Hoog Sensitiviteit - in de herkansing

14-07-2009 15:34 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels bestaan er twee topics over HSP.

De een voor kritische vragen, discussies over het bestaan van HSP etc.

En dit topic, voor mensen die hun ervaringen willen delen, gevoelens en reacties van anderen herkennen en hier graag over willen praten. En natuurlijk voor het uitwisselen van tips hoe je met je prikkels/overprikkeling om kan gaan.
Ik hoor ff geen bellen meer...

Als jullie het maar niet zien als iets uitzonderlijks. Gewoon dus doen zoals je tegen iedereen doet, zoals al uit je voorbeeld blijkt geeft hij het vanzelf aan als iets/iemand over zijn grenzen gaat. Zoals iedereen, ook zonder HSP, hoort te doen.

Eigenlijk hoef jij er dus niet op te letten!
Ok, dan is het helemaal prima. Ik zie hem ook zeker niet als een soort aapje zonder kooitje, maar ik wilde het even zeker weten, niet dat ik de arme man de hele avond zenuwachtig maak terwijl ik dat makkelijk kan voorkomen.

Maar goed, dan mag hij dus nu gewoon de gezonde spanning voelen die je normaal gesproken voelt als je voor het eerst aan je schoonmoederdochter in dit geval, wordt voorgesteld

Ik ben benieuwd!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Heel veel plezier! En nogmaals, ik vind het wel heel lief dat je het even kwam vragen hoor...!
Ach ja, kleine moeite groot plezier denk ik dan altijd maar. Jij heel erg bedankt voor je hulp!
Mi zo zo\'n meid, dor kande joare mi veuruit
Hoi!

Ik struin nu het forum af naar info over HSP.

Ik weet niet zeker of ik hooggevoelig ben, de testen die ik een half jaar geleden heb gedaan geven wel een indicatie (bijna alles ja, of alleen een nee omdat ik mezelf wel kan vermannen), ik ben wel erg gevoelig.

Ik ben ook erg snel moe, nu al 2 jaar. Ik ben net geswitched van huisarts, en ga hier nu met goede moed wat aan doen .

Heel fijn, want hiervoor was mijn (eveneens antroposofische) arts niet heel actief met helpen zoeken naar een oplossing.

Ik loop nu er tegen aan, dat mijn ritme heel vaak niet overeenkomt met de buiten wereld.

Ik heb (zeker nu ik moe-ig ben) het gevoel dat ik me con-ti-nue moet aanpassen.

Door de vermoeidheid had ik een slechtslaappatroon, weinig eetlust, slechte concentratie, moeite met focussen tijdens praten, dingen uitleggen, verhalen optypen.. allemaal zo veel lastiger dan ik gewend was. (het is een beetje een cirkeltje, maar waar het begon weet ik niet).

Als ik dan kijk waar ik moe van wordt is het van het 'aanpassen'. Ik heb steeds het gevoel dat ik volgens een soort format moet leven, omdat ik anders me steeds stoot aan de samenleving (om het maar even zo te omschrijven).

Er wordt zo vaak gezegd, 'je moet gewoon jezelf zijn je ding doen enz enz' maar ik voel dan zoveel weerstand dat ik wel een soort compromis moet sluiten.

Want ik wil natuurlijk wel begrepen worden.

Ik heb er niet perse last van dat ik merk dat iemand zenuwachtig/opgefokt/boos is, terwijl niemand daar verder iets van merkt, ik heb er last van dat ik het niet zo goed kan afsluiten.

Het overvalt me.

Nu zit ik in een patroon waardoor er chaos in mijn hoofd is, dus ik voel wel dingen, maar kan ze niet plaatsen (buiten>binnen) denk of voel dingen maar kan ze moeilijk uiten (binnen>buiten).

Ik merk wel vaker dingen op, en kan er dan een stop op zetten/kijken of het niet anders moet.

Bijv. dat ik bezig ben ' energie te lenen'. Een ongemakkelijke situatie of lusteloze situatie van positieve energie te voorzien.

Compleet nutteloos, want de persoon in kwestie slurpt de energie graag op, maar merkt het proces niet ofzo, maar je krijgt het ook niet terug. Want het gaat dan helemaal niet om vrienden.

Ik snap het zelf niet heel goed, dus ik hoop dat iemand herkend wat ik vertel. Ik zal straks nog ook dit topic geheel lezen.

Het is niet dat ik steeds bewust sferen aan het opsporen ben oid.

En ik weet ook nu dat als je boosheid of irritatie oid voelt bij iemand dat het dus helemaal niet tegen jou gericht is (daarom wordt er ook niets hardop uitgesproken, omdat het niet voor mij bedoelt is) maar eerder snapte ik dat ook niet goed.

Ik merk een irritatie, in een interactie met mij maar kan het niet plaatsen.

Een heel handig manier is om het hardop te vragen!

Het is zo simpel, maar ik stond er gewoon niet bij stil dat ik bezig was een nonverbale taal te interpreteren.

Daarom voel ik me juist heel vaak alsof ik het helemaal niet begrijp, juist geen mensen kennis heb.

Toch heb ik het vaak meteen bij het rechte eind, maar geef dan de gelegenheid aan de situatie om werkelijk tot ontplooing te komen.

Preventief gaat toch niet werken. (en als ik niet oppas zie ik te veel mogelijkheden, en daardoor gevaren op de weg).

Dåt is ook iets. Soort van dingen zien, die anderen helemaal niks uitmaken.

Je zit aan een scheve tafel, er wordt over gezeurd, je kunt er wat aan doen, andere tafel, viltje eronder, maar mensen laten mij dan niet het oplossen. En ik zie dan hoe het kan, maar het wordt gebagatelliseerd. Lijkt dan ineens weer op perfectionisme. Maar ik ben niet perse perfecionistisch. Ik kan heel veel dingen on-perfectionistisch. Het is meer mee willen gaan met positieve energie, maar dan gaat dat niet, omdat anderen het wel opmerken,, maar buiten kunnen sluiten maar ik er wel last van heb.

Het zoeken naar een goede plek in de ruimte om te zitten, dat is er nog zo een.

pff er komen wat dingen boven.

Nogmaals ik heb alleen erover gelezen, een paar testen gedaan, en/maar ik werd door mijn kersverse massage therapeut gevraagd of ik HSP was.

Ik weet het niet zeker, maar ik herken er wel zo veel uit en dat is fijn.

Ik heb nu een sessie Volkier Bentinck massage gehad. Kent iemand dat toevallig?
quote:Amygdala schreef op 14 juli 2009 @ 19:47:

Tja, hoogbegaafd, hoogsensitief... gewoon een manier om er makkelijker over te kunnen praten. Als je in iedere zin je hele gemoedstoestand of denkniveau moet omschrijven...

Maar ja, waarom heet een tafel een tafel. Toch ook omdat een blad met 4 poten, waaraan je eens toel kunt zetten en aan kunt eten, werken etc een beetje onhandig is om telkens te zeggen?

Ik stel voor dat we de lading van het woord of etiketje even in het midden laten. Het wordt nu eenmaal zo genoemd en we weten wat we bedoelen, toch?

Maarre MissPierce... ik maak me een beetje zorgen om je hoor! Je leven lijkt niet in balans te zijn zo (niet zweverig bedoeld). Ik denk ook niet dat je je schuldig hoeft te voelen als je af en toe de rust opzoekt. Je bent toch juist geen goede moeder als je als een flipkip om je zoon loopt te dartelen? Even een momentje voor jezelf om op te laden en je kunt er weer volop tegenaan!

Het klinkt misschien hard wat ik ga zeggen, maar zo is het niet bedoeld. Je geeft aan dat veel tips die je krijgt praktisch niet goed uitvoerbaar zijn voor je. Ik denk dat het heel jammer is als je gelijk al nee zegt, terwijl er altijd plenty mogelijkheden zijn. Ik denk dat je inmiddels misschien wel zo moe en murw bent dat je de mogelijkheden even niet meer ziet. Maar we hebben allemaal iets soortgelijks meegemaakt. Geloof me, het kan wel!

Ik weet dat ik in een opgeruimd huis moet leven. Ok... een week vrijgepakt... de hele boek opgeruimd, uitgemest samen met manlief en alles heeft nu een vaste plek. Iedere avond voor het slapen even een rondje om de losse spulletjes op hun plek terug te leggen.

We hebben een online agenda van gmail. Eentje van hem, eentje van mij, eentje samen, eentje sync ik met mn werk... Ik heb dus altijd volledig overzicht van hoe druk we het wel of niet hebben en of iets kan of niet. Hoef je ook geen seconde meer over na te denken. Verder maak ik een weekmenu op vrijdagavond. Gaan we zaterdagmorgen naar de winkel, eten we een loempiaatje op de markt en maken we het gezellig. Ook weer gedaan.

Tussen het poetsendoor lassen we een koffiepauze in. Even zitten, liefst in de tuin als het weer het toelaat en kijken naar de vlinders en de bijtjes. Half uurtje opladen en gaan met die banaan.

Op kantoor hetzelfde... af en toe loop ik even het dakterras op om even een momentje voor mezelf te hebben. Waarom mogen rokers wel even naar buiten en ik niet omdat ik er blij van word? Gewoon doen hoor!

En zo maak je voor jezelf de dag prettiger. Met voldoende relax-momentjes is het allemaal heel goed te doen. En dan kun je de voordelen gaan zien. Gebruik maken van je goed ontwikkelde intuitie enzo. Echt, je zult het zien.

Niet bij de pakken neer gaan zitten meis!

nog even ..;)

Ik had precies hetzelfde. ik kon helemaal geen advies aannemen omdat het ook echt niet anders LEEK te kunnen.

Alles trok aan me.

ook nu heb ik nog problemen met een rommelig huis.

Echt heel fijn klinkt dat hoe jij het doet... Ik ben er denk ik tegen aan gelopen dat ik het eerst zelf moest begrijpen, want ook al gaf ik aan 'ik ben even de draad kwijt' 'ik weet t even niet', dan nog leek het of ik in mn uppie stond. Niemand die even met me ging zitten om te vragen wat IK nou fijn vond om het op te lossen.

ik bedoel het niet 'verantwoording-afschuivend' hoewel het wel zo klinkt, maar ik overzag het gewoon echt niet meer.

En als dan iedereen in je omgeving denk dat het toch niet zo'n probleem is, dan probeer je daar in mee te gaan, maar goed dat werkte dus niet.

Mijn moeder heeft hetzelfde meegemaakt (als het verhaal waar je op reageerde) niet meer eigen tijd hebben en volledig opraken, niemand die het echt serieus neemt, als in (en nou gaan we het echt eens even oplossing, laat me je helpen) dus geeft zij mij al heel snel het gevoel dat er niets aan te doen is, dat het normaal is als de dokter je niet verder helpt en dat je het zelf maar moet rooien.

Ik heb wel anders geleerd nu. Er zijn gelukkig mensen in mijn leven gekomen die ECHT luisterden en ECHT wel even willen helpen.

En niet het 'ik begrijp het wel, maar' ohhh die maarrr altijd erachteraan! Voordat je uitgepraat bent staan ze al klaar om te beginnen. Echt ook uit goede bedoeling, maar niet wat MIJ helpt.

maarr zou je niet eens dit of als je nou...

Jaaaahhhhzucht..

Ik weeeet wel dat het beter is om WEL te sporten, WEL op te ruimen, maar het 'de dag doorkomen' kost al zoveel energie dat ik het allmaal vooruitschoof. zucht. sip.

Maar het is ook weer echt niet zo dat ik dus depressief ben, en daarom de dag niet doorkom.

Het gaat allemaal echt wel goed, en moet ook vaak genoeg lachen, fijne dag ook zeker.

Achja...

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker wordt uiteindelijk....

xxxx
http://www.google.nl/url? ... g2=LeT4jSjsBiuYKAwwOGQ1XA

Artikel over verschil en overeenkomsten HSP en ADD/PDDNOS

Tekst direct overgenomen uit het onderzoek (titels staan niet in de tekst)

- Over de ontwikkeling van de test

- Neurologisch fysiologische basis

- Verschil in hersenactiviteit

- Cultuurverschil verdwijnt deels onder HSP

- Wat is overprikkeling

- Overeenkomsten ADD p.9

Over de ontwikkeling van de test: (p.4)

Aron en Aron (1997) gaven gestalte aan het concept hoogsensitiviteit naar aanleiding van een zevental onderzoeken dat zij verrichtten. Het eerste onderzoek bestond uit kwalitatieve interviews met individuen, die zichzelf de eigenschap „hoogsensitief‟ toedichtten, om na te gaan wat de basiseigenschappen van hoogsensitiviteit nu daadwerkelijk zijn. Naar aanleiding van deze interviews volgden zes kwantitatieve onderzoeken waarbij Aron en Aron (1997) vragenlijsten hanteerden waarin zij hun respondenten onderzochten op hoogsensitiviteit, emotionaliteit en introversie. Na elke kwantitatieve studie werden bij het volgende onderzoek items vervangen of toegevoegd teneinde een meer betrouwbare vragenlijst te ontwikkelen.

Neurologisch/fysiologische basis. p(5,6)

De fysiologische basis die ten grondslag ligt aan hoogsensitiviteit kan verklaard worden aan de hand van Gray‟s studie naar de relatie tussen gedrag en activiteit in verschillende hersenstructuren, waarbij hij het „Behavioral Inhibition System‟ (BIS) ontdekte.

De functie van dit systeem is om de huidige situatie te vergelijken met wat men verwacht dat er zal gebeuren gebaseerd op eerdere ervaringen, wat tot het tijdelijk vermijden van acties leidt. Volgens Gray zijn individuele verschillen in de sterkte van het BIS, ofwel de zorg waarmee de vergelijking wordt gemaakt, genetisch bepaald. Het BIS kenmerkt zich als een sensitief systeem dat gevoelig is voor straffen en nieuwe situaties en dat sensaties van frustratie en angst oproept (Aron, 2004). Activiteit in het BIS gaat samen met een subjectieve staat waarin een individu reageert op bedreigingen en onzekerheden. Wanneer er een hoog niveau van fysiologische opwinding („arousal‟) wordt bereikt, vermindert de efficiëntie van deze reactie en wordt het individu

extreem waakzaam en richt hij zijn aandacht op zowel relevante als irrelevante stimuli.

Dit houdt dus in dat een individu met een meer actief BIS eerder afgeleid is, minder gefocust is, eerder overweldigd wordt door zelfs lage niveaus van stimulatie en te sensitief is voor negatieve stimuli, waardoor hij geneigd is om onnodig te anticiperen op gevaar (Smolewska, McCabe & Woody, 2006). Volgens Aron en Aron (1997) is de primaire rol van het BIS het verwerken van nieuwe stimuli.

Degenen die hoog scoren op de HSP-schaal kennen ook een sterk functioneren van het BIS. Hieruit leiden de onderzoekers af dat het BIS de neuropsychologische grondslag is die bepalend is voor het feit of iemand de hoogsensitieve persoonlijkheidseigenschap wel of niet bezit.

Verschil in hersenactiviteit p.6

Met het oog op het biologische fundament van hoogsensitiviteit, is het interessant te weten of er ook verschillen in hersenactiviteit aangetoond zijn tussen hoogsensitieve en niet hoogsensitieve personen. In een studie van Jagiellowicz et al. (2010) is onderzocht in hoeverre individuele verschillen in hoogsensitiviteit (gemeten aan de hand van de HSP-schaal) gerelateerd zijn aan reacties in de visuele gebieden van de hersenen op subtiele veranderingen in aangeboden foto‟s. De onderzoekers vonden een significant grotere activiteit in hersengebieden die betrokken zijn bij visuele verwerking van hogere orde (bijvoorbeeld het mediale en bilaterale gebied) en het rechter cerebellum bij individuen die hoog scoorden op hoogsensitiviteit. Hiermee hebben de onderzoekers bewijs weten te leveren voor verschillen in hersenactiviteit tussen hoogsensitieve en niet hoogsensitieve personen.

Cultuurverschil verdwijnt deels onder HSP p.6

Een andere recente studie (Aron et al., 2010) borduurde voort op eerder onderzoek van Hedden et al. (2008) waarin werd ontdekt dat de culturele achtergrond van mensen van invloed is op de activiteit in verschillende hersengebieden tijdens het uitvoeren van perceptuele [zintuigelijke] taken. Aron et al. (2010) wilden nagaan of de persoonlijkheidseigenschap hoogsensitiviteit mogelijk een modererende variabele is voor de culturele verschillen tijdens het uitvoeren van perceptuele taken. Bij een groep van tien westerlingen (Europeanen en Noord-Amerikanen) en tien oosterlingen (Japanners en Chinezen) werd de hersenactiviteit gemeten tijdens het uitvoeren van de taken, alvorens zij getest waren op hoogsensitiviteit. Uit het onderzoek bleek dat de hoogsensitieve participanten weinig culturele verschillen lieten zien en dat de niet hoogsensitieve personen sterke culturele verschillen toonden. Een verklaring die Aron et al. (2010) hiervoor geven is dat individuen met een hoogsensitief temperament de eigenschap bezitten om stimuli op een meer verfijnd en diep niveau te verwerken, waardoor de culturele context van de aangeboden stimuli minder aan de oppervlakte ligt en minder invloed heeft op hun reacties.

wat is overprikkeling p.7

Door overprikkeling kunnen zij geagiteerd raken, kan hun aandacht verslappen en kunnen zij heftige innerlijke en uiterlijke reacties vertonen (Aron, 2009). Deze gedragskenmerken lijken veel overeen te komen met die van stoornissen als ADHD en PDD-NOS (o.a. APA, 2002; Diamond, 2005; Ermer & Dunn, 1998).

Overeenkomsten ADD p.9

Het LiHSK [nederlandse vereniging, red.] is van mening dat wanneer men alle stoornissen analyseert, de conclusie kan worden getrokken dat gedragskenmerken behorend bij ADD hoogstwaarschijnlijk het meest lijken op die van hoogsensitieve kinderen. Van kinderen met ADD kan gezegd worden dat zij erg (prikkel)gevoelig zijn en niet graag op de voorgrond treden. Ze nemen veel informatie uit de directe omgeving in zich op en raken dan snel overprikkeld door alle indrukken die zij opdoen. De prikkelgevoeligheid van kinderen met AD(H)D komt vaak aan de oppervlakte bij prikkels die gepaard gaan met licht, geluid en geuren.

Resultaat onderzoek[b/]p. 18

Op basis van deze gegevens kan opgemaakt worden dat hoogsensitieve kinderen hoger scoren dan niet hoogsensitieve kinderen op de volgende domeinen: ADHD, ADD, PDD-NOS: A, PDD-NOS: B, PDD-NOS: E, PDD-NOS: F en PDD-NOS totaal. Op de domeinen PDD-NOS: C en PDD-NOS: D zijn, met het gehanteerde betrouwbaarheidsinterval van 95%, geen significante verschillen gevonden in de scores van beide groepen.

- einde quotes -

Verder vond ik dit prettig om te lezen:

kijk niet verder dan je neus lang is!

http://estrology.wordpres ... rder-dan-je-neus-lang-is/

5 tips om niet meer overweldigd te voelen

http://estrology.wordpres ... er-overweldigd-te-voelen/

wat zijn energieshoppers?

http://esthersmallegoor-c ... je-eraan-de-5-beste-tips/

http://esthersmallegoor-coaching.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven