Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 795 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik me afvraag: zou je het ergens eigenlijk ook eng vinden om wel groen licht te krijgen? Dat zou ik me goed kunnen voorstellen!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef:
11-09-2026 16:23
Wat ik me afvraag: zou je het ergens eigenlijk ook eng vinden om wel groen licht te krijgen? Dat zou ik me goed kunnen voorstellen!
Ik stel mezelf regelmatig de vraag of ik nog steeds wil en / of ik twijfel.
Het is wel heftig tot nu omdat je steeds in een nieuwe fase komt en het is steeds echter en dichterbij.

En een aantal dingen waar ik enorm tegenop zie komen ook dichterbij. Naar mijn moeder gaan en haar vertellen dat ik dan al snel zal overlijden en ook dan al afscheid ga nemen. Niet fijn om te doen . Mijn moeder is in veel opzichten echt geen goede moeder geweest maar herft zelf ook een zeer zwaar leven gehad en ju Parkinson en Parkinson dementie.

En een plek voor mijn hond Sasha zoeken. Dat stukje van mijn leven, 1 van de weinige dingen die goed is wil ik niet kwijt maar uiteraard wil ik wel dat ze op minimaal een even goede plek komt.

Het moment zelf ben ik niet bang voor. Misschien veranderd dat nog dat weet ik natuurlijk niet.
Er zijn best een aantal mensen die groen licht krijgen en dat js voor hun genoeg. De erkenning is voor hun voldoende. Ik denk niet dat ik bij deze groep ga horen.

Wat ik nu als heel zwaar ervaar is dat het dus echt niet gelukt is om van overleven leven te maken en dat dit voornamelijk ligt aan de ggz en gebrek aan holding.

Ik had zo intens graag een " normaal " leven gehad. Ik heb best een aantal talenten maar die lagen altijd onder een laag trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Een normaal contact met mijn zoon. Een relatie , vriendinnen en vrienden. Familie .
Daar worstel ik momenteel mee.
Maar me niet meer zo voelen zoals bv vandaag.. nou dat stuk mag vandaag nog weg.
Dat met de hond zou ik haast achter zetten. Dat je haar nog aan haar nieuwe eigenaar (s) kunt laten wennen. Dat ze niet plotseling jou ineens moet missen en direct naar vreemde mensen moet.

Of zeg ik nu iets heel doms?
Jankerd
11 weken klinkt als te overzien TO.
Net als de uren tot aan dinsdag, je kunt gaan aftellen hoop ik :hug:
Yasmijn schreef:
11-09-2026 19:24
Dat met de hond zou ik haast achter zetten. Dat je haar nog aan haar nieuwe eigenaar (s) kunt laten wennen. Dat ze niet plotseling jou ineens moet missen en direct naar vreemde mensen moet.

Of zeg ik nu iets heel doms?
Nee opzich niet maar ik wil 100% groen licht hebben dus moet nog ff paar weken wachten.
Stel dat ik niet mag... dan blijft Sasha bij mij tot ik weet wat dan.

Ik heb Sasha ook direct opgehaald. Via stichting , wel foto s en een huisbezoek om mij en huis goed te keuren. Maar toen dat oke was naar haar gastgezin gereden en haar meegenomen. Zo drastisch wil ik het niet. Liefst een paar dagen mee en kijken hoe het klikt.
anoniem_6aad15b22c48a wijzigde dit bericht op 11-09-2026 20:27
22.60% gewijzigd
smorre schreef:
11-09-2026 19:27
11 weken klinkt als te overzien TO.
Net als de uren tot aan dinsdag, je kunt gaan aftellen hoop ik :hug:
Soms lijkt 11 weken te overzien soms ook nog heel lang. Vergelijk het met een gebroken been en niet mobiel zijn. Hoe je dat ervaart verschilt ook per dag. Vandaag klinkt 11 weken als heel lang.
Almostdone1 schreef:
11-09-2026 20:23
Soms lijkt 11 weken te overzien soms ook nog heel lang. Vergelijk het met een gebroken been en niet mobiel zijn. Hoe je dat ervaart verschilt ook per dag. Vandaag klinkt 11 weken als heel lang.
Ja dat kan ik me voorstellen. Ben zelf bekend met depressies en dan kunnen de dagen echt voorbij krúipen. Dan is t uitkijken naar wanneer je weer kan slapen. Dan is er in ieder geval weer ene dag voorbij. Heb je iets van afleiding voor vanavond? Film? Puzzel? Wandelen met je hond?
Goedemorgen, Almostdone. Heb je een beetje kunnen slapen?
Goedemiddag lieverds

Heb een oke nacht gehad. Paar keer wakker en wat onrust maar verder geslapen.
Nog 73 uur ....jaja ik tel af. Ik hoop zo op goed nieuws!
Vandaag hoef ik alleen boodschappen te doen en uiteraard wandelen met Sasha.

Hebben jullie plannen en of verplichtingen ?
Wat fijn dat je een oke nacht hebt gehad. Dinsdag komt steeds dichterbij...

Ik hang maar een beetje op de bank. Depressie sucks.
Delulu
Almostdone1 schreef:
12-09-2026 12:24
Goedemiddag lieverds

Heb een oke nacht gehad. Paar keer wakker en wat onrust maar verder geslapen.
Nog 73 uur ....jaja ik tel af. Ik hoop zo op goed nieuws!
Vandaag hoef ik alleen boodschappen te doen en uiteraard wandelen met Sasha.

Hebben jullie plannen en of verplichtingen ?

Ha fijn, Almostdone, dat je toch een redelijke nacht gehad hebt. Dat scheelt een slok op een borrel, zei mijn oma altijd.

Ik ben een beetje aan het bijkomen van een paar dagen grieperig te zijn geweest. Vanochtend even naar de markt gelopen, wat boodschappen gedaan en morgen de verjaardag van mijn oudste zoon vieren. Zojuist een lekkere stoofpot in de slowcooker gedaan (vind ik altijd zo gezellig) en nu zit ik mezelf moed in te praten om iets huishoudelijks te gaan doen, want die badkamer maakt zichzelf niet schoon. En dan verheug ik me op vanavond op de bank met Make Up Your Mind en een lekker glas wijn.

Almostdone: ik zit maar wat te kwebbelen in de hoop dat een beetje luchtig geklets je wat afleiding biedt. Als je dat fijn vindt, ga ik er lekker mee door. Als je het vervelend vindt: gewoon zeggen, dan houd ik ermee op.
Fantasy schreef:
12-09-2026 12:34

Zeg dat ! Hoe is dat bij jou ? Ik kan best oke zijn met alleen maar op de bank hangen . Maar een andere keer dan ben ik gefrustreerd dat er niet meer inzit die dag. Bij mij is het verschil of je er zelf voor kiest of dat de depressie de keuze maakt.
Bij laatste kan ik ervoor kiezen al mijn energie stoppen in meer dan bankhangen of me er bij neerleggen dat dit voor vandaag hoogst haalbare is. Mezelf scannen en vandaar verder.

En kiezen is beperkt, soms is daar nog ruimte voor maar lang niet altijd.

Speelt bij jou de periode van het jaar ook een rol ?

Je bent natuurlijk niet verplicht te antwoorden en wil je wel antwoorden maar niet in topic dan mag pb.

Ik ga naar de appie...
Almostdone1 schreef:
11-09-2026 20:20
Nee opzich niet maar ik wil 100% groen licht hebben dus moet nog ff paar weken wachten.
Stel dat ik niet mag... dan blijft Sasha bij mij tot ik weet wat dan.

Ik heb Sasha ook direct opgehaald. Via stichting , wel foto s en een huisbezoek om mij en huis goed te keuren. Maar toen dat oke was naar haar gastgezin gereden en haar meegenomen. Zo drastisch wil ik het niet. Liefst een paar dagen mee en kijken hoe het klikt.

Het lijkt me voor jou vreselijk als je al weken van tevoren afscheid moet nemen van Sasha. Wat ik zou doen als ik jou was: contact opnemen met allerlei stichtingen en dan kijken of het mogelijk is dat Sasha naar een gastgezin kan vlak voor of na jouw overlijden. Dan hoef jij niet (lang) zonder Sasha en kan het gastgezin Sasha liefdevol opvangen en van daaruit de herplaatsing regelen.

Wat is Sasha voor hond eigenlijk? Uiterlijk en gedrag?
Waarom kan Sasha eigenlijk niet bij jouw overlijden blijven? Ik heb weleens gehoord dat dat voor honden heel fijn is, dat ze op hun eigen manier afscheid kunnen nemen. En eens met S-Groot: het lijkt me voor jou echt vreselijk vantevoren al afscheid van Sasha te moeten nemen, dus haar tip vind ik een goeie.
Almostdone1 schreef:
11-09-2026 14:54
Ik heb een buddy van stichting Kea die mensen steunt die in euthanasie traject zitten .
Fijne man met enorm veel ervaring. En gevoel voor humor.

Door alle gezeik met de ggz kwam er weinig tot niets van ontspanning. Er waren steeds dingen die tijd vroegen.
En juist de ontspanning mis ik. Hoe belangrijk de andere dingen ook zijn maar het gaat steeds over problemen .
Ik mis het gewoon mens zijn.

Dat is dan ook 1 van de redenen waarom ik euthanasie wil.
Ah, ja. Je hebt een fijne buddy, dat is goed om te lezen. Maar je hoofd boven water houden tussen alle ontwikkelingen en je eigen worstelingen - ik hoop dat ik het met die woordkeus niet onbedoeld bagatelliseer - is andere koek. Ik denk dat ik het, in een andere gradatie, wel een beetje herken van mijn slechtere momenten. Een machteloos gevoel van ergens in getrokken of zelfs gesleurd worden ondanks alles wat je deed en doet om dat te voorkomen. En dat je er dan ondanks een buddy, begeleiding etc. alleen voor staat, wederom.

Fijn dat je een wat betere nacht had. Dat helpt toch beter de dag door te komen. Ondanks die wetenschap ga ik steeds veel te laat naar bed en ik krijg het vooralsnog niet gekeerd. Dat neem ik mezelf behoorlijk kwalijk en dan wil ik het liefst mezelf alle mildheid ontzeggen. Waarom, zullen veel buitenstaanders zich afvragen. Geen idee...
a.k.a. canis-dinges
Fantasy schreef:
12-09-2026 12:34

Absoluut. Is het bij jou ook sterker in het weekend (met zonneschijn)?
a.k.a. canis-dinges
MissUnderstood schreef:
12-09-2026 13:08
Waarom kan Sasha eigenlijk niet bij jouw overlijden blijven? Ik heb weleens gehoord dat dat voor honden heel fijn is, dat ze op hun eigen manier afscheid kunnen nemen. En eens met S-Groot: het lijkt me voor jou echt vreselijk vantevoren al afscheid van Sasha te moeten nemen, dus haar tip vind ik een goeie.
Misschien dat stichtingen die regelmatig honden herplaatsen na overlijdens daar vanuit hun ervaring ook over mee kunnen denken.
a.k.a. canis-dinges
Wat Sasha betreft. Ik ga naar een nieuw thuis voor haar zoeken zodra ik groen licht heb. Maar...zoals een aantal hier ook schrijven , gaat mijn voorkeur uit dat ze na mijn overlijden opgehaald gaat worden. Dit voor mezelf maar ook zeker voor Sasha omdat het idd beter is dat ze nog ruikt ziet en voelt dat ik dood ben. Voor haar ook een natuurlijk afscheid.

Wat is Sasha voor hond ?
Een middelgrote hond uit Roemenië. Gecastreerd en de vacht van een wolf. Zowel qua kleur als qua lengte. Heel mooi. Nadeel..... ze haart veel uit dus vaak stofzuigen.
Qua uiterlijk is ze wolfachtig , maar kleiner maar qua gedrag absoluut niet :rofl:
Voer en snacks graag persoonlijk aanleveren.
Ze is rustig. Is niet van de speeltjes ballen en stokken heeft ze niets mee. Wel kan ze erg genieten van een bot of snoepjes die verstopt zijn.
Ze is rustig van karakter. Al kan ze wel duidelijk laten weten dat ze een hond niet mag. Haar dan kort aan de lijn houden en corrigeren is genoeg en dat hoeft niet met veel geweld. Sasha heeft zo haar voorkeurs wandelroutes. Weet dan goed wat ze wil. Komen we onderweg iets tegen waar de deur van open is dan " moet" ze daar ff kijken. Dat is echt iets wat onbedwingbare nieuwsgierigheid wekt. Ze loopt er heel rustig op af, ook op de mensen . Ze springt niet tegen mensen op.
Los in het bos is heerlijk. Ze komt dan verreweg in de meeste gevallen gewoon terug maar soms... baldadige bui :love:
Dan zie je dat ze je best gehoord en gezien heeft maar kiest ze zelf de tijd dat ze terugkomt. En ja op moment zelf kan dat best irritant zijn . Maar eigenlijk hou ik ervan. Beetje karakter..
Kleine kinderen is ze niet zo gek op. Te druk en onvoorspelbaar. Ze doet ze niks maar heeft de mens liever iets groter .
Ik heb een balkon en als het niet te koud is , want deur blijft open , ligt ze heerlijk op balkon naar wat buiten is te kijken. En soms blaft ze dan ineens en schrik ik me kapot...
Bij mij mag ze op de bank dus als de nieuwe baas dat niet wil zal dat wat traning vergen .
Buiten gaat ze liefst haar eigen gangetje. Wat snuffelen en rennen . Ze kan een enthousiaste reactie van mij waarderen. Komt ze ineens voorbij geracet. Heerlijk ! Niets leuker dan een blije Sasha ! :love:
Ze kan alleen , in de auto, ze is zindelijk en als ze bv diarree heeft en moet dan gaat ze je roepen. Heel enthousiast doen. De eerste keer had ik dus niet door dat ze heel nodig moest. .
Ook snachts zal ze je wakker proberen te maken. Nou ja dat liever dan dat ze in huis .
Ze kan NIET in een bench . Pure paniek als ze in een kleine ruimte wordt opgesloten en vraag me niet hoe maar ze breekt er uit. Niet doen want het is echt paniek bij haar. Of dit met veel oefenen wel aan te leren is weet ik niet. Ik heb deze angst wgewoon geaccepteerd. Ze is niet bang voor vuurwerk. Oké oudejaarsnacht om 00:00 kijkt ze je aan van .. kolere , wat is dit ? Maar blijft verder rustig.

Het is een schat ! En nog nooit zoveel complimenten gekregen van mensen op straat. Ik kan volgens mij nog geen plaatjes plakken . Ga ik bekijken en als het lukt plak ik een foto .
canis-felis schreef:
12-09-2026 13:12
Ah, ja. Je hebt een fijne buddy, dat is goed om te lezen. Maar je hoofd boven water houden tussen alle ontwikkelingen en je eigen worstelingen - ik hoop dat ik het met die woordkeus niet onbedoeld bagatelliseer - is andere koek. Ik denk dat ik het, in een andere gradatie, wel een beetje herken van mijn slechtere momenten. Een machteloos gevoel van ergens in getrokken of zelfs gesleurd worden ondanks alles wat je deed en doet om dat te voorkomen. En dat je er dan ondanks een buddy, begeleiding etc. alleen voor staat, wederom.

Fijn dat je een wat betere nacht had. Dat helpt toch beter de dag door te komen. Ondanks die wetenschap ga ik steeds veel te laat naar bed en ik krijg het vooralsnog niet gekeerd. Dat neem ik mezelf behoorlijk kwalijk en dan wil ik het liefst mezelf alle mildheid ontzeggen. Waarom, zullen veel buitenstaanders zich afvragen. Geen idee...
De dagen dat ik er voor 00.
:00 in lig zijn beperkt. Meestal ergens tussen 1-3
Bij mij speelt ook mee dat de wereld dan rustig is . Heerlijk.

Jezelf mildheid ontzeggen.. herkenbaar. Naar anderen prima , verstandelijk bedenken dat het stom is helpt ook niet.

Ik ga je dus nu wel zeggen .. wees mild voor jezelf ! Maar weet ook hoe het werkt. En daar mag je dan ook mild in zijn naar jezelf :P
Ja, precies, die rustiger wereld. Ik kijk wat da betreft ook wel uit naar het najaar en de winter. Er is véél geluid en herrie in mijn directe omgeving. Ook als ik soms tussen 22:00 en 23:00 even buiten ben met de hond valt me op hoeveel lawaai er is van verkeer, harde muziek, etc. Vaak echt pas na 23:30 dat het rustig wordt. Tot die tijd heb ik ook moeite om te ontspannen. En als het dan zover is wil ik én schrijven én mediteren én lezen én een serie kijken. Dat doe ik niet allemaal, maar alsnog is het zó weer 2:00.

Het helpt mij soms om letterlijk iets zachts aan te trekken of tegen mijn huid te hebben, of een kruik, om iets milder te zijn naar mezelf. Het is een beetje, maar gaat denk ik ook om "het gebaar".

Sasha klinkt als een mij bekend type "buitenlandertje". Wel goed dat je het zo duidelijk kunt beschrijven. Ik merk in een wijk vol gezinshonden dat mijn hond niet altijd goed begrepen wordt. Terwijl honden zoals zij éigenlijk de hondentaal beter beheersen. Behalve misschien wanneer ze ergens niet op zitten te wachten :P Nou ja, op zich nog steeds prima hondentaal - volgens mij zo'n beetje wat je schijnt te moeten doen wanneer een wolf naar je toe komt - maar de stap om eerst te kijken of al dat theater wel nodig is, wordt wel eens overgeslagen, haha.
a.k.a. canis-dinges
Kan ze met andere honden? Hoe oud is ze?

Wij hebben ook 2 roemeense zwervertjes (een in elk geval kruising Saluki en border collie, de ander zit in elk geval kokoni en vlinderhond in). De Saluki/border collie herft echt op straat geleefd. Ze is een knuffelkont die de groep bij elkaar moet houden, maar vindt nieuwe mensen eng. De kokoni is echt een waakhond(je), maar vindt stiekem iedereen lief.
Ik zit te denken: ik ken heel misschien iemand die wel bij de omschrijving van je hond kan passen. Ze hebben geen kinderen, wonen in Drenthe, vrijstaande woning met enorme tuin. Zij werkt wel. Kan Sasha goed alleen zijn? Zij is gek op honden.

Ik weet het niet zeker hoor. Maar als alles zover is zou ik voor je kunnen vragen en jillie kunnen koppelen, om te kijken of er een klik is. Laat maar weten tegen die tijd.
Elize2 schreef:
12-09-2026 18:16
Kan ze met andere honden? Hoe oud is ze?

Wij hebben ook 2 roemeense zwervertjes (een in elk geval kruising Saluki en border collie, de ander zit in elk geval kokoni en vlinderhond in). De Saluki/border collie herft echt op straat geleefd. Ze is een knuffelkont die de groep bij elkaar moet houden, maar vindt nieuwe mensen eng. De kokoni is echt een waakhond(je), maar vindt stiekem iedereen lief.
Sasha is 5 ze is van 15-7-2021 en opzich kan ze met andere honden er moet wel een klik zijn. De hond van de benedenbuurvrouw heeft ze een hartgrondig hekel aan. ( wat wederzijds is ) maar ze kan met veel andere honden. Zal uitgetest moeten worden . Het gastgezin waar ze eerst in NL was hadden 2 eigen honden en die waren gek op elkaar. Voelde best gemeen om haar daarbij weg te halen.
Sasha is bij kennismaking met andere honden maar ook wel bij mensen heel rustig. Ze laat de andere hond snuffelen en staat stil. Al best vaak dat een andere hond normaal niets van andere honden moet weten het bij Sasha wel aandurft.

Sasha kan best wat uren alleen zijn. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik veel thuis ben dus ze weinig alleen is. Maar als ik wegga is er niets aan de hand. Ze gaat niet blaffen of dingen slopen. Als iemand fulltime van huis is dan vind ik dat wel te veel. Bij uitzondering oke maar niet structureel.

Het klinkt wel goed Elize 2 . Laat het aan ze weten en vragen kunnen ze stellen. Bij belangstelling kunnen we afspreken en kijken hoe dat gaat en dan verder kijken
Ik heb het balletje alvast bij ze opgegooid. Laat het je weten als ik reactie heb :)
Ik voel me vandaag zo gruwelijk naar! Het is weekend en dat is sowieso altijd stil en eenzaam. Nu hijgt de dinsdag ook nog in mijn nek en ik trek het zo niet meer.

Ik heb het vol proberen te houden. Maar het lukt nu echt niet meer. Ja ik kan weer de crisisdienst bellen .

Ik wil dit niet meer voelen! Ik wil niet meer elke dag moeten vechten. Ik wil niet meer ... ik kan niet meer :'(

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven