borstvoeding of flesvoeding en waarom?

18-09-2009 15:09 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....
quote:shining schreef op 18 september 2009 @ 16:45:

Mijn vergelijking klopt inderdaad niet helemaal Wen.

Ik vraag me alleen af waarom sommige mensen het bijna een schande vinden als je flesvoeding geeft in plaats van borstvoeding, zelfs als je weet dat flesvoeding slechter is.( ik zeg niet dát het slechter is, maar stel).

Dat is iets wat ik me echt afvraag.En ik vraag me weer af wáárom je het niet eens wil proberen. Wat er nou zo verschrikkelijk is aan je eigen kind voeden, met iets wat jouw lichaam van nature aanmaakt en perfect afstemt op de behoeften van jouw kind.
.
Rollergirl, waarop baseer jij je mening dat de WHO geen gebruik maakt van gedegen wetenschappelijk onderzoek? Vind ik nogal een bewering.
Het grappige dat ik dit soort zaken over mezelf altijd al heb geweten, zelf toen ik 16 jaar was.
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 16:44:

[...]

Niet op basis van wetenschap, maar op basis van het feit dat sommige artsen gewoon toe durven geven dat met wetenschap niet alles aangetoond kan worden, maar dat je met je boerenverstand soms maar gewoon conclusies moet trekken uit wat je zíet.dan zeg je wat ik zeg, de artsen baseren hun advies niet altijd op de wetenschap, maar op iets anders. Het ging in dit geval om het 'wetenschapsargument'. Artsen adviseren zaken soms op andere basis dan dat, maar op praktijk ervaring, protocol. algehele consensus, het ook even niet meer weten, als mogelijke optie 'baat het niet dan schaadt het niet'.
quote:MiracleGirl schreef op 18 september 2009 @ 15:09:

Ik zou graag willen weten wie van de moeders kiest voor borstvoeding of flesvoeding, en waarom???

Ik ben zelf niet zwanger, maar ik vraag het me gewoon af, omdat ik weleens hierover nadenk wat ik later zou doen....

Wat zou je doen? Sexen of IVF? Dat vind ik eigenlijk net zo'n vraag en daar denk je toch ook niet overna? Dan ga je toch eerst kijken of moeder natuur het voor elkaar krijgt dat je op natuurlijke wijze zwanger wordt. Of heb je je al zonder het te "proberen" over alle hormoonpreparaten ingelezen?

Met voeden is het volgens mij net zo. Gebruiken waar de boel voor gemaakt is en als het niet lukt dan pas kijken welke alternatieven er zijn om recht te zetten wat je eigen lijf niet voor elkaar krijgt.

Daar is een alternatief voor!
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:49:

Het grappige dat ik dit soort zaken over mezelf altijd al heb geweten, zelf toen ik 16 jaar was.Toen ik 16 was wist ik ook heel veel. Gelukkig heb ik in de 17 jaar erna nogal wat bijgeleerd
ik heb 3 kinderen. De oudste 2 heb ik borstvoeding gegeven. Waarom? Nou ja, je wilt het "beste" voor je kind etc etc.

Tot ik bij de tweede weeeeer worstelde met de hele borstvoeding. Ontstekingen etc. Ik vond het niet leuk om te doen maar deed het toch...Maar diep in mijn hart kon ik er niet van genieten.\Bij de derde besloot ik het totaal anders te doen. Ik zou eens van mijn kraamtijd gaan genieten ipv struggelen met die voedingen (en twee rondlopende, springende jongetjes).

De derde heeft dus flesvoeding gehad, en tjee wat heb ik genoten daarvan. Heerlijk rustig een flesje geven (jaaaa, borstvoeding kun je ook rustig geven, ik weet het) maar het voelde zo fijn. Nogmaals, ik heb er van genoten.

En weet je, nu zo'n 5 jaar later, heb ik een beetje spijt, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt met mijn bovenstaande verhaal. Ik heb toch het idee dat ik haar iets ontnomen heb ofzo.

Mocht ik dus een vierde krijgen (geloof me, die komt er niet dan dus weer gewoon aan de borst.
Waarom wordt er toch altijd zo aangedrongen op het feit dat je het in ieder geval moet hebben geprobeerd om BV te geven.

Je zegt toch ook niet tegen een lesbische vrouw dat ze in ieder geval een man geprobeerd moet hebben, omdat het onnatuurlijk is om het in ieder geval niet geprobeerd te hebben .

Sommige dingen ZIJN gewoon zo.
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 16:49:

Rollergirl, waarop baseer jij je mening dat de WHO geen gebruik maakt van gedegen wetenschappelijk onderzoek? Vind ik nogal een bewering.

Dat staat er niet, gebaseerd op onderzoek betekent niet direct onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Al hun rapporten op hun site, zijn WHO driven rapports, statistieken etc. Ze negeren onderzoek die dat tegenspreken, althans ze laten deze links liggen.

Maar goed, heb nou wel duidelijk gemaakt dat de wetenschap niet ondersteunt wat sommige artsen, WHO en verloskundigen roepen. Als jij liever de WHO rapporten aanhoudt, prima toch.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:53:

Waarom wordt er toch altijd zo aangedrongen op het feit dat je het in ieder geval moet hebben geprobeerd om BV te geven.

Je zegt toch ook niet tegen een lesbische vrouw dat ze in ieder geval een man geprobeerd moet hebben, omdat het onnatuurlijk is om het in ieder geval niet geprobeerd te hebben .

Sommige dingen ZIJN gewoon zo.Helemaal mee eens!
quote:IvyRosa schreef op 18 september 2009 @ 16:52:

[...]

Toen ik 16 was wist ik ook heel veel. Gelukkig heb ik in de 17 jaar erna nogal wat bijgeleerd Haha, dan heb ik de afgelopen 24 jaar stilgestaan .
.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:46:

Overigens is mijn mening over FV volledig hypothetisch. Ik heb namelijk geen man en geen acute kinderwens, maar als er kinderen zouden komen zou ik dus FV geven en mijn borsten in mijn bh-tje laten .Hoe komen die kinderen er denk je? Door sex te hebben met je partner of ga je dan ook direct maar voor het alternatief en schakel je de artsen in voor een handig IVF-je,.....?
Zo, het is 5 uur ik ga maar weer eens naar huis. Lekker gewerkt (ehum geforumd ) vandaag.
quote:La India schreef op 18 september 2009 @ 16:58:

[...]

Hoe komen die kinderen er denk je? Door sex te hebben met je partner of ga je dan ook direct maar voor het alternatief en schakel je de artsen in voor een handig IVF-je,.....?Wat een goed idee en dan sex erbij voor de fun....
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 16:49:

Ontkennen dat moedermelk speciaal is afgestemd op baby's is ronduit dom natuurlijk.

Dat heb ik nergens ontkend, ik moet eerlijk bekennen dat het me opvalt dat men tegenwoordig steeds slechter leest op dit forum, ik weet niet wat dat is..... Sorry dat ik het nu in reactie op jou zeg, want het zijn tig andere forummers, waarbij ik dat steeds meer merk en dus steeds vaker reageer met: 'dat staat er helemaal niet, dat heb ik niet gezegd.'

Wat ik heb gezegd over het speciaal afgestemd zijn op de baby, is dat dit niet per definitie voor iedere moeder die melk produceert geldt. Dan mag er misschien het juiste eiwitje in zitten o.i.d. maar het kan gebeuren, dat BV melk niet afdoende is, om wat voor reden dan ook maakt de moeder geen melk aan waar voldoende in zit voor het kind om goed van te groeien etc.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:53:

Sommige dingen ZIJN gewoon zo.

huh??? snap de vergelijking niet helemaal???? of eigenlijk vind ik het een behoorlijk rare opmerking!

on topic

Ik ben zwanger van de eerste en voor mij is het heel normaal om borstvoeding te gaan (proberen te) geven. Ik heb daar nooit aan getwijfeld.

Mocht iemand de behoefte hebben om vanaf het begin af aan flesvoeding te geven kan dat me echt niet interesseren. Iedereen moet zelf weten wat ie doet. De motivatie erachter als je het nog nooit hebt gedaan of geen medische reden hebt, kan ik niet helemaal begrijpen. Maar het maakt je geen mindere moeder, je bent gewoon iemand die een andere keuze heeft gemaakt.
Ah ja, kennelijk heeft de WHO een of ander gigantisch commercieel belang bij het promoten van borstvoeding, en laten ze onderzoeken uitvoeren die daar precies bij aansluiten.
quote:iris1969 schreef op 18 september 2009 @ 16:58:

Zo, het is 5 uur ik ga maar weer eens naar huis. Lekker gewerkt (ehum geforumd ) vandaag.
.
Q, jij ook in je zwangerschap heerlijk droge onderzoeken zitten lezen?
quote:xasi schreef op 18 september 2009 @ 17:01:

[...]. De motivatie erachter als je het nog nooit hebt gedaan of geen medische reden hebt, kan ik niet helemaal begrijpen. .

Ik vind het een hele goede vergelijking.

Moet je eerst alles uitproberen dan?

Jij weet toch ook dat het zeer doet als je met een hamer op je duim slaat zonder dat je dat hoeft uit te proberen?

Sommige dingen hoef je niet uit te proberen. Die zijn gewoon zoals ze zijn. Als je het geen prettig idee vindt, waarom dan uitproberen?
quote:wen schreef op 18 september 2009 @ 17:02:

Ah ja, kennelijk heeft de WHO een of ander gigantisch commercieel belang bij het promoten van borstvoeding, en laten ze onderzoeken uitvoeren die daar precies bij aansluiten.Hoeft geen commercieel belang te zijn uiteraard, het is een vraag die meer critici hardop stellen: waarom niet volledig zijn in de voorlichting, waarom heel biased cijfers en onderzoeken benaderen en publiceren?
Rollergirl, kom op.

Iedereen weet dat borstvoeding beter is dan flesvoeding.

En de WHO is echt wel objectief hoor. Wat voor eigenbelang zou die moeten hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven