borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
quote:Solomio schreef op 30 augustus 2009 @ 17:19:

Hè, gelukkig, de discussie is weer op het normale Viva-peil. Zo genuanceerd en vriendelijk in het begin, dat houden we niet vol.Ben nu aan het bijlezen sinds mn laatste post en het viel me ook al op
quote:sunlight schreef op 30 augustus 2009 @ 18:27:

[...]

Zo! Is je bijnaam Schumacher?Jij gaat wel erg kort de bochten door.

Als ik stop met de bv heb ik daar een reden voor, en zo heeft een ieder dat.

Mijn bv liep als een tiet,(bij de tweede dan, bij de eerste kwam er geen druppel uit dus die kreeg fijn de fles) dus ik was erg blij.

Bij de tweede kon er geen stop op, ik had een gigantische overproductie. Ik vroeg mijn man op een gegeven moment om alsjeblieft kindjes uit de straat te gaan lenen, omdat ik moest aanleggen,maar mn kind vol zat.

Ik kolfde vaak meer dan vijf voedingen uit 1 borst, en anderhalf uur later waren ze weer nokvol. Kind tevreden hoor, maar ik niet, want ik was werkelijk de hele dag aan t kolven en doodop van kolven, voeden en keizersnede.

O en wat was de omgeving trots zeg, nou nou, "ze geeft bv en t loopt allemaal zooo lekker!echt geweldig! "

Na tien dagen kreeg ik borstontsteking 1, en een dag later in borst 2. Ik weet niet of je ervaring hebt met een grote borstontsteking en dan om de anderhalf uur (ja om de anderhalf uur, en dan drie kwartier lang) die zuignappen erop zetten, maar geloof mij: je piept wel anders als je dat hebt ervaren.

Productie stopgezet (en ook nog op advies van de lactatiekundige) met medicatie, en kind aan fles. Kind blij, ik blij. Omgeving echter niet. "Nou jaaaaaa, loopt t allemaal als een trein, en ze stopt er gewoon mee!"

O en echt, ik kan (en kon toen helemaal) vrouwen die zo blaten als jij wel wat doen als ik dat lees en hoor. Ga nou eerst eens iemands verhaal aanhoren en vorm dan je mening. En hou het ook bij die ene persoon, scheer niet iedereen over 1 kam.

Dat geneuzel altijd over dit moet, dat moet, en je geeft te snel op, laat ieder lekker voor zich bepalen wat ze doen. Wie ben jij nou om te stellen dat ik andere vrouwen en mijn kind tekort doe. En als je vindt dat ik fel overkom, dat klopt hoor, ik ben namelijk van de anti-bemoeizucht-maffia inmiddels.

Ik weet niet meer wie dat zei, maar hoezo hoef je met bv je bed niet uit? dat snap ik niet hoor, ik moet sowieso een verdieping naar beneden, of ik nou de fles erin stop of een borst. Wat is t verschil?

Vervelend dat het bij jou zo is gelopen. En ik snap ook best dat er genoeg vrouwen zijn waarbij het bv geven gewoon niet goed gaat en dan moet je ook gewoon de keuze hebben om te stoppen. Maar wat ik niet snap is dat er vrouwen zijn die (naar mijn idee) snel stoppen of helemaal niet beginnen.

Omdat ze vinden dat ze te vaak moeten voeden, omdat man flesje wil geven, omdat ze een half uur aan het voeden zijn of omdat ze geen bv-type zijn. Voor mij zijn dit geen redenen om te stoppen of om niet te beginnen.

En iedereen moet zelf zijn keuze maken, geef alleen aan dat ik die keuze niet kan begrijpen. En dat het me verbaast dat ik steeds vaker verhalen hoor van vrouwen die maar heel kort bv geven.
ik ben het helemaal eens met twaalfseptember,

ik vind dat flesvoeding eigenlijk alleen op doktersrecept verkrijgbaar zou moeten zijn.... het is veel te makkelijk te krijgen omdat het in de supermarkt te koop is.

en omdat het zo makkelijk te krijgen is beginnen vrouwen er op voorhand al niet aan, omdat ze het vervelend vinden of een andere smoes hebben waarom ze het niet willen geven

als je kiest voor een kind, kies je er ook automatisch voor om het te voeden.

flesvoeding (koemelk) is eigenlijk voor kalfjes bedoelt. er is geen enkel zoogdier in de wereld die haar kinderen niet zelf voedt behalve de mens. en waar heb je anders die borsten voor? die hebben maar 1 doel en dat is je de mogenlijkheid bieden om je kind te voeden!
We live in a free world
Jij gebruikt geen melkproducten Witbloempje?
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 17:39:

[...]

Ik zou wel eens van TO willen horen wat ze met YEK bedoelt.

Ik denk dus; net zo vies als Turks Fruit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
jawel, maar koemelk is geen zuigelingen melk,

wij volwassenen eten gevarieerd en zoals je weet krijgen pasgeborenen nog geen vaste voeding.....

koemelk ,wat wij drinken is een toevoeging aan de rest wat we eten en drinken en is voor ons geen complete maaltijd
We live in a free world
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 19:50:

jawel, maar koemelk is geen zuigelingen melk,

wij volwassenen eten gevarieerd en zoals je weet krijgen pasgeborenen nog geen vaste voeding.....

Ach die eerste zes weken tot de eerste Liga met sinaasappelprak zijn best te overbruggen.
Hallo zeg! Ik kan me er haast iets bij voorstellen dat mensen afhaken door de 'borstvoedingsmaffia'. Ik ben voor mezelf erg pro borstvoeding. Kruimel heeft het 15 maanden gehad en bij mijn 2e kindje ga ik het zeker weer geven voor zover het lukt. Maar kunstvoeding is géén vergif en op recept verkrijgbaar maken zou ik absurd en belachelijk vinden. Het is gewoon goede voeding. Klaar!

Je kunt je beter druk maken over de voeding die kinderen naast of na hun kunstvoeding krijgen. Daar zitten dingen bij die echt slecht kunnen zijn voor kinderen, dat geldt veel minder voor kunstvoeding, dat is hooguit iets minder goed dan borstvoeding.
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 19:43:

als je kiest voor een kind, kies je er ook automatisch voor om het te voeden.

flesvoeding (koemelk) is eigenlijk voor kalfjes bedoelt. er is geen enkel zoogdier in de wereld die haar kinderen niet zelf voedt behalve de mens. en waar heb je anders die borsten voor? die hebben maar 1 doel en dat is je de mogenlijkheid bieden om je kind te voeden!Er is ook geen enkel ander zoogdier dat auto rijdt, z'n tijd verdoet met onzinnige discussies op fora, een koelkast heeft (en ga zo maar door). NIet echt een sterk punt dus.
Het is zo makkelijk om voor een ander op 1 punt te oordelen of zij het beste voor haar kind wil en wel haar best doet om haar kind het beste te geven. Wie maakt je geschikt om dat voor een ander te bepalen. De een geeft bv, de ander fv, de bv is misschien wel een cynische trut (of betweterig, waar ik me nu wel iets van kan voorstellen...) en de fv kan de meest liefdevolle, pedagogisch-verantwoorde ouder zijn. Kortom: als je nou eens dat wijzende vingertje op jezelf gericht houdt, daar is vast voldoende aan verbetering nog te vinden....

Witbloempje: zullen we ook preventief ouders gaan registreren die zonder een -door jou goedgekeurde - reden flesvoeding gaan geven??? of nee, die kunnen wel preventief uit de ouderlijke macht ontzet worden, want hoe durven ze.

speciaal voor alle BV-fanatici:

http://www.youtube.com/watch?v=fxv6R9fUO74

En ook dat is echt omdat het beter voor je kindje is hoor.....

vind het erg kortzichtig, dom en arrogant om te denken dat je voor een ander mag bepalen wat goed en slecht is, het is verdomme niet of die kinderen rattengif krijgen.
OK, dus we mogen geen oordeel hebben over of een ander zijn kind borst of fles geeft. Maar waar mogen we dan wel een oordeel over hebben?

Als je je kind van 6 maanden dagelijks ranja geeft?

Als je je kind van 3 jaar structureel chips en cola als ontbijt geeft?

Als je je kind van 5 jaar twee keer per week een schone onderbroek aantrekt en niet vaker?

Als je je kind van 8 jaar helemaal lens beukt?

Als je je kind van 9 verkracht?

Als je je kind van 13 alleen de wereld over wil laten zeilen?

Waar ligt de grens?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Supersmollie,

Je mag er een mening over hebben. Maar een ander veroordelen loont (bijna) nooit...
Borstvoeding ????

Ik bin toch gaain kou !!!!!

Niet mijn reactie, maar die van mijn buurmeisje.

Niets fijner dan borstvoeding. Goedkoop, direct beschikbaar, altijd op temperatuur, aanleggen en verder slapen.
Ja maar, lieve Surface, wees nou ns eerlijk, veroordeel jij nou nooit eens iemand omdat je het absurd vindt wat iemand doet? Helemaal nooit?
Een oordeel hebben over is toch niet meteen veroordelen?
Wat is het verschil?
Ik heb nest een sterke mening over veel dingen. Maar ik weet ook dat veroordelen weinig zin heeft. En in dit geval is dat het volgende: elke moeder wil het beste voor haar kind. Maar niet voor elke moeder is dat borstvoeding. Er zijn legio redenen om voor KV te kiezen anders dan een meidische. En ik vind dus dat elke moeder het recht heeft om de keus te maken waar zij het gelukkigs mee is, met als gevolg dat haar kind ook gelukkig is.

Zeker over dit onderwerp waarbij de voordelen van BV tov KV vaak schromelijk worden overdreven lijkt het me gepast om enigzins genuanceerd te reageren.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 20:33:

OK, dus we mogen geen oordeel hebben over of een ander zijn kind borst of fles geeft. Maar waar mogen we dan wel een oordeel over hebben?

Als je je kind van 6 maanden dagelijks ranja geeft?

Als je je kind van 3 jaar structureel chips en cola als ontbijt geeft?

Als je je kind van 5 jaar twee keer per week een schone onderbroek aantrekt en niet vaker?

Als je je kind van 8 jaar helemaal lens beukt?

Als je je kind van 9 verkracht?

Als je je kind van 13 alleen de wereld over wil laten zeilen?

Waar ligt de grens?

ik denk dat je zelf ook wel het verschil ziet tussen kindermishandeling en een bertrouwbaar alternatief.

volgens mij ligt de grens op het punt waar je je kind schaadt, en last time i checked is fv een prima alternatief, waar je, (ik herhaal het nog maar eens) geen kunstmatige vitamines aan hoeft toe te voegen, die bij bv wel nodig zijn. Is dat een reden om bv te verbieden? nee natuurlijk niet, maar andersom dus ook niet.

en het argument dat het precies op maat is voor je kind gaat ook niet meer op met de crossfeedinggroepjes die hier in de omgeving als paddestoelen uit de grond schieten.

krijg een beetje het gevoel dat de bv-maffia wordt overschaduwd door de nog engere bv-Stasi
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 20:44:

Wat is het verschil?Ja dat ben ik nu voor mezelf aan het proberen onder woorden te brengen, geef me een paar minuten
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 20:45: en last time i checked is fv een prima alternatief, waar je, (ik herhaal het nog maar eens) geen kunstmatige vitamines aan hoeft toe te voegen, die bij bv wel nodig zijn.nee hè hè, die kunstmatige vitamines zijn ook aan die koemelk toegevoegd.... ik blijf dat altijd zo'n suf argument viden...
dit is echt een domme duscussie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iedereen weet dat het geven van borstvoeding het beste is, mensen ontkennen dat uit onmacht of weet ik veel.

vraag maar aan een verloskundige, kraamverzorgster, kinderarts, voedingsdeskundige en al die geleerden die borstvoeding gebestudeerd hebben etc, wat de voorkeur heeft. je krijgt van allemaal het zelfde antwoord.
We live in a free world
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 20:48:

iedereen weet dat het geven van borstvoeding het beste is, Dat is dus lang niet zo zwart wit als jij het nu stelt!
quote:witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 20:48:

dit is echt een domme duscussie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iedereen weet dat het geven van borstvoeding het beste is, mensen ontkennen dat uit onmacht of weet ik veel.

vraag maar aan een verloskundige, kraamverzorgster, kinderarts, voedingsdeskundige en al die geleerden die borstvoeding gebestudeerd hebben etc, wat de voorkeur heeft. je krijgt van allemaal het zelfde antwoord.

Ja en de discussie is al 100 keer gevoerd.

Schreeuw niet zo alsjeblieft.
quote:appeltje78 schreef op 30 augustus 2009 @ 20:48:

[...]

nee hè hè, die kunstmatige vitamines zijn ook aan die koemelk toegevoegd.... ik blijf dat altijd zo'n suf argument viden...niet als je zegt dat je de natuur moet volgen en dat bv wordt aangemaakt en perfect op je kindje is afgestemd, want blijkbaar is de bv niet helemaal goed aangepast (of geven we onnodige vitamines aan baby's, zeg het maar)
Movamoba, ik stel niet dat kindermishandeling gelijk staat aan het geven van flesvoeding. Ik vraag me af of ik dan wel iemand die zijn kind in elkaar beukt mag veroordelen. Ik veroordeel TO die haar kind geen bv wil geven omdat ze het YEK vindt. Ik vervoordeel moeders die het beste met hun kind voor hebben en een gefundeerde reden hebben om fv te geven niet. Ik vraag me af of ik er een oordeel over mag hebben dat iemand zijn kind in vieze kleren laat rondlopen, waar ligt precies de grens? Ik mag dus volgens de regels van het moederschap niet iemand veroordelen die om een non-reden geen bv geeft, die moeten we met zijden handschoentjes aanpakken?

En zou je zo vriendelijk willen zijn om je post aan te passen. Ik vind bv-maffia nog tot daar aan toe, ik reken mezelf graag tot trots lid van de bv-maffia. Maar alle vergelijkingen met de tweede wereldoorlog vind ik te ver gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven