Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 841 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
MissUnderstood schreef: ↑
10-09-2026 00:08
Ah, dat zijn mooie dingen om naar uit te kijken, Almostdone! Lekker, warme chocomel met slagroom op een gure dag terwijl je wangen rood zijn van de wind en je hond moe is van het rennen op het strand. Heerlijk. En als je in november gaat, komt die wens over storm vast wel uit :-).

Heb je specifieke boeken die je dan mee wilt nemen, of series om te bekijken? Maaltijden die je klaar wilt maken?

Afscheid nemen van je vriendin klinkt goed. Dat is belangrijk.

(ik zie alleen maar redenen om jezelf die midweek toe te staan hoor, ondanks de kosten).

Ik ga lekker slapen nu. Ik wens jou een heel fijne nacht en tot morgen!
Trusten lieve Missunderstood
Alle reacties Link kopieren Quote
Almostdone1 schreef: ↑
10-09-2026 00:10
Trusten lieve Missunderstood
:heart:
Lieve Almostdone,

Ik ben al tijden een meelezer in dit topic. Wens je alle goeds in je proces.
En wens ook dat je nog een paar dagen naar zee kan!

Daarnaast zag ik de post van Patchouli en die vond ik van zoveel wijsheid en liefde getuigen dat ik je daar nogmaals op wil wijzen. Mijns inziens legt ze daar heel mooi en liefdevol uit hoe mogelijk het proces bij jouw zoon is verlopen en loopt.

En ook wat je hierin nog zou kunnen doen wellicht. Ik wens je hierin alle rust toe die je kunt gebruiken.
Ja, de erfenis is lager.
Maar je kan er zijn liefde of respect of wat dan ook toch niet mee kopen, helaas.
En ik snap dat je hem de wereld gunt. En alles wat over is en meer.

Maar zou jij een ander vlak voor zijn euthanasie ook zeggen 'nee, niet te duur op vakantie, dat gaat van de erfenis af!'
Of zou je er bij een ander anders over denken?
smorre schreef: ↑
10-09-2026 00:14
Lieve Almostdone,

Ik ben al tijden een meelezer in dit topic. Wens je alle goeds in je proces.
En wens ook dat je nog een paar dagen naar zee kan!

Daarnaast zag ik de post van Patchouli en die vond ik van zoveel wijsheid en liefde getuigen dat ik je daar nogmaals op wil wijzen. Mijns inziens legt ze daar heel mooi en liefdevol uit hoe mogelijk het proces bij jouw zoon is verlopen en loopt.

En ook wat je hierin nog zou kunnen doen wellicht. Ik wens je hierin alle rust toe die je kunt gebruiken.
Helemaal mee eens. Een hele goede post die ik dus ook gebruik . Goed dat je er nog ff op wijst al was dat in dit geval niet nodig
Avocadeau schreef: ↑
10-09-2026 00:27
Ja, de erfenis is lager.
Maar je kan er zijn liefde of respect of wat dan ook toch niet mee kopen, helaas.
En ik snap dat je hem de wereld gunt. En alles wat over is en meer.

Maar zou jij een ander vlak voor zijn euthanasie ook zeggen 'nee, niet te duur op vakantie, dat gaat van de erfenis af!'
Of zou je er bij een ander anders over denken?

Bij anderen gelden andere regels Avo ;-D
Zo werkt het wel bij mij. Zeker bij grote / dure dingen .

Ik heb nog wat bij taxi bedrijven gekeken en er 1 gevonden die voor 250 euro naar Schiphol rijdt dus dat zal niet veel uitmaken.

En ik heb een kennis, die mij vaker ergens naartoe gebracht heeft die ook wil rijden !

Dus ik ga, als ik groen licht heb en alles heb geregeld een korte vakantie boeken. Dat is voor mij wel echt belangrijk dat alle regel dingen klaar zijn. Daar heb ik minimaal 4 weken voor. Meeste is al voorbereid en is een kwestie van uitvoeren . Denk aan alles opzeggen .
Almostdone1 schreef: ↑
10-09-2026 12:12

Dus ik ga, als ik groen licht heb en alles heb geregeld een korte vakantie boeken.

:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:
September is suicide preventie week en 10 september , vandaag , suicide preventie dag.
Ik ben al jaren suicidaal en was daar opsn over en ook noemde ik het als ik echt op het randje stond om suicide te plegen.

Er wordt wel gezegd dat mensen die het zeggen het toch niet doen. Het is slechts manipulatief gedrag. Dat kan zo zijn maar zeker niet altijd! Bovendien als het al manipulatief is dan is diegene nog steeds in nood en is hulp gewenst.

Neem het serieus als iemand suicide noemt.
Durf het te vragen als je een vermoeden hebt, dat kan het verschil maken.
Lieve Almostdone1,

Dankje voor je pb terug.

I love Egmond aan Zee♥️.
Heel veel liefde samen met de hond, en strand zee.
Elsje79 schreef: ↑
10-09-2026 12:32
Lieve Almostdone1,

Dankje voor je pb terug.

I love Egmond aan Zee♥️.
Heel veel liefde samen met de hond, en strand zee.
Ik pas in november hoor . Ik wacht ff af tot het hondeweer is :hihi:
MissUnderstood schreef: ↑
10-09-2026 12:22
:cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2: :cheer2:
Haha, altijd fijn om support te krijgen ! :bigkiss:
Zo moe maar niet kunnen slapen. Ik wil een uit knop op mijn hoofd..
Hopelijk is het slapen nog een beetje gelukt, Almostdone. :hug:
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Om 6 uur maar opgestaan en zie ik in de douche dat ik gisteravond mijn medicatie niet heb genomen :bonk:
Dat was niet zo handig. Behalve de slaapmedicatie de rest alanog maar wel ingenomen.
Het gaat een lange dag worden.

Echt zo stom! Het is een vaste routine dus begrijp niet waarom ik het ben vergeten.
De volgende keer als ik niet kan slapen eerst medicatie check.
noglangnietjarig schreef: ↑
11-09-2026 07:14
Hopelijk is het slapen nog een beetje gelukt, Almostdone. :hug:
Door eigen domme schuld niet.... zie post hierboven.

Jij fijne dag !
En ineens is het er weer... de wanhoop, frustratie, angst, boosheid,verdriet.

Het werkt verlammend. Nu na een nacht niet slapen heb ik echt geen idee wat te doen.
Straks komt begeleider en we zouden iets doen voor afleidibg/ ontspanning. Maar ik ben zo moe
Het triggert zoveel. Zelfhaat , ik kan ook echt niets.
Bijna weer weekend , ik haat weekend want weer alleen en over 4 dagen hoor ik de conclusie van de second opinion psychiater. Hoe moet ik dat nou doen alleen ?

Ik weet niet hoe ik het jullie uit moet leggen. Het is zo n enorme chaos en ellende in mijn hoofd . Alsof er 25 kinderen tegelijk je aandacht nodig hebben terwijl jezelf in herbeleving zit waar alle misbruik en mishandeling plaatsvindt.

Ik kan niet meer.

Over 100 uur weet ik wat de second opinion psychiater zijn conclusie is. Ja ik tel de uren af... het vertrouwen dat het positief is neemt af. Bang. En wat nou als het negatief is ? Wat moet ik dan ?

Ik weet niet waar ik het zoeken moet vandaag .

Sorry, echt geen gezellige post van mij.
Je hoeft niet gezellig te posten als je je niet gezellig voelt.
Ik weet niet wat we kunnen doen om je de dag door te helpen? Ik ben een onbenul die geen plaatjes kan plakken maar misschien kunnen anderen dat? Hondjes aan zee, mooie zonsondergangen boven zee..iets om naar uit te kijken?
In ieder geval een virtuele knuffel :hug:
Inderdaad: je hoeft geen gezellige dingen te posten als je je beroerd voelt. Slecht slapen is altijd fnuikend en jouw nacht van weinig slaap en geen medicatie is natuurlijk ellendig.

Zou het lukken om toch die afleiding even te proberen op te zoeken met de begeleider? Al was het maar een half uurtje?

Zullen we samen virtueel een film kijken vanavond? Iets gezelligs? Dat we die dan met meerdere mensen tegelijk aanzetten en via dit topic erover kletsen alsof we bij elkaar zijn?
Begeleider is geweest. Wilden nog ff naar centrum om wat te eten/ drinken maar begon steeds harder te regenen dus weer naar huis.
Samen Dit was het nieuws gekeken. Aflevering was mwah.

Nu weekend en ik voel me niet oke. Vanavond film kijken... ik hoop dat ik zo moe ben dat ik heel vroeg op bed lig.

Er is ophoging van begeleiding aangevraagd bij de WMO. Ik heb al hoogste indicatie maar toch een verzoek ingediend. Van 6 naar 10 uur per week. Zou heel welkom zijn. Mijn consulente gaat het met collega bespreken.
Consulente is een topper maar is ook aan beleid gebonden .
Wat vervelend dat je je zo voelt almostdone. Als je moe bent dan kleurt dat alles negatief. Ik zeg dat niet omdat ik je ervaring wil bagatelliseren hoor, maar wel in de hoop dat je snel goed kunt bijslapen en dat dan de wereld er daarna toch weer net een tikje anders uitziet.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Hè, wat naar, Almostdone :hug:

Wat betreft begeleiding, is het misschien ook de moeite waard om bij VPTZ (vrijwilligers voor palliatieve terminale zorg) te kijken?
a.k.a. canis-dinges
canis-felis schreef: ↑
11-09-2026 14:41
Hè, wat naar, Almostdone :hug:

Wat betreft begeleiding, is het misschien ook de moeite waard om bij VPTZ (vrijwilligers voor palliatieve terminale zorg) te kijken?
Ik heb een buddy van stichting Kea die mensen steunt die in euthanasie traject zitten .
Fijne man met enorm veel ervaring. En gevoel voor humor.

Door alle gezeik met de ggz kwam er weinig tot niets van ontspanning. Er waren steeds dingen die tijd vroegen.
En juist de ontspanning mis ik. Hoe belangrijk de andere dingen ook zijn maar het gaat steeds over problemen .
Ik mis het gewoon mens zijn.

Dat is dan ook 1 van de redenen waarom ik euthanasie wil.
Sfinx schreef: ↑
11-09-2026 13:45
Wat vervelend dat je je zo voelt almostdone. Als je moe bent dan kleurt dat alles negatief. Ik zeg dat niet omdat ik je ervaring wil bagatelliseren hoor, maar wel in de hoop dat je snel goed kunt bijslapen en dat dan de wereld er daarna toch weer net een tikje anders uitziet.
Zeker werkt slecht / niet slapen niet mee aan je welzijn en hoe je dingen ervaart.
Gek genoeg lukt ff slapen niet terwijl ik vannacht echt geen minuut heb geslapen.

En de spanning voor dinsdag loopt nu toch wel echt op. Met alle angst die daarbij komt kijken en weten dat ik tot dinsdag niemand kan bellen of spreek / zie .
Bang voor het weekend qua herbelevingen enz.
Zo vanuit mijn tenen niet meer willen en kunnen maar wel nog moeten. :'( :'(
Ach TO, wat gun ik jou de uitknop. Hoe mooi zou het zijn als je gewoon in je slaap zou sterven, heel rustig. Zonder je nog druk te hoeven maken over second opinions en wat er nog geregeld moet worden. Eindelijk van de herbelevingen af, eindelijk rust.
Delulu
Fantasy schreef: ↑
11-09-2026 15:25
Ach TO, wat gun ik jou de uitknop. Hoe mooi zou het zijn als je gewoon in je slaap zou sterven, heel rustig. Zonder je nog druk te hoeven maken over second opinions en wat er nog geregeld moet worden. Eindelijk van de herbelevingen af, eindelijk rust.
Dat zou een mooi kado zijn, vannacht in mijn slaap.
Ik had begeleider nog ff geappt over maandag . Hij is vrij en vervanger is op vakantie maar heeft zijn baas gevraagd of die maandag tijd heeft. We kennen elkaar ze springt af en toe in en we wonen bijelkaar in de buurt dus komen elkaar wel eens tegen .

Als het volgens plan gaat en ik mag dan is het vandaag nog 11 weken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven