opmaken testament bespaard ---> geld vrijgemaakt voor taxi.
09-09-2026 13:19
Begrijp ik goed dat je zoon je enige erfgenaam is en dat je daarnaast 250,- aan KEA wil achterlaten? Dan heb je helemaal geen testament nodig: je maakt gewoon nu alvast die 250,- aan KEA over en wat je nalaat gaat dan automatisch naar je zoon. Tjakka, kosten voor opmaken testament bespaard ---> geld vrijgemaakt voor taxi.
Inderdaad. Zo simpel kan het zijn.
Jankerd
09-09-2026 13:19
Ja zoon is enige erfgenaam. Omdat ik niet zeker weet of hij erfenis accepteert wilde ik een testament. Omdat als zoon niet accepteert mijn ouders erfgenaam zijn en dat wil ik absoluut niet . Dus wilde ik in testament laten vastleggen dat het dan naar Kea gaat.
Nu het erop lijkt dat zoon erfenis wel wil kan het idd zonder testament. Ik ga nog ff goed overwegen wat wijsheid is maar geen testament en dat geld voor vakantie besteden is zeker goede optie.
En anders mag je ook gewoon op vakantie.
Je erfenis is wat er over is.
En als je ervan op vakantie kan is het niet over. Dan is het nodig.

En ja, een taxi is een smak geld.
Maar he, het is niet dat je zuinig moet doen omdat je nog geld achter de hand moet houden.

Dus boek het huisje, boek die taxi.
Je kan geen geld meenemen naar waar je ook heengaat. En je hebt straks geen vaste lasten meer.

Dus. Het mag op.
Avocadeau schreef: ↑
09-09-2026 19:23
En anders mag je ook gewoon op vakantie.
Je erfenis is wat er over is.
En als je ervan op vakantie kan is het niet over. Dan is het nodig.

En ja, een taxi is een smak geld.
Maar he, het is niet dat je zuinig moet doen omdat je nog geld achter de hand moet houden.

Dus boek het huisje, boek die taxi.
Je kan geen geld meenemen naar waar je ook heengaat. En je hebt straks geen vaste lasten meer.

Dus. Het mag op.
Een weekendje of midweek strand is zeker welkom maar het moet wel een beetje in verhouding staan. Ik voel me echt ongemakkelijk als ik 800 euro kwijt ben aan reiskosten. Het is van mijn huis naar Egmond aan zee 200 km enkele reis.
Deze optie heb ik ff tijd voor nodig om te laten landen.

De optie dat ik 2 huisjes huur , waarvan 1 voor mijn buddy of begeleider met hun partner in ruil dat ik mee mag rijden is voor mij ook een serieuze optie
Het is iig leuke afleiding om naar huisjes enz te kijken. Ff wat anders dan begraafplaatsen , opbaarplanken en of ik wel groen licht krijg.
En alle figuren uit de schematherapie die zeer luid en duidelijk vsn zich laten horen .
Een hele dag zonder herbelevingen ! Daar kan ik wel aan wennen. Iets meer rust geloof ik. Geen garantie voor morgen maar deze is best ff fijn !
Dat is idd heel erg fijn, Almostdone :heart:
09-09-2026 22:00
Een hele dag zonder herbelevingen ! Daar kan ik wel aan wennen. Iets meer rust geloof ik. Geen garantie voor morgen maar deze is best ff fijn !

Fijn!

Ik hoop dat je lekker slaapt vannacht. Wat zijn je plannen voor je midweekje Egmond aan Zee, wat wil je graag doen en waar verheug je je op?
09-09-2026 20:04
Een weekendje of midweek strand is zeker welkom maar het moet wel een beetje in verhouding staan. Ik voel me echt ongemakkelijk als ik 800 euro kwijt ben aan reiskosten. Het is van mijn huis naar Egmond aan zee 200 km enkele reis.
Deze optie heb ik ff tijd voor nodig om te laten landen.

De optie dat ik 2 huisjes huur , waarvan 1 voor mijn buddy of begeleider met hun partner in ruil dat ik mee mag rijden is voor mij ook een serieuze optie
Het is iig leuke afleiding om naar huisjes enz te kijken. Ff wat anders dan begraafplaatsen , opbaarplanken en of ik wel groen licht krijg.
En alle figuren uit de schematherapie die zeer luid en duidelijk vsn zich laten horen .
Dat is ook ongemakkelijk en kloterig veel geld.
Maarre, waar wilde je het anders aan uitgeven?

Laat het lekker rustig landen.
Maar besef ook dat het gewoon jouw geld is, en dat het dus op mag aan jou. Daar heb je t voor gekregen. :)

Fijn dat je zo'n goede dag had!
09-09-2026 20:04
Ik had de taxikosten ook op ongeveer dat bedrag geschat. Daarom denk ik dat het best interessant kan zijn taxibedrijven te benaderen om te zien of er iets aan de standaard ritprijs gedaan kan worden. Ik heb hier regelmatig succes mee gehad met grote ritten, aangezien taxi's op doordeweekse dagen ook vaak urenlang stilstaan en alleen gebeld worden voor piepkleine ritjes. Dan kan het voor hen lucratief zijn om een speciale, vaste prijs af te spreken voor een rit die hen uren werk oplevert.

En wat Avocadeau zegt: het is jouw geld, je mag dat gewoon uitgeven aan iets wat jou nu afleiding en wat vreugde brengt, hoor. Dat ben je gewoon waard.
09-09-2026 23:15
Fijn!

Ik hoop dat je lekker slaapt vannacht. Wat zijn je plannen voor je midweekje Egmond aan Zee, wat wil je graag doen en waar verheug je je op?
Thanks!

Lekker langs de zee wandelen, mijn hond zien genieten van zoveel ruimte om over zand te rennen. Ergens ff koffie drinken of als het erg guur is warme chocolademelk met slagroom . Als het een dag stormt is dat een mooie bonus! En er woont een vroegere vriendin in de buurt waar ik graag afscheid van zou nemen.
Zij heeft borstkanker en zit midden in kuren, operatie enz. Naar mijn afscheidsdiner komen gaat haar waarschijnlijk niet lukken dus hopelijk lukt het om daar af te spreken .
Zij wil niets liever dan overleven en ik hoop zo dat dit gaat lukken ( eerste signalen zijn goed ) en ik hoop dat ik mag gaan.
Beide zwaard van Damocles boven ons hoofd en zij hoopt met heel haar hart dat het niet valt rn ik met heel mijn hart dat het zwaard bij mij wel valt.

En Egmond aan zee is eerste keuze maar zolang het aan zee is ben ik heel blij.
Ah, dat zijn mooie dingen om naar uit te kijken, Almostdone! Lekker, warme chocomel met slagroom op een gure dag terwijl je wangen rood zijn van de wind en je hond moe is van het rennen op het strand. Heerlijk. En als je in november gaat, komt die wens over storm vast wel uit :-).

Heb je specifieke boeken die je dan mee wilt nemen, of series om te bekijken? Maaltijden die je klaar wilt maken?

Afscheid nemen van je vriendin klinkt goed. Dat is belangrijk.

(ik zie alleen maar redenen om jezelf die midweek toe te staan hoor, ondanks de kosten).

Ik ga lekker slapen nu. Ik wens jou een heel fijne nacht en tot morgen!
Avocadeau schreef: ↑
09-09-2026 23:44
Dat is ook ongemakkelijk en kloterig veel geld.
Maarre, waar wilde je het anders aan uitgeven?

Laat het lekker rustig landen.
Maar besef ook dat het gewoon jouw geld is, en dat het dus op mag aan jou. Daar heb je t voor gekregen. :)

Fijn dat je zo'n goede dag had!
Erfenis is lager. Dus minder geld voor zoon. Al denk ik dat zoon zou zeggen, ga alsjeblieft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven