Vlinder - spot - topic
zondag 14 juni 2009 om 09:28
Nu het weer zomer gaat worden (althans dat is de bedoeling) kunnen we ook weer vaker vlinders zien in onze tuinen, op vakantie of op balkons.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Ik vind het prachtige insecten. Vinden jullie het leuk om mee te kletsen en foto's te plaatsen over welke jullie gezien hebben?
Vorig jaar hadden we een beetje en slap vlinderjaar, maar ik heb nu 3 vlinderstruiken in de tuin en ik hoop er nu wel meer te gaan zien als de zon een beetje meewerkt.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 10 augustus 2009 om 14:34
Hee Mal, ik denk dat jij wel in de goede richting zit met je rietvink. Ik heb ook even zitten zoeken, kwam via wikipedia bij de kersenspinner uit, is familie van de rietvink. Lijkt er ook op, maar heeft ook geen kaal plekje op zijn rug.
Zoebie, heb jij nog steeds koninginnepages? Bij mij is het al weer heel lang stil. Het wordt weer wat rustiger in de struik, is ook bijna uitgebloeid, zag net wat distelvlinders en een gehakkelde aurelia.
Zoebie, heb jij nog steeds koninginnepages? Bij mij is het al weer heel lang stil. Het wordt weer wat rustiger in de struik, is ook bijna uitgebloeid, zag net wat distelvlinders en een gehakkelde aurelia.
maandag 10 augustus 2009 om 21:54
Vorige week een korte vakantie gehad, met zoontje bij mijn ouders gelogeerd. En mijn moeder heeft veel meer soorten in de tuin. Deze heb ik nog niet in de eigen tuin gehad:
gehakkelde aurelia (is net een dor blaadje van de zijkant)
Citroenvlinder (die zijn best groot!)
en een blauwtje
alle foto's met telefoon gemaakt, dus wat mindere kwaliteit.
Guuss, weet je nu al welke soort het is? Het is wel een beauty hoor!
gehakkelde aurelia (is net een dor blaadje van de zijkant)
Citroenvlinder (die zijn best groot!)
en een blauwtje
alle foto's met telefoon gemaakt, dus wat mindere kwaliteit.
Guuss, weet je nu al welke soort het is? Het is wel een beauty hoor!
woensdag 12 augustus 2009 om 08:47
Het ligt wel een beetje aan welke kant van Z te zitten he! Misschien durven ze de rivier wel niet over
Maar het is al met al een veel beter vlinderjaar dan vorig jaar. Ik heb veel meer verschillende soorten gehad.
Mijn vader zei dat het komt omdat we een doorlopende vorstperiode hebben gehad. De afgelopen jaren werd het soms in februari voorjaarsachtig en dan kwamen de overwinteraars al naar buiten om daarna weer dood te vriezen.
Maar het is al met al een veel beter vlinderjaar dan vorig jaar. Ik heb veel meer verschillende soorten gehad.
Mijn vader zei dat het komt omdat we een doorlopende vorstperiode hebben gehad. De afgelopen jaren werd het soms in februari voorjaarsachtig en dan kwamen de overwinteraars al naar buiten om daarna weer dood te vriezen.
woensdag 12 augustus 2009 om 09:24
Mal, mijn dochter woont aan de goede kant van Z!! Blijf jij vandaag de hele dag buiten met je camera? Bij ons op het dakterras komen ze echt niet, dus mijn hoop is op jouw gevestigd
Zoeb, ik dacht op de koninginnepage van jou blauwe vlekken te zien onderaan de vleugels, vandaar. Maar hoezo een uniek exemplaar?
Zoeb, ik dacht op de koninginnepage van jou blauwe vlekken te zien onderaan de vleugels, vandaar. Maar hoezo een uniek exemplaar?
woensdag 12 augustus 2009 om 19:03
Van de week belde ik met mijn zus, toen zij me vertelde dat er een vlinder door haar keuken vloog. Een vlinder zoals ze nog nooit gezien had.
blijkt het de zogenaamde spaanse vlag te zijn, een hele zeldzame vlinder in Nederland, komt alleen in het uiterste zuiden van Limburg voor. Dat klopt dus wel helemaal met waar zij woont.
Zo ziet hij eruit, mooi he?
blijkt het de zogenaamde spaanse vlag te zijn, een hele zeldzame vlinder in Nederland, komt alleen in het uiterste zuiden van Limburg voor. Dat klopt dus wel helemaal met waar zij woont.
Zo ziet hij eruit, mooi he?
donderdag 13 augustus 2009 om 10:42
Hallo,
Heb al een paar keer alle mooie foto's gezien van alle vlinders op dit topic. Heb ook veel vlinders in de tuin.
Hele veel kleine vossen (soms wel 15 tegelijk!), distelvlinders, atalanta, dagpauwoog en koolwitjes.
Koninginnepage hier natuurlijk niet te zien. Lijkt me een prachtige vlinder om "live" te zien.
Vorige week had ik in 2 vlinderstruiken soms wel 40 vlinders tegelijk zitten. Nu wordt het minder omdat struiken bijna zijn uitgebloeid. Vlinders zitten nu veel op mijn tuinpad in het zonnetje, op de banden van mijn auto of op het grindpad.
Heb al een paar keer alle mooie foto's gezien van alle vlinders op dit topic. Heb ook veel vlinders in de tuin.
Hele veel kleine vossen (soms wel 15 tegelijk!), distelvlinders, atalanta, dagpauwoog en koolwitjes.
Koninginnepage hier natuurlijk niet te zien. Lijkt me een prachtige vlinder om "live" te zien.
Vorige week had ik in 2 vlinderstruiken soms wel 40 vlinders tegelijk zitten. Nu wordt het minder omdat struiken bijna zijn uitgebloeid. Vlinders zitten nu veel op mijn tuinpad in het zonnetje, op de banden van mijn auto of op het grindpad.
donderdag 13 augustus 2009 om 11:51
Nou, ik heb gelukkig 3 heel verschillende soorten vlinderstruiken en mijn witte begint nu pas echt mooi tot bloei te komen. Dus nu zijn die andere 2 struiken wat minder, maar heb ik gelukkig nog wel veel vlinders in de tuin. Het zijn wel alleen maar een boel Distelvlinders, maar goed. Ik vind het wel gezellig dat gefladder om me heen.
Maar 40 tegelijk is me nog niet gelukt friezinnetje!
Maar 40 tegelijk is me nog niet gelukt friezinnetje!
donderdag 20 augustus 2009 om 17:47
Mag ik hier binnenvallen met de vraag of iemand wel eens naar de vlindertuin in Zeeland is geweest?
Zo ja, was het wat?
En nog een domme "blonde"vraag, ruiken die vlinderstruiken sterk ? Vind vlinders geweldig mooi, zit over struiken te denken,
alleen kan ik niet tegen sterke geuren.
Vind dit een leuk topic, kan ik ook meegenieten van alle mooie vlinders.
Zo ja, was het wat?
En nog een domme "blonde"vraag, ruiken die vlinderstruiken sterk ? Vind vlinders geweldig mooi, zit over struiken te denken,
alleen kan ik niet tegen sterke geuren.
Vind dit een leuk topic, kan ik ook meegenieten van alle mooie vlinders.
donderdag 20 augustus 2009 om 18:42
donderdag 20 augustus 2009 om 19:44
Dank je Zoebie, dan ga ik ook kijken voor een vlinderstruik!
En hopen dat vlinders dan willen komen.
Deze tuin bedoel ik:
http://www.vlindertuindeberkenhof.nl/vl ... berkenhof/
En hopen dat vlinders dan willen komen.
Deze tuin bedoel ik:
http://www.vlindertuindeberkenhof.nl/vl ... berkenhof/
vrijdag 21 augustus 2009 om 09:54
vrijdag 21 augustus 2009 om 12:44
Koreveen die kolibrivlinders zijn echt moeilijk op de foto te krijgen. Heb ik ook eens gedaan. En van de kweetniehoeveel foto's zaten er maar een paar die redelijk waren. Maar ik heb ze nooit meer gezien na dat jaar, dus wat gaaf dat hij bij jou in de tuin zat.
Mal wat een zomerse avatar heb je. Viel me nu ineens op.
Mal wat een zomerse avatar heb je. Viel me nu ineens op.
vrijdag 21 augustus 2009 om 12:44
Hi Maleficent, toch zeker een half uur en hij bleef pijlsnel van bloem naar bloem gaan. Hij had een heel lang slurfje en dat ging heel snel elk bloemetje in. Hij stoorde zich totaal niet aan mijn gecirkel met het fototoestel. Dit is de eerste keer dat ik er 1 in de tuin had. Vorig jaar had ik er 1 gezien in de Mondoverde in Limburg en in de Loirevallei heb ik ze vaker gezien, maar dit is echt super.
Ben er zo blij mee.... Kerel denkt dat ik het nu echt kwijt ben
donderdag 27 augustus 2009 om 21:23
quote:koreveen schreef op 21 augustus 2009 @ 12:44:
Hi Maleficent, toch zeker een half uur en hij bleef pijlsnel van bloem naar bloem gaan. Hij had een heel lang slurfje en dat ging heel snel elk bloemetje in. Hij stoorde zich totaal niet aan mijn gecirkel met het fototoestel. Dit is de eerste keer dat ik er 1 in de tuin had. Vorig jaar had ik er 1 gezien in de Mondoverde in Limburg en in de Loirevallei heb ik ze vaker gezien, maar dit is echt super.
Woon je misschien in Vlaardingen? Een collega van mijn vriend heeft er ook een in de tuin gehad. Hij heeft daar opnames van gemaakt, ik zal eens vragen of hij het op zn hyves wil zetten, dan plaats ik het hier.
Ik vond het héél bijzonder om te horen. Hij dacht ook eerst dat het echt om een kolibrie ging.
Volgend (voor)jaar ga ik een vlindertuin maken. Jullie hebben me aangestoken En met een beetje mazzel wordt ie voor me aangelegd. Een buurvrouw heeft onze straat opgegeven voor straat van de week van Eigen Huis en Tuin. Nu moet natuurlijk onze straat nog geschikt worden bevonden én moet mijn klus uitgezocht worden om uitgezonden te worden. Ik duim héél hard!
Woon je misschien in Vlaardingen? Een collega van mijn vriend heeft er ook een in de tuin gehad. Hij heeft daar opnames van gemaakt, ik zal eens vragen of hij het op zn hyves wil zetten, dan plaats ik het hier.
Ik vond het héél bijzonder om te horen. Hij dacht ook eerst dat het echt om een kolibrie ging.
Volgend (voor)jaar ga ik een vlindertuin maken. Jullie hebben me aangestoken En met een beetje mazzel wordt ie voor me aangelegd. Een buurvrouw heeft onze straat opgegeven voor straat van de week van Eigen Huis en Tuin. Nu moet natuurlijk onze straat nog geschikt worden bevonden én moet mijn klus uitgezocht worden om uitgezonden te worden. Ik duim héél hard!