Borstvoedingsvragen
woensdag 5 augustus 2009 om 20:55
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 11 augustus 2009 om 22:17
Ik heb een vraagje dames. Onze zoon heeft enorme last van darmkrampjes en we hebben zo'n beetje alles geprobeerd. Osteopaat, Infacol, Cinababy, Sabsimpex. Nu wil ik een aantal dingen uit mijn voeding gaan schrappen, maar vind via google nogal tegenstridige berichten over het nut hiervan. Iemand ervaringen?
dinsdag 11 augustus 2009 om 22:26
Hoi Boepie,
Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken met aanleggen? Minismollie had ook veel last van krampjes. Dat kwam omdat ik niet goed aanlegde waardoor de vette melk niet zo makkelijk doorkwam en al die lactose-rijke melk in haar darmpjes voor krampen zorgde. Zodra dat opgelost was waren de problemen met krampjes grotendeels weg.
Ik heb geen ervaring met het weglaten van voedingmiddelen uit mijn eigen voeding.
Sterkte
Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken met aanleggen? Minismollie had ook veel last van krampjes. Dat kwam omdat ik niet goed aanlegde waardoor de vette melk niet zo makkelijk doorkwam en al die lactose-rijke melk in haar darmpjes voor krampen zorgde. Zodra dat opgelost was waren de problemen met krampjes grotendeels weg.
Ik heb geen ervaring met het weglaten van voedingmiddelen uit mijn eigen voeding.
Sterkte
dinsdag 11 augustus 2009 om 23:05
Boepie, je zoontje zit wel middenin de periode waarin heel veel baby's darmkrampjes hebben. Mijn dochter had er ook veel last van, en niets werkte (terwijl ik helemaal niet geloof in homeopathie zelfs Cinababy gekocht...). Uiteindelijk ging het na, dacht ik, zo'n 4 maanden vanzelf voorbij. En dat is bij de meeste baby's zo. Meestal is het gewoon uitzitten, hoe naar dat ook is en hoe eindeloos die periode ook lijkt.
Natuurlijk is het niet uitgesloten dat er een allergie meespeelt, maar het meest waarschijnlijke is dat het vanzelf weer overgaat... Zie je zelf een patroon icm je eten? Of zijn er andere redenen om aan een allergie te denken?
Ik vond dit een fijne nuchtere link.
Smol, ik las van de week trouwens ergens dat het lactose-verhaal alweer anders is: er zou niet méér lactose inzitten, maar minder vet waardoor het sneller vanuit de maag naar de darmen gaat. Geen idee of dat zo is overigens.
Natuurlijk is het niet uitgesloten dat er een allergie meespeelt, maar het meest waarschijnlijke is dat het vanzelf weer overgaat... Zie je zelf een patroon icm je eten? Of zijn er andere redenen om aan een allergie te denken?
Ik vond dit een fijne nuchtere link.
Smol, ik las van de week trouwens ergens dat het lactose-verhaal alweer anders is: er zou niet méér lactose inzitten, maar minder vet waardoor het sneller vanuit de maag naar de darmen gaat. Geen idee of dat zo is overigens.
woensdag 12 augustus 2009 om 12:40
quote:wen schreef op 11 augustus 2009 @ 23:05:
Smol, ik las van de week trouwens ergens dat het lactose-verhaal alweer anders is: er zou niet méér lactose inzitten, maar minder vet waardoor het sneller vanuit de maag naar de darmen gaat. Geen idee of dat zo is overigens.Ach, Wen, dit is echt een kwestie van hoe je de zin formuleert. De melk is naar verhouding rijker aan lactose en minder rijk aan vet, dus allemaal relatief gezien. Absoluut gezien zal het gehalte aan lactose hetzelfde zijn.
Smol, ik las van de week trouwens ergens dat het lactose-verhaal alweer anders is: er zou niet méér lactose inzitten, maar minder vet waardoor het sneller vanuit de maag naar de darmen gaat. Geen idee of dat zo is overigens.Ach, Wen, dit is echt een kwestie van hoe je de zin formuleert. De melk is naar verhouding rijker aan lactose en minder rijk aan vet, dus allemaal relatief gezien. Absoluut gezien zal het gehalte aan lactose hetzelfde zijn.
woensdag 12 augustus 2009 om 13:07
Hoi Boepie,
Mijn dochter had ook behoorlijkje krampjes tot en met 3 maanden. Daarna nam het snel af. Ik heb ook alle middeltjes geprobeerd, maar niets hielp echt. Die Infacol vond ze echt heel vies trouwens. Ik hield wel in de gaten wat ik at, maar er was geen peil op te trekken. Wat wel duidelijk te merken was, was uit: zelfs het kleinste stukje ui zorgde voor meer krampjes. Maar prei bijvoorbeeld weer niet. Ik at gewoon alles, behalve uit dus. En nu eet ik dat ook weer en merkt ze er niks van (bijna 6 maanden).
Mijn dochter had ook behoorlijkje krampjes tot en met 3 maanden. Daarna nam het snel af. Ik heb ook alle middeltjes geprobeerd, maar niets hielp echt. Die Infacol vond ze echt heel vies trouwens. Ik hield wel in de gaten wat ik at, maar er was geen peil op te trekken. Wat wel duidelijk te merken was, was uit: zelfs het kleinste stukje ui zorgde voor meer krampjes. Maar prei bijvoorbeeld weer niet. Ik at gewoon alles, behalve uit dus. En nu eet ik dat ook weer en merkt ze er niks van (bijna 6 maanden).
woensdag 12 augustus 2009 om 13:21
woensdag 12 augustus 2009 om 13:39
Boepie, ik heb het idee dat het drinken van venkelthee erg goed helpt tegen de krampjes van m'n kleine meid. Ze is nu 10 weken. Op een gegeven moment was de thee op en heb ik het een aantal dagen niet gedronken en ze kreeg weer krampjes. Toch maar weer de thee gekocht en krampjes blijven uit....Van zonnatura of eigen merk van supermarkt.
Succes!
Succes!
woensdag 12 augustus 2009 om 13:43
Maar niet te veel van drinken, hoor, dat kan juist weer tegengesteld werken. 1 a 2 kopjes per dag of zo.
Overigens wil ik me nog wel aansluiten bij de rest. Hoe moeilijk ook om te zien, krampjes horen er ook gewoon bij, bij het rijpen van het darmstelsel. Soms kan het ook gewoon helpen om de baby lekker dichtbij je te houden om door jouw lichaamswarmte de pijn te verlichten.
Overigens wil ik me nog wel aansluiten bij de rest. Hoe moeilijk ook om te zien, krampjes horen er ook gewoon bij, bij het rijpen van het darmstelsel. Soms kan het ook gewoon helpen om de baby lekker dichtbij je te houden om door jouw lichaamswarmte de pijn te verlichten.
woensdag 12 augustus 2009 om 13:48
Kolfvraagje;
Over 5 weken begin ik weer met werken, de ene week 3 dagen de andere week 4 dagen. De bv gaat zo goed, dat ik graag door wil gaan. De dagen dat ik niet werk wil ik graag volledige bv geven en de dagen dat ik werk, gaan kolven op het werk zodat ik die gekolvde melk de volgende dag mee kan geven naar de creche. Het invriezen en ontdooien lijkt me erg veel gedoe. Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn meisje zit nu op 5-7 voedingen per dag, is nu 10 weken en 4400 gr. Dan red ik het toch wel met 2 kolven op m'n werk? Zal er wel voor zorgen dat ik wat reserve heb in de vriezer, maar vooralsnog zou ik de dag ervoor afgekolvde melk mee willen geven naar de creche. Wat is jullie idee hierover?
Over 5 weken begin ik weer met werken, de ene week 3 dagen de andere week 4 dagen. De bv gaat zo goed, dat ik graag door wil gaan. De dagen dat ik niet werk wil ik graag volledige bv geven en de dagen dat ik werk, gaan kolven op het werk zodat ik die gekolvde melk de volgende dag mee kan geven naar de creche. Het invriezen en ontdooien lijkt me erg veel gedoe. Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn meisje zit nu op 5-7 voedingen per dag, is nu 10 weken en 4400 gr. Dan red ik het toch wel met 2 kolven op m'n werk? Zal er wel voor zorgen dat ik wat reserve heb in de vriezer, maar vooralsnog zou ik de dag ervoor afgekolvde melk mee willen geven naar de creche. Wat is jullie idee hierover?
woensdag 12 augustus 2009 om 13:48
woensdag 12 augustus 2009 om 13:51
Ai, ik drink 's ochtends 3 bekers en 's avonds ook, niet goed???? Ik merk er zelf niets van bij ons meisje.
Wat de poepluiers betreft; ook onze meid heeft in haar 6e en 7e week niet gepoept. Had wel veel vieze scheetjes, dus een teken dat de boel niet verstopt zat. Na precies 2 weken weer een poepluier. Ondanks dat het geen kwaad kan, was ik ook wel opgelucht weer een poepluier te kunnen verschonen!
Wat de poepluiers betreft; ook onze meid heeft in haar 6e en 7e week niet gepoept. Had wel veel vieze scheetjes, dus een teken dat de boel niet verstopt zat. Na precies 2 weken weer een poepluier. Ondanks dat het geen kwaad kan, was ik ook wel opgelucht weer een poepluier te kunnen verschonen!
woensdag 12 augustus 2009 om 15:11
@ Wen, ik bedoelde het goed maar t kwam er rot uit...
@ Roque, ik zou het niet weten of het met 6 maanden nog op gaat. Maar als je al 6 maanden niet goed aanlegt zou je ook wel andere problemen moeten hebben, lijkt me logischerwijs. Overigens, als ik logisch nadenk zeg ik toch Ja, met 6 maanden kan het nog steeds op gaan. Als je nl. als volwassene naar verhoudingt (veel) te veel (melk)suiker binnenkrijgt kun je er ook darmklachten van krijgen. Maar of het voor jouw kindje ook geldt weet ik niet, zal dadelijk je topic lezen, zag het al voorbij komen.
@ Justmarried. Het invriezen en ontdooien van de melk is wat extra werk ja, maar of je het nou echt een enorm gedoe moet vinden weet ik niet. Als ik thuis kwam kiepte ik de melk in een zakje, zette de datum erop (maar dan in omgekeerde volgorde ) en het ging de vriezer in, en dat was dan dat... Met 2 keer kolven moet het vast lukken om voldoende te kolven en zo niet dan zou je kunnen overwegen om thuis nog een extra kolfsessie in te lassen. Ik heb destijds een voorraadje opgebouwd (wat inmiddels lekker over datum ligt te zijn in de vriezer) en dat gaf mij rust, gewoon te weten dat er hoe dan ook voldoende melk aanwezig is of jij nou 100, 200 of 50 kolft op zo'n dag. En van die rust in mijn hoofd kolfde ik dan ook weer makkelijker en dus meer.
@ Roque, ik zou het niet weten of het met 6 maanden nog op gaat. Maar als je al 6 maanden niet goed aanlegt zou je ook wel andere problemen moeten hebben, lijkt me logischerwijs. Overigens, als ik logisch nadenk zeg ik toch Ja, met 6 maanden kan het nog steeds op gaan. Als je nl. als volwassene naar verhoudingt (veel) te veel (melk)suiker binnenkrijgt kun je er ook darmklachten van krijgen. Maar of het voor jouw kindje ook geldt weet ik niet, zal dadelijk je topic lezen, zag het al voorbij komen.
@ Justmarried. Het invriezen en ontdooien van de melk is wat extra werk ja, maar of je het nou echt een enorm gedoe moet vinden weet ik niet. Als ik thuis kwam kiepte ik de melk in een zakje, zette de datum erop (maar dan in omgekeerde volgorde ) en het ging de vriezer in, en dat was dan dat... Met 2 keer kolven moet het vast lukken om voldoende te kolven en zo niet dan zou je kunnen overwegen om thuis nog een extra kolfsessie in te lassen. Ik heb destijds een voorraadje opgebouwd (wat inmiddels lekker over datum ligt te zijn in de vriezer) en dat gaf mij rust, gewoon te weten dat er hoe dan ook voldoende melk aanwezig is of jij nou 100, 200 of 50 kolft op zo'n dag. En van die rust in mijn hoofd kolfde ik dan ook weer makkelijker en dus meer.
woensdag 12 augustus 2009 om 15:56
Supersmollie, dank voor helder antwoord. Ik heb gelezen dat je de melk om in te vriezen in van die ijsblokzakjes kunt doen, maar hoe ontdooi je dat dan? Gewoon de blokjes in een bakje doen en dan in de koelkast laten ontdooien? Of het bakje met de klontjes in de magnetron en daarna gelijk in flesje doen en voeden?
Heeft iemand ervaring met van die ijsblokzakjes? Hoeveel blokjes heb je dan nodig voor bijv. 100 cc???
Heeft iemand ervaring met van die ijsblokzakjes? Hoeveel blokjes heb je dan nodig voor bijv. 100 cc???
woensdag 12 augustus 2009 om 16:02
Tsja, badderen met melk... Telkens als ik alles in orde heb voor het badje denk ik: Oh ja, melk. En ik heb er mijn twijfels over omdat Mini het hele badje leeg drinkt tijdens het badderen. Zo zoet, met een wasbolletje doet ze dat... Smelt...
@ Justmarried, ik heb ervaring met invriezen in ijsblokzakjes. Dat was eens en nooit meer. Het invriezen ging prima (reken 12 - 14 cc per blokje) maar dan het ontdooien... Om ze eruit te drukken moet je behoorlijk wat moeite doen en dan wordt het helemaal warm en voor je het weet vliegt dat blokje door de keuken en moet je het van achter het fornuis vandaan plukken. Niet mijn ding dus. Ik heb altijd ingevroren in zakjes van medela of lansinoh waarvan ik die van lansinoh het prettigst vond. Peperduur, maar wel handig. Ik geloof 10 euro voor 20 zakjes (ook op internet te bestellen) maar nog altijd was ik goedkoper uit dan wanneer ik kv had gegeven.
@ Justmarried, ik heb ervaring met invriezen in ijsblokzakjes. Dat was eens en nooit meer. Het invriezen ging prima (reken 12 - 14 cc per blokje) maar dan het ontdooien... Om ze eruit te drukken moet je behoorlijk wat moeite doen en dan wordt het helemaal warm en voor je het weet vliegt dat blokje door de keuken en moet je het van achter het fornuis vandaan plukken. Niet mijn ding dus. Ik heb altijd ingevroren in zakjes van medela of lansinoh waarvan ik die van lansinoh het prettigst vond. Peperduur, maar wel handig. Ik geloof 10 euro voor 20 zakjes (ook op internet te bestellen) maar nog altijd was ik goedkoper uit dan wanneer ik kv had gegeven.
woensdag 12 augustus 2009 om 16:19
Bedankt voor de raad dames, ben inderdaad bang dat er niet sanders op zit dan het uit te zitten. Wel jammer want het overschaduwd een beetje de roze wolk dat vele gebrul. Ik heb niet ect het idee dat er een patroon in mijn voeding zit, hij heeft er gewoon altijd last van. Er zijn geen redenen om te denken dat er een allergie in het spel is. Ik krijg alleen nogal wat adviezen op het gebeid van mijn voeding waardoor ik soms het gevoel krijg dat mensen denken dat ik die krampjes veroorzaak, als jullie begrijpen wat ik bedoel .
woensdag 12 augustus 2009 om 16:22
Ik weet helaas precies wat je bedoelt boepie, hoe vaak mij wel niet gevraagd is of ik niet beter geen kool/citrusvruchten/thee/whatever kon eten of drinken, dan zouden de krampjes vast wel overgaan. Mooi niet, en het ging vanzelf weer over (al had ik mijn hoop gevestigd op de 3 maanden, helaas duurde het toen nog even.
Een draagdoek had je al he?
Een draagdoek had je al he?
woensdag 12 augustus 2009 om 17:06
Ik gebruik de ijsklontzakjes alleen voor extra op het kdv / bij schoonmoeder. Die bekertjes van Avent kun je hergebruiken en ook gebruiken voor invriezen van hapjes. Goedkoper dus dan de zakjes van Smollie (Maar ze zullen ongetwijfeld wel wat meer ruimte innemen in je vriezer... Ik kolf slecht dus daar heb ik niet zo'n last van ) Voordeel vind ik dat er een speciale dop bij zit waar je alleen nog een speen op hoeft te schroeven: je hoeft de melk dus niet meer over te gooien .
woensdag 12 augustus 2009 om 17:53
Als ik een grote vriezer zou hebben gehad dan had ik ook de Aventbekertjes gebruikt, denk ik. Maar ik heb een klein vriezertje dat bomvol zit, dus ik zocht een oplossing die zo min mogelijk ruimte innam.Ik heb ook wel gehoord dat mensen gewone diepvrieszakken gebruiken, maar dát vond ik zo treurig, die 60 cc moedermelk in een zak met een inhoud van 1 liter...
donderdag 13 augustus 2009 om 10:46
heel even een adviesvraagje
ik denk dat ik spruw heb, een jeukende tepel met een kloofje.
en t viel me van de week al op dat yammini een aantal keer het klakkend geluid maakt tijdens het drinken. maar ik zie bij haar geen spruw.
toch voor de zekerheid daktarin in het mondje doen ?
toch voor de zekerheid miconazol op mn tepel smeren ? en dan alleen de jeukende met kloof of ook meteen de ander
ik denk dat ik spruw heb, een jeukende tepel met een kloofje.
en t viel me van de week al op dat yammini een aantal keer het klakkend geluid maakt tijdens het drinken. maar ik zie bij haar geen spruw.
toch voor de zekerheid daktarin in het mondje doen ?
toch voor de zekerheid miconazol op mn tepel smeren ? en dan alleen de jeukende met kloof of ook meteen de ander
donderdag 13 augustus 2009 om 10:57
Yam, ze kan spruw hebben zonder dat je het ziet, dus ik zou haar wel behandelen voor de zekerheid, en ook de andere tepel zou ik doen. Maar ik heb zelf geen ervaring met spruw!
Ik gebruik ook Aventbekertjes voor mijn niet zo heel grote voorraad. Ijsblokjes heb ik geprobeerd, maar Smollies ervaring met ijsblokjes achter het fornuis vandaan moeten plukken komt me iets te bekend voor Hier dus alleen nog maar grote hoeveelheden, als ik in de gelegenheid ben om binnen een dag zoveel te kolven (zeldzaam helaas) gaat het direct de vriezer in. En ik smokkel daarmee ook nog wel eens een paar uurtjes.
Ik gebruik ook Aventbekertjes voor mijn niet zo heel grote voorraad. Ijsblokjes heb ik geprobeerd, maar Smollies ervaring met ijsblokjes achter het fornuis vandaan moeten plukken komt me iets te bekend voor Hier dus alleen nog maar grote hoeveelheden, als ik in de gelegenheid ben om binnen een dag zoveel te kolven (zeldzaam helaas) gaat het direct de vriezer in. En ik smokkel daarmee ook nog wel eens een paar uurtjes.