Gezondheid alle pijlers

Appel allergie

29-08-2009 19:58 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een appelallergie.

Nu ging het de laatste tijd best goed (eet uiteraard geen appels), maar sinds een paar weken heb ik toch weer klachten.

Weer opgezette keel enzo, tot nu toe kan ik niet goed uitvinden waar het door komt, zijn er mensen die ook appelallergie hebben, en voor welke fruitsoorten zijn jullie nog allergisch?

Wat valt er een beetje in dezelfde catagorie als appels?
Er zijn iderdaad erg veel producten waar iets van noten in verwerkt zit. Al was het maar als smaaktoevoeging. Echt irritant, maar gelukkig staat het tegenwoordig redelijk goed vermeld op de verpakking bij de allergie informatie. Je kunt van de allergoloog ook lijsten krijgen welke merken je met bepaalde allergien niet of wel kunt gebruiken. Heel handig. Daar vind je op een gegeven moment je weg wel in.

Lastiger is uit eten gaan, anderen voor je laten koken en naar het buitenland gaan. Ook ivm kruisbesmetting. Maar zover ben je voorlopig nog niet. Succes met de onderzoeken. Ik vond dat toen allemaal best spannend.
Ik hoop dat je er snel achter komt. Allergie is een heel vervelend iets en iemand anders schreef het al: het kan enorm wisselen. Veel factoren hebben ook nog eens invloed op allergie. Soms helpt het al om enkele dingen waar je op reageert een hele tijd te laten staan. Ik reageerde bijvoorbeeld net zoals jij op avocado. Dat heb ik eeuwen niet gegeten maar inmiddels kan ik wel bijvoorbeeld california sushi eten (met een stukje avocado).

Omdat jouw keel ook mee lijkt te doen, zou ik wel erg oppasen met wat je eet. Zulke reacties kunnen ook erger worden, zodat je benauwd wordt of zelfs zoveel zwelling krijgt dat je moeilijker kunt ademen.

Heb je ook last van hooikoorts o.i.d?

Bij een allergoloog zal in het bloed gekeken worden waar je op reageert. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels allerlei ervaringen heb over allergietesten. Ik heb alles gehad van priktesten tot plaktesten en bloedtesten. Ook het IgE wordt bijvoorbeeld geprikt. Bij mij wisselt het constant. Niet alleen de reacties, maar dus ook de uitslagen op de bloedonderzoeken.

Niemand die nu eens geinteresseerd is in hoe dat nou precies werkt. Want hoe kan nu het IgE zó wisselen dat het de ene keer sky high is en de andere keer hoog normaal. Dát interesseert mij nou hevig eerlijk gezegd. Ook allergie testen lijken dus niet helemaal betrouwbaar. Maar wel een goede stap om te kijken of je inderdaad een allergische aanleg hebt. En wie weet komt het er bij jou keurig uit... appels etc... ;-( Dat zegt dus helaas niet dat dat er over een jaar wéér uitkomt maar voor nu weet je het dan in ieder geval.

Sterkte met de afspraken, ben benieuwd wat er uit gaat komen. Maar kijk in de tussentijd dus wel een beetje uit met wat je eet, want een 'echte' voedingsmiddelen allergie kan hevig uit de hand lopen.

BTW jouw huisarts kan ook een IgE test en phadiatop inzetten overigens. Hij kan dan vast inzetten of er een allergische aanleg is en de phadiatop geeft alvast een indicatie voor wat. je kunt dan met de allergoloog verder zoeken.

En inderdaad: sukkels dat ze niet aan allergie hebben gedacht.

BTW2 hou een voedingsdagboek bij. Dat zullen ze ook vragen bij de allergoloog. Hou bij wat je eet en welke reacties je eventueel merkt.
Mijn dietiste heeft het over een steenvruchtenallergie. Dat is een hele range aan fruitsoorten die gelijk staan aan appels. Bijv. peren, perziken, nectarines, kersen, enz. Ik probeer dat soort fruit ook zoveel mogelijk te vermijden, om de bekende klachten te voorkomen. Vruchten als aardbeien, meloen, druiven, citrusvruchten en bananen kan ik wel eten, zullen dus wel geen steenvruchten zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven