kinderen en werken....

03-08-2009 20:24 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag een stevige discussie met mijn vriend gehad. Ik heb altijd het idee/gevoel gehad dat wij samen voor een kindje zouden gaan. (ben nu 28, had zelf een leeftijd van 32/33 in gedachten, mits het allemaal zou lukken natuurlijk)

Nu had ik het er met hem over,en hij zegt nu dat hij het helemaal niet ziet zitten, en wel om de volgende reden:

Ik zou sowieso moeten blijven werken om de hypotheek te kunnen betalen, en dat terwijl we helemaal geen tophypotheek hebben ofzo.Verder hebben we ook geen buitensporig leven, dure leningen of whatever. Ik zou dan zeker minimaal 25 uur per week moeten blijven werken, en het kind zou dan naar een kdv moeten gaan. Wij hebben geen ouders die kunnen oppassen.

Volgens hem heb je dan geen leven meer, omdat je geen tijd meer hebt voor elkaar, alleen nog maar aan het rennen en aan het stressen bent, omdat je je huishouden ook nog moet doen,bakken met geld kwijt bent aan de kinderopvang, en hij vindt dat je geen kinderen moet nemen om ze 5 dagen naar de opvang te brengen. Zijn standpunt is: als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet nemen.

Aan een kant vind ik wel dat hij gelijk heeft, aan de andere kant zie ik wel heel veel gezinnen die werken en kinderen hebben.

Misschien ben ik wel heel voorbarig, omdat het nog een aantal jaren duurt, maar ik verwacht niet dat ik of mijn vriend ineens duizenden euro's extra gaan verdienen.

Hoe doen jullie dit? Tilt mijn vriend hier te zwaar aan? Of is het eigenlijk ook wel zo?
Nou ja, druk is het natuurlijk wel, maar het is best te doen hoor.

Ik werk 3 dagen, vriend 4, onze twee kinderen gaan beide 2 dagen in de week naar het kdv en daar zijn wij denk ik 800 euro in de maand aan kwijt. Het precieze bedrag weet ik niet, vriend regelt dit soort dingen en het is een ingewikkelde constructie van geld betalen en een heleboel kinderopvangtoeslag terugkrijgen, maar kinderopvang wordt zwaar gesubsidieerd.
uh, een beetje ouderwets misschien om er van uit te gaan dat moeder de vrouw de hele week thuis moet zijn?

Het is heel normaal dat moeder ook werkt en vader een dag meer thuis is. En met kinderdagverblijven is ook niks mis (alhoewel ik 3 dagen persoonlijk de max vind, met name met kleine baby's)

En ja kinderen kosten geld. Maar je maakt zo duur als je het wilt.

Het leven draait inderdaad om keuzes maken en als je geen concessies wilt doen voor je kind, dan kun je er beter niet voor kiezen. Maar oh, wat krijg je er veel moois voor terug.
Kinderopvang kost geen bakken vol met geld meer.
quote:Star schreef op 03 augustus 2009 @ 20:34:

Kinderopvang kost geen bakken vol met geld meer.Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar het kdv.
Als ik kinderen zou krijgen/nemen met mijn vriend, dan zouden wij denk ik beide 4 dagen gaan werken en kind 3 dagen naar opvang.
quote:louisavuitton schreef op 03 augustus 2009 @ 20:37:

[...]

Ligt er maar helemaal aan wat je verdient, vriend verdient topsalaris, ik in vergelijking met hem bijna niets (werk maar 2 dagen) en de helft van mijn salaris gaat naar de kdv.maar op het salaris van je vriend is het dan weer een relatief klein bedrag.
Hoi,

Ten eerste: neem je geen kinderen, en wanneer je nog veel tijd voor jezelf nodig hebt zou ik er ook nog eens goed over nadenken. Wanneer je kinderen als een verrijking ziet in je leven en het niet als " last" , zowel financieel als op "vrijetijdsgebied" , ziet dan komen de praktische zaken pas om de hoek kijken.

Ik ben 16 uur gaan werken toen we onze eerste kregen, nu ben ik zwanger van de 3e en hebben wij de ideale combinatie gevonden ( voor ons). Mijn man werkt 4 dagen en ik 3 waardoor we de kinderen 2 dagen " uit besteden". Ze gaan die 2 dagen naar het kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang waar ze het ontzettend naar hun zin hebben. Het is een leuke afwisseling in de week en er wordt veel ondernomen.

Door de kinderopvangtoeslag valt de financiele eigen bijdrage reuze mee!

Suc6 met alles!
Als hij dat vindt blijft hij toch lekker zelf thuis bij het kroost?
25 uur werken is bij mij drie dagen. Dat is toch te doen qua opvang? En wij houden ook nog tijd opver voor elkaar en het huishouden. Prioriteiten liggen gewoon wat lager (qua huishouden bijvoorbeeld...)
Dolce, wil je vriend wel kinderen? Het komt op mij over dat hij druk bezig is allerlei smoesjes te bedenken om ze niet te 'hoeven'.
Ieder 4 dagen werken of de een 5 dagen en de ander 3 dagen is volgens mij een veel voorkomende combinatie.

Dan kom je uit op 3 dagen opvang.

Ook bij ons gaat het zo en al jaren prima.
Je vriend heeft gelijk. Ik denk dat het maar beter is dat hij nog geen kinderen krijgt.
Tja, op het moment dat kdv 'bakken met geld kost', dan kun je het kennelijk ook leien (of is het nou lijen? ). Dus ach...
quote:arzo schreef op 03 augustus 2009 @ 20:39:

Hoi,

Ten eerste: neem je geen kinderen!Hoe zit het dán?
Maar 25 uur is ongeveer 3 dagen. Er zijn zoveel kinderen die 3 dagen in de week naar de opvang gaan. Ik zie het probleem niet zo. Is er niet een 'onderliggend' probleem bij je vriend? Dit klinkt meer als een smoes.
Ik vind het altijd zo vreemd als mensen de kosten van de kinderopvang alleen relateren aan een inkomen. Je hebt toch samen kinderen en je werkt allebei. Dan betaal de opvang toch van beiden salaissen.

On topic: kinderen krijgen betekent idd dat je minder tijd voor jezelf krijgt. Als je dat (nog) niet wil moet je er zeker niet aan beginnen.
Kinderopvang kost alleen nog veel geld als je inkomen daar ook naar is. Zelf vind ik dat je niet kan rekenen op oppashulp van (schoon)ouders, dus je moet in je berekening even er vanuit gaan dat je gebruik moet maken van het kdv. Op toeslagen.nl kan je uitrekenen wat je aan subsidie terugkrijgt.

Verder is het heel goed te doen hoor. Wij hadden eerst de verdeling 5 dagen en 3 dagen werken en nu werken wij beide 4 dagen. Zoontje gaat 3 dagen naar het kdv, dus we hebben beiden een eigen zorgdag. We hebben elke week een schoonmaker, dus de weekenden ook genoeg 'quality time' waar we ons niet druk hoeven maken over het huishouden. 's Ochtends nog even geiten in bed, 's avonds nog lekker tijd met die kleine om te spelen en omdat om 20.00 uur de luiken dichtgaan, hebben wij 's avonds ook nog genoeg tijd om tot elkaar te komen.

Al met al vind ik het heel goed te doen!

Is je vriend wel toe aan kinderen? Ik hoor vaak dat de bezwaren nog vaak worden gezien als de wens nog niet echt sterk aanwezig is.
Voor alle duidelijkheid: hij vindt ook niet dat ik fulltime thuis moet blijven, maar bijvoorbeeld 15 of 16 uurtjes werken, zodat je wat meer ademruimte hebt.

Hij staat inderdaad niet echt te springen om kinderen, maar als het dan op "die manier" gaat, wil hij het gewoon helemaal niet.

Wat hij ook aangeeft is dat hij bang is dat onze relatie er onder te lijden heeft, omdat er geen tijd en geld is om samen nog leuke dingen te doen, en dat je geen tijd meer hebt voor elkaar.

En ikzelf ben er nog niet uit. Ik heb (nog) geen sterke kinderwens, maar ik verwacht wel dat die er gaat komen. En ik wil natuurlijk dat we een beetje op een lijn zitten.

Vooralsnog ben ik bang dat dit een probleem gaat worden....
Ik vind jouw vriend hopeloos ouderwets overkomen en ik zou het, als ik jouw was, ook maar eens hebben over de rolverdeling/zorgverdeling die haar voor zich ziet. Door de crosspost even een aanvulling: zie jij het wel zitten om degene te zijn die minder gaat werken? Is dat niet ook een optie voor hem? Waarom ben jij het automatisch?

Realiteit: maar weinig mensen kunnen zich de luxe veroorloven dat een van de ouders thuisblijft. Plus is ook zeker niet bewezen dat dat beter is voor de kinderen. Ik zie niet wat er mis is met 3 dagen kdv. Met meer dagen is eigenlijk ook niets mis maar veel mensen vinden het teveel. Moet je zelf bepalen. Het kdv kost al helemaal geen bakken met geld. Ja, je betaalt naar hoogte van je inkomen, dus als jullie weinig verdienen, zal je ook weinig hoeven te betalen.

Mijn vraag is ook: wil hij echt wel kinderen?
quote:Dolce schreef op 03 augustus 2009 @ 20:47:Hij staat inderdaad niet echt te springen om kinderen, maar als het dan op "die manier" gaat, wil hij het gewoon helemaal niet.Zolang hij er niet om staat te springen is het maar beter dat hij geen kinderen krijgt.
Maar dan gaat het hem volgens mij helemaal niet om het verschil tussen 2, 3 of 4 dagen werken. klinkt als: oeh ik ben bang dat mijn leven ophoudt als we kinderen hebben...
15 of 16 uur werken? Succes met het vinden van zo'n baan!

Maar wat vind jij? Wil jij dat wel?
quote:Zwieber schreef op 03 augustus 2009 @ 20:50:

Ik vind jouw vriend hopeloos ouderwets overkomen en ik zou het, als ik jouw was, ook maar eens hebben over de rolverdeling/zorgverdeling die haar voor zich ziet. Ik krijg bijna het idee dat hij verwacht dat het vrouwtje wel thuis bij de kinderen blijft.Helemaal mee eens, alleen streep dat 'bijna' maar weg.
dat ik de helft van mijn salaris kwijt ben aan het kdv, haalt bij mij de stimulans soms een beetje weg om te werken, dat wilde ik nog even zeggen..

Mijn kind gaat dus 2 dagen naar kdv en vindt het daar echt ontzettend leuk, dat is ook een extra stimulans om te blijven werken..

En voor de TO nog een tip. Zorg dat je allebei werkt in de stad waar je woont en zoek daarbij een kdv vlakbij. Scheelt ook echt een stuk qua tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven