Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 841 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen kunnen ook bang zijn of zelf niet worden begrepen .

Noem t allemaal maar op, alles kan.

Maar reken je het niet (meer) aan, lieve AD :hug:

Heb je ook nog een beetje galgenhumor?
Want dat kun jij meesterlijk!
héérlijk!
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Begeleider is geweest. Was fijn . Stuk gewandeld over landgoed. Sasha was mee , lekker los. Op een gegeven moment was ze het niet eens met onze keuze van richting dus ging ander pad. Wilde op een gegeven moment toch weer naar ons en dacht een short cut te zien .. door een bijna droge sloot met stinkende zwarte modder.. bijna droog dus ze zakte er lekker in weg. ..
Douchen is niet zo populair bij Sasha. Net toch gedaan en ze gaf zich al in een minuut over. Snel gedoucht en toen de beloning... met een grote handdoek afdrogen. ... ze is weer fris .

Afspraak gemaakt bij de natuurbegraafplaats.

Wat andere dingen doorgesproken en verder ontspannen zitten kletsen.

Dit weekend een to do list opstellen zodat ik echt kan afvinken . Zitten een paar best pittige klussen bij , vooral emotioneel pittig. Maar ook leuke dingen.

Nog een sessie paardencoaching.
Een keer naar Groninger museum met begeleider. Het weekend naar zee. En het afscheidsdiner organiseren en de uitvoering natuurlijk.

Pittig. Zoon een mail sturen over situatie
Filmpje +brieven voor zoon schrijven .
Mijn moeder bezoeken en vertellen van euthanasie.
Rouwkaart voor mijn moeder maken
Kaarten voor dierbaren schrijven.

Neutraal : dingen opzeggen . Brief opstellen voor begeleiding ivm toegang huis
Opruimen.

Ik heb de neiging om als een dolle alles af te werken. Wil ik niet , in alle rust en bewust en met aandacht. Het hoort bij afscheidnemen.
Ik vind het lastig om er wat zinnigs over te zeggen, ook omdat ik niet weet in hoeverre er iets algemeens uit te halen is. Ik begrijp dat het voor jou voelt als één blok desinteresse, maar de redenen verschillen misschien sterk. Dat kan ik niet goed beoordelen. Ik heb denk ik ook een vrij sterk geïnternaliseerd gevoel van geen prioriteit zijn. Nou heb ik wel een partner, dat maakt het deels anders, maar bijv. in delen wat in ons omgaat verschillen we; ik ben scherp op signaleren wat bij de ander speelt en ook wel wat ik daarin kan betekenen. Mijn vriend zal niet snel uit zichzelf informeren hoe situatie x of y nu is. Het komt wel voorbij wanneer we samen zijn, dat is denk ik het grootste verschil met jouw situatie. Ik kan me namelijk alsnog best heel eenzaam voelen, het gevoel dat iedereen het zwaarder heeft dan ik en mijn zelfbeschermingsmechanisme om me terug te trekken en uit mijn gevoel te stappen helpt dan bepaald niet mee. Dat is iets waaraan ik werk in therapie. Het is mede daarom voor mij makkelijker om luchtiger en niet-frequente contacten te onderhouden met mensen. Dan kan ik beter aanwezig zijn en ervaar ik minder triggers. Tegelijkertijd is er wel eenzaamheid wanneer ik worstel met het leven, de wereld. Afleiding zoeken werkt meestal goed, meestal alleen. En mensen opzoeken kost me sowieso energie. Ik heb (dus) geen vrienden die ik heel frequent zie. Dat vind ik zelf ergens ook wat jammer, maar ik denk dat we het over en weer niet redden om elkaar vaak te zien. Die behoefte meen ik bij jou wel te lezen en het is geen verkeerde behoefte. Wel een die in bepaalde levensfasen waarschijnlijk wat minder makkelijk matcht met anderen.

Verder ben ik gevoelig voor machteloosheid en schuldgevoel. Mijn moeder is ernstig ziek en ik kom daar waarschijnlijk niet zo vaak als zij graag zou willen. Wanneer ik er ben voel ik me vaak machteloos en schuldig, en ook vaak als ik aan haar denk. Het is sociaal niet erg geaccepteerd, maar wel confronterend en iets wat me veel energie kost. Ook omdat het leven me sowieso veel energie kost. Ik had een vriendin die niet goed ging en heel erg een "sorry dat ik besta"-vibe uitstraalde én projecteerde, zodat ik steeds moest oppassen op wanneer en hoe ik op haar reageerde. En er was niks wat ik kon doen om haar beter te laten voelen. Ik mis zelf de lichtvoetigheid en stabiliteit om daarmee om te kunnen gaan, het trok mij ook weer in een gemoedstoestand waar ik niet wilde zijn. Dat was niet haar schuld, maar wel een contact dat ik op een gegeven moment niet meer aankon. Er kwam ook niet veel van haar naar mij, dus zo is het verwaterd.

Geen idee of je iets hebt aan deze bespiegelingen. Ik denk dat je het niet persoonlijk op moet vatten, maar dan nog zit jij met de eenzaamheid. Ik kan me indenken dat dat in combinatie met andere zaken het leven te zwaar maakt.
a.k.a. canis-dinges
Joppie schreef: ↑
24-09-2026 16:16
Je humor is echt onnavolgbaar :hyper:
Ik vraag me sinds dat ik het gelezen heb wat je bedoelt. Is het positief of negatief ?
Het heeft dus in praktijk niet te maken met dat ze even druk zijn.
Maar dat ze just not that into you zijn.
En dat is fucking pijnlijk.
avocadeau wijzigde dit bericht op 25-09-2026 17:32
92.06% gewijzigd
canis-felis schreef: ↑
25-09-2026 16:24
Ik vind het lastig om er wat zinnigs over te zeggen, ook omdat ik niet weet in hoeverre er iets algemeens uit te halen is. Ik begrijp dat het voor jou voelt als één blok desinteresse, maar de redenen verschillen misschien sterk. Dat kan ik niet goed beoordelen. Ik heb denk ik ook een vrij sterk geïnternaliseerd gevoel van geen prioriteit zijn. Nou heb ik wel een partner, dat maakt het deels anders, maar bijv. in delen wat in ons omgaat verschillen we; ik ben scherp op signaleren wat bij de ander speelt en ook wel wat ik daarin kan betekenen. Mijn vriend zal niet snel uit zichzelf informeren hoe situatie x of y nu is. Het komt wel voorbij wanneer we samen zijn, dat is denk ik het grootste verschil met jouw situatie. Ik kan me namelijk alsnog best heel eenzaam voelen, het gevoel dat iedereen het zwaarder heeft dan ik en mijn zelfbeschermingsmechanisme om me terug te trekken en uit mijn gevoel te stappen helpt dan bepaald niet mee. Dat is iets waaraan ik werk in therapie. Het is mede daarom voor mij makkelijker om luchtiger en niet-frequente contacten te onderhouden met mensen. Dan kan ik beter aanwezig zijn en ervaar ik minder triggers. Tegelijkertijd is er wel eenzaamheid wanneer ik worstel met het leven, de wereld. Afleiding zoeken werkt meestal goed, meestal alleen. En mensen opzoeken kost me sowieso energie. Ik heb (dus) geen vrienden die ik heel frequent zie. Dat vind ik zelf ergens ook wat jammer, maar ik denk dat we het over en weer niet redden om elkaar vaak te zien. Die behoefte meen ik bij jou wel te lezen en het is geen verkeerde behoefte. Wel een die in bepaalde levensfasen waarschijnlijk wat minder makkelijk matcht met anderen.

Verder ben ik gevoelig voor machteloosheid en schuldgevoel. Mijn moeder is ernstig ziek en ik kom daar waarschijnlijk niet zo vaak als zij graag zou willen. Wanneer ik er ben voel ik me vaak machteloos en schuldig, en ook vaak als ik aan haar denk. Het is sociaal niet erg geaccepteerd, maar wel confronterend en iets wat me veel energie kost. Ook omdat het leven me sowieso veel energie kost. Ik had een vriendin die niet goed ging en heel erg een "sorry dat ik besta"-vibe uitstraalde én projecteerde, zodat ik steeds moest oppassen op wanneer en hoe ik op haar reageerde. En er was niks wat ik kon doen om haar beter te laten voelen. Ik mis zelf de lichtvoetigheid en stabiliteit om daarmee om te kunnen gaan, het trok mij ook weer in een gemoedstoestand waar ik niet wilde zijn. Dat was niet haar schuld, maar wel een contact dat ik op een gegeven moment niet meer aankon. Er kwam ook niet veel van haar naar mij, dus zo is het verwaterd.

Geen idee of je iets hebt aan deze bespiegelingen. Ik denk dat je het niet persoonlijk op moet vatten, maar dan nog zit jij met de eenzaamheid. Ik kan me indenken dat dat in combinatie met andere zaken het leven te zwaar maakt.
Ik denk dat geen van allen het echt persoonlijk bedoeld. Het gaat gewoon zo en toevallig hoor ik niet bij de prioriteiten . Zit geen hele motivatie achter.
Maar als iedereen dit doet voelt het voor mij wel persoonlijk. Heeft met allerlei trauma s te maken.
Het voelt als : als niemand je leuk genoeg vind dan moet er wel iets mis met mij zijn, serieus mis.

Ik begrijp dat mijn altijd aanwezige problematiek, als in het is nooit echt weg , lastig en ook gewoon niet leuk voor anderen is.
Dat snap ik en tegelijkertijd voelt het niet fijn.
Dat niet fijn vinden wil diegene dan niet horen. En dat triggert mij weer enoem.

Tegelijkertijd denk ik ook zo vaak : ik zou willen dat ik van mezelf kon scheiden. Dan deeed ik vandaag nog een flitsscheiding. Mijn nare kant mag alles hebben , ik hoef niks als je maar opdonderd .

Oa dit maakt dat ik euthanasie wil. Dat betekent echt niet dat het iemands schuld is ! Het zijn heel veel dingen bijelkaar en het totaalpakket maakt dat ik euthanasie wil.
Avocadeau schreef: ↑
25-09-2026 16:28
Het heeft dus in praktijk niet te maken met dat ze even druk zijn.
Maar dat ze just not that into you zijn.

En het is herkenbaar hoor.
Hier wel vrienden, en ook echt lieverds.
Maar in praktijk bijna nooit tijd.
Wat niet waar is. Want de tijd kan voor alles gemaakt worden.
Het is eigenlijk bijna nooit zin.

En dat is fucking pijnlijk.
Dat de ander voor jou zoveel meer betekent dan jij voor de ander.
Dat ze er uit zichzelf geen behoefte aan hebben je te zien.

Dat is gewoon kut.
Maar hoe het leven werkt.
Ik heb ook een hoop mensen die ik niet zo leuk vind. Of die me veel energie kosten om mee om te gaan, en ik dat toch liever ontwijk.

Het is gewoon een super pijnlijk feit dat ze je gecanceld hebben. Echt heel heel heel kut voor jou.
Er is ergens in het proces of in de vriendschap iets gebeurd tussen 'je bent leuk en onderhoudend gezelschap' en 'ik besteed mijn tijd liever met anderen dan met haar'.

En ik snap enorm dat je dat liever anders had gehad, en dat het pijnlijker dan pijnlijk is.
Het is denk ik ook de eenzaamheid van donkerte voelen of regelmatig minder gezellig zijn.
Óf je verbergt het, en dan voel je je in druk gezelschap eenzaam.
Of kan het niet verbergen, en dan is er kans dat mensen je verlaten erom.
Superkut, en dat voelt misschien ontzettend oneerlijk.

Tegelijkertijd heb ik ondertussen ook een vriendin op laag vuur gezet omdat ik haar momenteel niet goed trek.
Terwijl ze het oprecht zwaar heeft. En steun verdient. En ik heb die drie jaar op mijn manier gegeven.
En nu is het begrip soort van kapot ofzo.
Misschien omdat ik zelf ook de nodige pijnpunten had in die tijd, en ze me een aantal keren enorm gekwetst heeft.
En ik kan inzien dat ze dat nooit oprecht deed, dat het kwam vanuit haar emotie. Maar er is wel elke keer een klein kreukje in onze vriendschap achter gebleven.
En ik had ook het gevoel dat er nul ruimte voor mijn meer was.
Ondertussen heb ik dit er een keer uitgeflapt toen ze vroeg waarom er afstand was. En ik merk dat ze sindsdien haar best doet om meer richting mij uit te reiken. En dat waardeer ik, en ik probeer dus ook weer te investeren.
Maar ik merk dat mijn vertrouwen in de vriendschap beschadigd is. Dat mijn veerkracht hierin op is.
En ik heb afgelopen jaar weinig reserves over om te investeren in iets waar ik niet veel vertrouwen meer in heb.
Ik heb mijn energie en beste zelf geïnvesteerd in de vriendschappen die ik probeer heel te houden, want ik weet dat ik ook geen prio ben, en ondanks mijn moeite vaak niet zo leuk of aardig of van alles.

Het is gewoon ontzettend ingewikkeld, en ontzettend kut, maar mensen kunnen klaar met je zijn, hoeveel ze ook van je gehouden hebben. Of juist daarom misschien.

Ik ben deze zomer een heel dierbaar persoon in mijn leven kwijtgeraakt.
Een actie van mij, die absoluut niet tegen haar was, maar wel gevolgen voor haar had, heeft haar enorm geraakt en iets kapot gemaakt.
Bij haar. In haar geduld met mij.
Ze verwoordde zelf ook dat ik altijd rekening met haar hield,maar dat mijn actie iets had doen verschuiven, en dat het net een druppel teveel was geweest.

En van afstand gezien snap ik dat.
En ik houd zielsveel van haar, en gun haar geluk en het allerfijnste leven. En zelfs ik snap dat dat zonder mij is.
Maar godverdrgodver wat doet het pijn...

Ook omdat zij altijd degene was die zei dat ik alles kon en mocht zeggen. Alles er mocht zijn.
Dat zij zichzelf kon beschermen, haar grenzen aan zou geven.
Tsja. Dat heeft ze gedaan.
En ik heb ervan geleerd dat mijn gevoel klopt: dat er geen mensen zijn bij wie altijd alles er kan zijn.
Ik weet niet of ze not into me zijn . Ze moeten keuzes maken hebben een x aantal uren te verdelen en toen ik aan de beurt was was de tijd op.

Dat dit bij iedereen zo is gegaan dat maakt het pijnlijk . In je leven verdwijnen er soms mensen en er komen soms mensen bij.

Bij mij is iedereen verdwenen. Dan lukt het mijn trauma brein het niet meer om daar niks bij te voelen. Het is zo n bevestiging. Als ik leuk genoeg was geweest dan was ik wel prio geweest.

En ja ik geloof ook dat als iemand echt belangrijk voor je is dan maak je tijd. Dan puzzel je en schuif je en dan lukt dat niet altijd maar wel af en toe.

En ik snap heel goed dat als je het zelf ook ff pittig hebt je minder ruimte hebt of geen ruimte om te investeren.

Verstandelijk kan ik van alles begrijpen maar mijn beschadigde trauma brein is niet in staat hiermee te dealen. En dat maakt mij weer minder leuk ..
En dat geeft weer herbelevingeb en frustratie en boosheid.

Hoe hard ik ook mijn best doe ik trek het niet alleen.

Een sociaal netwerk zou mij zo helpen om therapie aan te kunnen . Maar om te functioneren in een sociaal netwerk moet ik therapie volgen. Maar dat lukt niet zonder netwerk.

Nou ja er is een reden dat de euthanasie is toegekend . En dat mijn leven kut is ligt absoluut niet alleen aan anderen. Het is de combinatie van een aantal dingen die een negatief effect op elkaar hebben

Ach ik weet het ook allemaal niet. Het is weer weekend . Nog 9 te gaan .
Ik woon niet zo ver bij je uit de buurt Amostdone, het is voor mij geen moeite om met je af te spreken. ♥️
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Ja, het is inderdaad de combinatie van een aantal dingen die effect hebben op elkaar.
En het eindresultaten is pijnlijk, eenzaam en teleurstellend.
Dat snap ik helemaal.
Ik snap je Almostdone. Ik herken sommige dingen ook wel die je zegt. Maar dan veel minder heftig bij mij maar ik begrijp je daardoor heel goed!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Toch maar niet. Te warrig en privé
almostdone2 wijzigde dit bericht op 25-09-2026 19:15
97.48% gewijzigd
Ze zeggen weleens dat een groot deel van een vriendenkring in 7 jaar verandert. Er komen mensen bij, er vallen mensen af. Eén deel van vriendschap is gerelateerd met je studie, hobby’s, werk of andere raakvlakken.
Als je langdurig ziek wordt en forse beperkingen krijgt is het veel moeilijker om weer nieuwe leuke vriendschappen te vinden. Hier loop ik zelf ook tegenaan.
Ik kan beduidend minder dan een ‘normaal’ mens, en als ik dat moet benoemen ben ik minder leuk. Dus dat stuk eenzaamheid herken ik .

Voor de rest wil ik zeggen dat je moedig bent, en ik hoop,dat je een goede tijd krijgt met betekenisvolle momenten en fijne gesprekken , en een prachtig zeeweekend !
💕
Almostdone2 schreef: ↑
25-09-2026 16:26
Ik vraag me sinds dat ik het gelezen heb wat je bedoelt. Is het positief of negatief ?
Ja positief natuurlijk :-D
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef: ↑
25-09-2026 19:05
Ja positief natuurlijk :-D
Ik kende het woord niet dus zocht de betekenis op. Staat daar dat het positief en negatief kan betekenen .
Tja...heb ik niks aan
Almostdone2 schreef: ↑
25-09-2026 18:08
Het advies van de volwassen psychiatrie was anders dan mij is verteld. Ze wilden mij niet was wat mijn ouders mij hadden wijsgemaakt. Nu lees ik in dossier dat er een gezinstherapie was geadviseerd en aangeboden maar gezin dit had geweigerd. Het is iets kleins, ik weet het .

Jouw ouders hebben grote wonden bij jou achtergelaten. Wat een immense pijn zit er onder jouw woorden. Ik zou willen dat ik iets helpends, steunends en waardevols tegen je kon zeggen. Echter alles wat uit mijn toetsenbord komt is ontoereikend, dus ik laat het bij bij :hug:
tinydancer schreef: ↑
25-09-2026 18:40
Ze zeggen weleens dat een groot deel van een vriendenkring in 7 jaar verandert. Er komen mensen bij, er vallen mensen af. Eén deel van vriendschap is gerelateerd met je studie, hobby’s, werk of andere raakvlakken.
Als je langdurig ziek wordt en forse beperkingen krijgt is het veel moeilijker om weer nieuwe leuke vriendschappen te vinden. Hier loop ik zelf ook tegenaan.
Ik kan beduidend minder dan een ‘normaal’ mens, en als ik dat moet benoemen ben ik minder leuk. Dus dat stuk eenzaamheid herken ik .

Voor de rest wil ik zeggen dat je moedig bent, en ik hoop,dat je een goede tijd krijgt met betekenisvolle momenten en fijne gesprekken , en een prachtig zeeweekend !
💕
Dat is wel iets wat je vaker hoort. Chronisch ziek zijn werkt vaak niet zo goed samen met je sociale kring. In films is het altijd prachtig. Mensen komen precies op het juiste moment binnen met een bak ijs of fles drank en dan toevallig nog een vriendin en dan kijken ze samen met ook nog een doos tissues een film..

Jij bedankt voor je lieve woorden. En ik wens jou alle goeds !

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven